Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Set i forældreperspektiv
Kulturmøder og kulturforskelle
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Værdigrundlaget i Greve
Typiske forhold for børn med anden etnisk baggrund
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Kvinder i den uformelle økonomi i Indien - på arbejde uden fast job
Interkulturel kompetence
Virksomheder – Leavitt’s model
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Kultur på arbejdspladsen Når ”ja” betyder ”nej”
Jeg støtter barnet ved:
Lærerprofessionen - en definition.
PSS-Promoting Social Skills
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
5 Internationalisering
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Organisationstruktur
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Den globale udfordring
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Maskulinitet.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.

Kulturelle forhold og kulturbegrebet
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Kapitel 4 Kulturmøde og menneskerettigheder
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Kulturforskelle Af: Rikke Nors.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Interkulturel kommunikation
Forsat arbejde med Indiens døtre og emnet læring
Kapitel 8: Ulighed og ideologi
Socialisering Kapitel 5.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Træning i kulturforståelse Kapitel 22 Signe Ørom, Mie Femø Nielsen og Pernille Schmidt.
Når udfordringer bliver muligheder Nadia El-Gendi, seniorkonsulent 29 april 2016.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur Kapitel 4: Gennemgang af Geert Hofstedes seks kulturelle dimensioner , Copyright.
Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Værdifællesskaber Selvskabelse Fornuftsfællesskaber.
Kultur Kapitel 2 Mie Femø Nielsen og Brian L. Due.
Hvad er kultur?.
Ansvarlig.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Overordnet fokus forløbet
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur Kapitel 4: Gennemgang af Geert Hofstedes seks kulturelle dimensioner

Dimensionernes formål Bruges især indenfor merkantilkulturelle studier og undersøgelser (f.eks. interkulturel forhandling og samarbejde). Bruges til at skabe et hurtigt overblik over nationalkulturelle forskelle og ligheder (f.eks. mellem virksomhedskultur i to lande). Bruges ifm. kultursammenligninger. Bruges ifm. undersøgelser af kulturmøder. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Dimensionernes opbygning Dimensionerne er opbygget som modstillede ord-par, der beskriver forskellige kulturelle tendenser. F.eks.: Høj magtdistance Lav magtdistance I praksis kan det være nødvendigt at ”gradbøje” ord-parrene. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

De seks dimensioner Magtdistance (høj / lav) Individualisme/kollektivisme Maskulinitet/femininitet Usikkerhedsundvigelse (høj /lav) Langtidsorientering/korttidsorientering Overbærenhed/selvbeherskelse Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Magtdistance Nogle mennesker er rige, andre er fattige. Nogle er magtfulde, mens andre ikke er det. I kulturer med en høj magtdistance opleves denne forskel som naturlig og positiv af mange. I kulturer med en lav magtdistance, forsøger man at begrænse og udligne den. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Kulturer præget af høj magtdistance Børn opdrages til at respektere og adlyde ældre familiemedlemmer. Stram disciplin i skolen, læreren bestemmer! Stærkt hierarki på arbejdspladsen med chefen i toppen og de menige arbejdere i bunden. Lille middelklasse. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Kulturer præget af Lav magtdistance: Forældre behandler deres børn som ligeværdige mennesker fra en tidlig alder. Lærerens rolle er at uddanne selvstændige og selvtænkende mennesker. Flad hierarkisk kultur i virksomheder. Medarbejdere forventes at give feedback på arbejdsopgaver for at få forslag til justeringer og ændringer. Stor middelklasse. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Individualisme/kollektivisme Opleves mennesket først og fremmest som en del af en større gruppe eller som et selvstændigt individ? I lande præget af en individualistisk kultur, er det vigtigt at tilgodese det individuelle menneskes behov og interesser. I lande præget af en kollektivistisk kultur, er det gruppen som helhed, der er i fokus. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Individualistiske kulturer Fokus på individets behov og interesser. Det enkelte menneske er selv ansvarlig for sin egen succes – og fiasko. Virksomheder ansætter medarbejdere ud fra deres faglige kvalifikationer. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Kollektivistiske kulturer Gruppen/familien er vigtigere end individet. Man er ofte parat til at sætte egne behov og ønsker til side for at fokusere på, hvad der er bedst for gruppen. Åbne konflikter - f.eks. på en arbejdsplads - undgås helst, fordi de forstyrrer harmonien. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Maskulinitet/femininitet Dimensionen maskulinitet/femininitet viser noget om hvilke grundlæggende værdier, der eksisterer i en kultur mht. f.eks. konkurrencementalitet, familieliv og kønsroller. Ifølge Hofstede er nogle kulturer især præget af værdier, som vi typisk forbinder med kvinder (feminine kulturer), mens andre er præget af værdier, vi typisk forbinder med mænd (maskuline kulturer). Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Maskuline kulturer En høj grad af kønsforskelle. Der lægges vægt på konkurrence i uddannelsessystemet og i forretningslivet. Man er resultatorienteret. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Feminine kulturer Høj grad af lighed mellem kvinder og mænd. I uddannelsessystemet lægges der ligeså meget vægt på at udvikle elevernes sociale færdigheder som deres faglige kvalifikationer. I virksomheder betragtes samarbejde, forhandling og kompromis som vigtigt for et godt arbejdsmiljø. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Usikkerhedsundvigelse Hvordan forholder mennesker sig til det, der er fremmed og ukendt for dem? I kulturer, der er præget af en høj grad af usikkerhedsundvigelse, fører mødet med det ukendte til en følelse af utryghed og usikkerhed. I kulturer præget af en lav grad af usikkerhedsundvigelse, har man lettere ved at forholde sig til det ukendte. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Kulturer med en høj grad af usikkerhedsundvigelse skarp opdeling mellem hvad der er farligt/sikkert, forkert/rigtigt, godt/ondt. I undervisning og på arbejdspladser forventes en skarp struktur med præcise instrukser og retningslinjer. Forbrugere foretrækker velkendte produkter og brands. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Kulturer med en lav grad af usikkerhedsundvigelse Børn opdrages til at være fleksible og selvstændige. I virksomheder er der en høj grad af frihed til at udføre arbejdsopgaver. Forbrugere er åbne overfor nye brands og ny teknologi. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Langtidsorientering/ korttidsorientering Denne dimension blev først tilføjet en del år efter de fire oprindelige. Formålet var at forklare kulturtræk, som man især finder i østasiatiske lande, som er påvirket af den gamle kinesiske livsfilosofi konfucianisme. I langtidsorienterede kulturer hylder man værdier som udholdenhed og sparsommelighed. Man forventer, at fortjenesten for et stykke arbejde først kommer ude i fremtiden. I kortidsorienterede kulturer er der mere fokus på nutiden og på at skabe kortsigtede resultater. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Langtidsorienterede kulturer Børn opdrages til at være hårdtarbejdende og pligtopfyldende. En stram struktur sikrer en harmonisk og stabil arbejdsproces. Det er vigtigt at være omstillingsparat. Økonomisk afkast på lang sigt er vigtigere end at skabe en hurtig profit hér og nu. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Korttidsorienterede kulturer Børn opdrages til at værdsætte sociale normer og forpligtelser. Det er vigtigt at pleje sociale relationer og personlige interesser. Virksomheder har fokus på at skabe profit her og nu. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Overbærenhed/selvbeherskelse Overbærenhed/selvbeherskelse-dimensionen er endnu ikke udforsket særligt grundigt. Overordnet kan man dog sige at: I kulturer præget af overbærenhed udtrykker mennesker åbent glæde ved at have det godt og nyde livet. I selvbeherskelseskulturer mener man, at denne form for glæde skal tøjles og styres af sociale normer. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Kulturer præget af overbærenhed Vigtigt at pleje sociale relationer. Man udtrykker et optimistisk syn på livet og fremtiden. Det forventes, at man er udadvendt og positiv i arbejdssammenhænge.   Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Kulturer præget af selvbeherskelse Mange har et kynisk og pessimistisk syn på livet. Mennesker, der smiler meget, bliver betragtet med mistro. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

De kulturelle dimensioners anvendelse Dimensionerne kan give et hurtigt og overordnet indblik i nationalkulturelle forskelle og ligheder, når man arbejder med merkantil kultur. Dimensionerne kan benyttes til at analysere empirisk materiale, som man selv indsamler (f.eks. fra interviews eller artikler). Dimensionerne kan benyttes sammen med Hofstedes egne oversigter over nationalkulturelle træk (se f.eks. Hofstedes website). Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

Kritik af Hofstede og de kulturelle dimensioner De kulturelle dimensioner bygger på en forældet undersøgelse. Undersøgelsen er for snæver – primært baseret på IBM-medarbejdere i forskellige lande. De kulturelle dimensioner bygger på det beskrivende kulturbegreb - dvs. at alle mennesker i et land har mere eller mindre samme kulturelle adfærd. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur

De kulturelle dimensioners begrænsninger Dimensionerne kan kun benyttes til at skitsere overordnede kulturforskelle og ligheder mellem forskellige lande. Dimensionerne bør ikke benyttes til at forudsige enkelte individers forventede handlingsmønstre i bestemte situationer. Dimensionerne hører hjemme i en merkantilkulturel studietradition, og det er derfor her, de giver mest mening at benytte. Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur