Kommunikation i projekter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Advertisements

Projekt: <indsæt projektnavn>
Kommunikation.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Projekt: <indsæt projektnavn>
Modul 1 - Processer.
Ledelse i Praksis – 4. aften
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Formål Definere og fastlægge projektets ansvarsmæssige struktur (HVEM?) Roller og ansvar Inddragelse af Interessenter Business Case Fremdrift Organisation.
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Den Regionale LEAN Enhed
Udviklingsplaner Sønderborg
TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Step 6: Evaluering og læring
Risici for SAPA-projektet
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
Vores projektorganisering
Projekt: Styregruppens afslutningsmøde Version 1.0.
Den Regionale LEAN Enhed
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Interessenthåndtering
Formidlingsdelen Formidling og metode.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
Illustrationer til undervisningsbrug
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Illustrationer til undervisningsbrug
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
- at holde processen i gang
INDHOLD Præsentation/drøftelse af hjemmearbejde. Økonomi Budget Sponsor og PR Afslutning ØKONOMI OG SPONSORER.
Funktioner og roller i projekter
Risikoanalyse (case 2) Hvorfor risikoanalyse
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Carspark Lager og eCommerce Status. Opgaven Risiko analyse  Risici i forhold til at få ordren  Risici i forhold til at kunne udarbejde ordren Work Breakdown.
Carspark Lager og eCommerce Status. Opgaven Risiko analyse  Risici i forhold til at få ordren  Risici i forhold til at kunne udarbejde ordren Work Breakdown.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse Indledning Indhold: Hvorfor intern survey? Kursets formål & indhold Kursets form og materiale Lektion.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Præ-projekt Planlægning Afslutning
Virksomhedssamarbejde
Statusrapport: [Projektnummer og navn]
Naturfag.
[Indsæt projektnavn her]
Stresshåndteringsgruppe
Statusrapport Vejledning
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Interne survey som ledelsesværktøj
Værktøj: Check dine relationer
Statusrapport – bilag til dagsorden på styregruppemøde
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Præsentationens transcript:

Kommunikation i projekter

Styring af kommunikation Det der kræves for at sikre, rettidig og hensigtsmæssig tilvejebringelse, indsamling, formidling, opbevaring og endegyldig fordeling af projektinformation.

Kommunikation i projektets faser Før projektet besluttes Udarbejde beslutningsdokument - grundlag for go/no go beslutningen Planlægning og specifikation Planlægning af kommunikationen og udarbejdelse af kommunikationsplanen (et vigtigt værktøj til at ”styre” interessenterne) Udførelse og opfølgning Praktisk formidling af information, kommunikationen med interessenterne og herunder projektrapportering (staderapport) Aflevering og evaluering Arkivering og overdragelse af relevant projektdokumentation Drift og vedligehold Brugermanualer og vedligeholdelses manualer, samt afleverings- og overdragelsesprotokollerne

Kommunikation - Før projektet besluttes Udarbejdelse af beslutnings-dokument der kan indeholde: Overordnet kravspecifikation Business case Overordnet budget Overordnet tidsplan Projektorganisation Indledende interessentanalyse Risikoanalyse Kvalitetsplan Tilsagn fra underleverandører

Kommunikation - Planlægning og specifikation Interessent-analyse Risiko-analyse Kommunikations plan Interessentanalysen benyttes som udgangspunkt for kommunikationsplanen (se. eks. Side 287) - kommunikationsplanen skal sikre at interessenterne er velinformerede og arbejder for projektet, ikke imod det Risici kan ofte reduceres ved hjælp af kommunikation og skulle risikobegivenheder være indtruffet giver det anledning til kommunikationsmæssige tiltag. For intern projektkommunikation er der behov for en kommunikationsinfrastruktur f.eks. en projekt-web (deling af dokumenter (konfigurationsstyring), chatrum, administrative vejledninger m.m.)

Kommunikation - Udførelse og opfølgning (I) Emne: Mål/formål, hvad vil du opnå med kommunikationen? Sprog: Hvem er modtager, hvordan skal ting forklares? Afsender: Hvem er du i forhold til modtager? – indret din information efter dit forhold til modtager Modtagerne: Hvem skal dit budskab nå, hvad er deres indfaldsvinkel til din kommunikation? Omstændigheder: Hvad karakterisere situationen - normalitet, konflikt, stemning? Figur 142. Retorikkens pentagon (Kousholt s. 383)

Kommunikation - Udførelse og opfølgning (II) Feedback Modtager: Lyt, gå ikke i forsvarsposition, tilskynd uddybning, brug relevant feedback aktivt, undersøg om det er en generel opfattelse Afsender: Hold dig til fakta, vær ikke personlig, vær specifik, tal for dig selv, find et passende tidspunkt, give feedback når modtager er alene, prøv at vær fremadrettet, tag evt. medansvar Forskellige medier: Face-to face Telefon Brev E-mail

Kommunikation - Udførelse og opfølgning (III) En statusrapport kan være bygget således op: Summary (rapportens hovedkonklusion) Vigtige begivenheder siden sidste rapport Opfølgning på udeståender fra foregående rapport ¨projektopgaven – hvad er der nået siden sidst Ressource situationen – mangler vi folk eller andre ressourcer? Tidsplanen – er den overhold? Økonomi – holder budgettet? Forholdet til kunden og de andre interessenter Underleverandører – er alt ok? Vigtigste opgaver frem til næste rapport Hvis der er problemer i statusrapporten, er der også en anvisning på/plan for, hvordan problemet løses.

Kommunikation - Udførelse og opfølgning (IV) En meget forenklet rapportering kan foretages som en grafisk præsentation Filosofien er ikke at spilde tiden på rapportering, hvis alt går som det skal. Farve Betydning Aktion Grøn Vi har nået, det vi skulle Ingen Gul Mindre afvigelse, - projektlederen er opmærksom på problemet Handlingsplan udarbejdes, hvis området har været gult to gange i træk Rød Væsentlige afvigelser – projektlederen er særlig opmærksom på problemet Handlingsplan udarbejdes, og projektlederen indkalder til møde med projektejeren

Kommunikation - aflevering og evaluering Sikre arkivering af alt relevant projektmateriale og overdragelse til den eller de organisationer, der skal tage sig af tingene efter projektet er afsluttet I software projekter skal det også overvejes, om det er nødvendigt, og i givet fald, hvordan evt. hardware og software miljø kan genskabes år efter projektet er afsluttet

Kommunikation - drift og vedligehold Sikre fuldstændig dokumentation til kunden og vedligeholdelsesorganisationen inkl. brugermanualer og vedligeholdelsesmanualer Tilvejebringe afleverings- og overdragelsesprotokoller