Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog
Dagens program – Paletten rundt • – Rammerne og et moderniseret borger.dk • – borger.dk i praksis, handlingsorientering, lokalt indhold, muligheder, spørgsmål & svar • – Velfærdsteknologi afprøvning og udbredelse • – Hvordan fortæller vi borgerne de skal betjene sig digitalt • – Digital post til virksomheder • – Fællesoffentlig brugerstyring og fuldmagt • – Meddelelsesformat i digital post • – Hvordan hjælper vi borgerne • – Bedst på Nette 2011 og 2012
Et moderniseret borger.dk og bedre selvbetjeningsløsninger
Økonomisk modvind forstærker behovet for digitalisering af den offentlige sektor • Begrænset rum til at udvide rammerne for det offentlige forbrug. • Udvikling og forbedring af den kommunale service må ske inden for de givne økonomiske rammer. • Digitalisering er et centralt redskab til at forny den offentlige sektor, skabe økonomisk råderum og sikre en mere fleksibel, moderne service.
Digitaliseringsstrategien og borger.dk’s rolle SLUT MED PAPIRBLANKETTER OG BREVPOST NY DIGITAL VELFÆRD TÆTTERE OFFENTLIGT DIGITALT SAMARBEJDE INITIATIVER •Borger.dk er indgangen til digital selvbetjening •Digital post til alle borgere i 2014 •Alle borgere betjener sig selv på nettet •Velfungerende selvbetjeningsløsninger •Hjælp at hente
Obligatorisk selvbetjening Fra den 1. december 2012 bliver det obligatorisk at bruge digital selvbetjening, hvis man skal: • Anmelde flytning • Ansøge om plads i dagsinstitution • Ansøge om indskrivning af dit barn i folkeskole • Ansøge om optagelse af barn i skolefritidsordning • Ansøge om sundhedskort og EU-sygesikringskort • Søge om jagttegn • Booke en lejrplads • Bestille Mit uddannelseskort (hypercard) • Tilbagebetale SU.
Nyt og opdateret borger.dk - ny borger.dk blev lanceret i juni 2012
Modernisering af borger.dk • Mere handlingsorienteret • Kortere tekster og handlingssider • Flere forskellige instruktioner til selvbetjening • Bedre søgemaskine • Bedre muligheder for personalisering • Nyt brugerorienteret layout • Min Side som motor for selvbetjening • Transaktions- og informationshenvendelser • For myndigheder • Information på engelsk
Vejen til obligatorisk selvbetjening • Kvalitet i selvbetjening • Klarmelding • Udviklingsvejledning for velfungerende selvbetjeningsløsninger • Kommunikationsplan • Hjælpeplan • Telefonsupport
Stigende besøgstal
Borger.dk - En god forretning for dig • Besøg på borger.dk • Borger.dk’s kontaktcenter • Statistiksystem • Min Side • Artikelimport og lokalt indhold
De vigtige næste skridt Rammen er ved at være der Lovgivningen er klar Nu er det tid til implementering med de udfordringer og opgaver: • Brugervenlighed i selvbetjeningsløsninger • Understøttelse med handlingssider •Lokalt indhold •Stor kommunikationsindsats • Hjælp til dem, der ikke kan
Spørgsmål? Kommentarer?