Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Advertisements

Workshop hjælpeforanstaltninger til bølge 2 Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Michael Fagerlund Andersen,
NemID har en offentlig digital signatur
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Agenda Københavns Borgerservice Hvad laver Borgerservice? • Personlige henvendelser • Pas (74.000) og kørekort (70.500) • Folkeregister: flytning.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Reformens krav •Bemærkningerne til Lov om kommunale borgerservicecentre: –”Den offentlige sektor skal indrettes på borgernes præmisser og med udgangspunkt.
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Nyt om borger.dk september 2010
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået?
Lars Bodum MTM 01 - VisualiseringLars Bodum Digitale Plandokumenter - DdL seminar 14. maj 2002 Fremtidige medier for den fysiske planlægning Digitale Plandokumenter.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
INTRODUKTION. PROGRAM o Hvad er o Hvad kan jeg bruge det til? o Hvordan gør man? o Prøv selv /opgaver o NemID o ”Min side” og ”Post” o Opsamling ?
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Kommunal digitalisering Jakob Aagaard Harder 1.Politisk fokus i alle kommuner 2.Enighed om en fælles strategi med større forpligtelse – kommunerne handler.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet - hvad betyder det for dig? [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Erhvervsklynge for udvikling og implementering af velfærdsteknologier Interaktive skærmløsninger, 13/
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Program for digital kommunikation
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen.
Den gode brugeroplevelse borger.dk får ny struktur og nyt design.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Obligatorisk digital selvbetjening
Stedet som indgang til digital forvaltning
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Alle veje fører til handling Det nye borger.dk Jeanette Leah Vinther Vejle Bibliotek 4. oktober 2012.
Modtagelse og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft 31. marts 2011.
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Obligatorisk digital selvbetjening
SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE. ”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
- Kom tættere på dit barns skolegang
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Borgerservice og Biblioteker
Bølge 4 i økonomiaftalen for 2015
1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Digitalisering i den offentlige sektor
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Præsentationens transcript:

Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog

Dagens program – Paletten rundt • – Rammerne og et moderniseret borger.dk • – borger.dk i praksis, handlingsorientering, lokalt indhold, muligheder, spørgsmål & svar • – Velfærdsteknologi afprøvning og udbredelse • – Hvordan fortæller vi borgerne de skal betjene sig digitalt • – Digital post til virksomheder • – Fællesoffentlig brugerstyring og fuldmagt • – Meddelelsesformat i digital post • – Hvordan hjælper vi borgerne • – Bedst på Nette 2011 og 2012

Et moderniseret borger.dk og bedre selvbetjeningsløsninger

Økonomisk modvind forstærker behovet for digitalisering af den offentlige sektor • Begrænset rum til at udvide rammerne for det offentlige forbrug. • Udvikling og forbedring af den kommunale service må ske inden for de givne økonomiske rammer. • Digitalisering er et centralt redskab til at forny den offentlige sektor, skabe økonomisk råderum og sikre en mere fleksibel, moderne service.

Digitaliseringsstrategien og borger.dk’s rolle SLUT MED PAPIRBLANKETTER OG BREVPOST NY DIGITAL VELFÆRD TÆTTERE OFFENTLIGT DIGITALT SAMARBEJDE INITIATIVER •Borger.dk er indgangen til digital selvbetjening •Digital post til alle borgere i 2014 •Alle borgere betjener sig selv på nettet •Velfungerende selvbetjeningsløsninger •Hjælp at hente

Obligatorisk selvbetjening Fra den 1. december 2012 bliver det obligatorisk at bruge digital selvbetjening, hvis man skal: • Anmelde flytning • Ansøge om plads i dagsinstitution • Ansøge om indskrivning af dit barn i folkeskole • Ansøge om optagelse af barn i skolefritidsordning • Ansøge om sundhedskort og EU-sygesikringskort • Søge om jagttegn • Booke en lejrplads • Bestille Mit uddannelseskort (hypercard) • Tilbagebetale SU.

Nyt og opdateret borger.dk - ny borger.dk blev lanceret i juni 2012

Modernisering af borger.dk • Mere handlingsorienteret • Kortere tekster og handlingssider • Flere forskellige instruktioner til selvbetjening • Bedre søgemaskine • Bedre muligheder for personalisering • Nyt brugerorienteret layout • Min Side som motor for selvbetjening • Transaktions- og informationshenvendelser • For myndigheder • Information på engelsk

Vejen til obligatorisk selvbetjening • Kvalitet i selvbetjening • Klarmelding • Udviklingsvejledning for velfungerende selvbetjeningsløsninger • Kommunikationsplan • Hjælpeplan • Telefonsupport

Stigende besøgstal

Borger.dk - En god forretning for dig • Besøg på borger.dk • Borger.dk’s kontaktcenter • Statistiksystem • Min Side • Artikelimport og lokalt indhold

De vigtige næste skridt Rammen er ved at være der Lovgivningen er klar Nu er det tid til implementering med de udfordringer og opgaver: • Brugervenlighed i selvbetjeningsløsninger • Understøttelse med handlingssider •Lokalt indhold •Stor kommunikationsindsats • Hjælp til dem, der ikke kan

Spørgsmål? Kommentarer?