Emne: Kirke og gudstjeneste

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
? Fra 1 til 10.
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hvordan bruges FLADSKÆRMENE i Brabrand Kirke ???.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Filipperbrevshymnen.
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Energi- & Vandværkstedet
Arbejdspladsudvikling
Nøgler til menighedens vækst
100 år er gået… Tag på historiejagt og lyt til fortællinger
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Bytte   PowerPoint  .
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Velkommen til 1. lektion •Velkommen til en lektion som er en del af Folkekirkens Nødhjælps ungdomskampagne slutsult.nu.
Area-konvent 2013 ”FRED I VORE HJERTER” af DG Mona Østergaard Klit.
Døbt til discipelskab! Matthæus Evangeliet 28:18.
Å.
?.
En menighed, der søger enhed
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Projektlederens rolle(r)
Kate-QUIZ-mus.
Relationer – Omgangstone
Procesværktøjer.
Hvad har vi? hvad vil vi? værdierne: fordybelse, fomidling, åbenhed, fællesskab hvordan gør vi? forsøg i perioden juni-september evaluering i menighedsrådet.
Den anerkendende interviewform
SSID Årskonference 28. april 2009 Sikkerhedsledelse i virksomhedsledelse - brikker til en ny sikkerhedsorganisation.
Unge og Kirke Hvordan virker vi sammen. Smittende tro… ”2010 har været et helt fantastisk år for mig. Jeg vil huske det igennem hele mit liv for at være.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Det levende Ord, som forvandler Vi læser ikke først og fremmest Bibelen for at blive informeret, men for at blive transformeret – for at blive forvandlet.
Den kristne påske.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
1.
Lavet af Christine og Signe 8.C ESSAY. Beskrivelse Man inddrager sine egne meninger og tanker. Ved vi tænker over tingene, danner vi billeder oppe i vores.
Evangelisk Luthersk Netværk - for fremtidens kirke.
SSID Årskonference 28. april 2009 Sikkerhedsledelse i virksomhedsledelse - brikker til en ny sikkerhedsorganisation.
De 5 B’er Brødrene Bønnerne Bibelen Brødet Badet
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Billeder til gennemgang af dåben
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Dette er en trin for trin vejledning til om hvad siden indeholder
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Modul 5A Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges.
På hvilken ugedag stod Jesus op af graven?
Sammenligningsspejle
18. Søndag efter Trinitatis Søndag d. 4. oktober 2015 Gudstjeneste kl
Lærerpræsentation.
Liturgiens evangelium. En god gudstjeneste er som et H.C. Andersens eventyr tematisk - genkendelig - overraskende.
Vores relation til Gud: Når Gud taler. Hvordan kan jeg bede? Salmernes bog – Hjælp til at udtrykke både smerte og glæde Fadervor – Grundopskrift fra Jesus.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Samtalebilleder til 2. påskedag

Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Den gode SRP-proces.
Innovation.
Den gode tone Lse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
DEN GODE STIL.
DEN GODE STIL.
Den gode tone Lse.
DÅB. Folkekirkens fire ritualer i billeder: Dåb Konfirmation Vielse Begravelse.
Præsentationens transcript:

Emne: Kirke og gudstjeneste Emne: Kirke og gudstjeneste. Konfirmanderne vælger opgave ved at trykke på et billede. Ved hvert billede – og efter at opgaven er lavet – kommer I tilbage til valgmulighederne ved at klikke på pilen nederst i billedet. Start med at trykke på K og se Baune.

? ? ? Snak sammen to og to om, hvordan dit billede ser ud af en kirke Lad konfirmanderne to og to drøfte deres billede af hvordan kirken ser ud.

Klik på billedet og se filmen. Lav øvelsen ”bordet rundt” ud fra følgende spørgsmål: Det er spændende at gå i kirke når…?? Det er kedeligt at gå i kirke når…?? Se filmklippet med Mr. Bean (klik på billedet). Inddel konfirmanderne i grupper af 4-5 personer. Konfirmanderne skal ”bordet rundt” drøfte ovenstående spørgsmål. Præsten stiller et spørgsmål af gangen, og konfirmanderne skriver efter tur deres svar på et A4 ark. Når de har svaret, sender de arket videre til sidemanden.

”Uberørt af byens travlhed” Syng nr. 331 i salmebogen ”Uberørt af byens travlhed” Syng salme 331. Drøft i plenum hvilke billeder, der sættes på kirken/hvad der fortælles om kirken i salmen. Drøft i fællesskab, hvad den salme siger om kirken og hvilke billeder, der sættes på kirken.

Præsten læser fakta om kirken Kirken er det sted, hvor der bl.a. fejres gudstjeneste, dåb, konfirmation, bryllup og begravelse. Der kan også være koncerter eller foredrag i en kirke. Kirken er ikke kun en bygning, men også et fællesskab af alle døbte – af alle kristne over hele verden. I Danmark var der pr. 1. januar 2013 4.430.643 medlemmer af folkekirken. Det var 79,1 % af de i alt 5.602.628 indbyggere i Danmark. Man bliver medlem af folkekirken, når man bliver døbt. Hver søndag fejres der gudstjeneste i landets kirker. Gudstjenesten går helt tilbage til de første kristne, der mødtes om søndagen – ugedagen for Jesu opstandelse fra de døde. Mange dele af gudstjenestens indhold findes i Bibelen. Læs fakta op for konfirmanderne. Uddyb evt. undervejs og giv mulighed for spørgsmål fra konfirmanderne.

Illustrer hvad jeres kirke indeholder! Hvad indeholder kirken? Illustrer hvad jeres kirke indeholder! Lav grupper på fire. På post-it sedler skriver I, hvad kirken indeholder – alt hvad I kan komme i tanke om! Derefter tegner I et omrids af en kirke og placerer post-it sedlerne derpå. Konfirmanderne skal sætte ord på kirken: Hvad indeholder kirken – alt lige fra inventar til arrangementer? Konfirmanderne deles i mindre grupper af 4-5 personer. Hver gruppe får udleveret post-it sedler, papir og skriveredskaber. Konfirmanderne skal på post-it sedlerne skrive hvad kirken indeholder (fx døbefont, alter, koncert, bryllup, sang, prædiken, menighed etc.). Derefter tegner de et omrids af en kirke på arket og placerer post-it sedlerne i kirken.

Tavlestafet! Lav to hold. Hvert hold skal på hver sin tavle på to min. skrive så mange ting I kan komme i tanke om ud fra følgende: Hvem arbejder i en kirke? Hvem har hvilke arbejdsopgaver? Konfirmanderne deles ind i to hold. De skal på hver deres tavle eller flipover på 2 minutter skrive så mange ting de kan komme i tanke om ift. Hvem arbejder i en kirke? Hvem har hvilke arbejdsopgaver? Lav en fælles opsamling + tæl sammen hvem, der kom i tanke om mest.

Hvad får du givet i hhv. dåben og nadveren? Dåb og nadver er folkekirkens to sakramenter. Et sakramente er en hellig handling, der traditionelt finder sted ved en gudstjeneste. Lav en dobbeltcirkel og drøft to og to: Hvad får du givet i hhv. dåben og nadveren? Konfirmanderne stiller sig i to rundkredse vendt med ansigterne mod hinanden. To og to får konfirmanderne et halvt minut hver til at svare på spørgsmålet. Derefter rykker indercirklen en plads til højre, så alle får en ny makker, og de svarer på samme spørgsmål igen. Hvis det fungerer godt, kan du evt. stille konfirmanderne flere spørgsmål omkring dåb og nadver.

High-Five! Lav high-five øvelse på gulvet og svar på følgende spørgsmål: Hvad er en gudstjeneste? Hvad hører med til en gudstjeneste? Hvad undrer du dig allermest over ved gudstjenesten? Hvad tror du, der menes med ”Gudstjenesten giver mig fornyet energi”? Konfirmanderne skal ud på gulvet og gå mellem hinanden. Når de møder en, laver de ”high-Five” og svarer på skift på et af ovenstående spørgsmål. Når man har svaret på alle spørgsmål, sætter man sig ned.