Videndannelse og- medier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danmark 3.0.
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
Informationskompetence i praksis
5 IT-didaktiske principper
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Design för lärande i en digital, multimodal lärmiljö
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læreprocesser med filmfortællinger
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Mediepædagogik og didaktik
Læremidler i praktikken
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Internet for børn & unge - nye formidlingsformer
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Anslag: ”Søgehistorier”.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Kommunikation / it.
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
IT i undervisningen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Inspiration til reformarbejdet
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Læremiddelkultur I Folkeskolen
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
At analysere og vurdere ressourcer til undervisning
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Dannelse og kompetencer
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Årsplan – en kort en lang
Planlægning, proces og evaluering
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Informationskompetence og læringsstrategier
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Web didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Bachelorprojektvejledning?
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
It i folkeskolens matematikundervisning
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Videndannelse og- medier

Viden og læring Læring er en kompleks proces der indebærer transformation af multimodale tegn og medier i forskellige institutionelle sammenhænge. Fra konsument til producent Ny forståelse af viden, læring og identitetsdannelse Skolen som et sted hvor børn langsomt modnes i isolation fra voksenverdenen Design för lärande : ett multimodalt perspektiv Staffan Selander, Gunther Kress

Uformel læring Gennem kommunikative relationer udveksler børn og unge symbolske værdier og informationer forhandler social status udvikler nye færdigheder/kompetencer i virtuelle verdener

Læring, - i et udviklingsperspektiv Skinner, Piaget og Vygotskij Statisk og ideologisk syn på læring Et socialsemiotisk perspektiv på læring Læring som kommunikation og tegnskabende aktiviteter hvordan forskellige former for ressourcer syntetiseres i fælles betydning Hvordan information transformeres til viden

Optakt Læs fortællingen Find et par citater fra teksten som I finder centrale Lav/find billeder der understøtter stemningen og følelserne I kan selv producere billeder, men det er også ok at bruge billeder fra nettet, blot I manipulerer dem og gør dem til jeres egne indsæt citaterne og billederne i en lille produktion der som et samlet hele formidler jeres læsning/fortolkning I vælger selv det/de program(mer) som I vil arbejde i! Fælles opsamling efter ca. 30 minutter!!

Læringsdesign Didaktisk design - to forståelser: Den måde man kan forme sociale processer og skabe forudsætninger for læring. (fx, når en lærer tilrettelægger en undervisning der skal rammesætte nogle elevers læring) Når individer selvstændigt genskaber (re-designer) information i egne meningsskabende processer. (fx når elever skal skrive en rapport på baggrund af en undersøgelse)

Tegn i relation til læring Tegn er indfældet i sociale relationer Hvad en tegnkombination betyder er ikke tilfældigt (jvf trafiklys, genrer, landkort, m.m.) Tegn strukturerer sociale praktikker Meningsskabelse i skolen er underlagt Fælles mål, didaktiserede og ikke-didaktiserede ressourcer Tekstkontrakter gør kommunikationen mulig uden alt for store anstrengelser (semiotisk økonomi)

Altså ikke anything goes! Betydningsskabelse er både situeret og kontekstafhængig (Institutionaliseret) Den sociale setting afgør formål, mål, redskaber og vurdering

Informationskompetencer Defineres altid i relation til både proces og vilkår: Kontekst Overordnede videnskrav Anvendte medier

Didaktisk design-sekvens Transformationsrum Interesse og social interaktion tegn formgivning medie transformation læringsressourcer repræsentation Situation Situerede normer

Design Semi-formel Setting Sekundær transformation Primær transformation metarefleksion Interesse og social interaktion tegn formgivning medie transformation læringsressourcer repræsentation mål Setting Institutionelle normer Fokusgruppeint.

Design Formel Setting Sekundær transformation Primær transformation metarefleksion Interesse og social interaktion tegn formgivning medie transformation læringsressourcer repræsentation præsentation Fælles mål Setting Institutionaliserede normer Diskussion. Lærerens interventioner Formative evalueringer Summativ evaluering

Didaktik 2.0 Lærerens didaktiske design: Stilladsering Læringsaktiviteter Undervisningsloop Lærerens didaktiske design: Elevernes didaktiske design Stilladsering Vidensmål Evaluering Vidensprodukter Adgang til viden

Fra information til viden Information Search Process Carol Kuhlthau   Tasks Initiation Selection Exploration Formulation Collection Presentation Evaluation --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Feelings uncertainly optimism confusion clarity sense of satisfaction or (affective) frustration direction/ disappointment doubt confidence Thoughts vague----------------------------------------→focused (cognitive) ----------------------------------------------→ increased interest Actions seeking relevant information-------------------------------→seeking pertinent information (physical) exploring documenting Carol Kulthau

Christine Bruce – 7 faser Viden om anvendelse af IT i arbejdet med at søge og formidle information. At identificere informationskilder At gennemføre en informationssøgningsproces/at opstille en søgestrategi. At kontrollere information At opbygge en personlig base af viden indenfor et nyt emne At arbejde kreativt med den nye viden i et personligt perspektiv, for at udvikle nye indsigter. At anvende informationen klogt, til andres bedste Christine Bruce: ”Seven faces of information literacy”

Videndannelse Ændret optik fra at søge, lokalisere og evaluere information (web 1.0) Bruge information, skabe og dele viden og ideer (web 2.0) Skabe sociale og tekniske værktøjer der fremmer kreativitet, videndannelse og –skabelse fremme intellektuel, social and kulturel vækst hos eleverne Ross_Todd

Kernekompetencer i vidensamfundet Tænke Bruge sprog, tegn og tekst Indgå i netværk med andre Deltage og bidrage Mestre Selvledelse

Læringsdesign med web 2.0 Mindmanager Moodle WixCom Picnic Wikimedia Commons Monkey Jam Gratis programmer (KK) Gratis programmer (Ross Todd, m.fl.) ”Web 2.0 til klasselæreren”

Vurdering af web 2.0-værktøjer Fremmer det kritisk tænkning? Understøtter det IK-faserne (Kulthau, Bruce) Giver det mulighed for lærerens intervention i processen? Fremmer det tolkning og produktion af multimodale tegn? Hvilke almenfaglige, fagfaglige og mediefaglige perspektiver aktiveres med værktøjet? Hvilke analyseredskaber skal udvikles til vurdering af web 2.0? (værktøjer, blogs, wikis, etc…)