Forretningsudvikling med IT Systemudvikling 1 Forretningsudvikling med IT
Silotænkning Vertikalt informationsflow Horisontalt informationsflow
CRM-tankegang Informations- Vertikalt informationsflow flow Horisontalt informationsflow Vertikalt informationsflow Materiale- flow Kunde
Hovedelementer i CRM IT og anden teknologi CRM-systemer Kobling back office – front office Interaktionssystemer til at fremme kunderela- tioner, fx call-centre og e-business Ledelse Styring og opfølgning på kunderegnskabet - Kundelønsomhed - Kundeloyalitet - Kundeafgang/-tilgang Synlig ledelse CRM strategi Kundestrategi Relationsstrategi Strategier for kundeorien- tering af hele virksomheden Kultur og mennesker Kundeorienteret organisering Kundecentrerede holdninger Kundeorienterede færdigheder Intern markedsføring Processer Loyalitetsskabende leveranceproces Særlig fokus på salgs- og marketingsprocessen: - Key Account Management - One-to-one markeds- føring - Loyalitetsprogramm. Kilde: Børsens Forlag A/S, 2000
Balanceret CRM IT Processer Processer IT Mennesker Mennesker Kilde: Børsens Forlag A/S, 2000
Kundens vej gennem virksomheden Aftersales service Leverance Ordre Tilbud Markedsføring HR Produktion Indkøb R&D Økonomi IT Kundekontakt Støtteprocesser Kilde: Børsens Forlag A/S, 2000
Sammenhæng mellem ERP og CRM systemer Fra identificering af emner til kvalificeret leadgenerering Marketing CRM Fra salgsmulighed til afslutning Salg CRM Fra ordre- indgang til fullfilment/ levering Fullfilment ERP Løbende kundeservice og –support Service/ support CRM Proces Funktion Applikation Business Intelligence Kilde: Børsens Forlag A/S, 2000
ASW functions and module……...
Navision Financials
Integreret CRM Software Sales Price and Contracts Customer Analysis Internet Connection Sales Support After Sales Service Sales Order Management Incident Management Campaign Handling Marketing support
Fokus på … Sales Support Marketing support
Virksomheden og forsyningskæden Kilde: P.E. Christiansen et al., Logistik, Trojka
Porters værdikæde
Intern styring CIM: Computer Integrated Manufacturing Kilde: P.E. Christiansen et al., Logistik, Trojka
ERP-funktioner Kilde: P.E. Christiansen et al., Logistik, Trojka
Forsyningskæden Kilde: P.E. Christiansen et al., Logistik, Trojka
Forsyningskæden ifølge Porter
EDI Kilde: P.E. Christiansen et al., Logistik, Trojka
Hvor bruges EDI?? Kilde: www.loknit.dk
EDI opbygning ERP Konverter Kommunikation Hard-/software Netværks- operatør
Væsentlige egenskaber ved EDI Brug af elektroniske medier Brug af strukturerede og formaterede meddelelser baseret på vedtagne standarder Relativ kort leveringstid for meddelelsen Direkte behandling i modtagerens IT-systemer med svarreaktion til afsender
Hvor bruges det? Supermarkedet Sanistål El-forretninger Bil-værksteder Alle har stregkoder eller varenumre, der er entydige EAN
Virksomhedens plads i forsyningskæden Kilde: P.E. Christiansen et al., Logistik, Trojka
Dimensionerne i e-business Kilde: Choi et al, The Economics of Electronic Commerce