Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dias 1 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby Markedsføring IV – e-business Målet for 4. lektionsgang –Det offentlige, E-læring, C2C, P2P.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dias 1 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby Markedsføring IV – e-business Målet for 4. lektionsgang –Det offentlige, E-læring, C2C, P2P."— Præsentationens transcript:

1 Dias 1 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby Markedsføring IV – e-business Målet for 4. lektionsgang –Det offentlige, E-læring, C2C, P2P og andre applikationer –M-commerce, L-commerce

2 E-government Service / Information / kommunikation –Bøger, rapporter, vejledninger og betænkninger –Selvangivelse, moms og skat –Blanketservices, flytteanmeldelser, AF tilmeldning Afstemninger, valg Indkøb, licitation Dias 2 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby

3 E-government: Digital Signatur Certifikatet = elekt. pas Sikrer: Oprindelse, meddelelser ikke ændret eller læst undervejs Meddelelser, oplysninger til og fra borgere, virksomheder og offentlige organisationer Dias 3 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby

4 Online forlagsvirksomhed og e-bøger Aviser, magasiner, bøger, software, musik, spil, film Forskellige indgangsvinkler : –Arkiv (Online-archive) –Udnytte mediet (New-medium approach) –”Udgiver” (Publishing-intermediation approach) –”On-the-Fly”, ex. via SMS (Dynamic approach) Ud over alm. udtryksformer på web, hvordan så? Dias 4 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby – Webcasting – Edutainment – E-bøger – Print on demand – Weblogging (Blogging) – WikiWikiWeb

5 eBogsCenter.dk Dansk RessourceCenter for e-bøger er placeret på Randers Bibliotek Indsamler og videreformidler viden om e-bøger og e- bogslæsere e-bøger lånes 28 dage. Herefter slettes e-bogen automatisk Dias 5 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby

6 E-læring (distancelæring) Bogens definition af E-læring: The online delivery of information for purposes of education, training, or knowledge management En anden tilgang: E-læring er kommunikation om og overførslen af uddannelsesindhold via elektroniske kanaler Kategorisering: Indholdsleverancesystemer, konferencesystemer, Groupwaresystemer Der er fordele og ulemper ved e-læring Dias 6 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby

7 Knowledge management E-Learning er for individuelle, knowledge management er for organisationen Viden skal indsamles, gemmes, håndteres og deles Redskabet er f.eks. CRM Dias 7 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby

8 Andre EC applikationer C2C-aktiviteter P2P C2B Trafik Alliancer Telefoni Dias 8 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby Online post services Voksen-underholdning

9 M-commerce Defineret: e-commerce udført i en wireless kontekst Det er e-business med en extra dimension: total mobilitet og rækkevidde Terminologier: GPS, PDA, SMS, EMS, MMS, Smartphones osv. Teknologier: 1G, 2G, 2.5G, 3G, 4G osv. Dias 9 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby

10 Idéen bag teknologien Dias 10 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby

11 Muligheder for betaling & shopping Mobile banking Wireless electronic payment systems Mikrobetaling M-wallet (mobile wallet) Betaling af regninger Shopping fra wireless enheder Dias 11 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby

12 M-commerce som business-applikation Kundeservice Salgssupport i marken Intrabusiness-applikationer B2B-applikation Supply chain B2C-applikation Dias 12 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby

13 L-commerce (lokationsbaseret) Dias 13 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby Nøgleområder: 1.Location 2.Navigation 3.Tracking 4.Mapping 5.Timing

14 Pervasive computing Verdenen af usynlig computing, hvor praktisk taget alt har en mikroprocessor som er forbundet til internettet [med ledning eller wireless] ”Internet of Things” – hjem, apparater, biler og andre fremstillede ting Åbne op for en række af muligheder for at forbedre vores liv, B2C- og B2B-applikationer. Dias 14 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby

15 Begrænsninger/ulemper ved m-commerce Små skærme på mobile enheder Sikkerhed generelt & mangel på standarder heraf Ikke nok båndbredde Interferens, dækning og strøm Høj pris Udbredelsen (WAP) Mangel på (eller små) keyboards Snakken om sundhedsrisiko ”Privatlivets fred” Dias 15 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby

16 Generelle forskelle på e- og m-business Dias 16 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby E-businessM-Business MobilitetBegrænsetAllestedsnærværende Kundens placeringFasteAllestedsnærværende LokaliseringKlient specifikBruger specifik Kundens fokusPengeTid National lederskabUSAEuropa / Japan BrancheledereNye spillereTransformerede gamle spillere Dholakia, N., & Rask, M. (2002a). Dynamic Elements of emerging Mobile Portal Strategies: M- Commerce is all about Personalization, Permission and Specification

17 Case: www.hvemeribyen.dk En ”elektronisk port til nattelivet” Service, hvor man kan hurtigt kan holde styr på hinanden i nattelivet. Hvor er vennerne? Hvor er festen? Hvordan skal funktionaliteten være? Hvilke partnere skal der teames op med? Hvad vil være e- og hvad vil være m-commerce? Dias 17 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby

18 CLIP Dias 18 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby Dholakia, N., & Rask, M. (2002a). Dynamic Elements of emerging Mobile Portal Strategies: M- Commerce is all about Personaliza tion, Permission and Specificati on

19 Dias 19 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby Markedsføring IV – e-business Målet for 4. lektionsgang –Det offentlige, E-læring, C2C, P2P og andre applikationer –M-commerce, L-commerce


Download ppt "Dias 1 - Markedsføring IV - 4. Lektionsgang - © Andy Skovby Markedsføring IV – e-business Målet for 4. lektionsgang –Det offentlige, E-læring, C2C, P2P."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google