”Facilities management”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virtuel medarbejder eller konsulent
Advertisements

Jarnes A/S Ud af krisen Hvem er Jarnes A/S? • Start: Palle Jarne Clausen 1961 • Nu: 50% Morten Jarne Clausen & 50% Gitte Clausen Bruun Jarnes A/S.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Oplæg ved Jens Chr. Birch, kommunaldirektør i Næstved Kommune og formand for Kommunaldirektørforeningen i Danmark Arendalkonferencen Den 9. juni 2010.
Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
CAP Møde i myndighedsforum
Vi gennemførte en række interview ifm
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Aktivitetsbaserede arbejdspladser
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
IS-Strategi.
Tillid Temadag for AMIR
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Virksomheder - definition
Vision Daloon er den moderne forbrugers foretrukne leverandør af etniske conveniencefødevarer.
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
DFM’s formand, Ole Emil Malmstrøm,
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Kodeks for offentlig topledelse
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Det Sociale Kapitel
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
Anvendelse af Facilities Management som ledelses- og strategiværktøj v/ administrerende direktør Niels Boserup.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Fra kontrol til sparring Jesper Hansen Jammerbugt Kommune.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Rambøll Managements definition af it-governance
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Ledelse i forskellige retninger
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Administrative fællesskaber - definition
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Slke.dk Grønlandske Handels Plads - Et nyt byrum på Christianshavn.
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Kulturudvalgsmøde Ω Strategi for Gribskov biblioteker 2007 Ω Servicemål Ω Fælles fokuspunkter for bibliotekerne Ω Folke/skolesamarbejde Ω Portaler.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Effektiv opgavevaretagelse i staten Temadag om resultater, ledelse og løn 11. december 2003 Chefkonsulent Jonas Fallov - Finansministeriet.
Effektiv vækst - Workshop
Innovation og lønsomhed - hvordan arbejder COI?
Samarbejdsaftale Badminton
ERP og BPR.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Præsentationens transcript:

”Facilities management” - en strategisk ledelsesdiciplin Karen Mosbech km@ses.dk Slots- og Ejendomsstyrelsen

Slots- og Ejendomsstyrelsen Facilities Management Slots- og Ejendomsstyrelsen

Reform af Statens Ejendomsadministration Facilities Management Reform af Statens Ejendomsadministration Intern husleje (markedsbaseret) Frit leverandørvalg Krav om forrentning af kapital (indexlån) Lån til forbedringer Samling af ejerskab

Facilities Management Porteføljestrategi

Facilities Management 1 Porteføljestrategi

1 Ændringer i statslig organisation Facilities Management 1 Ændringer i statslig organisation Hyppigere og hurtigere org. ændringer Færre, større enheder Tværgående aktiviteter Centralisering af støttefunktioner Fleksible og projektorienterede arbejdsformer

1 Udfordringen Efterspørgsel ændres Individuelle kontorfaciliteter Facilities Management 1 Udfordringen Efterspørgsel ændres 14.000 12.000 10.000 8.000 6.000 4.000 Individuelle kontorfaciliteter 2.000 Støttearealer, støtterum, etc. Fællesarealer, gange, atrium 1 2

Facilities Management 1 Kundetilfredshed Lokalernes egnethed i %

Facilities Management 1 Strategi - eksempel

1 Strategi for udvikling af porteføljen Personligt Offentligt Fælles Facilities Management 1 Strategi for udvikling af porteføljen Personligt Offentligt Fælles Halv offentligt

Facilities Management 2 Porteføljestrategi

3 Markedsføre værditilvækst hos brugere Facilities Management 3 Markedsføre værditilvækst hos brugere Effektivisering af administration Nedbringe omkostninger Kontrollere risiko Forøge (brugs)værdien af ejendommene Øge fleksibilitet Ændre kultur og understøtte organisatoriske mål Understøtte arbejdsmønstre Brugeres image

2 Kundetilfredshed Tilfredshed med alle ydelser - 2000 Facilities Management 2 Kundetilfredshed Tilfredshed med alle ydelser - 2000

2 Øget krav om fleksibilitet, Udfordring ; Viden om kunderne Eje/leje Facilities Management 2 Øget krav om fleksibilitet, Udfordring ; Viden om kunderne Eje/leje Fleksibilitet i kontrakter Financiering Bygningsmæssig fleksibilitet anvendelighed mulighed for udvidelse Organisatorisk fleksibilitet skifter ofte - hurtigt nye måder at arbejde på udnyttelsesgrad

2 Den strategiske begrundelse for ”nye måder at indrette sig på” Facilities Management 2 Den strategiske begrundelse for ”nye måder at indrette sig på” ”når vi alligevel skal flytte” væk fra noget (hierarki, magtbaser, videnmonopoler) økonomi i snæver forstand øge videndeling og samarbejde fremme omstillingsparathed nyttiggøre IT-muligheder bygge ny kultur op attraktiv arbejdsplads

Ejendomsinformationssystem Facilities Management 2 Fælles data 2001 Portal Byggestyring Navision stat Ejendomsinformationssystem Statens Nøgletal Ejendomsdata Sikring Kundedata Telefoni

Facility management 2 Fælles indgang for kunder Kundeportal

2 Kundetilfredshed ”Ved hvor jeg skal henvende mig med et problem” Facilities Management 2 Kundetilfredshed ”Ved hvor jeg skal henvende mig med et problem”

2 New Way of Working - generelt NWW - kontorkoncept: Åbne arealer Facilities Management 2 New Way of Working - generelt NWW - kontorkoncept: Åbne arealer Flere fælles - færre private m² Differentieret kontorindretning Fleksibel lokaleanvendelse

Facilities Management 3 Porteføljestrategi

Facilities Management 3 Portefølje planlægning

Facilities Management 3 Nøgletal

3 Brugerfokus - Udvikling i omkostninger Lokalernes egnethed i % Facilities Management 3 Brugerfokus - Udvikling i omkostninger Lokalernes egnethed i %

3 Den nye økonomi - 10 regler Facilities Management 3 Den nye økonomi - 10 regler Decentralisering af kontrol - styrke ”sværmen” Forbindelser udvider forbindelser Værdier skabes af overflod, ikke af knaphed ”Man skal yde, før man kan nyde” (giving to get) - generøsitet avler rigdom Fokus på netværket fremfor enkeltmandsfirmaet

3 Den nye økonomi - 10 regler Facilities Management 3 Den nye økonomi - 10 regler Fremskynde forandring - ved at være forberedt på forandring på succesens højdepunkt - den der venter dør Skifte fra fysisk nærhed (steder) til samspil (netværk) Forandring er normen Processen (blød) dominerer produktet (hård) Mulighed fremfor effektivitet

Facilities Management 4 Lidt om virksomheden

4 En kompliceret verden Medarbejdere Organisation/ Processer Opgaven Facilities Management 4 En kompliceret verden Medarbejdere Organisation/ Processer Opgaven Ledelse IT Fysiske rammer

4 Udvikling af den aktivitetsbaserede arbejdsplads Staten som en organisation SES rådgiver for andre ministerier og styrelser SES som en organisation med behov for forandring

4 SES incitament for at arbejde aktivitetsbaserede arbejdspladser Alexandra Instituttet 2001 4 SES incitament for at arbejde aktivitetsbaserede arbejdspladser Understøtte organisationens overordnede mål Kommunikation på tværs - videndeling Fleksibilitet Understøtte projektarbejde Ved at arbejde konstruktivt med forandringer, kan de blive en del af hverdagen Reduktion af arealforbruget Attraktiv arbejdsplads Lettere (billigere) at flytte internt Pilotprojekt for staten generelt

4 Slots- og Ejendomsstyrelsen 1999 Direktion SES Økonomi SES Planlægning SES Personale SES Bygning SES Lokaler SES Slotshaver Rosenborg Slotshavedistrikt Gråsten Slotshavedistrikt Frcd뿬Ͳ뿬Ͳsberg Slotshavedistrikt Fredensborg Slotshavedistrikt SES Teknik SES Rengøring

Kunde- og Slotskoordinatorer 4 Slots- og Ejendomsstyrelsen nu/ i fremtiden ? PLANLÆGNING Projekter Lokalisering Kontorbyg Telefoni Indkøb Statsbyg Slotsbyg Slotshaver Administration Drift Kunde- og Slotskoordinatorer Problemer Penge Løsninger Institutioner

4 Før 1999 lukket virksomhed cellekontorer individuelle ringbind Alexandra Instituttet 2001 4 Før 1999 lukket virksomhed cellekontorer individuelle ringbind ”ejede” arealer faste pladser faste telefoner dyre flytninger internt Nu 2001 - ? åben virksomhed åbne planer databaser / intranet fælles faciliteter flexibilitet trådløs telefoni flytninger koster ingenting

4 Udvikling af den aktivitetsbaserede arbejdsplads Før 1999 Effektiv Forvaltning Udvikling af den aktivitetsbaserede arbejdsplads Før 1999 Enten eller…. Nu 2001 - ? Både og….. lukket virksomhed cellekontorer individuelle ringbind ”ejede” arealer faste pladser faste telefoner dyre flytninger internt traditionel sagsbehandling traditionelle værdinormer åben virksomhed åbne planer databaser / intranet fælles faciliteter flexibilitet trådløs telefoni flytninger koster ingenting højhastighedløsninger @ værdier

4 Flere spørgsmål end svar… - men vi har opnået: Åbenhed Hurtige forandringer Flad struktur Mindre afhængighed af personer Fælles data Synlige medarbejdere Hurtig IT indlæring Siloer væk (næsten)

SES som Statens facility manager Effektiv Forvaltning 4 Fælles opfattelse af SES’ værdiskabelse Vi skaber værdi ved at eje, drive, udleje/stille til rådighed, formidle og skabe oplevelser omkring fast ejendom - uanset om det er et slot, en slotshave eller en kontorejendom. SES som Statens facility manager