Forskellige personligheds- organisationers udtryk i kroppen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Du får hvad du belønner Motivation, tro og vilje.
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Divergent og Konvergent
Metode i AT Religion.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Erkendelsesteori: vidensmodel
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Demokratisk dannelse i skolen
Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
Supervision og faglig feedback
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Værdibaseret ledelse Hvorfor det?.
IS-Strategi.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Del projekt i Inklusionsprojektet Aktivitetscenter Kernen Projektet er gennemført i samarbejde mellem: Helene Hansen (pædagog) Kernen Jeanette Sanderhoff.
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Køn og identitet Charlotte Schelde-Rathkjen
Heroinbehandling i Danmark - en undersøgelse af brugere og behandlere v. Katrine Schepelern Johansen.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Konference om Almen Studieforberedelse
Oprindelsesland: Storbritannien
Teori, metodologi og metode
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
Den anerkendende interviewform
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Videnskabsteori & metode
3. Mandag Bevægeapparatet del 2 Formuleringsfejl i bog observeret:
Øvelse 1: First Impressions
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Tryghed ved udskrivelsen
Hvordan man bekæmper mobning
”Testen-Af-Vesten”.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Energiens Topmøde 11. juni 2014 Houston we have a solution!
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Efter hoftealloplastik – Trin 1
Den naturvidenskabelige metode
3-punkts rygkorset Instruktion og øvelser
Anvendt Statistik Lektion 6
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Forskellige personligheds- organisationers udtryk i kroppen Thomas Lind Hansen 2005

Forskningsspørgsmålet Opstod af nysgerrighed efter at afprøve oplevede kropslige mønstres holdbarhed Afsluttende opgave i NPMF (pilotprojekt) om ”psykologiske forsvarsmekanismers udtryk i kroppen” Ønske om at eksplicitere mine erfaringer

Problemformuleringen Kan et menneskes kropslige forhold tilskrives en psykologisk betydning? Hvordan vil forskellige personlighedsorganisationer i givet fald udtrykke sig i kroppen? a. Hvilke kropslige forskelle og lighedspunkter er der hos forskellige mennesker med samme personlighedsorganisation? b. Hvilke forskelle og lighedspunkter er der hos mennesker med forskellige personlighedsorganisationer?

Metodeovervejelser Spørgsmål 2 er afhængigt af relevansen af spørgsmål 1 Litteraturstudie (sp. 1) + empirisk studie (sp. 2) Gøre mig min forforståelse klart, derefter lægge den til side og undersøge åbent Kvalitativ undersøgelse (mange forhold hos få deltagere) Et lille bitte udsnit af verden

Indhold (litteraturstudiet) Antikkens krops- og menneskesyn (Platon) Det dualistiske krops- og menneskesyn (Descartes) Ideen om det ubevidste og dets tilknytning til kroppen (Freud) ”Psykiske og somatiske processer er identiske” (Reich) Samspillet mellem muskulatur, åndedræt og angst (Braatøy) ”Den fænomenologiske krop” (Merleau-Ponty) ”Den fraværende krop” (Leder) Hjerneforskningens viden om følelser (Brodal)

Resultat (litteraturstudiet) Konklusion: At dømme udfra litteraturstudiet af kropsbegrebet er der i dag et samsyn på begrebet videnskaberne imellem, der berettiger, at projektet bygger videre på den antagelse, at et menneskes kropslige forhold kan tilskrives en psykologisk betydning hurraaaa!!!

Indhold (det empiriske studie) Teori ROK (Bunkan) Personlighedsorganisation (Kernberg) Ressourceorienteret kropsundersøgelse af 18 mennesker: 6 med skizofreni 6 med personlighedsforstyrrelse 6 der ikke fejler noget Analyse og diskussion Konklusion

Resultat (det empiriske studie) Ny viden om måder at forstå kropslige forhold på hos 18 mennesker, der antages at repræsentere tre forskellige måder at organisere personligheden på Der viser sig tre forskellige sæt af mønstre som bliver diskuteret med og tillagt forståelse ud fra de inddragede teorier

Ressourceorienteret kropsundersøgelse - den psykotiske personlighedsorganisation (som eksempel skizofreni) Kropsholdning: låst, afvigelser i alle checkpunkter, knæene bøjede eller overstrakte, vægten på hælene Respiration: ingen bevægelse i thorax, generelt lille bevægeudslag, få og små resp.svar, styret i begge faser, upåvirkelig af ydre faktorer Bevægelser: meget reducerede bevægebaner, holder imod i alle bevægelser Muskulatur: domineret af høj og meget høj hvilespænding (orange-gul), få steder med middel- og underspænding (rød-grøn)

Ressourceorienteret kropsundersøgelse – borderline personlighedsorganisation (som eksempel emotionel ustabil personlighedsstruktur) Kropsholdning: enkelte eller flere afvigelser, knæene bøjede eller overstrakte, vægten fremme eller tilbage Respiration: kombination af synlig bevægelse og stilstand, fuldt eller intet resp.svar Bevægelser: helt eller ingen passiv bevægelighed, aktivitet ved stående- og passivitet ved liggende bevægelser Muskulatur: meget blandede spændingsgrader i individuelle kombinationer, grøn-rød-orange-gul repræsenteret hos den enkelte

Ressourceorienteret kropsundersøgelse – den neurotiske personlighedsorganisation (Mennesker der ikke fejler noget) Kropsholdning: enkelte eller flere afvigelser, vægten midtstillet Respiration: synlig bevægelse i hele truncus, respirationssvar ved alle bevægelser Bevægelser: næsten intakt evne til at lade sig bevæge passivt, intakte bevægebaner Muskulatur: overvejende spændstig og trykeftergivelig (rød), enkelte områder med høj spænding (orange)

Mine erfaringer undervejs Med videnskabsetisk komité Med fordeling af den bevilligede tid Med at rekruttere deltagere Med skriveprocessen Med at beskrive og begrunde alt Med metatekst Med vejledning Med betydningen af at brænde for projektet