Gunver Majgaard Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet – TEK

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medarbejderudviklingssamtalen
Advertisements

Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Nyt rum til læring og udvikling på SDU
Hvad er VIP for noget? Projekt-VIP (Viden- og InnovationsPartnerskaber) handler om at skabe tværprofessionelle partnerskaber, der baner vejen for udvikling.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
IT i byggeriet Kristian Birch Sørensen
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Innovation C Oplæg til lærersamarbejdet
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
UNIVERSITY COLLEGE SJÆLLAND
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
PUC Pædagogisk Udviklingscenter
Ledelse af innovative medarbejdere
Partnerskabsdag med fokus på skolereformen og nye udfordringer.
Universitetets formål
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Mad, Måltider og Pædagogik
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Strategi som forandrings- skabende dialog
I-Space Niels Henrik Helms, Knowledge Lab SDU. Projektet: Udfordringer i forhold til velfærdsteknologi: Hvordan skaber vi løsninger som både giver mening.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
1 IT-Applied Pervasive Computing 1 (ITAPC1). 2 Læringsmål Deltagerne vil efter kurset være introduceret til Pervasive Computing områdets teoridannelser,
Tinderhøj Skole Den digitale skole i Rødovre
Bødker, Kensing, Simonsen: Professionel IT-forundersøgelse. Kapitel 8
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Materialet er fortroligt og må ikke anvendes uden for klientens organisation uden forudgående skriftligt samtykke fra Radius Kommunikation A/S Ekstern.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Mainstreaming. Procesguide til interne styringsredskaber. Fokus : Børnemiljøvurderingerne. Hvorfor – hvordan –
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Planlægning, proces og evaluering
Fremtiden for flexicurity i Danmark
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Informatik-civilingeniør på DTU. Civilingeniøruddannelsen 5. årEksamensprojekt + valgfrie kurser 4. årValgfrie kurser 3. årValgfrie kurser 2. årFagpakke.
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
It-støttet religionsundervisning
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Undervisning i forbindelse med besøg på Experimentarium V/ Anette Vestergaard Nielsen Experimentarium.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Idégenereringsproces i Forbindelse med Udvikling af Masteruddannelser Aase Møller Handelshøjskolen i Århus.
Det Tekniske Fakultet Det Tekniske Fakultet brev oprettet i 2006 efter fusionen mellem Ingeniørhøjskolen Odense Teknikum og Syddansk Universitet. Fakultetet.
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Relations kompetencer
”Blog som læringsplatform”
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
Præsentationens transcript:

Gunver Majgaard Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet – TEK Hvordan arbejder vi med skoleteknologi. Brug af pervasive-, robot- og mobilteknologi Gunver Majgaard Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet – TEK

Hvem er jeg? Gunver Majgaard Elektroingeniør, master i IT og læring og undervisningslektor TEK-MMMI siden 2002 og undervist siden 97… Ph.d. – studerende på sidste år! ”Robotsystemer og læring” MMMI (Uddannelse og forskning) Robotsystemer, softwareudvikling Domæner: industri, velfærd, læring og oplevelse TEK: (Ingeniørfakultet) 165 videnskabeligt ansatte, 50 administrative og øvrige ansatte, 2.400 studerende Juni 2009

– en disposition Medskabende, reflekterende og innovative læreprocesser Robotsystemer og læring Hvordan arbejder vi med skoleteknologi Niveau 1 Robotcases Smartphone cases (computerbaseret) Niveau 2 Uddannelses- og kursusdesign Juni 2009

Medskabende, reflekterende og innovative læreprocesser Refleksion Medskaben og deltagelse Innovation, fantasi og kreativitet Kontekster Socialitet og praksisfællesskaber Wenger, Bateson, Schön, Scharmer, Gee Juni 2009

Ting som tænker? Allestedsnærværende teknologi (Wikipedia) Blanding af den fysiske og virtuelle verden(Nieuwdorp, 2007) Ikke standard input interfaces (dvs. ikke alm pc keyboard og mus) (Nieuwdorp, 2007) Pervasive systemer Typer: Robotsystemer og tangibles Smartphones – som mixer fysisk og virtuel verden Skræddersyede systemer hvor der f.eks. indgår RFID-tags, mobiler computer etc. Juni 2009

Robotsystemer Juni 2009

Pfeifer, Brooks, Ishiguro, Dillman, Breazeal, Nielsen Robotsystemer Myter - > industri -> kropsligt intelligente situerede robotter i ustrukturede omgivelser Pfeifer, Brooks, Ishiguro, Dillman, Breazeal, Nielsen Juni 2009

Robotsystemer til læring Kropsligt intelligente, Situerede Ustrukturede omgivelser Simple robotagent i komplekse omgivelser Singulære <-> modulære Modulære Singulære Juni 2009

Hvordan arbejder vi med skoleteknologi Niveau 1: Design cases Robotcases Smartphone cases Niveau 2: Uddannelses- og kursusdesign Civilingeniøruddannelse 3+2 Lærings- og oplevelsesteknologi Systemudviklere i domænet spil, leg, interaktion og læring Udvikling af tværprofessionelle kurser Ingeniør-, pædagog-, lærer- og fysio-, ergoterapeut-studerende Fremme udvikling af ”gode” fremtidsorienterede løsninger til undervisning og rehabilitering Juni 2009

Konkrete designcases: robotter og matematik i indskolingen Brøk Battle: læringsmål drejer sig om brøkregning Samarbejde mellem SDU PlayAlive og Rosengårdskolen Number Blocks: læringsmål drejer sig om positionssystemet (titalssystemet), som er sværere på dansk en på mange andre sprog Samarbejde mellem SDU, DTU og DPU Juni 2009

Innovation, fantasi og kreativitet Fokus i designet Refleksion Medskaben Innovation, fantasi og kreativitet Kontekster Fremme deltagelse, medskaben, refleksion og kreativitet Målgruppe som medskabere og medarbejdere i designet Børn Undervisere Iterativ designmetode 4-6 intervention med målgruppen Læringsmål afklares undervejs Socialitet og praksisfællesskaber Intervention Evaluering Ideer Formalisering af ideer Implemente-ring Planlægning af intervention Juni 2009

Hvad er der særligt ved robotlæremidler Interaktion Kropslig og taktil interaktion Kollaboration – størrelse Fysisk konkret erfaring med abstrakte emner Læring Medskaben, refleksion og fantasi Udforskende og reflekteret læring, leg og fysisk bevægelse som løftestang for læreprocesser I undervisningssituationen Støtte til undervisning som er så nem at bruge som en bog! Lav indstigning for underviseren, Værktøj til undervisningsdifferentiering, fleksibel didaktik – underviseren er ”in charge”!, Bevægelse <-> fordybelse Juni 2009

Oplæg til workshop Hvordan kan du bruge ”ting der tænker” i din undervisning? – og hvad kan det bidrage med? Hvordan kan undervisere kvalificere designprocesser? Hvordan kan apps på smartphones og elektroniske bøger integreres i undervisningen? Barrierer: IT der ikke virker, dårlig netforbindelse, for få computere mv. Lad os se bort fra barrierer i dag! Juni 2009