Gunver Majgaard Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet – TEK Hvordan arbejder vi med skoleteknologi. Brug af pervasive-, robot- og mobilteknologi Gunver Majgaard Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet – TEK
Hvem er jeg? Gunver Majgaard Elektroingeniør, master i IT og læring og undervisningslektor TEK-MMMI siden 2002 og undervist siden 97… Ph.d. – studerende på sidste år! ”Robotsystemer og læring” MMMI (Uddannelse og forskning) Robotsystemer, softwareudvikling Domæner: industri, velfærd, læring og oplevelse TEK: (Ingeniørfakultet) 165 videnskabeligt ansatte, 50 administrative og øvrige ansatte, 2.400 studerende Juni 2009
– en disposition Medskabende, reflekterende og innovative læreprocesser Robotsystemer og læring Hvordan arbejder vi med skoleteknologi Niveau 1 Robotcases Smartphone cases (computerbaseret) Niveau 2 Uddannelses- og kursusdesign Juni 2009
Medskabende, reflekterende og innovative læreprocesser Refleksion Medskaben og deltagelse Innovation, fantasi og kreativitet Kontekster Socialitet og praksisfællesskaber Wenger, Bateson, Schön, Scharmer, Gee Juni 2009
Ting som tænker? Allestedsnærværende teknologi (Wikipedia) Blanding af den fysiske og virtuelle verden(Nieuwdorp, 2007) Ikke standard input interfaces (dvs. ikke alm pc keyboard og mus) (Nieuwdorp, 2007) Pervasive systemer Typer: Robotsystemer og tangibles Smartphones – som mixer fysisk og virtuel verden Skræddersyede systemer hvor der f.eks. indgår RFID-tags, mobiler computer etc. Juni 2009
Robotsystemer Juni 2009
Pfeifer, Brooks, Ishiguro, Dillman, Breazeal, Nielsen Robotsystemer Myter - > industri -> kropsligt intelligente situerede robotter i ustrukturede omgivelser Pfeifer, Brooks, Ishiguro, Dillman, Breazeal, Nielsen Juni 2009
Robotsystemer til læring Kropsligt intelligente, Situerede Ustrukturede omgivelser Simple robotagent i komplekse omgivelser Singulære <-> modulære Modulære Singulære Juni 2009
Hvordan arbejder vi med skoleteknologi Niveau 1: Design cases Robotcases Smartphone cases Niveau 2: Uddannelses- og kursusdesign Civilingeniøruddannelse 3+2 Lærings- og oplevelsesteknologi Systemudviklere i domænet spil, leg, interaktion og læring Udvikling af tværprofessionelle kurser Ingeniør-, pædagog-, lærer- og fysio-, ergoterapeut-studerende Fremme udvikling af ”gode” fremtidsorienterede løsninger til undervisning og rehabilitering Juni 2009
Konkrete designcases: robotter og matematik i indskolingen Brøk Battle: læringsmål drejer sig om brøkregning Samarbejde mellem SDU PlayAlive og Rosengårdskolen Number Blocks: læringsmål drejer sig om positionssystemet (titalssystemet), som er sværere på dansk en på mange andre sprog Samarbejde mellem SDU, DTU og DPU Juni 2009
Innovation, fantasi og kreativitet Fokus i designet Refleksion Medskaben Innovation, fantasi og kreativitet Kontekster Fremme deltagelse, medskaben, refleksion og kreativitet Målgruppe som medskabere og medarbejdere i designet Børn Undervisere Iterativ designmetode 4-6 intervention med målgruppen Læringsmål afklares undervejs Socialitet og praksisfællesskaber Intervention Evaluering Ideer Formalisering af ideer Implemente-ring Planlægning af intervention Juni 2009
Hvad er der særligt ved robotlæremidler Interaktion Kropslig og taktil interaktion Kollaboration – størrelse Fysisk konkret erfaring med abstrakte emner Læring Medskaben, refleksion og fantasi Udforskende og reflekteret læring, leg og fysisk bevægelse som løftestang for læreprocesser I undervisningssituationen Støtte til undervisning som er så nem at bruge som en bog! Lav indstigning for underviseren, Værktøj til undervisningsdifferentiering, fleksibel didaktik – underviseren er ”in charge”!, Bevægelse <-> fordybelse Juni 2009
Oplæg til workshop Hvordan kan du bruge ”ting der tænker” i din undervisning? – og hvad kan det bidrage med? Hvordan kan undervisere kvalificere designprocesser? Hvordan kan apps på smartphones og elektroniske bøger integreres i undervisningen? Barrierer: IT der ikke virker, dårlig netforbindelse, for få computere mv. Lad os se bort fra barrierer i dag! Juni 2009