Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Præsentation af et undervisningsforløb med fysik og samfundsfag i emnet ”energipolitik og energi kilder” ved Bjarne Jeppesen og Jørgen Lassen og gruppe.
Det senmoderne samfundsfag i Dk.
Diskursanalyse i samfundsfag
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Progression i samfundsfag
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Innovation i samfundsfag og AT
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Samfundsfag A Matematik b
Studieretningsprojekter
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Statistik Beskrivende statistik
International Økonomi A
Fagets formål, fokus og fagmål
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Lærerprofessionen - en definition.
Demokrati & Menneskerettigheder
PSS-Promoting Social Skills
Faglig læsning i samfundsfag
Diskursanalyse og kernestof
Økonomiske kompetencer
Samfundsvidenskabelig metode
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
nye læreplaner Samfundsfag A, B, C
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Samfundslære: Styreformer
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Grundlagt af Edmund Burke, 1790
Råd til velfærd? Velfærdspolitiske problemstillinger anno 2011 – muligheder og udfordringer.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Studieretningsprojekter
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Introduktion til ideologiske forgreninger
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Internationale Studier
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Center for Europæisk Politik Skriv bachelorprojekt om EU Inspirationsmøde for BA-studerende 10. november 2009.
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
Innovative kompetencer og talentudvikling Bent Fischer-Nielsen 2011.
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Ideologiske holdninger og meninger
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
EU, globaliseringen og den danske velfærdsstat
Sygepleje og fagidentitet
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
SKABELON.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Udkast til justering af KS
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Undersøgelse Fase 1: Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes egne undersøgelser af forbrugsvarens vej fra ressource til butik. Eleverne skal her.
Fag på studieretningen Fællesfag: Dansk, historie, idræt, religion, oldtidskundskab Studieretningsfag & bundne valg: Engelsk A, musik A, samf.
Velkommen til fagligt samspil
Præsentationens transcript:

Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF Velkommen til Samfundsfagspræsentation

Samfundsfag på den gymnasiale uddannelse Fagets Identitet Samfundsfag omhandler danske og internationale samfundsforhold. Faget giver på et empirisk og teoretisk grundlag viden om de dynamiske og komplekse kræfter – nationalt, regionalt, globalt – der påvirker samfundsudviklingen. Faget skal forbinde den aktuelle samfundsmæssige udvikling med sociologiske, økonomiske og politiske begreber.

Samfundsfag på den gymnasiale uddannelse Formål Undervisningen skal give viden og forståelse af danske og internationale samfundsforhold i det moderne samfund. Samfundsfag skal fremme elevernes lyst og evne til at forholde sig til og deltage i den demokratiske debat. Endvidere skal undervisningen fremme elevernes selvstændighed og tillid til at kunne diskutere og tage stilling til samfundsmæssige problemstillinger. Samfundsfag på den gymnasiale uddannelse

Samfundsfag på den gymnasiale uddannelse Nogle af de faglige må er: anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger

Samfundsfag på den gymnasiale uddannelse Nogle af de faglige må er: forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed skelne mellem forskellige typer argumenter, udsagn, forklaringer og teorier formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge ved hjælp beregninger, tabeller, diagrammer, modeller og begrebsskemaer argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog

Samfundsfag på den gymnasiale uddannelse Kernestof Sociologi identitetsdannelse og socialisation massemedier og politisk meningsdannelse social differentiering, kulturelle mønstre, social mobilitet og samfundsforandring

Samfundsfag på den gymnasiale uddannelse Kernestof Politik politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme, politiske skillelinjer og vælgeradfærd magt- og demokratiopfattelser nationalt, regionalt og globalt, herunder betydningen af retssystemer forskellige typer politiske systemer, herunder EU

Samfundsfag på den gymnasiale uddannelse Kernestof Økonomi velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilt samfund typer af goder og økonomiske styringsprincipper, herunder bæredygtig udvikling. makroøkonomiske sammenhænge, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt

Samfundsfag på den gymnasiale uddannelse Kernestof International politik Danmarks suverænitet og handlemuligheder aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt globalisering og samfundsudvikling