Velkommen til andet møde i den Nationale Inspirationsgruppe for

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Inddrag nu Kick-off møde
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Præsentation af materialer på personalemøde
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Science-kommune Sorø På vej ind i fremtiden… Mikael Scheby
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
Science-kommune Sorø På vej ind i fremtiden… Mikael Scheby
Energi- & Vandværkstedet
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Miljøråd på Læreruddannelsen Zahle (Kommissorium) Der oprettes et miljøråd på Læreruddannelsen Zahle i forbindelse med deltagelse i projektet Grønt Flag.
Arbejdspladsudvikling
Teori-Praksis-holdning
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
PR Kampagne for folkeskolen
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Science i Mariagerfjord Kommune  Grundlæggende kompetencer. Dansk, matematik, engelsk.  Kreativitet, innovation, problemløsning og samarbejde.  Naturfaglige.
Udviklingsplaner Sønderborg
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Pitch: Projekt Grøn Generation •Børn og unge er ikke forberedt på at skulle leve i et bæredygtigt samfund •Trods gode viljer er det ikke lykkedes at uddanne.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
4. Møde i Sparringsgr. for proj. Science-kommuer Tid: Onsdag den 26. maj kl Sted: Danmarks Lærerforening (DLF) Dagsorden: 1.Velkomst og dato for.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Præsentation af materialer på personalemøde
”Hvordan giver vi Sønderborgs børn gode grønne vaner som fremtidige borgere?”
Midtvejsseminar den november 2010 Midtvejsseminar for modelkommunerne november 2010.
1 Agenda: SSTT, København 20. januar Program - håndbog 2.Processen for dataindsamling og analyse 3.Hovedkonklusioner 4.Ideer til håndbogens indhold.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Energieffektivitet af bygninger og bygningskomponenter
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Den bæredygtige landsby
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
Velkommen til andet fælles møde Science-kommuner Vejle Mødets formål: 1.styrke indbyrdes netværk 2.best practice til lærernetværk 3.afklare.
Målstyret læringsreform
Statusmøde - Science-kommuner Velkommen Tid: Torsdag den 16. april, 2009 Sted: Økolariet, Vejle Deltagere: ”Naturfagskoordinatorer” Formål: - orientere.
Odense, d. 4. feb Kl Velkommen Kommissorium version 2 Kl Ny skole- og ny klubstruktur i Randers v. Henrik Bille, afd.leder, og Ina.
Velkommen til 4. fælles GGK-møde Nyborg Formål og program: At få inspiration tll og dele ”brikker” til kommunale UBU- fremme-strategier At forberede.
- Fritidsvejledning i Viborg Kommune
Agenda 21 – København Kommune.
indbyggere 7 folkeskoler 1 specialskole elever Centerchef 3 konsulenter.
Velkommen. Dagens Program Velkomst og præsentation Gennemgang af Værktøjskassen Pause med kaffe og kage Erfaringer med Værktøjskassen.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Randers Kommune Evaluering af Randers Modellen 2. December 2009.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Velkommen til andet møde i Sparringsgruppen for Science-kommuner København Status for projekt Science-kommuner 2.Sådan gør vi i min.
Arbejdsweekend i 5.kreds Gl. Skovridergaard i Silkeborg.
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Lokaldrevet udvikling. Strategi Et Vendsyssel - i balance. LAG Nords væsentligste opgave er at sikre bosætning i hele aktionsgruppens område. Det er derfor.
Politisk forankring Koordinere med andre planer, politikker og udvikling Administrativ forankring i de enkelte centre, (successiv udbygning) implementering.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
21. november Lejre – Den Økologiske Kommune.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Reparation – noget må gøres
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Science-kommuner Finansiering: Undervisningsministeriets pulje
Præsentationens transcript:

Velkommen til andet møde i den Nationale Inspirationsgruppe for

Dagsorden: Velkomst & dagsorden Status på projekt Grøn Generation Arbejdsfrokost Workshop: Effekter af en kommunal strategi til fremme af UBU - hvilke? Kaffe undervejs. Korte meddelelser fra Inspirationsgruppens medlemmer Eventuelt Afrunding med aftale om næste møde

National Inspirationsgruppe: 1 RCE Denmark 2 NTS-centeret 3 Danmarks Læringsportal (UNI-C) 4 Naturvidenskabernes Hus 5 Friluftsrådet 6 INDEX: Design to Improve Life 7 Miljøstyrelsen (MM) 8 Klima-, Energi- og Bygningsministeriet 9 CONCITO 10 IDA (Miljø) 11 92-Gruppen 12 Global Platform DK (MS) 13 Danmarks Lærerforening 14 Naturvejlederforeningen 15 Gate 21 16 Københavns Kommune (Kontoret for BU) 17 Danish Science Factory

Projektorganisation National Inspirations- gruppe Projektgruppe Evaluator Øst-klynge 5 kommuner, 5 teams af koordinatorer, 5 lokale følgegrupper Vest-klynge 5 kommuner, 5 teams af koordinatorer, 5 lokale følgegrupper

Inspirationsgruppen formål   at bidrage til, at projekt Grøn Generation og de 10 deltagende kommuner kan drage nytte af nationale ressourcer og tiltag til fremme af bæredygtig udvikling (BU) og uddannelse for bæredygtig udvikling (UBU) at bidrage til koordination mellem og udvikling af nationale ressourcer og tiltag med relevans for uddannelse for bæredygtig udvikling (UBU)

Uddannelse for Bæredygtig Udvikling ? UBU er undervisning, der udvikler handlekompetence, viden og engagement hos børn og unge, der gør dem i stand til at skabe et bæredygtigt samfund – socialt, miljømæssigt og økonomisk Et bud på definition

Grøn Generation fakta Anledning: Evidens fra Science-kommuner og FN’s UBU-10år Finansiering: 5 mill. fra Villumfonden Varighed: 3 (4) år (2014 – 2016) Projektmål: 10 kommuner udvikler strategier til fremme af UBU Deltagere: 2x10 koordinatorer (Tek&Miljø og Børn&Unge) Processer: netværk, aktionslæring, co-creation, debat, synliggørelse, evaluering

Grøn Generation’s drøm! Bæredygtig Udvikling efterspørges Ingen Bæredygtig Udvikling uden Uddannelse Kommuner udnytter ikke samspil U BU Børn&Unge og Teknik&Miljø forvaltninger kan fremme Uddannelse for Bæredygtig Udvikling Grøn Generation skaber kommunale strategier for UBU - en smutvej mod et bæredygtigt samfund

Status? UBU prioriteret i nye Fælles Mål – pyha! UVM oplæg om progression og nordiske lande Dansk rapport til FN om UBU-10-år til november?

10 Kommuner i 2 klynger – næsten! Vest: Kolding Randers Horsens Fredericia Sønderborg Øst: Næstved Hvidovre Lejre Høje Taastrup Nr.10?

Teams og netværk af GG-koordinatorer etableret Fælles-, klynge- og ad hoc møder nyhedsbrev

Kick-off -> Midtvejsseminar m. politikere og koordinatorer 14-15 15-16 1) Initiering 2) Implementering 3) Institutionalisering 2. kvt. 2015

UBU-fremme-strategi? Vigtigheden af fælles billeddannelse… Projektlederen har en meget vigtig opgave i at skabe et fælles billede (der jo så også kan blive mere nuanceret end det billede, den enkelte kan komme op med)

Konkret eksempel på kommunal strategi? ”- et vellykket samarbejde mellem alle involverede parter er fundamentet, når indholdet (af strategien) skal gøres levende med betydning for hele kommunen”

Strategi til fremme af UBU Hvad laver I? Grøn Generation- kommune Bæredygtig Udvikling Uddannelse Strategi til fremme af UBU

Kommunal arena – accept af prototype Arena for Bæredygtig Udvikling Lokal følge- gruppe Naturfagskoordinator Formand for Børne- og ungeudvalget 2 x koordinatorer Skolechef Leder af Plan- og Udviklingsafdelingen /forvaltningen Skoleledere Uddannelse for Bæredygtig Udvikling for børn og unge i alderen 0-20 år Formand for Teknik- og Miljøudvalget Ledere for daginstitutioner Leder af Teknik- og Miljøforvaltningen Ledere af ungdomsuddannelser Tværgående Grønne eller Bæredygtighedsråd Borgmester Formand for Erhvervsrådet Lokale virksomheder UU-vejleder Lokal Agenda 21-koordinator Lokale NGOér

Metode: samskabelse og brugercentrering Grøn Generation

Synliggørelse i GG-kommuner indledt Hjemmesider m. logo og koordinatorer Følgegrupper og kommissorier DK2050?

Evaluator’s interview med koordinatorer - baseline etableret

Kommunal UBU-fremme-strategi Effekt af kommunal UBU-fremme-strategi? FN National UVM m.fl. Kommunal strategi Lokal UBU-arena Kommunal UBU-fremme-strategi Projekt fokus Grøn Generation

Workshop: Effekter af en kommunal strategi til fremme af UBU? Ud fra jeres erfaring med fremme af BU og UBU, - hvilke konkrete effekter kan en kommunal UBU-fremme-strategi skabe? Forslag til proces med to grupper: Individuelt: skriv effekt-forslag på post-its (3 min.) Gruppe: præsentér og sortér forslag i temaer på flip-over (10) Gruppe: formulér post-its med effekt-temaerne (10) Fælles: præsentere og supplere flip-overs (15) Forslag: ….

Effekt: UBU et nyt valgfag i Randers?

Effekt: Støtter ProjectZero i Sønderborg?

Effekt: Borgere med holdninger og ændret adfærd?

Effekt: Elever scorer bedre i tests?

Effekt: Undervisning i naturfag udviklet? SCIENCE VOL 344 9 MAY 2014

Effekt: Kommunale politikker støtter synergi mellem processer relateret til BU og til UBU ?

Effekt: Kommunale forvaltninger mestrer BU?

Kommunal UBU-fremme-strategi Effekt af kommunal UBU-fremme-strategi? FN National UVM m.fl. Kommunal arena Lokal UBU-arena Kommunal UBU-fremme-strategi Projekt fokus Grøn Generation