DUGS Årsmøde, Skejby, 6. januar 2012 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Bestyrelsens overvejelser om LOS' fremtidige arbejde Bestyrelsesformand Kim Simonsen.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
En fejl ved kvinder. Da Gud skabte kvinden, var han kommet til sin sjete dag med overarbejdstid. En engel dukkede op og sagde: “Hvorfor bruger du så lang.
Diætbehandling af type 2 diabetes i Region Midt
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Variation i forbrug af lægemidler og økonomi i almen praksis. Hvor meget er rimeligt? IRF`s Årsmøde Vejle, Koordinerende læge i Nord-KAP, Jørgen.
Fysisk aktivitet til hjertepatienter V
Rehabilitering Brønderslev Kommune
Lasse T. Krogsbøll, læge Det Nordiske Cochrane Center
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
TERM modellen Introduktion til øvelse
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Borger- og lægeperspektiver v. Marie Brandhøj Wiuff, sociolog, projektleder.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Tak Tak for invitationen til i dag
Mette Arleth Aalborg Universitet Fru Madsen og de interaktive spatio- temporale online GI-applikationer Kan vi forstå GIS? (skal vi?)
En fejl af stor betydning...
Visioner for uddannelse og opkvalificering af social- og sundhedspersonale Karen Stæhr 29. August 2013.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
EPJ i Region Nordjylland
Temaaftener for patienter med Mb
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Følge- Op.
Lisa Falk ØNH Sønderborg
Projekt Planlagt Kejsersnit
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Data fra 1. januar 2010 til 30. juni / 30.sept 2011
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Self-efficacy og ambulante patienter med leddegigt
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Mette Faber, Strategi- og Planchef, overlæge, marts 2010
Geriatrisk Afdeling, AUH
Vejlederens kommunikation
Anette Liljensøe Ph.d. - stud., cand.scient.san.
Omsorgsetik i klinisk sygepleje - den gode, kloge og rigtige sygepleje
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Behandling i hjemmet København den
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Jeg vil starte med at fortælle om mit emne, og snakke lidt om min problemformulering Så vil jeg fortælle noget om min fremgangsmåde.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Årskursus for Gastroenterologiske sygeplejersker i Kolding 2010
Akutte indlæggelser på de intern medicinske afdelinger i Danmark
En fejl af stor betydning...
DPU – Aarhus Universitet
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Har vi i klinisk praksis nok fokus på at forebygge urinvejsinfektioner hos den nyretransplanterede patient?
Gruppeundervisning Tanker, erfaringer og udvikling Kontinenssygeplejerske Hanne M. Gravgaard, AUH, Urogynækologisk Klinik.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Forebyggelse og uddannelsesforløb for kroniske patienter Allan Flyvbjerg Formand for Diabetesforeningen og Professor ved Aarhus Universitetshospital Møde.
Lær at tackle job og sygdom Lea Hegaard chefkonsulent, Komiteen for Sundhedsoplysning Malene Norborg senior projektkoordinator, Komiteen for Sundhedsoplysning.
Ulla Breth Knudsen Professor, overlæge, ph.d. Fertilitetsklinikken
Decentral hjerterehabilitering
Præsentationens transcript:

DUGS Årsmøde, Skejby, 6. januar 2012 1

Blæretræning i grupper ? for kvinder med OAB Mette Hulbæk, Forskningssygeplejerske, MCN Gyn-Obs afd. Sygehus Sønderjylland, Sønderborg 2

Blæretræning i grupper ?

Blæretræning til behandling af OAB internationalt Patientuddannelse Skemalagte vandladninger Positiv opmuntring Wallace et al Cochrane 2009 / ICI 2009

Blæretræning nationalt Hvad siger DS Kliniske retningslinier DSOG / DUGS DSAM om brugen af blæretræning ?

God men sparsom evidens forlængelse af vandladningsinterval reducere antallet af vandladninger kontrol af urgency og fornemmelse af blærekontrol professionel instruktion og tæt opfølgning primær behandling / vaner DSOG Guidelines 2011 / DSAM vejl. 2009, Nedre urinvejssymptomer for mænd og kvinder

Blæretræning Patientuddannelse Undervisning / læring om kroppens anatomi/ fysiologi / normalfunktioner om sygdomsætiologi og symptomer, om hvordan kontinens genskabes, redskaber til blærekontrol hjælpemidler gode vaner Pædagogikken ?

Blæretræning Skemalagte vandladninger Daglige skemaer ?

Blæretræning Positiv opmuntring livsstil / hvad er mit mål ? sociale kompetencer handleplaner / hvordan når jeg mit mål ? kognitive teknikker aktiv kontrol af symptomerne via / sin erhvervede viden / den styrkede egenkontrol / korrekt brug af bækkenbunden ved at bryde vanemønstre Teorien ?

Grupper ? Sundhedsstyrelsen 2005 Kroniske syge Udredning KOL / Astma (Puhan / Cochrane 2009) Udredning Bækkenbundstræning (Ravnkilde 2004) Præoperativt Hysterektomier Prolapsoperationer TVT’er

Blæretræning i grupper ? Gruppedynamik ?

”Hvorfor kan jeg ikke bare holde mig ligesom alle andre ?” Interviewundersøgelse af hospitalshenviste kvinder med OAB, der modtager blæretræning i form af skemalagt gruppeundervisning. Hulbaek, Masterafhandling 2010, Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet

Enkelte citater…. ”ved at sidde i en gruppe og snakke om hvor meget vi f.eks. drikker……kunne jeg se og høre om jeg havde forstået og gjort det rigtigt. Eller om jeg skulle ind på en helt anden bane.” (kvinde 63 år) ” godt at man kom til at gå med 3 andre, der så sagde hvordan de havde det. Så føler man ikke at det er en selv der er tovlig” (kvinde 75 år) ”når jeg hørte en anden fra gruppen fortælle hvor voldsomt hun havde det. Det gjorde indtryk på mig og det har jeg brugt til at tænke: -så er dit da ikke så galt alligevel.” ( kvinde 64 år) ” det kan godt være at man kan tale med sin familie eller sin kæreste om det, men de kan ikke sætte sig ind i det. De aner ikke, hvad der foregår i min krop” ( kvinde 31 år)

Konklusion Gruppedynamik i blæretræning ? relatere sig / erkende egne ønsker og behov / styrker / svagheder rolemodeling > mestring > empowerment > læring / træning Aftabuisering Motiverende behovstilfredsstillelse / agtelse / tilhørsforhold leg struktur Hulbaek 2010

Effekten af blæretræning i grupper ? Et klinisk, randomiseret, komparativt, ikke blindet studie til afprøvning af effekten af blæretræning i grupper hos kvindelige patienter med ideopatisk overaktiv blære mod effekten af blæretræning individuelt hos kvindelige patienter med ideopatisk overaktiv blære.

Interventionsgruppen : - blæretræning i grupper ( ARM A ) Kontrolgruppen: konventionel træning (hvor blæretræningen foregår mellem sygeplejerske og patient )(ARM B )

Styrke : 90 patienter In- og eksklusionskriterier Effektmål: Primære Urgencyepisoder / urgeinkontinensepisoder (dagligt gennemsnit målt over 3 døgn) VAS score ( fra ICI-OAB- Q ) Sekundære PGI-I Vandladningsfrekvens Compliance Adverse events ( AE )

Studie set-up Skejby Kolding Viborg Glostrup Sønderborg Kontinenssygeplejersker i urogynækologiske / gynækologiske afdelinger Skejby Kolding Viborg Glostrup Sønderborg Nykøbing Falster Statistiker Ulrik Kesmodel, Gyn-obs afd Y, Aarhus Universitetshospital Projektleder Mette Hulbæk, Gyn Obs, SHS Fondsmidler fra Novo Nordisk Fonden

Deadline for sidste patient ind Okt 2012 Dec 2011 Ny afdeling ”på banen” / Nykøbing Falster Okt 2010 Oprindelig deadline for sidste patient ind Dec 2009 Første patient ind Nyt møde i Skejby med deltagende afdelinger / Skejby / Viborg / Kolding / Glostrup / Sønderborg om pædagogiske teorier Nov 2009 Aug 2009 Opstartsmøde i Skejby med deltagende afdelinger / Skejby / Viborg / Kolding / Glostrup / Sønderborg Juni 2009 Protokol

”Udfordringer” Omstruktureringer Tid til studiearbejde / datalødighed Rekruttering Finde patienterne Tænke blæretræning som ”ligeværdigt” tilbud Samle til grupper Stort engagement Positiv indstilling

Tak for opmærksomheden mette.hulbaek@shs.regionsyddanmark.dk