Træning før varig hjælp

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Mirjam Gismervik, koordinerende fysioterapeut CPOP Region Syddanmark
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Langvarigt sygefravær
Fredericia Former Fremtiden Længst muligt i eget liv
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Hverdagsrehabilitering og myndighedsrolle
Fra inkontinensproblem til bevilling
Fredericia Former Fremtiden Længst muligt i eget liv 3.0
Udvikling af tilbud om tværfaglig og tværsektorielt koordineret indsats til børn med cerebral parese - organiseret i et samarbejde mellem Kolding Kommune,
Rehabilitering i Svendborg Kommune ”Nye veje til aktivt liv”
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Kriterier for opstart af handicapkoordinator på borgersag
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Fra kompensation.
1 Effektevaluering højner kvaliteten af hjælpemiddelformidlingen SidLigGodt konference 28 januar 2014 Mette Andersen Team Hjælpemiddelspecialisterne Odense.
Ringe – Hjem projekt Medicinsk afd. O Herlev hospital
Hverdagsrehabilitering
Følge- Op.
NYBORG KOMMUNE POTENTIALEVEVURDERING - DIGITALISERING, KANALSTRATEGI MV.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Recovery-mentor projektet
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Neurorehabilitering Teori og Praksis
Ergoterapeut Mette Bruun, Silkeborg, 2005 Lovtekst Serviceloven § 73a Sygehuslov om genoptræning § 5f.
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Grunde til at jeg elsker dig
Tema 1 Muligheder for hjælp og støtte efter serviceloven
Arbejde for enhver pris? Hvordan kan man i kommunalt regi bruge lovgivningen til at sikre, at arbejdsliv og hverdagslivet i øvrigt hænger bedst sammen?
Muligheder og rettigheder
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
GPS til demente borgere
Dato: Dok.nr. Titel: Aktiv hver dag Hverdagsrehabilitering i Hedensted kommune.
Psykoedukation Merudgifter og kompensation for tabt arbejdsfortjeneste Servicelovens § 40, 41 0g 52.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Straksaktivering i Hillerød Kommune Disposition Baggrund og formål med straksaktiveringen Målgruppe og organisering Indhold Justeringer.
Velkommen til temadag Forår Velkommen til forårstemadag 2015 Lovgivning i praksis – fra jer Kan et godt samarbejde med A-kasserne styrke indsatsen.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
Opgaven i praksis Kort om de kompenserende ordninger.
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Dialogmøde om træningspakker målrettet mennesker med demens
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Rehabilitering og hjemmehjælp
Økonomiske overvejelser
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Præsentationens transcript:

Træning før varig hjælp Et tiltag på Visitationskontoret i samarbejde med Træningsenheden i Lyngby-Taarbæk Kommune Periode: 1. januar 2010 - 30. september 2010

Fakta om projektet Bevilling kr. 972.702,- fra Servicestyrelsen pulje til udvikling af bedre ældrepleje 2009, hvoraf kr. 900.000,- gik til løn 100 borgere kunne deltage Alle der i projektperioden ansøgte om varig hjemmehjælp og var berettiget til dette SKULLE igennem vurderings/træningsforløb

Formål At borgere i Lyngby-Taarbæk Kommune, der ansøgte om hjemmeplejeydelser helt eller delvist genvandt funktionsevnen og derved igen kunne varetager daglige gøremål eller klarer sig med mindre hjælp /støtte. Øget selvhjulpenhed.

Mål At alle nye borgere med funktionstab, som havde behov for varig hjemmehjælp, blev bevilget træning som ydelse før varig hjælp. Træningsydelsen var en del af udredningen, som i denne periode skulle udføres, før den varige hjælp evt. bevilges. At borgeren selv kunne varetage daglige gøremål eller klare sig med mindre hjælp end før træningsforløbet

Målgruppe Inklusionskriterier: Borgere som bor i Lyngby-Taarbæk Kommune Borgere der henvender sig 1.gang for at få varig hjemmehjælp efter § 83 Borgere som er plejekategori 1 og 2 Borgere som er berettiget til varig hjemmehjælp

Målgruppe (fortsat) Eksklusionskriterier: Terminal syge Svære misbrugsproblematikker Psykisk syge Demente/svært hukommelsessvækkede Borgere der modtager træning via Sundhedslovens § 140 og Servicelovens § 86 Borgere, der af sygdomsmæssige årsager, har forbud mod at udføre ydelserne selv

Forløb Visitationen modtog henvisning fra borger, læge, pårørende eller andre Borgeren blev booket til besøg og fik tilsendt brev med information om forløb samt pjece Visitator foretog besøg i hjemmet, hvor det blev vurderede, hvorvidt borgeren opfyldte inklusionskriterierne Inkluderede borgere blev visiteret til træning og fik skr. afgørelse iht. § 86 Efter endt træningsforløb blev det vurderet, om borgeren blev selvhjulpen eller havde behov for varig hjemmehjælp Der var mulighed for at bevilge tidsbegrænset hjemmehjælp i træningsperioden

Samlede antal ansøger i projektperioden Der har været 186 ansøgninger i perioden 1.1.10 til 31.5.10. Heraf blev der inkluderet 89 borgere i projektet, svarende til 48 % af alle nye ansøgninger.

Ekskluderede borgere Fordeling af de 97 borgere (52%), der søgte om hjælp, men som ikke deltog i projektet.

Inkluderede borgere Opgørelserne viser, at 59 af ansøgerne er kvinder og 30 er mænd. De fleste ansøgere er mellem 81-90 år, stadig med flest kvindelige ansøger. Hovedvægten af ansøgerne er mellem 70-90 år svarende til 85 % af alle ansøgninger.

Inkluderede ift. ydelser Der er søgt om 122 ydelser, hvoraf 68,8 % indeholder ansøgning om rengøring

Inkluderede borgere ift. sygdomskategori

Hvor mange borgere blev interveneret 71 borgere efter visitationsbesøg henvist til intervention 62 af disse modtog interventionen 9 fik ikke intervention: 6 blev selvhjulpne inden interventionen startede, 3 blev ekskluderet af andre årsager (indlæggelse, øget plejebehov)

Resultater ift terapeutisk intervention Intervention, test og re-test

Interventionen Vurderingsbesøg af fysio-og ergoterapeut incl. COPM test og STS Interventionen: Hjemmetræning, individuel træning og/eller holdtræning på center Økonomi til at træne hver borger i op til 24 gange.

COMP, STS, AMPS 45 blev COMP testet 47 blev STS testet flere kunne ikke gennemføre testen gr. kognitive problemer og sprogvanskeligheder 47 blev STS testet flere kunne ikke gennemføre testen gr. samarbejdsproblemer, manglede stol og kognitive problemer 6 blev AMPS testet. Disse blev testet for at få en vurdering af træningspotentiale

Ergoterapeutisk og fysioterapeutisk intervention 275 antal hjemmetræning incl. vurderingsbesøg af både fysio- og ergoterapeut 22 antal individuelle træning 102 antal holdtræning som primært har bestået af balance og styrketræning

Intervenering i timer pr. borger ift ydelser Badet har været den ydelse som har krævet flest interveneringer Støttestrømper har krævet færrest interveneringer

Resultat re-test COPM I alt er 13 ud af 45 blevet re-testet 7 har oplevet øget tilfredshed 6 har ikke registreret øget tilfredshed Tallene er for små til at kunne lave nogen endelig konklusion

Resultater I forhold til borgere der blev selvhjulpne I forhold til borgere der fik bevilget varig hjælp

Resultat ift. borgere der blev selvhjulpne 89 inkluderede borgere 71 inkluderede borgere modtog visitations besøg 18 inkluderede borgere blev selvhjulpne uden visitations-besøg og uden intervention 24 borgere blev selvhjulpne efter trænings- intervention 6 borgere selvhjulpne uden trænings- interventionen opstarter I alt blev 48 selvhjulpne 24 borgere modtog ikke nogen form for intervention (6+18) 24 borgere modtog intervention og blev herefter selvhjulpne

Selvhjulpne ift. alder Flest selvhjulpne i mellem 71-90 år Flest der blev inkluderede i denne aldersgruppe

Ydelser borgeren blev selvhjulpne med Rengøring svarende til 56% selvhjulpne ift ansøgere Tøjvask svarende til 40% selvhjulpne ift ansøgere Indkøb svarende til 40% selvhjulpne ift ansøgere Bad svarende til 50% selvhjulpne ift ansøgere Støttestrømper svarende til 67% selvhjulpne ift ansøgere

visitationsbesøg og uden intervention Resultater ift. borgere der fik bevilget varig hjælp efter interventionen 89 inkluderede borgere 71 inkluderede borgere modtog visitations besøg 24 borgere blev selvhjulpne efter trænings- intervention 6 borgere selvhjulpne før trænings- interventionen opstarter 34 borgere havde brug for varig hjælp efter 18 inkluderede borgere blev selvhjulpne uden visitationsbesøg og uden intervention

Borgere der fik bevilget varig hjælp efter interventionen opgjort ift Borgere der fik bevilget varig hjælp efter interventionen opgjort ift. alder Flest der blev inkluderede i denne aldersgruppe

Ydelser borgerne fik bevilget varig hjælp til Bevilget varig rengøring svarende til 37% ift ansøgere Bevilget varig tøjvask svarende til 47% selvhjulpne ift ansøgere Bevilget varig indkøb svarende til 53% selvhjulpne ift ansøgere Bevilget varig bad svarende til 50% selvhjulpne ift ansøgere Bevilget varig støttestrømper svarende til 33% selvhjulpne ift ansøgere

Antal interventioner ift 24 selvhjulpne borgere og 34 borgere, der er bevilget varig hjælp efter interventionen De fleste fik mellem 0-5 interventioner incl. vurderingsbesøg Få der blev selvhjulpne ved mere end 12 interventioner

Samlede oversigt over inkluderede borgere modtog visitations besøg 18 inkluderede borgere blev selvhjulpne uden visitations-besøg og uden intervention 24 borgere blev selvhjulpne efter trænings- intervention 6 borgere selvhjulpne før trænings- interventionen opstarter 34 borgere havde brug for varig hjælp efter 7 borgere ekskluderes iht. eksklusions- kriterierne efter interventionen er opstartet

Fordeling af ydelser

Økonomi

Økonomiske konsekvenser af projektet Samlet både for personlig pleje og praktisk bistand viser beregninger fra projektperioden (5 mdr.), at der i alt er en besparelse på 748 timer for de 89 borgere ~ 8,4 time/borger ~ 20,20 time/år. Erfaringerne fra projektet viser, at terapeuterne i gennemsnit brutto har anvendt 6 timer pr. borger til træning. Forventningen til den fremtidige tilgang af nye borgere pr. år er ca. 220 borgere årligt inklusiv de borgere, der vil finde anden løsning end hjemmehjælp, hvilket giver en samlet brutto besparelse på (220 borgere x 20,20 timer x 311 kr.) svarende til i alt kr.1.382.084,- årligt. Herfra skal trækkes udgifter til øget terapeutnormering. til træning ~ 0,8 fuldtidsstilling på 220 borgere. En udgift på kr.324.324,- årligt Den samlede nettobesparelse udgør til kr. 1.057.760,- årligt under forudsætning af, at målgruppen er uændret projektet og at interventionen fastsættes til gennemsnitligt 6 timer pr. borger.

Økonomiske betragtninger ift. ydelser Rengøring bliver bevilget gennemsnitlig 30 minutter hver uge (effektueres med 1 time hver 2. uge) til en pris af kr. 311,- pr. time Tøjvask bliver bevilget gennemsnitlig 15 minutter uge (effektueres med 30 minutter hver 2. uge) til en pris af kr. 311,- pr. time. Indkøb bliver bevilget gennemsnitlig 30 minutter hver uge til en pris af kr. 311,- pr. time. Støttestrømper bliver bevilget gennemsnitlig 140 minutter ugentligt (effektueres med 2x10 minutter dagligt morgen og aften) til en gennemsnitlig pris af kr. 417,- pr time. Bad bliver bevilget gennemsnitlig 30 minutter hver uge til en pris af kr. 355 pr. time.

Ydelsespriser pr. uge pr. borger

Ydelsespriser pr. borger pr. år ift. ydelser Hver gang en borger bliver selvhjulpen med en af ovennævnte ydelser, er der en besparelse på mellem kr. 4.043,-/år til kr. 50.596,-/år.

Økonomiske overvejelser Det skal det overvejes, hvilke ydelser, der i fremtiden skal interveneres overfor, grundet de store forskelle i besparelsen. Eksempelvis vil der kunne opnås en brutto besparelse på ca. kr. 1.000.000,-/år, såfremt 20 borgere bliver selvhjulpne med støttestrømper. For hver borgere, der bliver selvhjulpen med støttestrømper, må der påregnes en udgift svarende til brutto gennemsnitligt 4,3 terapeuttime pr. borger. 67 % blev selvhjulpne med støttestrømper på baggrund af interventionen. Der vil derfor skulle inkluderes ca. 27 borgere, for at gøre 20 borgere selvhjulpne med støttestrømper. Udgiften til den terapeutiske intervention vil samlet udgøre 116,1 brutto timer. Til forskel kan nævnes, at for at opnå samme bruttobesparelse på ca. kr. 1.000.000,-/år, inden for ydelsen tøjvask, som har den billigste timepris, skal 247 borgere blive selvhjulpne med denne ydelse, for at opnå samme besparelse. For hver borger, der bliver selvhjulpne med tøjvask, må der påregnes en udgift svarende til brutto gennemsnitligt 6,1 terapeuttime pr. borger. Vores succes ift. ydelsen tøjvask var, at 40 % blev selvhjulpne med tøjvask på baggrund af projektet. Der vil derfor skulle inkluderes ca. 618 borgere, for at gøre 247 borgere selvhjulpne med tøjvask. Udgiften til den terapeutiske intervention vil samlet udgøre 3769,8 bruttotimer.

Hvor mange borgere skal blive selvhjulpne for at spare 1.0 mio. kr.

Konklusioner Hovedkonklusionen er, at træning før varig hjælp kan betale sig både økonomisk og menneskeligt. I det 48 ud af 89 borgere blev selvhjulpne og havde ikke behov for varig hjælp. 24 borgere ikke ønskede at deltage i projektet. Her var det kravet om, at borgerens selv skulle være aktiv, der gjorde, at de sagde nej og blev selvhjulpne uden terapeutisk indsats. 24 borgere trænede sig til selvhjulpenhed og blev ikke bevilget varig hjælp. Det er ydelserne rengøring, støttestrømper og bad, hvor projektet har haft størst effekt. Den største økonomiske besparelse er på ydelsen på og aftagning af støttestrømper. Projektet har vist, at der er en besparelse på 2071,25 timer årligt for de 89 borgere, svarende til en gennemsnitlig besparelse pr. borger på 20,20 times hjemmehjælp pr. år fordelt på personlig pleje og praktiske hjælp. Der er 34 borgere, der har brug for varig hjemmehjælp efter kortere eller længerevarende terapeutisk intervention. Det var primært kvinder mellem 81 og 90 år, som 1. gang ansøgte om hjælp til rengøring og som led af smerter, svækkelse, knogleskørhed og dårligt hjerte, der havde brug for varig hjemmehjælp efter interventionen.

Konklusioner (fortsat) Der er borgere inkluderet i projektet, der ikke havde potentiale for at blive selvhjulpen. De fik en kort intervention, hvorefter de fik bevilget varig hjælp. Derfor må det konkluderes, at potentialet for selvhjulpenhed skal vurderes nøjere af visitator, inden borgerne fremover henvises til træning før varig hjælp. Interventionen har foruden selvhjulpenhed haft den gevinst, at borgerne er blevet fysisk styrket, har oplevet øget tilfredshed og livskvalitet i følge målinger fra COPM. Projektet har vist, at der er behov for en langt mindre terapeutisk intervention end forventet. Hjemmetræning har vist sig at være den intervention, der har haft størst effekt. At både fysio-og ergoterapeut deltog på vurderingsbesøget og fik lagt en plan, der tager hensyn til brug af rette faggruppes kompetence, har haft betydning for det lave forbrug af terapeutydelser. Visitatorerne og udførende terapeuter konkluderer begge, at de har haft gavn af at få kigget på egen praksis og tænke forebyggende, således at fokus flyttes fra kompenserende hjælp til udnyttelse af borgerens egne ressourcer. Et forhold, der ikke kun har haft effekt under projektperioden men, som er blevet integreret, som en ny faglig tilgang til opgaveløsningen. At vi på baggrund af resultaterne fra projekt træning før varig hjælp, får midler via Socialministeriet til at opstarte et nyt projekt i 2010/2011. I det kommende projekt skal den terapeutiske intervention retter sig mod at gøre borgere, der har behov for at få hjælp til at bade samt tage støttestrømper af og på, selvhjulpne, da det har vist sig at være på disse ydelser, der kan opnås store besparelser.

Anbefalinger At indføre projektets metode permanent vil på sigt kunne reducere udgiftsstigningen på hjemmehjælpsområdet. Når borgerens entre i hjemmeplejen udsættes, mindskes afhængigheden af offentlige ydelser. At fokus flyttes fra kompenserende hjælp til udnyttelse af borgerens egne ressourcer og udviklingsmuligheder også hos de øvrige myndighedspersoner i forvaltningen, f.eks. før bevilling af varige hjælpemidler. Ved implementering af projektet, skal visitatorerne nøje vurdere borgernes potentiale for selvhjulpenhed, for at bruge terapeutressourcerne mest hensigtsmæssigt. At inklusions og eksklusionskriterierne revurderes i forbindelse med varig drift. F.eks. til at inkludere borgere, der modtager træning via Sundhedslovens §140 til træning og borgere som allerede modtager varig hjælp, men søger om nye ydelser.

Anbefalinger (fortsat) At projektet sættes i drift ved ansættelse af 0,8 terapeutstilling. Når faguddannet personale træner med borgerne, får de den højeste faglige intervention, og der vil være få medarbejdere involveret i indsatsen i forhold til den enkelte borger. En målrettet, tværfaglig og sammenhængende proces er vigtig for det endelige resultat. At der kan være store økonomiske og personlige gevinster at hente ved at gøre allerede visiterede borgere selvhjulpne blandt andet med på- og aftagning af støttestrømper. At der i forbindelse med et nyt elektronisk plejesystem implementeres fælles sprog 2 i visitationen, således at der her igennem fastholdes fokus på borgernes ressourcer frem for begrænsninger og problemer. At det afprøves, om det har betydning for træningsforløbets længde, hvis kun ergo- eller fysioterapeut er til stede ved 1. vurderingsbesøg, i stedet for både ergo- og fysioterapeut .

Implementering 1.12.10 implementeres træning før varig hjælp i visitationen og Træningsenheden i Lyngby-Taarbæk Kommune Målgruppen er uændret Metode Visitator vurderer træningspotentiale nøjere Træningen foregår som hjemmetræning i op til 6 gange Borgeren bevilges midlertidig hjælp, såfremt der er brug for ydelser i træningsperioden

Bookebrev I forbindelse med, at du ansøger om hjemmehjælpsydelser, vil en visitator fra kommunen aflægge dig et besøg, hvor dit behov for hjælp i hjemmet vil blive vurderet. Herved sikres, at din hjælp er i overensstemmelse med dit behov og kommunens serviceniveau. Der er de senere år udviklet nye metoder og hjælpemidler, som forventes at kunne gøre dig uafhængig af hjemmehjælp. Derfor vil der som led i vurderingen blive foretaget en afklaring af, om du gennem instruktion og vejledning evt. ved brug af hjælpemidler, selv kan blive i stand til at udføre opgaverne før hjælpen bevilges. Såfremt visitator ved besøget vurderer, at du skal tilbydes instruktion og træning for selv at kunne varetage opgaverne, vil kommunens ergo- og fysioterapeuter efterfølgende kontakte dig, for aftale nærmere. Besøget vil vare op til 45 min. alt efter dit behov. I forbindelse med visitators vurdering af dit behov for eventuel hjælp tages der udgangspunkt i din husstands samlede ressourcer. Såfremt du bor sammen med andre voksne, er det derfor vigtigt, at den/de er til stede under besøget. Du er naturligvis velkommen til at have en bisidder med under besøget. Visitator kommer den XX på et tidspunkt mellem kl. xx og xx. Såfremt du er forhindret i at modtage besøg på ovennævnte tidsrum, bedes du kontakte Visitationskontoret på telefon 45 97 30 81 mellem kl. 9-10 eller på e-mail: visitation@ltk.dk for at aftale et nyt tidspunkt. Med venlig hilsen

Bevillingsbrev I forbindelse med, at du ansøger om hjemmehjælp har jeg besøgt dig og vurderet dit behov for hjælp. På baggrund af en individuel vurdering af din situation, Lyngby-Taarbæk Kommunes kvalitetsstandarter, Servicelovens § 86 og Retssikkerhedslovens § 11 (vedlagt), har jeg truffet følgende afgørelse: Bevilling Du bevilges hjælp efter servicelovens § 86 stk. 1. for at få udredt dit funktionsniveau med henblik på en endelig vurdering af dit varige behov for hjælp. Som led i udredningen vil der umiddelbart før opstart og løbende blive foretaget en vurdering af din funktionsevne og din mulighed for at blive så selvhjulpen som mulig. Begrundelse At du som følge af udfyldes ikke selv er i stand til at udfyldes. Jeg vurderer, på baggrund af dine oplysninger, at du ved hjælp af et ergo/fysioterapeutisk tilbud, selv vil kunne blive i stand til at varetage opgaven. Se vedlagte pjece ”Fysisk aktivitet i dagligdagen”. Formål At du gennem instruktion og vejledning selvstændigt kan varetage udfyldes. Dermed kan du forblive selvhjulpen og øge din livskvalitet. Det praktiske forløb Du vil blive kontaktet af Træningsenheden i Lyngby-Taarbæk Kommune. Der vil blive foretaget vurdering af dit funktionsniveau og ud fra disse, vil I sammen planlægge, det videre forløb. Opfølgning I forbindelse med afslutningen af forløbet foretager terapeuten en vurdering af, om du selvstændigt kan varetage opgaven. Klagemulighed Er du utilfreds med afgørelsen om træning, kan du klage til Det Sociale Nævn. Klagen skal sendes stilet til Social- og Sundhedsforvaltningen inden 4 uger, fra du har modtaget afgørelsen. Social- og Sundhedsforvaltningen revurderer sagen på ny, inden klagen eventuelt videresendes til Det Sociale Nævn. Kontaktperson på Visitationskontoret Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig på telefon 45 97 30 81 hverdage mellem kl. 9-10 eller på mail: visitation@ltk.dk. Du vil modtage yderligere information fra Træningsenheden i Lyngby-Taarbæk Kommune vedrørende opstart og videre forløb. Træningsenheden kan kontaktes på telefon 45 28 49 00. Med venlig hilsen Uddrag af Serviceloven § 86. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde genoptræning til afhjælpning af fysisk funktionsnedsættelse forårsaget af sygdom, der ikke behandles i tilknytning til en sygehusindlæggelse. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp til at vedligeholde fysiske eller psykiske færdigheder til personer, som på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har behov herfor. Uddrag af Retssikkerhedsloven § 11. Myndigheden kan anmode personer, der søger om eller får hjælp, om 1) at medvirke til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp de er berettiget til, og 2) at lade sig undersøge hos en læge eller blive indlagt til observation og behandling som led i sagsbehandlingen. Stk. 2. Personer, der får hjælp, har pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for hjælpen.