Akademisk skrivning og formidling v/ Henriette Lungholt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Attester Mulighedserklæringer har erstattet sygemeldinger
Læseteori på femten minutter
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Vedrørende præsident Kennedy
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Det svære liv i en sportstaske
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Roskilde Tekniske Skole
Kursus i BL: Beboerinformation - sprog
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Hvad er et rationelt brug af benzodiazepiner
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Akademisk skrivning og formidling v/ Henriette Lungholt
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen,
Innovation og iværksætteri
Faglig læsning 2.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kvantitative metoder
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Tekstformidling på Internettet E 2003
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Videreudvikling af ide 2&2
Beboerkommunikation: Skriv så du bliver forstået
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
- Opgaven som et argument
Problemer eller udfordringer.
- Opgaven som et argument
Vejlederens kommunikation
ITU Formidling og metode foråret 2011 Paul R. Metelmann
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Stress En folkesygdom?.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Den populærvidenskabelige artikel
Ved Pernille Almlund skriv tilgængeligt. Skriv tilgængeligt Hvilken sprogkode skriver vi i? Hvad betragter vi som almindelig viden? Første step i formidling.
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Dorthe Olsen, Risikomanager, Socialforvaltningen.
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Akademisk skrivning og formidling v/ Henriette Lungholt Formidling og metode, ITU, forår 2013

Professionel skrivning; et ubeskrevet krav til akademiske opgaver Faglig formidling Professionel skrivning; et ubeskrevet krav til akademiske opgaver

Den videnskabelige genre – en definition Dokumentation af en undersøgelse af ét fagligt relevant problem ved brug af fagets teorier og metoder med det formål at overbevise en fagfælle om rigtigheden af undersøgelsens resultater og konklusion i en fremstilling som er acceptabel i det faglige diskursfællesskab Kilde: Rienecker, Lotte og Jørgensen, Peter Stray: Den gode opgave,2. udgave, s. 21

Lige et par tilføjelser Undersøgelse: Man løser ikke nødvendigvis problemet – man analyserer, fortolker, diskutere og vurdere Overbevise: At kunne argumentere for sin undersøgelsesmetode, analyse, validitet og dokumentation Fagfælle: Målgruppen har samme faglige grundlag, men IKKE særviden om det felt, opgaven handler om Det faglige diskursfællesskab: Faglig formidling, standard/normalitet inden for den akademiske genre, forskel for uni til uni

En svær tekst – et eksempel

Fordele og ulemper ved teksten Præcision Indforståethed mellem faglige begrebsfæller Der spares på ord Viden (Magt) Ulemper Abstraktion (det tager lang tid at læse og forstå) Forstår forfatteren, hvad han/hun skriver Overlegenhed Svære tekster gør læsere sure (Magt)

Hvem er modtageren?   I dette spil kan deltage 2, 3 eller 4 personer, som hver bruger 4 ensfarvede brikker. Disse anbringes i hjørnepladserne af tilsvarende farve, hvorefter spillet begynder med terningkast efter tur. Fremrykningen sker venstre om. For at kunne føre en brik fra hjørnepladsen ud på spillefeltet må der altid kastes “Globus”, som tillige altid giver ekstrakast. I fald dette også giver “Globus”, kan spilleren enten føre en ny brik ud eller også springe med den første brik til næste globefelt. Kastes der “Stjerne”, rykker man frem til nærmeste stjernefelt, dog kun såfremt der ikke er et globefelt imellem, hvilket vil sige, at et globekast kan passere et stjernefelt, men et stjernekast ikke et globefelt. Kilde: Yngve Søndergaard, www.ys.kom, materiale til kursus om Sprogpolitik, Kforum, 28.9-2010)

De er en besværlig kunde GiroBank har modtaget et giroindbetalingskort, hvor De desværre ikke har påført “0” foran Deres girokontonummer.  Dette medfører ekstra arbejde for os, da det ikke er til at se, hvor det manglende ciffer skal placeres. Deres giroindbetalingskort er ekspederet, men vi beder Dem om fremover at påføre nullet foran Deres girokontonummer. Kilde: Yngve Søndergaard, www.ys.kom, materiale til kursus om Sprogpolitik, Kforum, 28.9-2010)

Forstår vi altid ordene?

Mange er uenige om betydningen http://kommunikationsmaaling.dk/artikel/mind-the-gap/#more-528

Formidlerens problem(er)

Summeøvelse Har I eller har I haft udfordringer med formidling i forhold til jeres rolle på arbejdspladsen i forhold til modellen?

1. De syv plager Lange sætninger Forvægt og bagvægt Passiv Verbalsubstantiver Lange ord Højtidelige ord Fagord

Lange sætninger Krævende for hukommelsen, især hvis der er mange indskudte og foranstillede led. ”Hvis du skal opereres for en anden sygdom, er det vigtigt at du eller den læge, der skal operere, kontakter en læge på Neurologisk Klinik for at høre, om der skal tages specielle hensyn i forbindelse med operationen.” ”Du skal kontakte Neurologisk Klinik hvis du skal opereres. Vi kan fortælle om der skal tages specielle hensyn.” HUSK NØGLEORD: "Trods omfattende undersøgelser for godt en million kroner lykkedes det først efter 8 år at afsløre, at en 51-årig kvindes kroniske diarré havde sin årsag i særdeles kraftig kaffedrikning."

Forvægt og bagvægt ”Skulle det hænde, at De en enkelt gang måtte glemme at tage tabletterne på det sædvanlige tidspunkt, men husker det inden for 12 timer, skal De alligevel tage hele den ordinerede dosis.” ”De skal tage hele den ordinerede dosis, selv om De glemmer at tage tabletterne på det sædvanlige tidspunkt, men husker det inden for 12 timer.”

Ikke passivt - men aktivt Idet, der henvises til Vi henviser til Det vurderes på den baggrund Vi vurderer på den baggrund Det er oplyst Du har oplyst Skemaet bedes udfyldt Udfyld venligst skemaet Det formodes Vi formoder

Passiv ”Ved lumbalpunktur udtages spinalvæske, der omgiver rygmarven, hjernen og nerverødderne. Med en speciel nål opnås adgang mellem ryghvirvlerne i lænden, hvorfra væsken kan tappes.” ”Ved lumbalpunktur tager vi en prøve af spinalvæsken, der omgiver rygmarven, hjernen og nerverødderne. Vi fører en speciel nål ind mellem ryghvirvlerne i lænden, hvorfra vi tapper væsken.”

Verbalsubstantiver Ændrer et udsagnsord til et navneord og ender ofte på -ing og -else. Blodprøvetagning tage en blodprøve håraffald hår falder af tobaksforbrug ryge sårheling hele sår påsætning sætte på tandudtrækning trække tænder ud journaloptagelse skrive journal

Lange sammensatte ord Halmafbrændingsforbud Storkundeaftale Revisorerklærings-blanket Finanslovsudgiftsramme Forbud mod at brænde halm af Aftale med store kunder. Blanket til erklæring fra revisoren. Ramme for udgifter på finansloven

Lang tillægsform Med lang tillægsform taler vi ofte om folk i 3. person i stedet for til folk i 2. person. ”Selve punkturen udføres enten med patienten i siddende eller liggende stilling.” ”Du kan sidde op eller ligge ned under punkturen.” ”Af hensyn til vores rygende patienter forefindes et lokale hvor der må ryges.” ”Vi har et lokale, hvor du må ryge.”

Tyg lige på den… Stigningen i timelønnen, erstatningen for den kortere arbejdsuge, forhøjelsen af arbejdsgiverafgiften samt virkningen af kronens styrke betyder, at arbejdsenhedsomkostningerne i andet kvartal 2001 er ca. 14-15 pct. højere end for et år siden, og denne udvikling er ødelæggende for eksportindustrien.

Dersom Såfremt I tilfælde af Angående Vedrørende Yderligere Skrivelse Udarbejde Med henblik på Hvis Om Flere Brev Lave For at

Højtidelige ord anvende forløbne år indeværende år samt samtlige vedrørende angående finde sted forefindes bruge sidste år i år og alle om sker, foregår er

7. Faglatin Find de fem typiske fagord fra jeres hverdag Find erstatninger for dem

Et eksempel Til trods for at vi i den foreliggende sag gentagne gange har rettet henvendelse til Deres firma, må vi med beklagelse konstatere, at vi endnu ikke har modtaget Deres svar. Almindelig dansk: Vi har nu flere gange skrevet til Deres firma i denne sag, men desværre ikke fået svar.

Videnssprog Erfaringssprog Logisk Tankeorienteret Upersonligt Abstrakt Billedfattigt Løsrevet fra situation Offentligt Rødder i skriftsprog Sanseligt Handlingsorienteret Personligt Konkret Billedrigt Knyttet til situation Privat Rødder i talesprog

Videnssprog - erfaringssprog Videnskabssprog: Formidlingssprog: Bruges til at: Analysere Definere Systematisere Fortælle Fortolke Udlægge Derfor er det: Statisk Abstrakt Generelt Billedfattigt Logisk-ræsonnerende Upersonligt Dynamisk Konkret Specifikt Billedrigt Narrativt Personligt Med: Overordnet synsvinkel Eksplicitte sammenhænge Skiftende synsvinkel Implicitte sammenhænge

Læsbarhedsindeks - LIX Tjek læsbarheden ... Læsbarhedsindeks - LIX LIX = X + Y Antal ord Antal perioder = X Antal lange ord x 100 Antal ord = Y 20: meget let 30: let 40: middel 50: svær 60: meget svær 70: nærmest umulig

Lange ord per punktum - LOP Tjek læsbarheden ... Lange ord per punktum - LOP 1 2 3 4 5 6 7 8 MEGET LET (Børnelitteratur) LET (Skønlitteratur) MIDDEL (Dag- og ugeblade) SVÆR (Faglitteratur) MEGET SVÆR (Fa glitteratur)

Links til artikler m.m. om sprogundersøgelser http://kommunikationsmaaling.dk/artikel/mind-the-gap/ http://kommunikationen.dk/Nyheder/2012/September/Syge-ord-har-brug-for-krykker/ http://operate.dk/zoom/loeft-teksten-op-sjette-potens http://www.cancer.dk/Nyheder/nyhedsartikler/2012kv2/patienterforstaarikkefagjargon.htm http://www.rm.dk/files/Aktuelt/Magasinet%20MIDT/MagasinetMIDT_Efteraar_01_2012_Side%204-6.pdf