?
Globale børn - ta’r en tørn
Udvikle handlekompetence i forhold til børn og unge i andre lande At eleverne samarbejder på tværs og lærer hinanden at kende At lærerne arbejder på tværs af delskolerne At støtte børn og unge i udlandet
Eleverne skal fx opnå indsigt i: børn og unges levevilkår andre steder i verden forskellen på rig og fattig begreberne i- og u-lande konsekvenserne af hungersnød og naturkatastrofer
konsekvenserne af krig udviklingsprojekter bidrag og støtte hvad har vi tilfælles på tværs af kloden; drømme og håb for fremtiden?
Skoleåret 2010/11: Feature i uge 14 Organisering af eleverne 0. – 5. klasse blandet 6. – 8. klasse blandet Fredag er der anderledes mødetid: kl ÅBENT HUS fredag kl
Hver lærer skal have ca. 14 elever Lærerne kan arbejde alene eller parvis (lokalebegrænsning) Deadline for at skrive sig på med et værksted er inden juleferien Ugens arbejde skal munde ud i: Oplysning/viden Indtægtsgivende aktivitet
Hvilke overvejelser kan man gøre sig i forbindelse med et værksted ? Elevgruppen Formål Forforståelse
Børnearbejde og chokolade Gadebørn i Sydafrika Bloddiamanter fra Sierra Leone Fattigdom i Honduras Trafficking i Ukraine Flygtninge i Pakistan Sult i Haiti Børneavis Børnekor ”Sulten kunst” ”Musik for fred” ”Sport bryder grænser ned” ”Vi skriver for Haiti” ”Børn og leg” ”Mad til alle?” FNs børnekonvention 2015-målene
400 millioner fattige forsvundet Over 90% af u-landenes børn går nu i skole I år slipper børn at få HIV i vuggegave I løbet af de sidste 20 år har 1,6 mia. mennesker fået adgang til rent vand I løbet af de sidste 20 år er antallet af undervægtige børn faldet med 36% (58 mill.)
1. 1. Halvere antallet af mennesker som sulter, og som lever i fattigdom Sørge for, at alle børn går i skole Skabe ligestilling mellem mænd og kvinder Mindske antallet af børn der dør, før de fylder fem år Mindske antallet af kvinder, der dør under graviditet og fødsler
6. Bekæmpe livsfarlige sygdomme som fx hiv/aids og malaria 7. Sikre udviklingen af et bæredygtigt miljø 8. Blive bedre til at samarbejde med andre lande om at give udviklingsbistand. Gøre det lettere at handle med fattige lande og eftergive noget af deres gæld
Tidsplan Eleverne skal vælge sig ind på værkstederne Valg af nødhjælpsorganisation Foredrag for alle elever i uge 13 om den organisation vi har valgt at støtte