Fra Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen på Skibet Skole
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Et tilbud om øget tryghed i forhold til indbrud Alarmkamera og nabonetværk vogter hjemmet - når du er på arbejde - inviteret i byen - på weekend eller.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
7. Januar 2012 Hans Christian Engelbrecht
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Få besked når der sker noget nyt KFUM-Spejderne i Danmark Udarbejdet af Ib Rævdal, 13. april 2009.
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Det svære liv i en sportstaske
Roskilde Tekniske Skole
Spejdernes Loppemarked, August 2011
”Design og fremstil – med udgangspunkt i vores case – et eller flere medieprodukter, der vil kunne indgå som del af kampagnen, der skal skabe opmærksomhed.
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
LKS Du opdager, at din nabos søn på 5 år til har mange blå mærker, bl.a. på overarmene. Hvad gør du?
JOURNALISTHØJSKOLEN DANMARKS MEDIE- OG JOURNALISTHØJSKOLE Mediers behandling af kvinder og mænd og ligestillingsspørgsmål Anne-Marie Dohm Rektor.
Hvor der er fokus på klimaet.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
SÅDAN FÅR VI ALLE TIL AT FØLE SIG VELKOMNE I UNGDOMMENS RØDE KORS
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
Dette diasshow er udarbejdet af:  Gitte Larsen  Charlotte Pedersen Fra O 27.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Susanne Minds Evaluator VIA University College
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Netværk for fællesskabsagenter marts 2014
Atomer Atomer betyder udelelig på græsk
Vejlederens kommunikation
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Digital Post – kommunikationen til borgerne
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Fra din mobiltelefon vælger du Nabohjælp.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
VELKOMMEN HUSK: Løbenummer øverst på alle 4 svarark (løbenummer: klistermærket) Kun 1½ minut pr. lysbillede 30 lysbilleder i alt Læs titlen/overskriften.
Et computerbaseret projekt. Udgangspunkt  Formål og præmis Hurtig adgang til hjælp Oplyse om faren ved og bag rygning Informere og rådgive brugeren Applikationen.
Ungdomsudveksling Værtsfamilieaften i distrikt 1470 Onsdag den 18. juni 2014.
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
3F på Facebook Susanne Fasting - 3F. 3F på Facebook Om 3F Danmarks største fagforening Ca medlemmer Organiserer faglærte og ufaglærte arbejdere.
Tryghedsvandring og Indbrudsmøde med Politiet 26. november 2014.
Præsentation af forårs-sfo
Introduktion til Trygheds- og indbrudsprojektet Individuel gennemgang af bolig Nabohjælp Tryghedsvandring.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Når Kate kan - kan du måske også. Kensington eller kaos?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
FOREBYGGELSE AF INDBRUD Infomøde 7 Juni Program Fakta: Indbrud i tal – DK/Østjylland/Århus/Hasselager Viden: Indbrudstyven og indbruddet? Forebyggelse:
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Kære vært Dette er et oplæg, som kan hjælpe dig, der skal holde møde med naboerne om indbrudssikring. Oplægget fokuserer på Nabohjælp Vi har lavet noter.
Kære vært Dette er et oplæg, som kan hjælpe dig, der skal holde møde med naboerne om indbrudssikring. Oplægget fokuserer på Nabohjælp Vi har lavet noter.
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Forebyggelse Station Syd
Præsentationens transcript:

Fra Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden Nabohjælp Fra Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden

Baggrund for kampagnen Danmark indtager en kedelig andenplads i EU, når det gælder indbrud i private hjem. 42.000 indbrud om året Nabohjælp virker og kan forhindre op til hvert 4. indbrud Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden har moderniseret Nabohjælp. Det har vi/de gjort, fordi det kan øge effekten af Nabohjælpen. For med Nabohjælp kan vi som borgere være med til at påvirke antallet af indbrud i Danmark - som vi jo desværre har rigtig mange af her i landet. Nabohjælp har fået et nyt logo – det er der en simpel grund til. Det gamle skilt/logo med de glade skorstene, der giver hinanden hånden er ikke længere tidssvarende og sender også et mindre klart signal. Det gør det nye derimod ikke. Her er et hus, der holder øje. Dertil kan det nye logo i højere grad kan afkodes på andre sprog. Men moderniseringen handler langt fra kun om et logo og ny indpakning. Nabohjælp fra DKR og TrygFonden består også af en ny hjemmeside og App, som man kan bruge til at organisere Nabohjælpen – for jo bedre den er organiseret, jo mere effektiv er nabohjælpen.

Danskerne gør det allerede… 71 pct. har allerede uformel nabohjælp 74 pct. vil gerne organiseret nabohjælp 67 pct. ved ikke, hvordan man kommer i gang Det handler om at øge effekten af Nabohjælp ved at sikre, at der også er handling bag ”mærkningen”/skiltningen. Vi er allerede rigtig mange der nabohjælper, når vi tager på ferie. Men der er også mange af os, der ikke har fået det sat i system. Så nogen gange Nabohjælper vi - og andre gange glemmer vi det måske. Vi skal derfor fortsætte det vi gør, men vi skal blive lidt bedre til at gøre det. …men det gode arbejde skal effektiviseres

De fire centrale råd… Meget af dette er der sikkert en del af jer der allerede gør. Aftaler om at tømme postkassen, om at lægge affald I skraldespanden eller det at parkere cykel/bil i naboens indkørsel– det er nok noget de fleste gør eller er bekendt med. Men hvad betyder det at gå en runde om huset? Det er vigtig, at der i aftalen om Nabohjælp også er den indstilling, at når man ser til efter hinandens hus, så er det iorden, lige at gå en tur HELE vejen rundt om huset – og IKKE bare at kigge ind over hækken eller ude fra fortorvet! Tag en tur ind i baghaven. Fordelen ved denne handling er, at man på vejen lige kan flytte lidt rundt på evt. legetøj, havestole eller lign. der ligger fremme eller om vinteren lave lidt fodspor, som er med til at signalere, at her er nogen hjemme. En anden grund til, at det er vigtigt at gå HELE vejen rundt om huset er, at hvis uheldet har været ude og der har været indbrud, så sker det ofte gennem en havedør. Derfor er det vigtigt, at vi får “Gå en runde om huset” ligeså meget ind under huden, som de andre råd mht postkassen og skraldespanden. Det sidste centrale råd, som DKR og Trygfonden har; “Vær generel opmærksom”, er måske lidt diffust. Men det betyder i bund og grund, at det er okay at “flytte ind” i hele vores nærområde. Vi må gerne bo på og tage ansvar for mere end vores egen matrikel. Vi kan synliggøre Nabohjælpen og skabe dårlige arbejdsbetingelser for en potentiel indbrudstyv, hvis vi undrer os, er tilstede og er opmærksomme. Ser vi noget, der virker mærkeligt, så er det okay at undersøge det nærmere og reagere, hvis det kalder på en reaktion. Eks. at ringe 114 eller spørge “er der noget, jeg kan hjælpe med”, hvis en person/bil ser mærkeligt søgende ud. 3. april 2017

Så vi har: Ny officiel og GRATIS mærkning, der kommunikerer klart til tyven – og som er med til at gøre nabohjælpen mere officiel Indhold bag mærkningen – vores alle sammens handlingsanvisninger. Men hvis Nabohjælp skal have en effekt, er det også vigtigt, at vi efterlever og husker at dele ferieinformation samt at videregive informationer om håndværkerbesøg, at moster Anne kigger forbi og fodrer katten mv. Derfor består Nabohjælp fra DKR og TrygFonden også af: 3. Et digitalt nabohjælpsværktøj På www.nabohjælp.dk samt app’en Nabohjælp får du adgang til et system, der kan støtte op om og hjælpe dig med at huske og vedligeholde Nabohjælpen. Det er gratis at tilmelde sig og gratis at bruge .

Hvad får borgerne ud af at tilmelde sig? Man kan til enhver tid vælge blot at modtage sine klistermærker og ikke bruge systemet. Måske har man allerede en sms-kæde med naboerne, som fungerer fint. Men med systemet får man et gratis redskab til at organisere hjælpen I ferierne, så man sparer at sende sms’er. Derudover kan man bruge systemet, fx til at sende beskeder om evt. Indbrud eller anden mistænkelig aktivitet – på den måde er man med til at arbejde for trygheden i nærmiljøet. Hvad får Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden ud af det? DKR og TryFonden vil fremadrettet gerne kunne sige noget om effekten af Nabohjælp – og så er det vigtigt at vi ved, hvor i landet, folk nabohjælper. Indtil nu har vi ikke haft nogen ide om, hvor i landet vi har haft nabohjælpsnetværk. DKR har via Politiet delt klistermærker ud til højre og venstre. Derfor er det nu kun muligt at få mærkningen ved at tilmelde sig på nabohjælp.dk. Med med tilmeldingen får man – udover de gratis klistermærker - også den nye gratis service stillet til rådighed – det digitale system - som man kan vælge at bruge til at gøre det lettere at vedligeholde nabohjælpen og sikre, at det sker systematisk. Hvordan kommer man i gang? Man finder www.nabohjælp.dk på computeren eller Nabohjælps-app’en på sin smartphone og trykker på den røde tilmeldingsknap.

1 2 “Tilmelding til Nabohjælp foregår på to niveauer: Hvis man bare ønsker at modtage information om, hvordan man nabohjælper eller at få anden indbrudsforebyggende rådgivning, så kan man nøjes med at registrere sin e-mailadr. – se skærmbillede 1 Hvis man gerne vil have klistermærker samt få adgang til det digitale nabohjælpsværktøj, så indtaster man sin adresse, mobilnr. samt en selvvalgtadgangskode – se skærmbillede 2. Når man har gjort det kan man tilgå sin nye profil på nabohjælp med det samme og efter 7-10 dage får man velkomstbrev med klistermærker og postkort, som man kan bruge til at invitere nabohjælpere til at indgå i ens netværk.

Med Nabohjælp få du – udover klistermærkerne til postkasse og hoveddør - adgang til “Din nabohjælp”. Sådan ser den første side ud, når man logger ind på nabohjælp.dk Det er en privat side, hvor man kan tilføje de naboer, som man gerne vil nabohjælpe med, i sit eget, private nabohjælpernetværk. Her kan I dele ferieoplysninger og minde hinanden om, hvornår I skal på ferie. Systemet er baseret på samme teknologi som netbanker. Derudover skal alle brugere af systemet validere deres mobilnr. adresse og e-mail.

Når du er tilmeldt Nabohjælp, og du gerne vil bruge systemet til at planlægge nabohjælp, så skal du invitere dine naboer ved at sende dem en sms/email via systemet. På den måde bliver I tilknyttet hinandens profiler og kan dele ferieoplysninger eller sende hinanden advarsler om indbrud etc. Det gør du på den viste side. HUSK PÅ: Det behøves ikke være naboen lige ved siden af, som man gerne vil invitere. Det kan også være parret længere nede af gaden, på vejen bag huset eller gode venner/familie, der bor lidt længere væk. Man bestemmer selv hvem, men DKR og TrygFonden anbefaler, at man har 3-6 nabohjælpere tilknyttet.

Her kan I se, hvordan man godkender de invitationer, som der bliver sendt via nabohjælpssystemet. Her er det Daniel, der har modtaget en invitation fra Camilla om at være nabohjælper. Daniel er logget ind på sin profil og under ”Dit netværk” ligger invitationen og venter på, at Daniel accepterer Camillas invitation.

2. Dagen for afrejse får Camillas nabo besked om Camillas ferie Camilla opretter ferie på nabohjælp.dk 2. Dagen for afrejse får Camillas nabo besked om Camillas ferie 3. Nabo tjekker Camillas hus 4. Camilla modtager ”ALT OK” beskeder. Hvis alt ikke er ok, kontakter nabohjælpere Camillas Akutkontakt Her ser I feriekalenderen, hvor man kan indtaste sin ferie, så ens nabohjælpere – dem man selv har valgt og tilknyttet sit netværk - får besked, når du tager på ferie. Mens man er væk får ens nabohjælpere besked, om at de skal se efter din bolig. Alle får en besked ved feriestart a la: Nu er Camilla taget på ferie, husk at………Derefter foregår beskedflowet med to dages mellemrum i en algoritme, så ikke alle får besked samme dag. Således får en af dine nabohjælpere en påmindelse om, at nu er det tid til at se til din bolig to dage efter feriestarten. Efter fire dage går denne besked til en anden nabohjælper….og så videre…. Camilla kan også vælge at modtage en besked fra Nabohjælp, når hendes naboer har set til hendes bolig. Så hun ved alt er vel derhjemme, mens hun nyder ferien. -

Deling af ferieinfo og påmindelser fra systemet Det primære netværk Begynder med den enkelte borger som inviterer naboer etc. Vi vælger selv vores nabohjælpere Mange små, trygge netværk (4-7 naboer) Deling af ferieinfo og påmindelser fra systemet Det sekundære netværk Man kan vælge at sætte en radius om sin husstand og modtage beskeder fra området Beskeder om indbrud i området eller mistænkelig adfærd Det primære netværk Man vælger selv sine nabohjælpere. De bliver en del af ens primære netværk. Her deler man ferieoplysninger med hinanden og får påmindelser via systemet om hvornår, og hvordan man skal nabohjælpe. Dette sikrer at nabohjælpen holdes ved lige og er med til at øge trygheden i kvarteret. Et nabohjælpsnetværk begynder med én initiativtager. En nabo, som inviterer andre naboer, venner, bekendte, familie ind i sit netværk. Men alle på en vej eller en grundejerforening behøver ikke være tilknyttet hinanden som nabohjælpere. For eksempel kan min nabo vælge at have mig med i sit netværk samt tre andre, som han gerne vil nabohjælpe med. Men dem behøver jeg ikke nødvendigvis at have i mit primære netværk osv. Det sekundær netværk Ens sekundære netværk vælger man ved – via sin profil – at sætte en radius ud fra sin husstand. Man deler ikke ferieoplysninger med dette netværk, men man har mulighed for at dele og modtage beskeder om indbrud i området eller mistænkelig adfærd med dette netværk. På den måde er I flere til at holde øje, skulle der ske noget i kvarteret og så kan I kan i bedre tage jeres forholdsregler.

Her kan I se, hvordan man tilpasser størrelsen på ens sekundære netværk. Altså det netværk, som man har mulighed for at modtage beskeder fra, hvis der er indbrud i området eller mistænkelige mennesker eller situationer.

Brug systemet til at sende advarsler til hinanden…. Nabohjælpssystemet giver brugeren mulighed for at sende to typer af beskeder: Der har været indbrud - gerningsmanden er væk Mistænkeligt adfærd Her har brugeren klikket ind på at sende en besked om mistænkelige ting eller personer I området - en besked som går til vedkommendes nabohjælpere og til nærområdet - så naboerne kan være ekstra opmærksomme.

Brug systemet til at sende advarsler til hinanden…. Her har brugeren klikket ind på “gerningsmanden er væk” og er derved ved at sende en besked til både det primære og det sekundære netværk, så naboer og andre brugere I systemet kan være ekstra opmærksomme. Jo flere vi er tilmeldt, jo bedre, for så er vi flere til at holde øje med gerningsmanden, når han evt. kører væk I sin varevogn eller lister ned af stierne mod stationen.

Under “Din profil” kan brugeren registrere en akutkontakt. Akutkontakten kan være en nær nabo, ven et familiemedlem mv., der har adgang til ens hjem, evt. har oplysninger om forsikring mv., og som kan handle, hvis der skulle ske noget (indbrud, vandskade mv.). For hvis ikke alt er ok med Camillas bolig, så er det rart for hendes nabohjælpere at vide, hvem de skal kontakte. Det kan også være det er Camilla selv, der er akutkontakt, hvis hun foretrækker det. Det er på samme side - under “Din profil” - at man i det hele taget redigerer sin profil.

Vi gør det allerede…nabohjælp.dk gør det bare nemmere…. ”Det er godt med klistermærkerne, men det har også været med til at sætte fokus på, at Nabohjælp virker. Og der er godt at kunne vise, at der er Nabohjælp, og at her holder vi øje. Vi har fået en anledning til at gøre noget ved det. Det er lidt mere ”officielt” nu, og man kan bedre snakke åbent om det”. ”Med nabohjælp.dk er det ligesom blevet mere legalt at hjælpe hinanden og legalt at være obs overfor de andres ting og ejendele. Og samtidig giver det en tættere kontakt, uden at det umiddelbart forpligter til mere. Vi har ligesom nu givet hinanden et officielt mandat, der gør det lettere at reagere, hvis noget er mærkeligt.” Det var lidt om systemet, og hvordan det kan bruges. Man kan læse meget mere på nabohjælp.dk eller skrive til nabohjaelp@dkr.dk, hvis man har yderligere spørgsmål.