Introforløb i grammatik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
Advertisements

At bruge disse to ord rigtigt
Introforløb i grammatik
Tyskeren fortæller at han købte en lille gave til sin kone i går.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
ORDKLASSER I FARVER 2010.
Hej hund
Morfemer mvni-selandia.
Introforløb i grammatik
Nørrebros erfaringer med aktiviteter i et heterogent kvarter Børnearbejdet i Nørrebro Taekwondoklub.
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
Modul 2: Sætningsled Lone Milling.
Sofies dejlige dag.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Biord fortæller om tid, sted, måde eller grad.
Sprog/billeder på Internettet
Grammatik hvorfor og hvordan?
Menneskets fald og genoprejsning
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Substantiver Navneord.
”To have”.
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Den bestøvlede kat. Illustreret af I.C.
Dansk 1. klasse.
Introforløb i grammatik
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
HISTORIEN OM DE 4 LYS.
Komma Sådan sætter du komma.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
En Moderne Saga Frøkongen.
Moderne Kvinder Frøkongen.
Står i stedet for et navn
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Folkeskolens afgangsprøve
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
UEA-undervisning som projektemne Af Allan Dam og Kirsten Viborg VSD afdeling Lem.
»En mand havde to sønner
Barndommens gade Af Tove Ditlevsen.
I forlængelse af ”Katar” ● Husk det tekstnære arbejde. I skal ikke først og fremmest sige, hvad meningen med novellen er. ● I skal først og fremmest sige,
Ordklasser.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Samson Og Dalila.
Historien om Jesus’ fødsel
Born in Dead FILM. Born in Dead Afsked  Brad han er 20 år. Han elsker amerikansk fodbold han er topscorer.  Brad går hjem fra sit universitet efter.
Substantiver Navneord.
Ordklasser.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Sammenligningsspejle
DATIVSTYRENDE UDSAGNSORD + PRONOMINER
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Dokumentation Her er der et screenshot af skærmen mens vi laver vores forside til medieproduktet.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Forvægt og bagvægt i sætningen
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
At bruge disse to ord rigtigt
Få styr på ordklasserne
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Præsentationens transcript:

Introforløb i grammatik Modul I: Ordklasser ved Elisabeth Nedergaard

Formål Alle klasser får samme grundlæggende introduktion Forløbet skal give jer en bedre skolestart og være med til at udjævne forskelle i jeres indgangsniveau Der skal skabes en god fælles platform for det videre sproglige arbejde i gymnasiet og på hf Jeres indlæring skal danne et godt grundlag også for de videregående uddannelser

Forelæsningsformen Er en almindelig undervisningsform på de videregående uddannelser Kræver ro og koncentration – og ofte forberedelse! Hav bogen parat fra start og tag gerne noter undervejs (men kun over de vigtigste ting)

Sprog er kommunikation

Sprog er erkendelse

Hvad består sproget af? Vi må dissekere sproget!

Vi finder: 11 forskellige slags ”materialer” = De 11 ordklasser!

De 11 ordklasser DANSK BETEGNELSE LATINSK BETEGNELSE EKSEMPEL 1   DANSK BETEGNELSE LATINSK BETEGNELSE EKSEMPEL 1 NAVNEORD SUBSTANTIV pige, hus, piger, huse, pigens 2 EGENNAVN PROPRIUM Christian, Christians 3 UDSAGNSORD VERBUM At læse, læser, har læst 4 TILLÆGSORD ADJEKTIV smuk, smukkere, smukkest, hurtig, langsom 5 BIORD ADVERBIUM nu, altid, ofte dér, hér, derovre hurtigt, langsomt

De 11 ordklasser (fortsat)   DANSK BETEGNELSE LATINSK BETEGNELSE EKSEMPEL 6 STEDORD PRONOMEN jeg, du, han, hun, ham, hende som/der/hvilket o.m.a.! 7 FORHOLDSORD PRÆPOSITION på, i, til 8 BINDEORD KONJUNKTION eller, og, men, at, fordi 9 KENDEORD ARTIKEL en/et den/det/de 10 TALORD NUMERALE en, to, tre, første, anden, tredje 11 UDRÅBSORD INTERJEKTION av! hej!

Vigtigt at huske, navneord: Der er to køn på dansk: Fælleskøn (”en” foran) Intetkøn (”et” foran) De kan bøjes i ental og flertal: Ental: pige, pigen, hus, huset Flertal: piger, pigerne, huse, husene De kan bøjes i ubestemt og bestemt form: Ubestemt: pige, hus, piger, huse Bestemt: pigen, huset, pigerne, husene (den dejlige pige, de smukke huse)

Vigtigt at huske, udsagnsord: Nogle former af udsagnsordene er sammensatte. Eksempel: Har spist, havde sovet, vil lære De består da af to dele: Hovedudsagnsordet (= kernen i den sammensatte form), eksempel: …spist, …sovet, …lære Hjælpeudsagnsordet, eksempel: har…, havde…, vil…

Vigtigt at huske, tillægsord: Tillægsord lægger sig til: Navneord, eksempel: En sød pige Egennavne, eksempel: Statuen kaldes ”den glade Emma” Stedord, eksempel: Hun gav bogen til pigerne. De blev glade.

Vigtigt at huske, biord 1: Nogle biord er afledt af tillægsord, men når de optræder som biord er de biord! Eksempler: Det klarer vi hurtigt Han spiste langsomt De opførte sig vanvittigt

Vigtigt at huske, biord 2: Biord fortæller om tid, eksempel: Vær stille nu! sted, eksempel: Bogen ligger derovre måde, eksempel: Professoren smilede venligt eller grad, eksempel: Harry blev meget glad

Vigtigt at huske, biord 3: Biord lægger sig til: Udsagnsord (verber) – om tid/sted/måde, eksempler: Han løb langsomt Hun spiste aldrig øllebrød Læreren underviste udenfor Tillægsord (adjektiver) – om grad, eksempel: Toilettet var ekstremt ulækkert Andre biord – om grad, eksempel: Han kastede vanvittig(t) langt

Vigtigt at huske, forholdsord: Forholdsord hører altid sammen med et andet ord (navneord), som de står foran Huskeregel: Forholdsord = ”Kasseord”, eksempler: I kassen, på kassen, under kassen, mellem kasserne, bag kassen

Så skulle I være klar til at gå ud at lave øvelser: 1a (JW) A10 1e (MA) B1 1m (SW) A11 1t (LC) B3 1u (RG) B4 1y (GC) B6

Så skulle I være klar til at gå ud at lave øvelser: 1f (JW) B13 1x (LF) B3 1p (SG) H10 1q (RG) A8 1r (KH) A11

Kilder Blablaworld: http://www.teacher-appreciation.info/images/G.jpg Cogito ergo sum: http://www.xtec.es/~lvallmaj/agora/cogito.gif Dissection (frø): http://www.biologycorner.com/resources/dissection-cut.gif Hieronymus Georg Zeuthen ved sin sidste forelæsning, 1909: http://www.kb.dk/elib/mss/dmg/teknik/image017.jpg Kasse: http://www.forbrug.dk/uploads/pics/a-kasse2.jpg Sprogtræ: Oprindelig kilde ukendt. Trykt i Milling, Nedergaard & Norsk: ”Fra ord til sætning”, Systime, 1. udgave 2. oplag s. 11.