Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jan Forsing og Lisa Andersson
Advertisements

Overenskomst 2011 Kravindsamling   God debat! 1.
1 Inspektorforeningens årsmøde 3. marts 2010 Gorm Leschly.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Værdigrundlaget i Greve
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Trivselspolitik på Løsning Skole
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Arbejdsmiljø i ældreplejen i Danmark Satspuljeprojekt (6)
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Evaluering af årets projektledermesse Radisson Blu Falconer, Frederiksberg Den 17. november.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
TRIOENS OPGAVER.
Arbejdspladsudvikling
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Arbejdsmiljørepræsentanten og arbejdstidsaftaler 10. Januar 2011 Svendborg.
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Hold Fast Oplæg ved UUO-møde om De gymnasiale uddannelser Christian Alnor rektor ved Middelfart Gymnasium og HF.
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
Årsmøde på Husum Skole - En skole i bevægelse. Program – Beretning for spørgsmål Arbejdet i skolebestyrelsen Pause
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Formandsberetning for SIG-hjerteinsufficiens 2008 under FS K&T Formandsberetning for SIG-hjerteinsufficiens 2008 under FS K&T.
Fravær og nærvær/v. Conni Lachenmeier Ingeniørforeningen d. 25. november 2008.
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Gefion Gymnasium – Fusion Susanne Rydahl Torp og Annegrete Larsen
Attraktive Arbejdspladser
Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008 Velkommen til Silkeborg Gymnasium.
Idrættens Analyseinstitut l Kanonbådsvej 12A l 1437 København K l Tlf l Frivillighed i danske idrætsforeninger August 2012 Temamøde,
Det Sociale Kapitel
Temamøde 18. marts 2009 Organisations- uddannelsen 2009.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Gymnasieskolernes Lærerforening Vesterbrogade København V Tlf
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Frank Paulsen.
Velkommen til Lægedage
Syg, stresset eller bare pjæk? Danske Risikorådgiveres konference den 23. april 2009 Afdelingschef Mikala Kreiser, KL.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Kan man bruge tilfredshedsundersøgelser i kvalitets og reformarbejdet? erfaringer Nykøbing Katedralskole.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Trepartsmidler FTF-området. Udgangspunktet De overordnede kriterier for fordeling af midlerne Kunne vi ”booste” regionen, så vi fokuserede på et bestemt.
Årsberetning 2012 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson.
Jens Bejer Damgaard, kontorchef, kommunesamarbejde og sundhedsaftaler
TRIVSELOP Handicap, 1. november 2010.
Den usynlige klassekammerat v. Lysholm Skoles forældrebestyrelse
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
MTU og APV 2015 Sct. Knuds Gymnasium. Generelt om undersøgelsen Data er indsamlet i perioden marts 2015 Der er tale om anonyme besvarelser Resultatet.
 1 REP 24. april 2006 Psykisk arbejdsmiljø Temperaturmåling Foreløbige resultater April 2006.
Antal besvarelser: 52.
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Udbyder 50 erhvervsuddannelser – herunder EUX
Stx og hf på Fyn v/ rektor Torben Jakobsen, Mulernes Legatskole (ML). Formand for Fordelingsudvalget og Det Forpligtende Samarbejde på Fyn. Her samarbejder.
Temadag for inspektorer, pædagogiske ledere og vicerektorer
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Præsentationens transcript:

Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser Studievejleder Hanne-Grete Lund Rektor Torben Jakobsen Tlf: 66 10 26 42 – mail@mulerne-gym.dk www.mulerne-gym.dk

Mulernes Legatskole GymFyn – samarbejdet består af de 11 almene gymnasier med stx og hf på Fyn: Mulernes Legatskole (ML) Odense katedralskole (OK) Tornbjerg G Sct. Knuds G Nordfyns G Middelfart G Vestfyns G Svendborg G Fåborg G Nyborg G Midtfyns G Tlf: 66 10 26 42 – mail@mulerne-gym.dk www.mulerne-gym.dk

Mulernes Legatskole Største gymnasium i Odense med 906 elever, 6 hf og 28 stx-klasser Stor mangfoldighed som slagvare Aktivt demokrati og medindflydelse 86 lærere og 12 tap 6-10 nye lærere ansættes hvert år (primært pga. pensionering – mange 25 års jubilarer og nu også 40 års jubilar) Lavt sygefravær Generelt stor tilfredshed blandt elever og ansatte Tlf: 66 10 26 42 – mail@mulerne-gym.dk www.mulerne-gym.dk

Mulernes Legatskole Tradition for udvikling og forsøg elektronisk opgaveskrivning og lektiehjælp via nettet web 2.0 alle elever skal have egen pc med (både i hf og stx) Elektronisk fravær og opgaveaflevering Tradition for frihed og ansvar Eleverne har timegaranti: alle timer læses Lærerne kan planlægge private rejser og frihed i samarbejde med klassens skemakoordinator (p-vagt) Ombygning og modernisering siden 2008 Uro og tilpasning til nye store muligheder  Nye muligheder?/Stress?/trivsel? Tlf: 66 10 26 42 – mail@mulerne-gym.dk www.mulerne-gym.dk

Baggrund Samarbejde om fælles kursus for SU-medlemmer mellem OK og ML i 2010 Fælles fokus på stressbekæmpelse  Trivselspolitik Fælles møder i efteråret 2010 om dette Erfaringer med den fælles psykolog-ordning på Fyn for ansatte (akut telefon) – øget fokus på stress? Arbejdsmiljøundersøgelse på begge skoler  Ansøgning til GL med udgangspunkt i SU Tlf: 66 10 26 42 – mail@mulerne-gym.dk www.mulerne-gym.dk

Undersøgelsens rammer Fælles kursus med SU på OK og ML den 8/11: Oplæg fra Bo Netterstrøm om baggrunde for og symptomer på stress - samt bud på løsninger Dec. 2010: orientering i pr og første undersøgelse med indledende spørgsmål på uddelte sedler Godkendelse i SU den 27.1.2011 Jævnlige møder mellem to lærere (sundhedskoordinator og arbejdsmiljørepræsentant) samt tr og rektor Undersøgelse i foråret 2011, implementering i 2011-12 Behandling i GL-klubben, ledelse og SU  Handleplaner Trivselspolitik i bestyrelsen i marts 2012 Tlf: 66 10 26 42 – mail@mulerne-gym.dk www.mulerne-gym.dk

De 3 faser 1. fase: Et spørgeskema til GL-personalet 2. fase: En række fokusgruppeinterviews 3. fase: Udarbejdelse af handleplaner og trivselspolitik Tlf: 66 10 26 42 – mail@mulerne-gym.dk www.mulerne-gym.dk

Undersøgelsen på ML Arbejdstid Forhold til ledelsen Fysiske rammer Kollegernes indledende svar gav anledning til følgende fokuspunkter: Arbejdstid Forhold til ledelsen Fysiske rammer Personalegoder Kommunikation og it Punkterne passer meget fint sammen tendenserne fra APV-undersøgelsen i 2009-10 Tlf: 66 10 26 42 – mail@mulerne-gym.dk www.mulerne-gym.dk

Spørgeskemaet Første del omhandler selvvurderet helbred. Anden del af skemaet omhandler forskellige faktorer af betydning for arbejdsmiljøet Tredje og sidste del omhandler forholdet mellem arbejdsliv og privatliv. Tlf: 66 10 26 42 – mail@mulerne-gym.dk www.mulerne-gym.dk

Resultater Spørgeskemaundersøgelsen viser, at der på det generelle plan er stor tilfredshed med Mulernes Legatskole både i forhold til arbejdet, det kollegiale fællesskab og skolens ledelse. Det har været positivt, men også forventeligt at erfare, men en god arbejdsplads kan blive bedre, og også hos os er der plads til forbedringer. Tlf: 66 10 26 42 – mail@mulerne-gym.dk www.mulerne-gym.dk

Resultater I vores arbejde med undersøgelsen udvalgte vi tre overordnede fokuspunkter: Forholdet mellem arbejde og fritid (mængden af opgaver, usagte krav (udefra/indefra) og fordeling af arbejdsopgaver) Arbejdets organisering og indflydelse på arbejdsopgaver. (efteruddannelse, Lectio, overarbejde og information fra skolen/ledelsen) Forholdet til hhv. kolleger og ledelse (anerkendelse, åbenhed/kommunikation, beslutningers gennemskuelighed) Tlf: 66 10 26 42 – mail@mulerne-gym.dk www.mulerne-gym.dk

Faldgruber og erfaringer ? Tlf: 66 10 26 42 – mail@mulerne-gym.dk www.mulerne-gym.dk