Anslag: ”Søgehistorier”.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Sociale medier og læring
Danmark 3.0.
Undervisning i ”Relation”
Informationskompetence i praksis
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
Kortlægning af læremiddelkultur
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Behovet for en ny didaktik i skolen: ansatser til en didaktik 2.0
DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet.
University College Sjælland
Læringscentret og nye vejledningsformer
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Præsentation af resultater fra Elevtrivselsundersøgelse Hvad stiller man op? Erfaringer fra år 1 på Fredericia Gymnasium – hvor langt er FG?
Læremidler i praktikken
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Projektarbejde En praksishistorie.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
På vej mod en ny læremiddelkultur i skolen
Blended Learning - en introduktion
IT i undervisningen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
- Hvad kan I forvente som forældre?
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Forskningsperspektiver på læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
IT og praktik på Høje Kolstrup Skole Menu IT som en del af praktikken Hjemmesider Farvel og tak.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
Evalueringsperspektiver
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Problemorienteret projektarbejde
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Planlægning, proces og evaluering
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
MEDIEPÆDAGOGISK VEJLEDNING. Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – Efter år 1: Barrierer: kan… ingen vejlederkultur og for meget brandslukning.
Web didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
EASJ – IT SYSTEMER helpdesk.easj.dk.
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
It i folkeskolens matematikundervisning
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Præsentationens transcript:

anslag: ”Søgehistorier”

Formål: Projektets formål er at kortlægge forskellige læremiddelkulturer i folkeskolen med særlig henblik på at belyse potentialer og problemer i elever og læreres stigende brug af gratis, internetbaserede og delvist brugergenerede materialer (web 2,0 læremidler).

Guide: Fokusgruppeinterview LÆREMIDDELSYN: Hvilke typer læremidler inddrages – og hvorfor? UDFORDRINGSPERSPEKTIV: På hvilke måder adskiller gode læremidler i dag sig fra eksempelvis for tyve år siden? NETPERSPEKTIV 1 – forberedelse (særligt fokus i dag) På hvilke måder bruger du internettet i forbindelse med din forberedelse? NETPERSPEKTIV 2 – undervisning (særligt fokus i dag) Hvordan indgår nettet i undervisningen (særlig fokus på projektarbejdsformen?) NETPERSPEKTIV 3 - skolekultur: Hvad er bestemmende for adgang til netmaterialer (elever, lærere, bibliotekar, ledelse, it-vejleder, kommune?)

Ressourcepaletten – Lærernes strategier til konstruktion af læremidler Lærings- ressourcer Bestille eksternt validerede materialer Genanvende ressourcer Lurke i foretrukne websites og universer Lurke i /hos foretrukne netværk og personer Forespørge i netværk Deltage i teambaseret ressource indsamling Surfe/ Google Søge systematisk Vurdere Validere Remediere Producere ressourcer fra bunden RedigereSortereBegrundet fravalg Evaluere ressource- strategi Videndele egne materialer med andre

kategoriempiri lærebogen Lærerens professionskompetence er legitimerende for planlægning og gennemførelse af undervisning (lærerne mener, at det tidligere mere var tilfældet at lærebogen optrådte som styringsværktøj) Lærebogen som legitimeringsværktøj Eleverne som didaktiske designere Eleverne vælger læremidler ud fra egne forudsætninger Eleverne inddrager også forskellige strategier til konstruktioner af læringsressourcer (Ressourcepaletten for eleverne)

”Ressourcepaletten ” elevers strategier til konstruktion af læremidler Lærings- ressourcer WEB-STILLADSERING: arbejde med (af læreren) på forhånd vurderede links og andre ressourcer Genanvende egne og andres ressourcer Lurke i foretrukne websites og universer Lurke i/hos foretrukne netværk og personer Forespørge i netværk Deltage i teambaseret ressource indsamling Surfe/ Google Søge systematisk Vurdere Validere Remediere Producere ressourcer fra bunden RedigereSortereBegrunde fravalg Evaluere egen ressourcestrategi Videndele egne materialer med andre

kategoriEmpiri ELEVER rollerEleven som ad-hoc-lærer Eleven som elev arbejdsformerAlene, par, grupper, klasse, virtuelle grupper vidensafsøgning/strategierI mindre grad bibliotek og lærere, mere internettet InformationskompetenceKritisk faktor SkolesynTraditionel (ikke-ændret) skolelogik

kategoriempiri FORBEREDELSE Varierede mangfoldige ressourcestrategier (lærere oplever at de tidligere primært brugte tid på tilrettelæggelse af primært legitimerede læremidler) Flydende og utydelige overgange mellem forberedelse, fritid og faglig opkvalificering (lærerne oplever at der tidligere var tale om et tydeligere skel mellem fritid og arbejde) HVORDAN FÅR ELEVERNE ADGANG TIL NETTET? Gennem læreren som medie Gennem læreren som re-mediator Gennem læreren som guide Gennem læreren som deltager

kategoriempiri UNDERVISNINGS FORMER KLASSEUNDERVISNING lærerens formidling (”push”)Flerhed af virkemidler (lærerne oplever at de tidligere havde færre virkemidler) den spontane ad-hoc-undersøgelse”Ressources-on-demand” (lærerne oplever at de tidligere havde begrænsede muligheder for at lave ad-hoc undersøgelser)

kategoriempiri EMNE- OG PROJEKTARBEJDE StyringVi iagttager, at det er et problem, hvis eleverne er selvstyrende. Nogle lærere arbejder derfor med en ny form for deltagerstyring, man kunne kalde WEB-STILLADSERING (lærer-vurdere links som basisstier: kernestof + supplerende ressourcer) IndholdLæseplansstyret, hverdagserfaringer, eksemplarisk, aktuelt (aktualitetsprincippet har stigende betydning for stofvalget) Opgavens afgrænsningVi kan iagttage at det er et problem at arbejde med åbne emnekategorier (eks: Ghana). Hvad er konsekvensen af det? ArbejdsformerJournalistisk inspirerede arbejdsformer for research. Paletarbejde – elevernes udvælgelse og konstruktion af læringsressourcer (konsekvens: Eleverne bliver didaktiske designere) Produktorientering, ’materialisering’ Dominerende princip i arbejdet Nye typer har mulighed for at udvikles og supplere de eksisterende (eks wikis og blogs) Vejlederrollen i projektarbejdetVejledning på faser i projektet (eks. problemformulering og produkttype). Det er et problem, hvis lærerne er fraværende i forbindelse med elevernes paletarbejde (ressourcestrategier) EvalueringEnkelte lærere evaluerer både på proces og ressourcestrategierne og produkt.