Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/5-2005.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til jer   Og velkommen til de dygtige designassistenter.  Vi har alle glædet os usandsynligt meget til endelig at møde jer.
Advertisements

Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Kulturmøder og kulturforskelle
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Flickr.com – online billeddeling
Dragen på loftet Oplæg:
Bevidst undervisning i billeder
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Lærings- og praksisfortællinger:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem?
Computerspil Computerspil er det 21. århundredes kunst. Computerspil er fladpandet lir for børn og unge, som ikke selv kan finde ud af at bruge deres fantasi.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Trafiksikkerheden på spil - mulighederne for at udnytte spilmediet…. Rådet for Større Færdselssikkerheds årsmøde 2009 Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, Cand.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Computerspillets arkitektur Oplæg: ”There is no doubt whatever about the influence of architecture and structure upon.
“Bagom Computerspil” Simon Egenfeldt-Nielsen, ph.d stipendiat IT-Universitet København Center for Computer Games Research Copenhagen
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION
Visioner for udvikling af brugen af it i laboratoriespecialerne Nu i et nyt perspektiv…! 1 Dansk Selskab for Klinisk Biokemi ∙ Middelfart ∙
COMPUTERSPILLETS FREMTID Datalogforeningen 1. november, 2003 Jonas Heide Smith Center for Computer Games Research Copenhagen (ITU)
Dynamisk audio i location- based spil Specialeforsvar ITU d. 16/
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Æstetiske læreprocesser
1 Gode og onde spillere ”Within weeks I observed social conflict in this allegedly tranquil community to rival any I had seen or studied in real life as.
1 1 Game-Research.com Advertainment, edutainment, og spils kritiske potentiale Ph.d stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Niveauer for læring i organisationen
MÅL OG RETNING COMPUTERSPILLERES ADFÆRD JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION ITU
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
DIGITAL DANNELSE I BØRNEHØJDE HELLE SKOVBJERG KAROFF, ADJUNKT, PH.D. AALBORG UNIVERSITET/KØBENHAVN.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Frihed, lighed og broderskab – om børn og computerspil ’Children need stronger personal bonds with caring adults. Yet powerful technologies are distracting.
Børn i Cyberspace - Problemer, farer, potentialer Oplæg Skovshoved Skole Teknologi er alt det, der er opfundet efter.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Computerspillet som kommunikationsform
1 Computerspildesign i perspektiv Oplæg: ?
Spildesign- og udvikling
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
1 Computerspillets form og fremtid Oplæg:
Computerspil, læring og Internettet ’Many computer games are, essentially, undocumented interfaces, in which the controls, or their mapping to desired.
Læsning.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Arven fra edutainment: Kedeligt men ikke lærerigt Ph.d. stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com 24. November 2004,
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Relations kompetencer
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
Gamification i undervisningen
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Tekst og Tegn - om kurset, eksamen, om skriftsprogsnorm,
Leg, kreativitet dannelse
Præsentationens transcript:

Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/5-2005

PRÆSENTATION Jonas Heide Smith •Ph.d.-stipendiat, IT-Universitetet •Cand.mag. i Medievidenskab (Københavns Universitet) •Medforfatter til ’Den Digitale Leg – Om børn og Computerspil’ (2000) •Har bl.a. arbejdet med webdesign og spildesign •Redaktør af •

MENU Panik? Hvad er et spil? Hvad er et godt spil? Er spil godt? Spørgsmål

PANIK? •Hængte babyer i DOOM 2 •Counter-Strike og Erfurt- mordene •”PC-spil er børnenarko” •Grand Theft Auto: Vice City og den depraverede ungdom

PANIK? •Nye medier mødes altid med bekymring (Platon var stærkt bekymret over skriftsproget) •Spil opfattes som ”leg” snarere end ”kunst” •Magten knyttes til det bestående •Spil er meget tidskrævende

PANIK? •Klare tegn på kulturel modning: –Færre prygelknabe-historier –Spildesignere mere organiseret –Ældre, mere forskellige spillere –Politisk opmærksomhed –Akademisk opmærksomhed

MENU Panik? Hvad er et spil? Hvad er et godt spil? Er spil godt? Spørgsmål

HVAD ER COMPUTERSPIL? •Interaktive narrativer •”Gråd på level 17” •Dynamiske systemer •Rammer

HVAD ER SPIL? •Spildesign er ”lovgivning” ikke ”fortælling” •Jo mere historie jo mindre spil •Spil består af: –Regler –Geografi –Repræsentation

HVAD ER SPIL? •Kan computerspil fortælle historier? –I klassisk forstand: Ja, men ikke uden at begrænse interaktiviteten –I bredere forstand: Ja, men spildesigneren bygger en narrativ arkitektur ikke et forløb

MENU Panik? Hvad er et spil? Hvad er et godt spil? Er spil godt? Spørgsmål

HVAD ER ET GODT SPIL? •”A game is a series of interesting choices” – Sid Meier •Et spil skal være i balance (ingen dominante strategier, ingen strukturel ulighed) •”Begrænsningens kunst”

MENU Panik? Hvad er et spil? Hvad er et godt spil? Er spil godt? Spørgsmål

ER SPIL GODT? ”Boglæsning er kronisk understimulering af sanserne. Ulig den langvarige spil-tradition som engagerer barnet i en livagtig, tre-dimensionel verden fyldt med levende billeder og musikalske lyd-landskaber som håndteres gennem komplekse muskelbevægelser er bøger blot golde rækker af ord på en side… Men disse bøgers værste egenskab er måske at de følger en lineær fastlagt vej. Man kan ikke selv kontrollere narrativet på nogen måde – man læner sig simpelthen tilbage og får historien dikteret… Hermed risikerer vi at indpode en generel passivitet i vores børn idet vi får dem til at føle sig ude af stand til at ændre deres omstændigheder. Læsning er ikke en aktiv, deltagende proces; det er underkastelse.” - Steven Johnson, ”Everything bad is good for you”

ER SPIL GODT? •At spille er at interagere med komplekse, men afgrænsede variable •At spille er at deltage i en simulation –En undersøgelse af årsagssammenhænge (induktion) –Udforskning af et mulighedsrum –Omstillingsparathed •Spil er moderne dannelse

MENU Panik? Hvad er et spil? Hvad er et godt spil? Er spil godt? Spørgsmål

SPØRGSMÅL Spørgsmål? Se også: - -