Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

PERSONAS – ET EKSEMPEL Isabella, 35 år Akademiker Gift med Bernt
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan programmerer man?? STREAM - en model. Programmører arbejder ofte i teams Hver programmør arbejder på sin del af en større helhed.
Udlægning af en ny cache
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Sprog/billeder på Internettet
”Design og fremstil – med udgangspunkt i vores case – et eller flere medieprodukter, der vil kunne indgå som del af kampagnen, der skal skabe opmærksomhed.
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Innovation og iværksætteri
Markedsvurdering.
Beskrivelsesværktøjer
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Kvantitative metoder
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Kommunikation / it.
Mindre grimt, tak.
Research & innovation Målgruppe Platforme Web 2.0 Koncept AIDAS Mockups – website Mockups - mobil World Outgames Research & Innovation 1.Semester projekt.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Karl Henrik Flyums model
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Validering af data (Access, del 7)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Navigation Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Studieweb Kaare og Jonathan.
Problemer eller udfordringer.
AT8 3a 2010.
Vejlederens kommunikation
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Pædagogisk forår i København
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Min præsentation Varighed – ca. 3 minutter Vurdering af blog i 8 faser I dybden med 5 af faserne Formål.
Køb spillet her:. Buy the game here: AIDAAIDA Attention: Det der fanger øjet Billedet i venstre hjørne er blikfanget. Interest: Den del der får læseren.
SÆLG DIG SELV! Du kan støde ind i en kommende arbejdsgiver, når du mindst venter det. Derfor er det en god idé at være forberedt på at sælge dig selv.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Kom/IT præsentation Dette vil jeg komme ind på i løbet af fremlæggelsen: Opgavetype(kampagne) inkl. Begrundelse for valg Målgruppeanalyse Kommunukations.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Synopsis.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Øvelse 1: First Impressions
Interaktive knapper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen.
SKABELON.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Den populærvidenskabelige artikel
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Manipulation af data Medieobjekter
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Skabelon mailopsætning
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Præsentationens transcript:

Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser Ella-Josephine Mørch Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser Finde svar ud fra en test, om fx en politiske holdning En dårlig test kan lede folk i den forkerte retning En god test kan give folk svar, og klarhed inde for testens emne

Interaktive tests før -Læserblade -Læseren skulle selv svare på de pågældende spørgsmål -Tælle svarede sammen

Interaktive tests nu -World wide web i 1992 -Foregår på computer -Svar på testens spørgsmål -Ud fra svarende laver programmet en konklusion

Karakteristika -Kompleksitet -Tilbage meldende svar til brugeren -Konkluderer på brugerens svar -Forslag til brugeren -Selvstændighed

Brugerappel og kreativitet Nyskabelser Brugerappel og kreativitet

Christoffer B.B. Petersen Kvalitet & Brugbarhed

En ekstrem test Fra skille personer Et godt svar

Brugervenlighed Synliggøre budskabet 4 x tekst krav Man skal sørge for at modtageren, er klar over hvad spørgsmålene går ud på. Brugervenlighed Synliggøre budskabet 4 x tekst krav Synlig og fortællende Matche måden vi forstår verden på Giv brugeren kontrol og rettigheder Undgå irrelevant pynt

Kvalitet Evaluering Afdæk sender og modtager Tekstens karakteristika f.eks. Selvstændighed Afdæk ekstreme situationer hvor det ikke passer Sammenlign svarende med hvad du forventede

Udvikling af produkt Throwaway Prototyping Prototyper AIDA Ulrik Steen Nielsen Konceptudvikling Udvikling af produkt Throwaway Prototyping Prototyper AIDA

Udvikling af produkt Idéudvikling Beskrivelse Videreudvikling - Evt. kravspecifikation eller prototype / mockups

Prototyper Illustrere dele af produktet Evaluere og forfine produktet Bruges til at ny udvikle idéer og strukturere Minus teknologiske Minus tidsmæssige Minus økonomiske begrænsninger

Grundlæggende prototypeformer Horisontal / vandret -brugergrænseflade Vertikal / lodret -sammenhæng mellem system og brugergrænseflade

Throwaway prototyping / Rapid prototyping Udgangspunkt i en idé Udvikle til en ny form Smide udgangspunktet væk Genstart proces og forfin idé

AIDA Model for overvejelser i markedsføringen ”Attention”: Fang opmærksomhed ”Interest”: Skab interesse / nysgerrighed ”Desire”: Opbyg ønske om handel ”Action”: Led bruger/kunde til handling Senere udviklet til AIDAS ”Satisfaction”: Skab brugervenlighed

Christoffer B.B. Petersen Valg af spørgsmål

Objekter Find de rette objekter Find interessante objekter til teksten

Digitale repræsentationer Når man får en bruger til at indtaste oplysninger af f.eks. En telefon, så er det en digital repræsentation af telefonen. Fordelene ved dette er man kan sammenligne data Få mere information, omkring de enkelte objekter. Sådan så du kan give et mere præcist svar. Men kunsten stå i at man skal kunne begrænse sig og finde de oplysninger som brugeren gerne vil finde.

Digitale repræsentationer Benyt digital repræsentation f.eks. Af en telefon Fordelene ved dette er man kan sammenligne data Få mere information, omkring objekterne Kunsten er at de rigtige oplysninger

Inputformer Udformning af respons Valg af opsætning og farver Ulrik Steen Nielsen Interaktionsdesign Inputformer Udformning af respons Valg af opsætning og farver

Inputformer Tekstfelt hvor der frit kan skrives Skydebar til eks. "skalaværdier" som alder, årstal, farver, metermål m.v Flueben - checkfelter ved tekst/billede, hvor ingen, én eller flere kan vælges Radioknap - checkfelter ved tekst/billede, hvor kun én skal vælges Selectboks - dropdown-liste som det kendes fra multiple choice Klikbar tekst, hvor der kan vælges et tekststykke Klikbar billede, hvor der kan vælges et billede

Mere om inputformer Alle har fordele og ulemper Valg af form afhænger af type data Afhænger også af antal skærmbilleder

Udformning af respons Forskellige udformninger: Tekst/diagrammer/billeder Billeder/diagrammer er gode til svar Afhænger af hvad der er meningen med responsen

Valg af opsætning og farver Visuelle design er vigtigt!! Opsætning / valg af ord/billeder/ikoner f.eks. i test glæder KISS-reglen: ”Keep It Simple, Stupid” Gestaltlovene sikre enkelthed og sammenhæng

Interaktive Test - Udvikling Af Test Ella-Josephine Mørch Interaktive Test - Udvikling Af Test Data, funktionalitet og brugergrænseflade

Trinvis udvikling Hvilke trin skal man igennem? -Gør det konkret hvordan testen skal være designet, og hvordan den skal fungere. Evt. ved hjælp af kravspecifikationer, mockups, datamodeller, rutediagrammer -Start med at finde den mest basale del, og ud fra den kan man arbejde sig op ad, ved at tilføje flere og flere detaljer -Når man har lavet den som den skal være, kan man gå ind og ændre mere í det, så det kommer til at passe lige præcis til emnet

Evaluering Til sidst kan man lave en evaluering, For at få brugerens svar på hvordan de synes testen fungerede.

Interaktive Test - Evaluering Ulrik Steen Nielsen og Ella-Josephine Mørch Interaktive Test - Evaluering

Evalueringsformer En evaluering af en interaktiv test kan være : -En analyse og vurdering af, i hvilken grad testen opfylder sit mål -En analyse, fortolkning og vurdering af budskab og betydning for brugere og samfund

Kvalitet & Brugbarhed For at få den bedste kvalitet: Få andre til at vurdere ens interaktive test. Påvirk ikke brugeren i en bestemt retning

Budskab & betydning for brugere & samfund Hvilke betydning har testen for brugeren? Sundhedstests kan fx gøre at folk erklære sig syge uden at være det Folks behov for lægehjælp

Lavet af: Ulrik Steen Nielsen, Christoffer B. B Lavet af: Ulrik Steen Nielsen, Christoffer B.B. Petersen og Ella-Josephine Mørch 1.7 01-02-2012