Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykiatrisk patient dør af lungeemboli efter bæltefiksering
Advertisements

Dybdegående analyse af arbejdsulykker i byggebranchen
Anskaffelse af ny teknologi
Journalaudit - en metode til kvalitetsudvikling i almen praksis
Lov om patientsikkerhed Legale aspekter
Den Danske Kvalitetsmodel
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Psykoedukation til unge i OPUS
Kerneårsagsanalyse - kort beskrivelse af metoden
Arbejdsmiljøcertificering
(1 – 1½ times oplæg og dialogøvelser)
Psykiatrisk Forskningsenhed, Cand. Psych, MPH Rita Fjeldsted, Region Sjælland, Færgegårdsvej 15, 4760 Vordingborg Tlf ,
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhed
Fejl i medicinanamnese medfører lungeødem
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Hjertestop hos akut sygt barn i ambulatorium Forsinket behandling.
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Blodfortyndende medicin i for høj dosis Medicineringsfejl
Ildebefindende i diagnostisk afdeling
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Overdosering med blodtryksmedicin i forbindelse med dosisdispensering
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Den Kreative arbejdsform
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
Usystematisk patientinformation ved overflytning
Håndtering af utilsigtede hændelser på Århus Universitetshospital, Skejby og erfaringer fra Klinisk Biokemisk Afdeling Else Marie Vestergaard Afdelingslæge,
Lægedage Velkommen til Lægedage Datafangst for let øvede.
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Brand og ildspåsættelse
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark Patientsikkerhed - Utilsigtede hændelser Anamarie Søgaard, Risk Manager, RN, SD, MI, Kvalitetssekretariatet, Rigshospitalet.
Kerneårsagsanalyser Kortere undervisningsoplæg eller indlæg på fx et personalemøde (30–45 minutter) DREJEBOG 2.
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Registreringssystem på Thorax-kirurgisk intensivafdeling (TIA)
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Patientsikkerhed Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder.
1 DET KOMMUNALE SAMARBEJDE Jesper Lundh Almen praktiserende læge 17/09/2016.
Hvordan inddrages praksissektoren, og hvorfor er det vigtigt? Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen Kvalitet og Sundhedsdata.
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Patientsikkerhedsrunder Hospitalsenheden Vest Hvad finder vi - og virker det?
UTH i almen praksis Baggrund: Loven om patientsikkerhed 2010 Formål: Lære af fejl og risikosituationer og mindske risikoen for at de sker igen Rapporteres.
Kunsten at give god feedback
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
Forskning i Kvalitet og Patientsikkerhed Birgit Viskum Formand Forskningsnetværk for Patientsikkerhed og Kvalitet i Sundhedsvæsenet
Det tværsektorielle netværk for utilsigtede hændelser i sektorovergange (TSN) Møde den 10. november 2011, Viborg.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
D0sisdispensering Læringssæt om temarapporten: Dosisdispensering - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag Velkommen.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
DET KOMMUNALE SAMARBEJDE
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Nyt fra neurologisk afdeling
Fremdriftsrapport (Navn på deltager) [Navn på forbedringsarbejde]
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
Analyse af læringskultur, roller og ansvar i patientsikkerhedsarbejdet
Dorthe Olsen, Risikomanager, Socialforvaltningen.
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden 17-04-03 Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden Jf. kompendium om hændelsesanalyse for mere information.

Disposition Hvornår foretages hændelsesanalyse De syv trin før, under og efter analysemødet Tidsforbruget

Hændelsesanalyse – hvornår? Når der er sket en utilsigtet hændelse med ingen eller mindre patientskade og Det vurderes, at der er et læringspotentiale forbundet med at analysere hændelsen Teamet omkring patienten er motiverede for at arbejde med læring og forbedring

De syv trin – før, under og efter analysemødet Trin 1. Udvælgelse af hændelser Trin 2. Indsamling af information Trin 3. Indkaldelse til analysemøde Trin 4. Rammer og spilleregler for analysen Trin 5. Selve analysen (de fire spørgsmål) Trin 6. Implementer ændringer og følg op Trin 7. Del læring og hændelser med andre

Udvælgelse af hændelser Trin 1 Udvælgelse af hændelser Hændelser for en given periode samles Prioritering i forhold til: Lærings- og forbedringspotentiale Risiko for patientskade (alvorlighedsskala) Udvælgelse af hændelse(r) til analyse

Alvorlighedsskala – WHO klassifikation Trin 1 Alvorlighedsskala – WHO klassifikation Ingen skade Mild – lettere forbigående skade Moderat – forbigående skade, som krævede indlæggelse, behandling hos praktiserende læge eller øget plejebehov Alvorlig – permanent skade, som krævede indlæggelse, behandling hos praktiserende læge, øget plejebehov eller akut livreddende behandling Død

Indsamling af information Trin 2 Indsamling af information Udpegning af tovholder Indsamling af information Journaloptegnelser m.m. Nedskrevne interviews/udsagn fra involverede Evt. fotos Evt. eksisterende retningslinjer Evt. relevant litteratur Udarbejdelse af udkast til faktuelt forløb

Indkaldelse til analysemøde Trin 3 Indkaldelse til analysemøde Analysemøder afholdes regelmæssigt Fast dagsorden/fremgangsmåde Rollefordeling er aftalt Mødeleder Tovholder Referent

Rammer og spilleregler for analysemødet Trin 4 Rammer og spilleregler for analysemødet Forslag til dagsorden: Udpegning af mødeleder og referent Status for tidligere handlingsplaner Prioritering af hvilke hændelser, der skal analyseres Mødeleder repeterer spilleregler Analyse af en eller flere hændelser Opnå enighed om referat og handlingsplaner

Rammer og spilleregler for analysemødet Trin 4 Rammer og spilleregler for analysemødet Spilleregler: En åben, ærlig og ikke-dømmende atmosfære Fokus på læring og forebyggelse Hensigtsmæssig sprogbrug, dvs. ingen påpegning af skyld, fejl eller ansvar Enighed om, hvad der må deles med andre udenfor teamet

Selve analysen (de fire spørgsmål) Trin 5 Selve analysen (de fire spørgsmål) Hvad skete der? Hvordan kunne det ske? Hvad har vi lært? Hvad skal vi ændre, og hvordan følger vi op?

Mulige årsager der bidrog til hændelsen Trin 5 Mulige årsager der bidrog til hændelsen Samarbejdsrelationer Kommunikation Erfaring og kompetence Arbejdsmiljø Udstyr og apparatur Procedurer og retningslinjer Barrierer mod fejl/Kontrolforanstaltninger

Handlingsplaner Kendetegn for en stærk handlingsplan er, at den er: Trin 5 Handlingsplaner Kendetegn for en stærk handlingsplan er, at den er: Konkret, realistisk og mulig at realisere indenfor en rimelig tidsramme Adresseret - hvem gør hvad til hvornår? Vurderet i forhold til, om den potentielt kan udløse nye uforudsete risici Test af handlingsplan: Vil gennemførelse af denne handlingsplan fjerne eller mindske risikoen for at, en lignende hændelse kan ske?

Implementer ændringer og følg op Trin 6 Implementer ændringer og følg op Følg op på handlingsplaner (pkt. på dagsordenen) Test af ændringer: Hvad er risikoen for at denne hændelse sker igen? Kommer der nye utilsigtede hændelser?

Del læring og hændelser med andre Trin 7 Del læring og hændelser med andre Husk at rapportere til DPSD Del hændelser med andre

Tidsforbrug Møder i teamet: Tovholderens tidsforbrug: 1 time x antal deltagere fx månedligt Tovholderens tidsforbrug: Indsamling af datamateriale Evt. interviews Udarbejdelse af faktuelt forløb Opfølgning på handlingsplan