APV og psykisk arbejdsmiljø Hans Hvenegaard, TeamArbejdsliv www

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Finsenscentret den 25. marts 2014
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Social kapital – rig på relationer
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
• Diplom- eksamensprojekt, • SAM 24. marts 2010 • Eksamensprojektstuderende: Karsten Sørensen Karsten Sørensen.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Gode Trivselsprocesser
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Procesværktøjer.
Trivselsundersøgelser
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Det Sociale Kapitel
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Er de nuværende regler om rådgivnings- påbud en hensigtsmæssig måde at sikre at virksomhederne får tilstrækkelig ad- gang til arbejdsmiljøviden? Anders.
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Seminar 2 – Kortlægning og risici APV
Arbejdsmiljøløsninger i callcentre drevet af benchmarking og videndeling i netværk Velkommen til afslutningskonference i AMICA-projektet Bedre arbejdsmiljø.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Videngrundlag  ”Metodeudvikling vedrørende behandling af psykisk arbejdsmiljø i APV-arbejdet”. Rapport af Kaia Nielsen m.fl.  “Virksomheders indsats.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
MTU og APV 2015 Sct. Knuds Gymnasium. Generelt om undersøgelsen Data er indsamlet i perioden marts 2015 Der er tale om anonyme besvarelser Resultatet.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Workcyclus Mere end 10 års erfaring Facilitering, rådgivning og gennemførelse af APV og trivselsundersøgelser m.m. Private og offentlige virksomheder.
Hvordan kan arbejdspladser generelt arbejde med at forebygge stress på organisatorisk plan Ole H. Sørensen Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Stressforebyggelse i videnarbejdet Mellem begejstring og belastning Ole Henning Sørensen (NFA) og Vibeke Andersen (DTU) Illustration af en metode (fishbone)
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
SUF - gevinstrealisering
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

APV og psykisk arbejdsmiljø Hans Hvenegaard, TeamArbejdsliv www APV og psykisk arbejdsmiljø Hans Hvenegaard, TeamArbejdsliv www.teamarbejdsliv.dk

Baggrund og formål Formål AT udbud 2005 – bidrag til metodeudvikling vedr. psykisk arbejdsmiljø i APV-arbejdet Formål Undersøge hvordan og i hvilket omfang forskellige metoder: fremmer APV-processen, specielt i de senere faser virker i forskellige virksomhedskontekster medvirker til at forbedre det psykiske arbejdsmiljø

Projektets Design Et APV-forløb med afprøvning af en metode i hver af de deltagende virksomheder Et forskningsforløb bestående af Procesevaluering via interviews på virksomhederne - 3 gange i forløbet Effektvurdering via en før- og eftermåling af det psykiske arbejdsmiljø med anvendes NFA’s mellemlange spørgeskema om psykisk arbejdsmiljø. Projektets løbetid: Januar 2006 til marts 2008

Hans Hvenegaard (TeamArbejdsliv) Roller i projektet Projektledelse Hans Hvenegaard (TeamArbejdsliv) Kaia Nielsen & Hanne Christensen (ALECTIA) Syntese-/analyse gruppen Birgit Aust (NFA) Tage Søndergaard Kristensen (NFA) Niels Møller (DTU) Kaia Nielsen (ALECTIA) Følgeforskergruppen Eva Thoft (Grontmij Carl Bro) Hans Jørgen Limborg (TeamArbejdsliv) Ole Henning Sørensen (NFA) Virksomhedskonsulenter Hanne Nørby Rasmussen (TeamArbejdsliv) Ninna Brinch Jensen (COWI) Elsebet Hyldsberg Nielsen, Helle Rebien og Mette E. Larsen (ALECTIA) Virksomhedskonsulenter: hjælpe virksomhederne med valg af metode, metodeafprøvning og APV-processen Følgeforskerne: opsamle kvalitative data og fakta om forløb og proces Kontekstafdækning Evalueringsseminar (sammen med virksomhedskonsulenterne) Syntese/analysegruppen: Spørgeskemaundersøgelser Opsamle og bearbejde kvantitative og kvalitative data Udarbejde afsluttende rapport Projektledelsen: Sikre, at projektet levede op til det vi havde lovet AT Ansvar for inklusion af virksomheder (+Eva) Skabe klarhed i roller og opgaver som baggrund for engagement og samspil i konsortiet Opstarts- og evalueringsseminar samt midtvejsmøde

Deltagervirksomhederne 14 private og offentlige virksomheder fra: Industri Bygge og anlæg Service Vidensproducerende arbejde Arbejde med mennesker

Rammerne for afprøvning Virksomhederne forpligtigede sig til at nedsætte en APV-arbejdsgruppe med repræsentanter for ledelsen og medarbejderne at afholde et opstartsmøde med deltagelse af følgeforsker Virksomhederne kunne vælge mellem to forskellige metoder 12 af virksomhederne fik stillet en konsulent til rådighed til at støtte metodeafprøvningen 2 virksomheder fik uddannelse i den metode, de skulle afprøve, for selv derefter at foretage afprøvningen

2. Resultater og diskussion

A. Udvidet forståelse af sammenhæng mellem metode, APV-forløb og effekt

Forforståelse af sammenhæng mellem metode og APV-proces, kontekst og effekt

Model til belysning af sammenhænge mellem APV forløb og effekt på det psykiske arbejdsmiljø

Fase 0 Godt udgangspunkt – omfattende obligatorisk del af projektet Klarhed og overblik over APV-forløbet Sætte mål og ambitioner med indsatsen Ressourceforbruget klarlægges Forankring – ledere og medarbejdere inddragelse Organisere arbejdet De rigtige personer og kompetencer Afklaring af roller Evt. inddragelse af konsulenter Projektforløb og -plan Betydning af øverste leders involvering Synlighed, forpligtelse og status Koble til virksomhedens strategi og andre aktuelle indsatser Løsningsrummet udvider sig Metodevalg Informations- og kommunikationsplan Let at skabe interesse for projektet i startfasen Svært at formidle helheden og klarhed over opgaver og resultater

Styring og ledelse - Godt begyndt er ikke halvt fuldendt! - Fase 0 vigtigt startskud for APV-processen, men ikke tilstrækkelig til at sikre et godt forløb. => Lykkes kun: styre og lede det samlede APV-forløb fra fase 0 til gennemførelse af handlingsplanerne - Projekt- og forandringsledelse væsentligt - Tendens til at ”køle af” jo længere i forløbet - Øverste ledelses synlige prioritering/deltagelse fastholder fokus - Projektleder med opbakning og gennemslagskraft i organisationen - ofte en ledelsesperson - Godt samspil mellem virksomhed og konsulent er fremmende for APV-forløbet - Samspil med linjeorganisationen

Konsulentstøtte Der var behov for følgende konsulentkompetencer til at støtte APV-forløbene: Faglighed proces- og mødestyring projekt- og forandringsledelse Virksomhederne tillagde generelt konsulenterne stor betydning Neutral person udefra Styring af APV-processerne Godt at have en til at “puste én I nakken”

Konteksten Alle afprøvede metoder kan anvendes i alle virksomhedskontekster Spørgeskema til målgrupper større end 15 personer Til anerkendende metoder anbefales at anvende konsulenter, hvis ikke virksomheden er fortrolig med metodetilgange Alle metoder indeholder muligheder for tilpasning til virksomheden og det sker En vis modsætning mellem metode og kontekst kan virke befordrende på APV-forløbet Større organisatoriske og ledelsesmæssige ændringer samt konkurrerende projekter kan få afgørende betydning for APV-forløb – og oftest negativ betydning.

B. Hvad har vi lært om metoderne?

Styrede dialogmetoder Afprøvede metoder Spørgeskemametoder Styrede dialogmetoder Åbne dialogmetoder

Styrede dialogmetoder Afprøvede metoder Spørgeskemametoder Styrede dialogmetoder Åbne dialogmetoder NFA’s mellemlange spørgeskema om det psykiske arbejdsmiljø (Tre-dækker) Dialogspil Dialogmøde Kulturdialog Arbejdsglæde Arbejdspladsudvikling

Metoderne i forhold til APV- faserne   Fase 0 Kort- lægning Beskrivelse Vurdering Syge- fravær Prioritering Handlings-plan Retnings-linjer Spørgeskema Næsten alle metoder indeholder kortlægning og beskrivelse samt delvis dækker prioritering og handleplan Sygefravær er ikke indeholdt i nogle af metoderne Retningslinjer for handlingsplan kun delvis dækket i alle metoderne Kulturdialog og Selvevaluering er de mest omfattende ift. APV-faserne Spørgeskema og arbejdsglæde er de mindst omfattende = fasen indeholdt = fasen indeholdt delvist = fasen ikke indeholdt - -

Metoderne i forhold til APV- faserne   Fase 0 Kort- lægning Beskrivelse Vurdering Syge- fravær Prioritering Handlings-plan Retnings-linjer Spørgeskema Dialogspil Kulturdialog Dialogmøde Arbejdsglæde APU Næsten alle metoder indeholder kortlægning og beskrivelse samt delvis dækker prioritering og handleplan Sygefravær er ikke indeholdt i nogle af metoderne Retningslinjer for handlingsplan kun delvis dækket i alle metoderne Kulturdialog og Selvevaluering er de mest omfattende ift. APV-faserne Spørgeskema og arbejdsglæde er de mindst omfattende = fasen indeholdt = fasen indeholdt delvist = fasen ikke indeholdt - -

Metoderne i forhold til APV-faserne Næsten alle metoder indeholder kortlægning og beskrivelse samt delvis dækker prioritering og handleplan Sygefravær er ikke indeholdt i nogle af metoderne Retningslinjer for handlingsplan kun delvis dækket i alle metoderne Kulturdialog er de mest omfattende ift. APV-faserne Spørgeskema og arbejdsglæde er de mindst omfattende Vil allerede blev sagt som kommentar til tabel

Metoderne som APV instrument Alle metoder kunne anvendes i en APV-proces APV-processen fulgte ikke altid fasens rækkefølge: I dialogmetoderne foregik kortlægning og vurdering tit samtidigt. I prioriteringsfasen opstået der nogen gang behov for yderligere beskrivelse og vurdering, fordi man alligevel ikke havde en fælles forståelse af problemstillingerne. Under udarbejdelse af handlingsplaner opstået der tit behov for en mere dybtgående beskrivelse og vurdering for at finde den rigtige løsning. Kortlægningen og vurderingen var i sig selv nogen gang den handling, der løste op for evt. misstemninger og rollekonflikter på arbejdspladsen.

Dialogmetoderne og engagement Dialogmetoderne skaber engagement indenfor metodernes ramme. Stor tilfredshed med at deltage i de forskellige dialogaktiviteter. Mulighed for konkret at give udtryk for sine oplevelser og vurdering MEN engagementet ikke holdt til de efterfølgende faser, hvor handlinger skulle gennemføres. Engagementet var tæt bundet til selve dialogaktiviteten, og der skal mere til, hvis medarbejdernes motivation skal fastholdes. Det er en af vores vigtigste erkendelser: Dialogmøderne eller andre aktiviteter som involverer alle er godt for at sætte en proces i gang – den skaffer opmærksomhed og alle har mulighed for at blive hørt. Men dette er ikke nok til at køre processen videre. For at det lykkes skal der være en mindre gruppe af repræsentanter, som arbejder videre med resultaterne fra den første kortlægning og prioritering. Tit har det vist sig, at den første kortlægning/prioritering har været for grov i forhold til at kunne handle på den. Derfor var det tit nødvendigt at diskutere emner videre, inden man kunne træffe en beslutning om handlinger. Hvis man kun satser på et stor møde er faren stor for, at processen går i stå derefter – fordi ingen føler sig ansvarlig for at køre processen videre. Grundlæggende kan man sige, at en beskrivelse af aktørroller (hvem gør hvad?) mangler for næsten alle metoder. Her er der stor udviklingsbehov.

Spørgeskemametoden Styrker Svagheder Anonymiteten beskytter den enkelte og gør det muligt at kortlægge mere følsomme områder som mobning eller konflikter Anonymitet kan komme til at virke som et skjold og ’nem’ kritik Med høj svarprocent giver spørgeskemaer et repræsentativt billede Tilpasning kan være nødvendig for at sikre meningsfuldhed Undersøgelsen kan gentages og give indblik i udvikling Spørgeskemaer giver ingen forklaring på resultaterne og er ikke handlingsanvisende Alle får mulighed for at ytre sig om det psykiske arbejdsmiljø Spørgeskemaer har tendens til at fokusere på problemer Hos fx NFA’s 3-dækker er de meste relevante områder af det psykiske arbejdsmiljø omfattet. Nogle har svært ved at læse og forstå spørgeskemaet.

Dialogmetoden Styrker Svagheder Skaber engagement Tendens til overfladisk løsningsfase, hvis man ikke afsætter nok tid Bruger medarbejdernes egne ord og opfattelser af det psykiske arbejdsmiljø Metoderne kræver procesledelse Alle kan lytte til kollegers synspunkter Giver ikke mulighed for benchmarking fra år til år Giver fælles og nuanceret billede af det psykiske arbejdsmiljø Her og nu situationer kan fylde i kortlægningen Identificerer løsninger, som umiddelbart kan sættes i værk Ikke egnede til krænkende adfærd Løsningsorienterede Anerkendende tilgang udfordrer på en positiv måde

C. Effekt af APV-forløb

De ansattes vurdering af APV-projektet (gennemsnit af resultater fra 13 virksomheder)

Optælling af ændringer på arbejdsmiljøområder Resultater fra 13 virksomheder samlet Arbejdsmiljøområde Antal forbedrede uændrede forværrede Krav i arbejdet (3 dimensioner) 3 31 5 Arbejdets organisering og indhold (4 dimensioner) 9 35 8 Ledelse og samarbejde (8 dimensioner) 29 59 16 Person-arbejde (2 dimensioner) 12 6 Værdier 10 23 Helbred og velbefindende 37 I alt 69 197 46

Optælling af ændringer på arbejdsmiljøområder Resultater fra 13 virksomheder enkeltvis Branche Arbejde med mennesker Vidensproducerende virksomheder Service-virksom-heder Industri-virksomheder Psykoterapeutisk behandlingscenter Døgninstitutionen Medievirksomheden Folkeskolen SFO’en IT-virksomheden Universitetsinstitut, TAP- gruppen Universitetsinstitut VIP-gruppen Dagligvarebutikken (butik X) Engrosfirmaet Industrivirksomheden VVS-firmaet Bygge og anlæg Medicinalvirksomheden Antal forbedrede dimensioner 10 5 1 3 4 14 13 Antal uændrede dimensioner 24 21 17 20 9 19 16 Antal forværrede dimensioner 2 Spørgeskemaundersøgelserne viser, at udviklingen i det psykiske arbejdsmiljø generelt er begrænset. Der er kun 4 virksomheder, hvor der findes en stor andel af forbedrede dimensioner. I to virksomheder findes der en stor andel af forværringer. I resten af virksomhederne er der kun få forbedringer eller forværringer. Målgrupperne er generelt små, hvilket maner til forsigtighed i forhold til tolkning af resultaterne. Mange handlingsplaner var i gang med at blive gennemført, og ingen planer var fuldt implementeret. Ved en del af de målte forbedringerne har APV-indsatsen bidraget, men også andre forhold har spillet ind. I forhold til forværringer er det vigtigt også at betragte udgangssituationen, dvs. i nogle tilfalde skete forværringen ud fra et højt niveau ved første undersøgelse. Spørgeskema er bedre til at måle forandringer, som har betydning for en stor del af ansatte og som er stærke nok til at mange lægger mærke til det. Hvis forandringer kun gælder for en mindre gruppe, viser de samlede spørgeskemaresultater muligvis ingen effekter. Resultater fra den kvalitative effektevaluering: Generelt stor tilfredshed med APV-forløbene og de valgte prioriteringer for medarbejderne samtidig med lille forbedring af det psykiske arbejdsmiljø.

Konklusioner i forhold til effekt Der er behov for en bredere forståelse af hvilke elementer, der bidrager til effekten af en APV-indsats. Spørgeskemaundersøgelserne viser, at udviklingen i det psykiske arbejdsmiljø generelt er begrænset. Ved en del af de målte forbedringerne har APV-indsatsen bidraget, men også andre forhold har spillet ind. Generelt stor tilfredshed med APV-forløbene og de valgte prioriteringer for medarbejderne samtidig med lille forbedring af det psykiske arbejdsmiljø.

Facit Det tager tid! Fase 0 & Styring og ledelse! Vurderings-/analysefasen væsentlig Metoderne skal udvikles AT’s APV forløb skal videreudvikles

Tak for jeres opmærksomhed! Projektets afslutningsrapport findes på http://www.at.dk/sw60268.asp Dette power point oplæg kan hentes på www.teamarbejdsliv.dk (om et par dage!)