1. halvår 2008/09 SEB Enskilda 28. november 2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Udfordringer og løsninger – Hvordan skal Danmark agere politisk ift
Advertisements

Q2 2006/07 præsentation, 11. maj 2007 ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Title goes here Subtitle goes here Royal Greenland A/S – Årsrapport 2011/12 Ukiumut Nalunaarut 2011/12 Generalforsamling, Nuuk 23. januar 2013.
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Brug en bydel som dit bæredygtige show-room 28. oktober 2010.
Det Internationale Område
Arlas strategi – og globale muligheder
Generalforsamling 4. marts 2010 Henrik Poulsen
BoConcept Holding A/S Årsregnskab 2006/07
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling: Marketing, Innovation, AXOCO & CSR Vil…Mål…Gør…
På toppen af krisen og klar til fremtiden DI Hovedstaden Erhvervstræf 19. marts 2009.
Der er penge i kommunikation
Forøg din værdi som konsulent
16. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
mulige reformstrategier
Generalforsamling 28. august Dagsorden 1.Valg af dirigent 2.Ledelsesberetning 3.Fremlæggelse af årsrapporten 4.Godkendelse af årsrapporten, herunder.
Loyalitet – hvad siger juraen?
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
12. Valg af afsætningsalternativ
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
Den 28. oktober 2004 v/Anna Pelvig, PELVIG & PELTZ Markedsføring i praksis -cases.
1 Presse- og analytikermøde 31. januar Tidligere udmeldinger om orkanen Branchen Umiddelbart efter orkanen Ca. 1 mia. kr. Medio december 1999.
Pengestrømsopgørelser
Økonomiske udfordringer og muligheder i kvægbruget
Globalisering ? Hvad fortæller vi vore tillidsrepræsentanter om globaliseringen ? Pil
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
HHX - Lene Baake Afsætning
Athena IT-Group Stiftet i 1995 Optaget til Handel på Nasdaq OMX First North siden medarbejdere i Danmark og Tyskland Forretningsområder:  IT-Outsourcing.
Generalforsamling 28. august Dagsorden 1.Valg af dirigent 2.Ledelsesberetning 3.Fremlæggelse af årsrapporten 4.Godkendelse af årsrapporten, herunder.
1 Den græske tragedie og Euroen Claus Vastrup, Institut for Økonomi, Aarhus Universitet 2. Juni 2010.
HHX - Lene Baake Afsætning
IKEA Vision A skabe en bedre hverdag for de mange mennesker
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
DLF–TRIFOLIUM Græsfrøkonferencen 2008 Søren Halbye; Salgs- og marketingdirektør.
Side Driftsøkonomi Kapitel 17 Supply Chain Management.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
H show. WELCOME HOME WELCOME HOME WELCOME HOME.
Topdanmarks resultat for 1. halvår 2002 Michael Pram Rasmussen.
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Scenarieanalyse og realoptioner
Patentudløb Lægemiddelindustriens synspunkter IRFs forårsmøde Hindsgavl Fredag den 11. maj 2007 Jørgen Clausen, cand.oecon., Ph.d. Cheføkonom Lif, Lægemiddelindustriforeningen.
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
TRENDS Hvad kommer der til at ske ? september 2014
Strategisk investering & finansiering Introduktion til investeringsteori Kapitel 1.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
Regnskabsanalyse Idé og grundlag.
Finansielle produkter, der passer til landbruget i et liberalt marked v/Finn Døssing Nykredit Markets.
Vision Daloon er den moderne forbrugers foretrukne leverandør af etniske conveniencefødevarer.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Globalisering, side
Årsrapport 2005/06, 30. november 2006 Ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai.
Årsrapport 2008/09 Juni Agenda  Hovedpunkter 2008/2009  Økonomisk udvikling og iværksatte initiativer 2008/09  Strategisk up-date og forventninger.
Sorø Kommune Side 1 af 6 Regnskab Sorø Kommune Regnskabsopgørelsen ( Minus er udtryk for et underskud) Sorø Kommune Årsregnskabet 2015 Mio. kr.
Q1 2006/07 præsentation, 7. februar 2007 ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai.
Dansk Supermarked i korthed
Title written in CAPITAL letters, broken into 2 lines, if it fits with the length of the words Optional: Cover this area with photo. Proportions are approx.
Strategisk investering & finansiering Budgettering af cash flow Kapitel 3.
Q3 2007/08 præsentation, 27. august 2008 Ved CEO K. E
Energierhvervsanalyse
Energierhvervsanalyse
21. Den strategiske plan.
Ukiumut Nalunaarut 2014/15 Royal Greenland A/S – Årsrapport 2014/15
Ghanas graduation IDA arrangement 4. februar 2019
Budgetter og priser 2018 HOFOR Vand Vallensbæk A/S
Royal Greenland A/S – Årsrapport 2017
Præsentationens transcript:

1. halvår 2008/09 SEB Enskilda 28. november 2008

Agenda Highlights for 1. halvår 2008/09 Regnskabsmæssig udvikling, 1. halvår 2008/09 Forretningsgrundlag, markedssituationen og fremtidige tiltag Forventninger til 2008/09 Kontakt: Hans Barslund, EVP & CFO E-mail: hb@boconcept.com

Hovedpunkter for 1. halvår 2008/09 Vanskelige markedsvilkår yderligere skærpet som følge af fortsat global makroøkonomisk afmatning og finansiel ustabilitet Omsætning reduceret med 5% (YoY) Omsætning til Brand Stores på niveau med sidste år, men same-store-sales reduceret Tilbagegang skyldes væsentligst udfasning af produktkunder Bruttoavance steget fra 39% til 40% (YoY) EBIT-margin på 6,1% mod 8,3% sidste år Resultat før skat på DKK 21,9m mod sidste års DKK 42,1m – væsentligt påvirket af tab på terminskontrakter (JPY) Cash flow påvirket af indtjeningsnedgang og stigende tilgodehavender Forventninger til 2008/09 nedjusteres

REGNSKABSMÆSSIG UDVIKLING 1. HALVÅR 2008/09 TO MAKE BOCONCEPT® NO. 1 BRAND WITHIN URBAN INTERIORS OUR VISION what we want to achieve :

Same-store-sales kraftigt påvirket af forværret økonomisk klima Omsætning realiseret med DKK 562,8m svarende til tilbagegang på -5% YoY Væsentligst pga. udfasning af produktkunder og Studios Omsætning til Brand Stores på niveau med sidste år (alle butikker) Same-store-sales reduceret med 10% (YoY) Omsætning kraftigt påvirket af negativ global makroøkonomisk udvikling med aftagende vækst, faldende forbrugertillid, færre bolighandler og reduceret købekraft Markederne i Spanien, USA , UK og Danmark hårdest ramt Lancering af ny kollektion og større markedsføringstiltag har ikke kunnet opveje negative markedsforhold Trafik til Brand Stores væsentligt reduceret, hvilket har medført opbremsning i ordreindgang i 2Q 2008/09

Brand Stores' pipeline intakt Brand Stores som primær salgskanal 90% af omsætningen i 1. halvår 2008/09 Nettotilgang på 15 Brand Stores i 1. halvår 2008/09 Åbninger på hovedmarkederne i Frankrig, USA, Japan, Danmark og Kina Fortsat stor interesse fra både nye og eksisterende franchisetager i at åbne nye butikker Tilgang af nye butikker vil primært finde sted på eksisterende markeder Sekundært vil udvidelsen finde sted på nye vækstmarkeder, f.eks. i Mexico og Singapore

Bruttoavance stigende – EBIT-margin falder Bruttoavancen er steget til 40% fra 39% (YoY) Intensiveret indsats for variabel omkostningsbase Øget andel af sourcing og tilpasning til ændrede efterspørgselsmønstre har medført reduktion i antal ansatte EBIT-margin faldet fra 8,3% til 6,1% (YoY) Faldende omsætning rammer EBIT-margin Øgede hensættelse reducerer driftsresultat med DKK 6m ift. sidste år EBIT-margin i 2Q 2008/09 realiseret med 6,3%

Resultat under det forventede Tab på netto-finansielle poster på DKK 9,2m – væsentligst som følge af urealiserede tab på JPY (DKK 11,2m) Resultat før skat realiseret med DKK 21,9m mod DKK 42,1m sidste år Resultat efter skat realiseret med DKK 15,8m mod DKK 29,6m sidste år

Stigende tilgodehavender påvirker cash flow Balancesum udgør efter 1. halvår 2008/09 DKK 594,1m (DKK 30,1m mere end sidste år) Tilgodehavender øget pga. stigende antal kreditdage Tilkøb af to Brand Stores (DK og S), frasalg af én (UK) Færre investeringer i anlægsaktiver end budgetteret Egenkapital udgør DKK 196,6m svarende til en soliditet på 33,1% Negativt cash flow* på DKK 42,5m som følge af stigende kapitalbinding i arbejdskapital og lavere indtjening * Cash flow før afdrag på langfristet gæld

FORRETNINGSGRUNDLAG, MARKEDSSITUATIONEN OG FREMTIDIGE TILTAG CUSTOMISED URBAN DESIGN OUR BRAND SOUL the most singular way to describe our brand :

BoConcept's forretningsgrundlag International retail-orienteret konceptholder inden for møbler og livsstilsprodukter til det private hjem Fokuseret på udvikling, support og forsyning til den globale franchisekæde, BoConcept, som opererer i 47lande 239 BoConcept Brand Stores Primær salgskanal 400-800 m2 individuelt drevne franchisebutikker på ‘high-traffic locations’ Udelukkende salg af BoConcepts produkter - 114 BoConcept Studios Sekundær salgskanal 100-400 m2 shop-in-shops BoConcepts produkter er et supplement til produkter fra andre brands BoConcepts kerne kompetencer Design og branding 'Best practice' i retail- og salgsprocesser Supply Chain Management og sourcing Produktion af plademøbler

BoConcept har bevæget sig opad i markedet Fuldt ud globalt koncept BoConcepts produkter er markedets mest kommercielle og koordinerede med hensyn til design Kollektionen er opdelt i tre stilarter som er positioneret i den høje ende af ’mid-market’ for at reducere eksponering mod priskonkurrence BoConcepts primære målgruppe er brand-orienterede trend-spottere

Prisbelønnet franchisemodel Franchise model baseret på gennemtestet koncept, som har været anvendt siden 1999 Stærkt fokus på vækst i antal Brand Stores siden 2004 145 franchisetagere driver 239 Brand Stores – flere og flere åbner nu deres butik nr. 2, 3 og 4 (’cluster’-strategi) Gennemsnitlig omsætning i Brand Stores på EUR 1,5m p.a. (dog stor forskel) BoConcept tilbyder franchisetagere massiv support til at øge same-store-sales gennem performanceoptimering

Markedsvilkår yderligere skærpet Situationen Aftagende global vækst og forbrugertillid reducerer trafik til Brands Stores, hvilket skaber stigende pres på ordreindgang og same-store-sales. Situationen er yderligere skærpet i Q2 2008/09 Positiv modtagelse af ny kollektion har ikke kunne opveje den negative makroøkonomiske udvikling Den vigende omsætning presser indtjeningsmarginalerne eftersom der ikke realiseres et merindtjeningsbidrag som følge af Economy of Scale Tiltag fra BoConcepts side Målrettet indsats for at øge same-store-sales Taktisk markedsføring til at genere øget trafik til Brand Stores Lokale butiksaktiviteter (low cost) Kollektion 09/10 reflekterer markedssituationen Interior decoration set-up udrulles feb. 2009 Fokus på at øge antal nye Brand Stores på eksisterende og nye markeder gennem bearbejdning af pipeline Intensiveret indsats for at gøre produktionsomkostningerne variable i forhold til ordreindgang Sourcing-andel stigende Egenproduktion tilpasses – nedlukning af produktion i Herning Generel omkostningsreduktion 90-100 personer færre siden primo 2008/09

Egenproduktion samles i Ølgod BoConcept har besluttet at lukke sin plademøbelfabrik i Herning og samle al egenproduktion i Ølgod Skal sikre fortsat omkostningseffektiv drift Fokus på udnyttelse af kapacitet samt anlæggelse af mere teknologisk produktionsproces Nuværende administrative funktioner og hovedkontor bevares i Herning Flytningen af produktion fra Herning til Ølgod ventes gennemført i februar 2009 og medfører nedlæggelse af ca. 40 stillinger Nedlukningen af produktionen i Herning forventes at give anledning til årlig omkostningsbesparelse på DKK 10m fra og med 2009/10 I 2008/09 forventes nedlukningen af medføre restruktureringsomkostninger på ca. DKK 10m 15

FORVENTNINGER TIL 2008/09 OUR MISSION what we do to achieve our vision THROUGH PASSIONATE AND PERSISTENT PERFORMANCE WE MAKE CUSTOMISED AND COORDINATED DESIGN FURNITURE AND ACCESSORIES AFFORDABLE TO THE URBAN-MINDED SHOPPER :

Forventninger til 2008/09 nedjusteres Global afmatning og finansiel ustabilitet fortsætter uændret Visibilitet meget lav, men ingen tegn på nærtstående ændring i markedsvilkår. Forventning om en positiv same-store-sales i 2. halvår 2008/09 kan ikke opretholdes Effekt af nyåbning i 2007/08 og 2008/09 forventes ikke at kunne opveje nedgang i same-store-sales henover året Opdaterede forventninger til 2008/09 Omsætning Same-store-sales EBIT-margin Resultat før skat Cash flow CAPEX Brand Stores -2 til -5% -8% 5,5-6,0% DKK 40-50m, inkl. restruktureringsomk. Mindre negativt DKK 30-35m +35-40 stk. netto 17

Q&A FOR YDERLIGERE INFORMATION BESØG VORES HJEMMESIDE www.boconcept.dk