Frederiksberggårdens VERDENS BEDSTE LEGEPLADS

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Trivselspolitik på Løsning Skole
Lærings- og praksisfortælling
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Velkommen til. Visionen for SEE 20:10 Nyskabende og Tidssvarende En korpslejr skal være på spejdernes præmisser og en lejr som spejderne vil tænke tilbage.
Vejret Vandet i luften.
Velkommen til kursus.
Lærings- og praksisfortællinger:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Forædremøde den
Bokstav børn.
Er mit barn klar til skolestart ?
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
- for dig der vil på søen Der er et hav af muligheder i Skanderborg Skanderborg Junior Sejlklub.
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Nordregårdskolen 25.september 2007 Den nødvendige opdragelse og samarbejdet mellem hjem & skole.
Mølledammen Gode ting ved Mølledammen: • God Natur • Fiske muligheder • Forsamlingssted • Gåture • Ande fodring • Skovture • Hundeluftning.
Hvad render vi rundt og laver?
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Udeskole! Rønnebæk Skole..
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Relationer – børn og voksne
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
GRUPPEDRØFTELSER En af forældrene bedes lave notater på det omdelte papir. Vælg eventuelt en ordstyrer blandt forældrene.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Velkommen til Nordregårdsskolen
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Velkommen.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Skoleparathed Sunds skole.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Lærings- og praksisfortælling
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
 H står for  U står for  L står for  E står for  N står for  HUMOR  UDELIV  LEG  EMPATI  NÆRVÆR.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
NYE BØRN I BØRNEHAVEN.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Relations kompetencer
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
BOG 11: Kulturelle udtryksformer og værdier
Hvorfor græder du, Lille Bjørn?
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
ÅRSPLAN FOR __________________________________ Sendes til sekretariatet sammen med certifikat og evalueringsskema, når I ønsker at søge om Det Grønne.
Præsentationens transcript:

Frederiksberggårdens VERDENS BEDSTE LEGEPLADS Børnehave NATUREN VERDENS BEDSTE LEGEPLADS

INDLEDNING Natur og børn er forbundne. Mos på en rådden træstub, mælkebøtter i krans, dugvåde spindelvæv, muslingeskaller ved søen, rislende vand i bækken, modne brombær, isen på vandpytterne, bunker af visne blade, blanke kastanier og smådyr, der kan fanges og studeres nærmere. Året rundt er naturen fyldt med store oplevelser set fra børnehøjde. Naturen byder altid velkommen med frisk luft, liv, spænding, sansemættede oplevelser og masser af plads til at lege, tumle og røre sig på – verdens største legeplads.

I Frederiksberggårdens Børnehave oplever vi, at børn elsker at lege i naturen. De konkrete og sansemættede oplevelser børnene har i skoven, er med til at skabe forståelse, nærhed, empati, respekt og samhørighed med naturen.

10 NATURLIGE GRUNDE TIL AT VI GÅR I SKOVEN Videnskabelig forskning i bl.a. Danmark, Sverige og England har i de seneste år afdækket en lang række gode grunde til at tage børnene med ud i naturen så ofte som muligt. Her er ti af dem: NATUREN GIVER BØRN: God plads. Frisk luft og masser af lys. Mindre støj. Mindre stress. Færre sygedage. Bedre motorik. Bedre koncentration. Stimulering af kreativiteten. Færre konflikter. Mere hensynsfuldhed og lydhørhed over for hinanden.

HELBRED Luften er altid bedre ude end inde. Børn der er meget ude i naturen er mere robuste over for infektioner og har kortere sygeperioder end andre. Vi oplever skovperioderne som mindre stressede for både børn og voksne. Der er mere plads, mindre støj og færre afbrydelser. I skoven er der derfor en anden ro og tid til nærvær og fordybelse.

FANTASI I skoven får fantasien frit spil, børnene er ikke afhængige af legetøj for at få legen i gang. Mos eller blade bliver til et tæppe eller en seng i hulen. Vand og jord bliver til kakao, pinde bliver til skeer, sværd og drager, med lidt snor har man pludselig en fiskestang, en bue eller en hest – kun fantasien sætter grænser. I skoven ser vi rollelegene blomstre i små og store grupper og nye legerelationer opstår.

MOTION OG GÅTURE I skoven er børnene fysisk aktive og bruger deres krop meget, både i leg og via de mange gåture. De får dermed en bedre kondition og bliver mere udholdende. Skovhuset ligger ca. ½ times gang fra børnehaven, vi betragter denne gåtur som en god læring på mange forskellige områder. Børnene får god motion, styrket deres motorik, lært hvordan man går i trafikken, de oplever et fællesskab og lærer at samarbejde, når de skal gå hånd i hånd på en lang række. På vores gåture er der tid til at snakke, opleve omgivelserne og måske finde nogle sjove ting på vejen.

MOTORIK I naturen er der mange motoriske udfordringer, så som at klatre i træer, balancere på træstammer, gå ture, trille, løbe op og ned ad skrænter, gå i kuperet terræn, vippe på grenene, snitte i pinde og gynge i hængekøjerne. Børn, der færdes i naturen, har stærkere hænder, arme og ben, og en væsentlig bedre balance, fordi de har langt større mulighed for at bevæge sig frit. Deres udfoldelser er mere varierede, og de træner hele kroppen, mens de har det sjovt. De får automatiseret kroppen, så opmærksomheden kan bruges på noget andet.

OPMÆRKSOMHED OG KONCENTRATION Ifølge professor v/Lærerhøjskolen Mogens Hansen er naturen det bedste sted at udvikle opmærksomheden, som han kalder vores intelligens nr. 1. Opmærksomheden er betingelsen for, at man lærer noget overhovedet. Hvis man ikke har en viljestyrke eller selvstyret opmærksomhed, så kan man ikke lære noget - så har man ikke øjne, ører, krop og sanser rettet mod det, man skal lære. Undersøgelser viser, at naturbørnene er bedre til at koncentrere sig. Når man siger om en dreng, at ”han har svært ved at læse”, så er det måske i virkeligheden ikke et barn, der har svært ved at lære, men et barn, der ikke kan fokusere på det at holde fast i opgaven. De er ikke så frustrerede og rastløse som andre børn, og er desuden mere hensynsfulde over for kammeraterne. Derfor er vi nysgerrige og undersøgende sammen med børnene i naturen.

PRAKTISKE INFORMATIONER PÅKLÆDNING Det har stor betydning for børns oplevelser og velvære i naturen, at deres påklædning er hensigtsmæssig. Man kan ikke tale om dårligt vejr, men om dårlig påklædning – så tjek altid vejrudsigten. Vi anbefaler ”lag på lag tøj” (dvs. tøj der nemt kan tages af og på alt efter temperaturen). Hele året: Åndbart regntøj. Gummistøvler. Praktisk overtøj. Skifte tøj (skal ligge i børnehaven) Fodtøj der er godt at gå i (vandre/løbe sko)

PRAKTISKE INFORMATIONER Vinter: Fleece eller termo trøje/bukser der kan benyttes under regntøj, eller en regntæt flyverdragt (til vådt vintervejr) Flyverdragt eller 2-delt sæt (til frost og sne) 2 par regntætte luffer/vanter Hue Vandtætte åndbare vinterstøvler 2 par uldne sokker Sommer Praktisk overtøj Åndbart regntøj + gummistøvler Sandaler HUSK: NAVN I ALT TØJ

MAD Den friske luft giver god appetit, derfor anbefaler vi ekstra mad, som populært sagt skal kunne spises med én hånd ”balancerende” på en træstamme (ex. klap-sammen-madder)

RYGSÆK Medbring altid en rygsæk i skovperioden. Det er vigtigt, at rygsækken sidder godt på ryggen, og kan tåle vejr og vind. Vi anbefaler en rygsæk, som kan spændes over brystet og rundt om maven. Rygsække kan lånes af børnehaven i skovperioden.

LITTERATUR HENVISNINGER Naturen – verdens største legeplads Danmarks naturfredningsforening www.dn.dk/boernognatur BØRN OG NATUR Naturbørn trives bare bedst af Jakob Vedelsby Natur og miljø 4/1998 Naturens mangfoldighed udvider intelligensen af Rikke Viemose Børn og unge 40/1.10.98