Udviklingstendenser indenfor turismen – globalt og lokalt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
Advertisements

HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Hvad er internationalisering
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Bredbånd i Nordjylland Udviklingen i landet bag motorvejen Vesthimmerland.
Rejse og transportmønstre samt - samt opfattelser hos turist- og transporterhvervet af transportvilkårene Dialogmøde, Kulturhuset FREM 21. maj 2013.
Investeringsstrategi under svingende prisforhold
Præsentation af mig selv
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Dansk Skovforenings foretræde for Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg 25. november 2009.
Vision for turismen i ASHF Ved Peter Kvistgaard, Aalborg Universitet og Turismeforum.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Vi gennemførte en række interview ifm
Velkommen til Bevola A/S Bevola har markedets bredeste produktplatform til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Ydermere tilbyder Bevola løsninger.
Hvorfor ØKO? • ØKO og Astma & Allergi (A&A) er ved at blive en kategori der er stor efterspørgsel på inden for indendørs maling (top 3). Vores målgruppe.
Handleplaner Repræsentantskabsmøde den 8. juni 2012.
Hvem er LandboUngdom? … med frivillig mener vi, at vi brænder for vores forening og skaber den med vores engagement … med samler mener vi, at vi gør det.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Kitty Sommer – DANCORE - temadag
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur
NATUR OG TURISMEUDVIKLING Geopark Vestjylland i internationalt perspektiv 1. Dansk naturturisme: Vigtig men udfordret 2. Strategiske.
Sommer hele året? Den anden bolig og forbruget Oplæg på Dansk Byplanmøde, 2012, Kirsten Gram-Hanssen Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet.
Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Udvikling i landet bag motorvejen Workshop 3: Vilkårene for erhvervsudvikling i udkantsområderne Direktør Lars Enevold Pedersen.
BARRIERE FOR KOMMUNAL INNOVATION - og offentlig-privat innovations-samarbejde Jon Sundbo Professor Center for servicestudier, Roskilde universitetscenter.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Udvikling af innovatører i biblioteksverdenen….. CBS Dansk Industri Folkeskolen Efteruddannelse af arkitekter Økonomistyrelsen Slagteriernes forskningsinstitution.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Intro og Problemformulering
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
FolkeFerie.dk - Et stykke levende danmarkshistorie 1938Ca. 1962Idag FolkeFerie.dk blev oprettet i 1938 under den ferielov, som Stauning stod i spidsen.
Berlingske Avistryk A/S Kan vi bruge Klimakompasset til navigation i vores verden? 28 april 2010 John Lundsgaard HSEQ-chef Berlingske Avistryk.
TURISMEN ANNO VI INDLEDER PROCESSEN MED ANALYSER FASE 1 – EKSTERN ANALYSE – Formål: Bedre kendskab og forståelse for gæsterne fra Tyskland og Danmark.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
ORGANISERING OG DIALOG I BYGGEPROCESSER FRONTHOUSE WORKSHOP 16. JUNI 2011 Jakob Klint, Kuben Management.
Miljøvurderingsdag ’13 KBH Morten Løber 28.augj 13 Væsentlighed set fra erhvervslivets synspunkt Morten Løber DI.
Velkommen til Bevola - Bare bedre løsninger Nordeas Erhvervspris 2011CSR Award 2013.
Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Tanker vedr. klasseprogrammer i relation til konkurrence bestemmelser
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Økonomisk Geografi Globale strømme. Overordnet spørgsmål Hvilke hovedsammenhænge og -forskelle er der mellem de tre økonomiske strømme i verden (FDI,
Frivillighed på kommando findes ikke
STABILITET I EN FORANDERLIG VERDEN Hvordan skal itSMF udvikle sig fremadrettet Michael Imhoff Nielsen
Innovation præsentations eks. Start med at forklare hvilket problem du mener dit innovative forslag ville kunne løse. Mit innovative forslag tager udgangspunkt.
3. session Prioritering af fremtidens arealanvendelse i Danmark
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Idoler og arketyper som argument Vi køber produktet, fordi det har symbolværdi Produktets værdier formidles via fortællingen og helten til forbrugeren.
Jan Christiansen SOSUFYN
Lolland Kommunes udfordringer. Udfordring 1: Faldende indtægter.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi Kortlægning af velfærdsteknologiske virksomheder v/ Michael.
EN BY I KLITTEN – HVAD HANDLER DEBATTEN OM DE DANSKE KYSTER OM? Lone Søderkvist Kristensen Lektor i Landskabsforvaltning Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning,
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
et stærkere og bredere turismesamarbejde
Leder af natur og Plan, Guldborgsund Kommune
For Driftsafdelingen, Hospitalsenheden Vest
Vækstforum Hovedstaden
Vision for Vordingborg Kommune 2030
Præsentationens transcript:

Udviklingstendenser indenfor turismen – globalt og lokalt Anders Sørensen og Flemming Sørensen Centre for Leisure Management Research CEUS Handelshøjskolecenter

Den næste halve time: Udviklingstendenser globalt set fra Danmark med fokus på efterspørgsel Udviklingstendenser lokalt (HER!) Med fokus på udbud

Turisme-økonomi – iflg. UNWTO Økonomisk aktivitet i verden fremkaldt af rejse og turisme 2001: 3,500,000,000,000 US$ Beskæftigelse i verden fremkaldt af rejse og turisme 2001: 207,000,000 jobs Og det er vokset siden!

Dobbelt op på internationale ankomster om 15 år (iflg. UNWTO)

Den danske udfordring: Danmark kan ikke konkurrere på pris, vejr, natur, attraktioner eller value for money Vi kan tilbyde gode oplevelser og indtryk Vi skal blive bedre til at assistere med fortællingen Fordi Danmark uden for Kbh. i højere grad vil appellere til den individuelle turist – for hvem fortællingen efter rejsen bliver mere og mere vigtig Den tyske udfordring er i højere grad Den danske udfordring

Det danske dilemma Der er ikke noget der tyder på, at global volumen-vækst vil medføre vækst i spill-over andelen til destinationer eller regioner med mindre trængsel. Væksten i turisme vil først og fremmest medføre øget trængsel ved allerede populære attraktioner eller destinationer.

Angkor tempel, Cambodia

Angkor tempel, Cambodia

Tendenser: Flere ferierejser Hoved-ferierejsen kortere, men flere rejser på et år Stigende grad af selv-organisering, også på langdistance-rejser Stigende vertikal og horisontal samarbejde blandt turismevirksomheder Paradoks: Stigende produkt-variation, men også stigende mængde konventionelle produkter

Trends uden tal Diversificering – mere og mere forskelligartede kunder og produkter Illoyalitet – den gode ferie betyder ikke nødvendigvis at kunden kommer igen Eklekticisme – sammensat produktvalg; f.eks. økoturisme en gang, badeferie den næste, finkultur den tredje Individualisme – jeg VIL være forskellig fra alle de andre Identitet – selvforståelse og valg af rejse-produkter hænger mere sammen for flere

Fortællingen – efter ferien Fortællingen af turisterfaringen – stiger i betydning og vil fortsat stige Fordi Ferien/rejsen har stigende social værdi for selv-præsentationen derhjemme Men da ’alle’ nu rejser er det ikke mere nok at gøre det – måden betyder mere for flere - og måden man kan fortælle om det efterfølgende

Fortællingen Serengeti, Tanzania

Realiteten Serengeti, Tanzania

Fortællingen Bromo, Indonesien

Realiteten Bromo, Indonesien

Hvor fører modsigelserne hen? ANALYSE: Måske er vi reelt ikke mere selvstændige og individualistiske i turismen - men det betyder mere nu end tidligere KONSEKVENS: De samme handlinger beskrives, fortolkes og forklares forskelligt fra tidligere DET BETYDER: Nye udfordringer for turisterhvervet, som ikke kan klares alene med bedre faciliteter

Derfor: Ogoh-Ogoh. Bali, Indonesien Det væsentligste er ikke nødvendigvis at gøre det nemmere og bekvemmere for turisten Men at forbedre mulighederne for at bygge fortællinger Ogoh-Ogoh. Bali, Indonesien

Er Guldborgsunds turisme og fritidsvirksomheder innovative? Danmarks turistvirksomheder: ca. 35% er innovative (1999) Guldborgsunds turisme- og fritidsvirksomheder: OBS: Foreløbige data

Formål med innovationer (”Tendens top 6”) Skabe oplevelser (74%) Intern lokal differentiering (43%) Differentiering fra andre områder (37%) Skabe lokaltypiske produkter (25%) Mindske sæsonudsving (20%) Tiltrække det andet segment (lokale beboere eller turister) OBS: Foreløbige data

Hvor er turisme og fritids- sektorerne i Guldborgsund på vej hen? Det umiddelbart positive: På vej dybere ind i oplevelsesøkonomien På vej mod et endnu mere varieret udbud af turisme og fritidsoplevelser Det umiddelbart mindre positive: Status quo hvad angår differentiering fra andre områder Status quo hvad angår sæsonudsving Status quo hvad angår kundefokus (lokale/turister)

Kan det betale sig at innovere? OBS: Foreløbige data

Den lokale udfordring (iflg. os) Hvordan kan turismen på Lolland-Falster fange den (måske) fremtidige turisme? Der vil sandsynligvis fortsat være efterspørgsel efter det nuværende turismeprodukt, så skal man investere i innovation og måske-fremtidige-turister? Hvilke innovationer rækker til begge sider?