Udviklingstendenser indenfor turismen – globalt og lokalt Anders Sørensen og Flemming Sørensen Centre for Leisure Management Research CEUS Handelshøjskolecenter
Den næste halve time: Udviklingstendenser globalt set fra Danmark med fokus på efterspørgsel Udviklingstendenser lokalt (HER!) Med fokus på udbud
Turisme-økonomi – iflg. UNWTO Økonomisk aktivitet i verden fremkaldt af rejse og turisme 2001: 3,500,000,000,000 US$ Beskæftigelse i verden fremkaldt af rejse og turisme 2001: 207,000,000 jobs Og det er vokset siden!
Dobbelt op på internationale ankomster om 15 år (iflg. UNWTO)
Den danske udfordring: Danmark kan ikke konkurrere på pris, vejr, natur, attraktioner eller value for money Vi kan tilbyde gode oplevelser og indtryk Vi skal blive bedre til at assistere med fortællingen Fordi Danmark uden for Kbh. i højere grad vil appellere til den individuelle turist – for hvem fortællingen efter rejsen bliver mere og mere vigtig Den tyske udfordring er i højere grad Den danske udfordring
Det danske dilemma Der er ikke noget der tyder på, at global volumen-vækst vil medføre vækst i spill-over andelen til destinationer eller regioner med mindre trængsel. Væksten i turisme vil først og fremmest medføre øget trængsel ved allerede populære attraktioner eller destinationer.
Angkor tempel, Cambodia
Angkor tempel, Cambodia
Tendenser: Flere ferierejser Hoved-ferierejsen kortere, men flere rejser på et år Stigende grad af selv-organisering, også på langdistance-rejser Stigende vertikal og horisontal samarbejde blandt turismevirksomheder Paradoks: Stigende produkt-variation, men også stigende mængde konventionelle produkter
Trends uden tal Diversificering – mere og mere forskelligartede kunder og produkter Illoyalitet – den gode ferie betyder ikke nødvendigvis at kunden kommer igen Eklekticisme – sammensat produktvalg; f.eks. økoturisme en gang, badeferie den næste, finkultur den tredje Individualisme – jeg VIL være forskellig fra alle de andre Identitet – selvforståelse og valg af rejse-produkter hænger mere sammen for flere
Fortællingen – efter ferien Fortællingen af turisterfaringen – stiger i betydning og vil fortsat stige Fordi Ferien/rejsen har stigende social værdi for selv-præsentationen derhjemme Men da ’alle’ nu rejser er det ikke mere nok at gøre det – måden betyder mere for flere - og måden man kan fortælle om det efterfølgende
Fortællingen Serengeti, Tanzania
Realiteten Serengeti, Tanzania
Fortællingen Bromo, Indonesien
Realiteten Bromo, Indonesien
Hvor fører modsigelserne hen? ANALYSE: Måske er vi reelt ikke mere selvstændige og individualistiske i turismen - men det betyder mere nu end tidligere KONSEKVENS: De samme handlinger beskrives, fortolkes og forklares forskelligt fra tidligere DET BETYDER: Nye udfordringer for turisterhvervet, som ikke kan klares alene med bedre faciliteter
Derfor: Ogoh-Ogoh. Bali, Indonesien Det væsentligste er ikke nødvendigvis at gøre det nemmere og bekvemmere for turisten Men at forbedre mulighederne for at bygge fortællinger Ogoh-Ogoh. Bali, Indonesien
Er Guldborgsunds turisme og fritidsvirksomheder innovative? Danmarks turistvirksomheder: ca. 35% er innovative (1999) Guldborgsunds turisme- og fritidsvirksomheder: OBS: Foreløbige data
Formål med innovationer (”Tendens top 6”) Skabe oplevelser (74%) Intern lokal differentiering (43%) Differentiering fra andre områder (37%) Skabe lokaltypiske produkter (25%) Mindske sæsonudsving (20%) Tiltrække det andet segment (lokale beboere eller turister) OBS: Foreløbige data
Hvor er turisme og fritids- sektorerne i Guldborgsund på vej hen? Det umiddelbart positive: På vej dybere ind i oplevelsesøkonomien På vej mod et endnu mere varieret udbud af turisme og fritidsoplevelser Det umiddelbart mindre positive: Status quo hvad angår differentiering fra andre områder Status quo hvad angår sæsonudsving Status quo hvad angår kundefokus (lokale/turister)
Kan det betale sig at innovere? OBS: Foreløbige data
Den lokale udfordring (iflg. os) Hvordan kan turismen på Lolland-Falster fange den (måske) fremtidige turisme? Der vil sandsynligvis fortsat være efterspørgsel efter det nuværende turismeprodukt, så skal man investere i innovation og måske-fremtidige-turister? Hvilke innovationer rækker til begge sider?