FLYSIK 2002 Meteorologi. Intro Om DMI´s flyvevejrtjeneste Betjening

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Etablering af virksomhed
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Teststrategi Engrosmodellen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Læringsstile og lektier
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Roskilde Tekniske Skole
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Erfaringer fra netværkssamarbejde
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
©Jenny Bohr – Til underviserne Som en direkte konsekvens af deres vanskeligheder, lever mennesker med ADHD ofte med et meget højt stressniveau.
Meteorologiske fælder
Hans Peter Wolsing iværksætterkoordinator SKYD IKKE DIG SELV I FODEN Nordjyske Medier 17. nov
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Hvis du på tænker at anvende medicin til en eller anden mindre sygdom og er i tvivl, kan du ? a) Flyve uden videre, og se, hvad der sker. b) Spørge på.
Kommunikation i projekter
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Gruppeudvikler konceptet v/ Thea Björklund Larsen.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Projektlederens rolle(r)
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Maskulinitet.
Omgangstone og kollegialitet
Oplæg til arbejde med struktur og målrettettræning i eliteafdelingen i Gyttegård golf klub. Søndag d. 28. november 2010 John Nicolajsen.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Overordnet mål og formål med CABI- projekt (LUP): Fastholdelse, glidende bevægelser gennem systemer og samarbejde på tværs. At opnå mindst 60 % kommer.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Gruppeudviklingssamtaler
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Børn og unge med handicap siger deres mening
5 års planer Forebyggende arbejde er bedre end ”hovsa”-løsninger!
At tale om sexualitet.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Flysiktræf Maribo August 2006 Workshop om meteorologi. VejrCheckListen – og lidt om internettets lyksaligheder.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Sammenligningsspejle
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Hvor stor en del af flyhavarier er forårsaget af menneskelige fejl ?
Rammer og formål med defusing
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

FLYSIK 2002 Meteorologi. Intro Om DMI´s flyvevejrtjeneste Betjening Flyvemeteorologens baggrund Vores opfattelse af piloten Pilotens fokus ?

DMI´s Flyve- vejrtjeneste. Ca. 25 flyve-meteorologer, 0-40 års erfaring. Tjenestemænd uddannet af SLV før 1984. Bachelorer i meteorologi. Bacheloruddannelsen: ca. 3½ år på universitetet, + ca. 1 år på DMI med diverse vejrkurser, job training og bl.a... Luftrumsinddeling, IFR/VFR, Flight Dispatch, Aerodynamik, Lidt flyveteknik, Havarirapporter, Lufthavnsbesøg, Svæveflyvning, navigation...

Daglig bemanding. 7-15 : 2 Briefingvagter + overvågning - LOWSIG, SIGMET, VMC osv. 1 ”Kastrupvagt” (EKCH +TREND, Airside Support,/EKRK/EKVG) 1 ”TAF-vagt” - Danske TAFS + Nordsøen. 15-20 : 3 vagter 20-07 : 2 vagter.

Betjening. Meteorologen skaffer sig et overblik - efterhånden… Piloten ringer - hvad vil han ??? Fixed wing / Twin+ / Helicopter / Ultralet / Ballon / Glider / Brevduer ? Hvorfra og hvortil ? Hvornår ? VFR / IFR ? Deicing available ? Flight level ? Pressure Cabin ? …Et Øjeblik… ! Meteorologisk overblik - hvad har piloten brug for ? Hvad er hans erfaringsgrundlag ? Anvendt psykologi (?) - Grad af pessimisme….

Vejrelementer. Vejrelementer. VFR IFR ”Vejr” Sigt Skyhøjde Glidehøjde ! Vind - Overfladevind ! CB ? Icing (Turbulens) Runway condition Vejrelementer. IFR ”Vejr” CB Icing (layers ?) Sigt Skyhøjde (top) Vind - Overfladevind ! (Turbulens) Runway condition Alternates

Har ikke haft sin første Nogle forskellige piloter og deres flyvning. Eleven Instruktøren Pilot med nyt certifikat. Rutineret pilot A Rutineret pilot B Instrumentpilot ”Erhvervspilot”. ”SmartAss”. A: Har ikke haft sin første URFIMA-oplevelse. B: Har haft mindst én URFIMA: Unexpected Ringmuscle Failure In Mid Air.

Eleven: Instruktøren: Spørger ofte meget simpelt: Hvad kan du sige om vejret ? Ved ikke altid hvad han egentlig har brug for at vide. Lytter - men har svært ved at sortere vigtigt fra mindre væsentligt. Skal ofte have tingene repeteret - fordi han bruger opmærksomheden på at skrive med. (Skal redegøre for instruktøren ??) Meget grundig, hvad angår håndgribelige parametre (QNH, Temp…) Vil egentlig helst have at vide af meteorologen om flyvningen kan gennemføres. Meteorologen styrer samtalen og mængden af information: Alt bliver gennemgået. Instruktøren: Går oftest lige på sagen: Hvad kan min elev - og hvordan er betingelserne dertil.

Rutineret pilot A&B. Ved som regel hvad de er fokuseret på i forhold til flyvningen. Har som regel gjort noget forarbejde (Opmet/www…) Kender han sine grænser ? (URFIMA) og kan meteorologen fornemme det? (JA!) Hvor sikker er han ? Kan han overgå til IFR ? Er han mon certificeret til det ? Hvad står der egentlig på flyveplanen ? Meteorolog kan spekulere - men må forholde sig til at en ”VFR-flyvning” måske skal foregå i skyer. (FALDGRUBER !) Kombineret flyvning: IFR til en VFR-plads ? Regelfortolkninger: Strækning, SpecialVFR, NATVFR osv. Meteorologen har ikke check på disse juridiske elementer - piloten må spørge på den rigtige måde.

Den praktiske gennemførelse af flyvningen. Røde Lamper. Løsninger. Pilotens Fokus : 1) Papir-arbejdet. Flyveplanen. ”Regnearket”. Instruktøren ? Den praktiske gennemførelse af flyvningen. Røde Lamper. Løsninger. Abort ?

Vejrbilledet først - papirarbejdet bagefter. Hvor bør fokus ligge ? Vejrbilledet først - papirarbejdet bagefter. Vejrets begrænsninger - Hvor er det for dårligt - hvor kommer det fra - hvor kommer jeg ud - kan jeg håndtere vinden - osv... Alle eventuelle problemer skal have en planlagt løsning på forhånd: Kræver overblik. Kræver at man på forhånd har defineret sin grænse. Kræver at man ved hvad man gør - når grænsen er nået. Medfører at man reagerer korrekt - og forudset - på et problem.

Forstå vejret: Vejrbilledet - strømningen - geografisk fordeling - vejrets bevægelse og udvikling. Vindbilledet - i forhold til alle operationer… Sortér eventuelle problemer, væsentligt fra meget væsentligt. Definér dine grænser. Definér løsninger - sortér muligt fra måske muligt. Planlæg løsninger. (Bagdøren) Udfør løsninger ”virtuelt”. Hvor mange ”røde lamper” vil du acceptere ? Beslut : ”Go eller No Go”

Beslutning og overblik. Reaktion ! ? Start up... Sigt Skyhøjde Jordvind Turbulens Is RWY Cont. CB Andet Løsning ? Abort ? Planlægning. Hvor mange gule og røde lamper skal man acceptere ? BAGDØR ! Shut down

Forslag til tiltag fra meteorologside: Piloter lærer at skelne mellem ”Papirvejr” og ”Fysisk Vejr Jeg Skal Flyve I”. Piloter lærer at definere ”bagdøren” i enhver situation. Piloter lærer at definere sine grænser. Piloter forstår vigtigheden af at have gennemført flyvningen virtuelt på forhånd. Skal man indarbejde flyvning i marginalvejr under uddannelsen ? Skal man indarbejde flyvning i kraftig/turbulent vind under uddannelsen ? Skal man gennemgå 3-5 relevante havarirapporter under uddannelsen ?

Ønsker fra meteorologside : Involvering i branchen - ud at flyve. Livet på pladsen. At blive ”venner med” piloter. Debriefings ! Aircraft- eller PILOTreports. (Hjælp Jer Selv)

Spørgsmål ? Debat !