Faglig Klub Vi ønskede ikke konflikten, men valgte at kæmpe en forsvarskamp for kvalitet i undervisningen. Nu har regeringen grebet ind - hvad er perspektiverne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forståelsespapir Forståelsespapir - ikke en aftale, og så alligevel….. Rammer der er centralt udfyldte med KLF. Loven er gældende alle de steder, hvor.
Advertisements

Introduktion til OK13. Det generelle resultat 2 årig overenskomstperiode Rammen:  1. år: 0,82 % - da reguleringsordning er i minus => ingen lønstigning.
TR-rollen frem mod nye arbejdstidsregler
Indflydelse i Med-systemet?
Nr. Vesterskov - Et lille sted - Med store muligheder
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Workshop almene boligdage
Børnerådet Danske børns trivsel Lisbeth Zornig Andersen
Hotel- & Restaurantskolen den 15
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
I dette shoppingcenter havde kvinder en unik mulighed for at vælge sig en passende mage blandt forskellige mænd.....
Forældremøde X årgang.
Indhold i KLF-afdelingsmødet • Status på overenskomstforhandlingerne – KL´s forslag – Muligt forløb - tidslinje • Foreningens strategiske overvejelser.
Vejlby Skole –
Nyhedsbrev Lockout Holbæk Lærerkreds Østre Havnevej 3 Tlf | Lockout 4. uge, torsdag Så kom dagen, hvor.
Irak.
Tillid Temadag for AMIR
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
10. ved Kløften Lockout information. Lockout – Hvad er det for noget? I en arbejdskonflikt kan der ske to ting. De ansattekan gå i strejke og nedlægge.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Velkommen til LO.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Vi har haft demokrati i Danmark siden?
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Arbejdsmarkedets parter og politik – familie-arbejdslivsområdet i kontekst Mikkel Mailand Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og OrganisationsStudier.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Orientering fra det politiske liv v. Tina Lambrecht Årskonferencen for TR 3. september 2012.
Organisering Som vi plejer…… eller????.
Center for Arbejdsmarkedsforskning, (CARMA) Aalborg Universitet FTF Midtjylland, årsmøde Torsdag den 15. november 2007 ’Ok 08, forlig eller storkonflikt’?
TR UDDANNELSE. Tillidsrepræsentantuddannelsen i Kost & Ernæringsforbundet Som valgt tillidsrepræsentant, skal du gennemføre Kost & Ernæringsforbundets.
Transistorer.
Fokusgruppeinterview med lektieintegreret hf PANG.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
1 OK 2013 Informationsmøder d. 20. juni 2013 Himmerlandscentrets Idrætsefterskole Haslev Idrætsefterskole Ladelund Efterskole Ringe Fri- og Efterskole.
FORLIG MELLEM KL OG LC I HOVEDTRÆK Faglig sekretær LFS Flemming Kjærgaard Andersen OVERENSKOMST 2015.
Landsorganisationen i Danmark Velkommen til LO. Landsorganisationen i Danmark FAKTA LO’s medlemsforbund har ca. 1,1 millioner medlemmer Ca offentligt.
10. april Nyt fra Efterskoleforeningen Sekretærkursus 2 DGI-Byen 10. april 2013 v/ Christian Petersen.
Skal pædagoger være robuste?
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Temadag for TR.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Introduktion til OK13 1.
Nyt fra sekretariatet Fortsat mange personsager Overvej niveau (mindste indgreb) Inddrages Koncernservice? Bortvisninger særligt problem DLF centralt medvirker.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Handelsskolernes Lærerforening
Hvad betyder en konflikt for mig?
Centralforeningen for Stampersonel
VELKOMMEN TR møde STAT OK18 Ghita Parry, formand
OK18 Det statslige forlig - Chefer
VELKOMMEN TR stormøde SHK OK18 Ghita Parry, formand
OK18 Det kommunale og regionale forlig
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
OK 18 TR møde 5.4. Scandic.
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Med udgangspunkt i bogen ”HBR Guide to Leading Teams” af Mary Shapiro
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Fra anledning til udvikling
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Introduktion til OK13 1.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Præsentationens transcript:

Faglig Klub Vi ønskede ikke konflikten, men valgte at kæmpe en forsvarskamp for kvalitet i undervisningen. Nu har regeringen grebet ind - hvad er perspektiverne for fremtiden?

Hvad fik vi ud af at være lockoutet? • Vi har fået et indgreb. Godt det kom – indholdet er ikke godt • Vi har markeret os stærkt politisk og i offentligheden • Vi har fået masser af solidaritetstilkendegivelser fra store dele af den øvrige fagbevægelse – både i Danmark og fra udlandet • Et stærkt sammenhold

Indhold i dagens møde • Regeringsindgrebet • Hvad betyder det for den nærmeste fremtid? • Video med Anders Bondo • Sammenholdet i foreningen • Vores oplevelser under lockouten • Andet • Hvornår mødes vi igen i Faglig Klub?

Regeringsindgrebet i hovedtræk Regeringen har givet arbejdsgiverne det, de ville have • Bortfald af arbejdstidsaftalerne • Arbejdstid som for statens tjenestemænd, men med årsnorm i stedet for månedsnorm • Bortfald/udfasning af aldersreduktionen - kompenseret med en lille lønstigning Foreningen gransker indgrebet – vi får mere at vide senere

Den nærmeste fremtid • Fortsætter med den aftale, vi har, resten af skoleåret • Skal have planlagt næste skoleår, som vi plejer • Eleverne skal have den undervisning, de har krav på – det er ledelsens ansvar • Arbejdstiden skal opgøres pr og planlægges på ny – sag i Arbejdsretten • Ledelsen har første-fortolkningsretten • I skal sikre jer, at ledelsen registrerer, hvis I skal får mere undervisning eller andre opgaver • De sædvanlige aftaler gælder stadig 5

Det sagde formanden til medlemmerne umiddelbart efter lanceringen af regeringsindgrebet

Sammenholdet i foreningen Hvordan hjælper vi hinanden med at være tilbage og få bearbejdet det, der er sket? Vi er rystet godt sammen under lockouten - hvordan bruger vi det videre frem?

Hvad med vores indbyrdes relationer? • Tjenestemændene og de OK-ansatte • Ikke-medlemmer • Ledelse • De andre ansatte – pædagoger, pedel, sekretærer mv. • Forældre • Elever

Vores oplevelser under lockouten • Hvad var de gode oplevelser? • Hvilke var mere problematiske eller direkte dårlige • Hvordan har det været at være på en ”tom” skole. • Hvordan forholder vi os i forhold hertil og passer på hinanden og sammenholdet? 9

Hvornår mødes vi igen i Faglig Klub? • Et møde i faglig klub inden sommerferien, efter TR/AMR-seminaret? • Vil I også indkaldes, når der er noget mere præcist om konsekvenserne af indgrebet?