Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social Kapital – rig på relationer
Advertisements

Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Vi gennemførte en række interview ifm
DLBR Landmandens Bundlinje NU! v. Udviklingsdirektør Ivar Ravn.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Læringsmål Kendskab til:
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Sprog/billeder på Internettet
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Skabelon til strategisk plan
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
FBUs visionsplan 2015.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Thomas’ ledelsesværktøjer
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
IS-Strategi.
Danmarks passion og stolthed Strategi for Økologisk Landsforenings Kommunikationsteam
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
En integreret, rehabiliterings- og helhedsorienteret indsats i et dokumentations og evidensperspektiv Konference november 2012 Socialstyrelsen og SFI.
1 Om rocket science og hvordan kommunikation får den rigtige vægt Kommunikationsdirektør Ulf Lund Kommunikatørernes Dag 17. november 2004.
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Intern kommunikation PR og presse
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
LEDEREN SOM FORANDRINGSAGENT OG STRATEGISK KOMMUNIKATOR
Materialet er fortroligt og må ikke anvendes uden for klientens organisation uden forudgående skriftligt samtykke fra Radius Kommunikation A/S Ekstern.
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
Personaleledelse - hvad er god personale ledelse?
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Iværksættermesse 27. marts 2010 Sådan finder du investor.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
organisatoriske kompetencer
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
360° evaluering af din kommunikation. Dette er et værtøj for dig, som vil Have feedback på dine kommunikationsevner Forbedre din kommunikation Afstemme.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Omdømmeprojektet Fælles nordisk møde 13. Maj 2009.
Henkastet affald handler om etik og fællesskab En ren natur giver tryghed og glæde for de fleste mennesker. Henkastet affald er, i særlig grad, et etisk.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Hvem er vi?.
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Lederens vandring 1.
Handlingsplan 2015.
Hvorfor lave en kommunikationsplan?
Præsentationens transcript:

Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed Danish Business Travel Association, DBTA  20. Januar 2011 Ulrik Grimstrup Intern kommunikationschef DSB Kommunikation

Lidt om mig selv … Uddannelse: Cand. Scient. Soc i PR, RUC CBA Job: Souschef, Post Danmark Kommunikations og marketingchef ASE Underdirektør Nordisk Kommunikation Seniorrådgiver Advice A/S Intern kommunikationschef DSB siden marts måned. Kort præsentation af dig selv

Fakta om DSB 10 mia kr. 9300 medarbejdere 450.000 kunder dagligt

Hvad mener 30.000 medarbejdere om den interne kommunikation- og hvad gør vi i DSB? Ulrik Grimstrup 1. november 2010 4

Hvorfor intern kommunikation (også) er vigtig Hvorfor intern kommunikation (også) er vigtig! Direkte sammenhæng mellem god intern kommunikation og medarbejdernes tilfredshed med arbejdspladsen 5

4 områder, der skal prioriteres, for at opnå god intern kommunikation: 1. Topledelsen og dens strategier skal være synlige og relevante for den enkelte medarbejder 1 6

Udfordringer Topledelsen mangler synlighed, gennemslagskraft og troværdighed Mangel på overensstemmelse mellem toplederens ord og handlinger For lidt direkte kommunikation med medarbejderne Manglende klarhed om mål og strategier Bedre til at give feedback, opmuntre og lytte til medarbejderne 7

Kommunikationskanaler: Den øverste ledelse Copyright Nordisk Kommunikation A/S 8

Hvad gør vi i DSB Synliggør topledelsen og strategien: 430 ledere samles to gange om året. Sporskifte 2010 startet nedefra. Direktør på roadshow a la Obama Direktør chatter internt Intern TV kanal, hver anden uge nyt 9

To og to Hvordan er strategien synligt i din virksomhed? Hvad kan gøres bedre?

4 områder, der skal prioriteres, for at opnå god intern kommunikation: 2. Større sammenhængskraft i organisationen - én virksomhed! 2 11

Udfordringer Én virksomhed, ikke på papiret men følelsesmæssigt hos den enkelte medarbejder Manglende indblik hos medarbejderne i, hvad der sker i andre afdelinger Større erfaringsudveksling mellem medarbejdere og andre afdelinger. 12

Kommunikationsbehov - Medarbejderne har godt overblik over deres virksomheds produkter/ydelser og er generelt tilfredse med den arbejdsrelaterede kommunikation. - Forandringskommunikation og kommunikation om andre dele af virksomheden er store udfordringer Copyright Nordisk Kommunikation A/S 13

Hvad gør vi i DSB Fester for alle 9.300 medarbejdere Sammenhæng: Stort kendskab til strategien. Fester for alle 9.300 medarbejdere

Hvad gør I for at øge kendskabet til, hvad alle laver? To og to Hvad gør I i din virksomhed for at forbedre sammenhængskraften? Hvad gør I for at øge kendskabet til, hvad alle laver?

4 områder, der skal prioriteres, for at opnå god intern kommunikation 3. Kommunikationsevnerne hos lederne skal udvikles 3 16

Udfordringer Nærmeste leder er vigtigste kanal Effektiv ledelse kræver effektiv kommunikation Typiske barrierer: ”Magtens arrogance” - eller bare dårlig selvindsigt Ledernes kommunikationsansvar er ikke klart defineret eller kommunikeret Ingen måling og/eller konsekvens Manglende støtte og effektive værktøjer Utilstrækkelige kompetencer 17

Kommunikationskanaler - De menneskelige kanaler er de vigtigste Copyright Nordisk Kommunikation A/S 18

Jeg tegner et attraktivt billede af fremtiden Forandringsagent Visionær strateg Jeg tegner et attraktivt billede af fremtiden Jeg oversætter vores vision og værdier Jeg er vedholdende og konsistent Jeg sælger behovet for forandringen Jeg går forrest Jeg tager dialogen om konsekvenserne Coachen Jeg giver konstruktiv feedback Jeg lytter og er interesseret Jeg observerer og konfronterer Jeg opstiller klare mål og følger op Jeg er tilgængelig og svarer på spørgsmål Jeg informerer rettidigt Driftslederen Hvad gør andre ... Case ”Kommunikativt lederskab i Novo Nordisk 19

Hvad gør vi i DSB Lederen Etableret afdelingen Intern Kommunikation marts 2010 Ansvar: Intern massekommunikation og linjekommunikationen Udvikler pt. værktøjer (Sådan oversætter du strategien, feedback mv.) Målemetoder (Ind i resultatkontrakt, MTA…) Uddannelse af 430 ledere. Ny strategi: Udrulning forankres hos Intern kommunikation

To og to Hvordan er lederne til at kommunikere i din virksomhed? Hvad kan forbedres?

4 områder, der skal prioriteres, for at opnå god intern kommunikation 4. Bedre udnyttelse af moderne og elektroniske kommunikationskanaler 4 22

Udfordringer Bedre udnyttelse af moderne og elektroniske kommunikationskanaler - også kaldet ”social media” - fx video, blogs, wikies, åbne debatfora, chatfora, videokonferencer, elektroniske netværk... Effekter: Mere dialog, nærhed og inddragelse i den interne kommunikation Topledere og chefer kommer i dialog med alle virksomhedens målgrupper Medarbejdere får mulighed for at komme til orde Medarbejdere kan samles i interessenetværk 23

Hvad gør vi i DSB Etableret Intern Kommunikation Overvejer pt. en mere effektiv målemetode af kommunikationen.

To og to Hvordan bruger I de sociale medier internt og eksternt?

Tak fordi I lyttede

...men så kom der lige et par sager…