1 “The Advocacy Triangle” – an approach to empowerment and social change Morten Bisgaard IBIS.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkelig deltagelse i uddannelse Civilsamfundets inddragelse og fortalervirksomhed i Syd Workshop den 4. februar 2009 Eva Iversen koordinator for Uddannelsesnetværket.
Advertisements

1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Sidste nyt fra CS policy processen - mht måling af advocacy Fagligt Fokus Erfaringsudvekslingsworkshop 11 september
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Modul 1 - Processer.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Ledelse af forandringer
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
København 1. februar 2009 Nr.1 Uddannelsesnetværket 1. februar2009 FORTALERVIRKSOMHED på intronivau.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Ibis’ monitorerings/performance system 1.Deltagerbaseret monitorering med partneres vurderinger i centrum, som kan udgøre et strategisk rum for læring.
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Tematisk NGO evaluering -folkelig deltagelse og demokratisk udvikling Dansk støtte til civilsamfundet i udviklingslande kanaliseret gennem danske NGOer.
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Kodeks for offentlig topledelse
Medalje til Høje-Taastrup
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
IKEA Vision A skabe en bedre hverdag for de mange mennesker
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Change Triangle – “Learning by Playing” as a tool for change - example from the Altiplano in Bolivia.
1 Rights Based Advocacy (Def.) Rights Based Advocacy tager udgangspunkt i civilsamfundets konkrete alternativer til det eksisterende og består af en række.
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Sven Allan Jensen as – Kbh. Landskabsmæssige interesser i regionale landbrugsstrategier Hvad er en regional landbrugsstrategi? Hvad kan den bruges til?
Modellering af Sundhedsfagligt Indhold
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
Digital forandringsledelse
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Fremtidens bistand - DIIS 21. januar FREMTIDENS BISTAND Er der et alternativ til Paris-erklæringen? Easterly om Sachs: ”An aid wall” har erstattet.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Stine Skøtt Thomsen - Sex og Samfund - NGO-træf 18. marts 2006 WHRAP Partnerskab for Fortalervirksomhed om Kvinders Sundhed og Rettigheder i Sydasien Et.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Københavns Kommunes Bæredygtighedsværktøj
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Partnerskaber – erfaringer udefra
Kvalitative metoder, forår kursusgang
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Det gode partnerskab Partnerskabsaftalen som dialog-redskab til afklaring af fremtidig perspektiver for partnerskabet.
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
FOHNEU Præsentation af Federation of Occupational Health Nurses within the European Union, FOHNEU Den august 2017 ved FaSAMs seminar i Skagen.
#UNGKBH Oplæg om sociale medier.
Ny fælles landbrugspolitik i EU efter 2020
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Digital forandringsledelse
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
European data sources – a (lost) opportunity and a challenge
Identifikationsrejse Forundersøgelsesrejse
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

1 “The Advocacy Triangle” – an approach to empowerment and social change Morten Bisgaard IBIS

2 Intro til The Advocacy Triangle •The Advocacy Triangle; en model under udarbejdelse. •Designet til partnerskabs-baseret Advocacy in Syd. •Alle laver advocacy! Advocacy Delivery! •Mange projekter er spild af ressourcer og partnerorganisationers tid. •For få og for “hule” advocacy-resultater. •Hvad anser du som det vigtigste ved en Advocacy kampagne?

3 The Advocacy Triangle Practice/Project • Piloting innovative education methods or approaches. • Best practise, evidence • Documentation, cost, quality CSO Organisational strengthening & Cap. Building •Partner Assessment of strengths and challenges •Build constituency and legitimacy. •Leadership, gender, communication. Advocacy •Advocacy for change within education based on evidence and best practises. •Strong alliances with other actors. •Negotiation with government. •Using local and national medias. The Advocacy Triangle

4 Filosofien bag The Advcoacy Triangle •Afspejler den nye Civilsamfundsstrategi. •Model til planlægning og styrkelse af CSO/NGO partnerskaber Nord/Syd – Syd/Syd. •Holistisk sammentænkning af praksis / Org.styrkelse / Advocacy. •Fleksibel model; men farvel til “proyectitis”. •Delelementerne i The Advocacy Triangle er gensidigt afhængige og bestyrker hinanden. •Langsigtet og cyklisk arbejdsproces. •Empowerment af civilsamfundsaktører. •Alliance- og netværkssamarbejde. •Kort- og langsigtede resultater.

5 Org. Styrkelse & Cap. building af partner •Participatory Partner Assessment. •Både faglig og organisatorisk assessment. •Inddrage partnerens medlemmer/constituencies. EJERSKAB! •Kort- og langsigtede advocacymål in mente i assessment- processen. •Styrkelse af udvalgte faglige og organisatoriske områder. •Stor vægt på faglighed og kompetencer. •Udvælg realistiske indsatsområder. Synlige resultater er vigtige. •Kommunikation af action plan internt og til basen. •Årlig eller halvårlig assessment cyklus.

6 Uddannelsesprojektet/Praksis •Kontekst-, rettigheds- og genderanalyse er udgangspunkt. •Ex. Pilotering af kvalitetsundervisning med fokus på gender gennem videreuddannelse af lærere og inddragelse af forældregrupper! (Service delivery). •Advocacy målsætninger indtænkes fra start. (Budget, piger, lønninger, kvalitet og pædagogisk metode i lærerudd.) •Alliancer eller koordination med andre aktører fra første færd. •Dokumentation af good practises; Skriftlig/radio/video. •Indarbejde og dokumentere vedr. gender, cost, research etc. •Strategisk brug af medier.

7 The Advocacy Campaign Fase 1. •Dannelse af advocacy-koordinationsgruppe. •Foreløbig evidensbaseret Advocacy- målsætning. •Kontekstanalyse, rettighedsanlyse. •Genderanalyse •Magtanalyse/stakeholders i relation til uddannelsesfeltet. •Alliancedannelse med positive aktører inden for feltet; research, CSO’s; NGO’s, INGO’s, medier,

8 The Advocacy Campaign Fase 2. •Udbygning af advocacy-koordinationsgruppen. •Afpudsning af advocacy-målsætninger. •Advocacy Action Plan •Høringer & deltagelse blandt medlemmer/constituencies/communities til sikring af ejerskab. •Strategisk kommunikation med medier og decision makers. •Demonstrationer, teater, dialog, events. •Løbende monitorering af advocacy-processen •Klargør krav til forhandlingsproces.

9 Nord NGO-ers rolle •Faciliterende. •Styrke det lokale ejerskab, aldrig overtage styring. •Forestå faglig capacity building. •Facilitere alliancedannelser, både faglige, financielle og politiske; både nationalt og international. •Facilitere dialog/interface med statsinstitutioner. •Rådgive ved organisatoriske forandringsprocesser •Rådgive i advocacy processen; fastholde fokus på de konkrete resultater og det langsigtede empowerment perspektiv. •Løbende monitorering og risikovurdering.

10 Input til The Advocacy Triangle •Find sammen 2&2. •Indtænk Advocacy-modellen på jeres eksisterende partnerskaber/projekter. •Gør I allerede som beskrevet i modellen; eller slet ikke? •Hvad er godt ved modellen? •Hvad er problematisk ved modellen? •Input til den endelige udarbejdelse af The Advocacy Triangle.