Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov Af Bjarne Lundager Jensen Uddannelsespolitisk chef DI
Hvorfor er ingeniøruddannelser vigtige? Ingeniørerne er kernearbejdskraften i mange DI-virksomheder Ingeniører er med til at øge produktiviteten Mangel på ingeniører hindrer væksten i virksomhederne Mangel på kvalificerede ingeniører kan få virksomhederne til at flytte arbejdsopgaver til andre lande Det betyder ikke kun tab af ingeniørarbejdspladser, men også andre arbejdspladser Derfor er DI så interesseret i ingeniøruddannelserne Hvorfor taler DI altid om ingeniører?
Produktivitetsvækst, 1997-2007, pct.
Innovation i Danmark
Værdi-trekanten Teknisk funktionalitet Værdi-trekanten Æstetisk kvalitet, oplevelse og identitet Teknisk funktionalitet Social og kulturel funktionalitet
Udviklings-trekanten Udviklings-trekanten Virksomhedens udviklere Anvendelseskontekst Produktion Kunder Videnkontekst Forskning Kandidater Konferencer 6
Udfordringerne for investeringer i Danmark 50 pct. af virksomhederne forventer, at en større del af FoU lægges i udlandet De 10 største FoU-virksomheder bidrager med mere end halvdelen af de samlede private investeringer i FoU
Hvad får virksomhederne til at lokalisere sig i Danmark? 70 pct. angiver, at mere relevant offentlig forskning vil få dem til at investere mere i FoU i Danmark 80 pct. angiver, at bedre adgang til kvalificeret arbejdskraft vil få dem til at investere mere i Danmark Virksomhederne efterspørger offentlig forskning inden for naturvidenskab, teknisk videnskab og sundhedsvidenskab samt organisation og ledelse
Hvordan ser det ud i dag? Behov for flere og bedre ingeniører Indgang til ingeniøruddannelsen Aktuel dimittendledighed, fremtidig mangel Virksomhedernes brug af ingeniøruddannelser To ligeværdige ingeniøruddannelser Krav til indholdet i diplomingeniøruddannelserne Institutionsstruktur Samspil med andre uddannelser Samarbejde med erhvervslivet
Tilgang til ingeniøruddannelserne Stikord: Tilgangen til ingeniøruddannelserne
Danmark uddanner for få med tekniske kompetencer
Virksomhedernes brug af ingeniører
Udviklingen i fordelingen
To forskellige ingeniøruddannelser Diplomingeniører Civilingeniører Undervisning EDB Udvikling Forskning Projektering Sagsbehandling Salg og markedsføring Konstruktion Planlægning Administration Ledelse Rådgivning Ingeniørernes arbejdsfunktioner
Fremtidige krav til diplomingeniøruddannelsen Fokus på konkrete løsninger på praktiske udfordringer Klarere udviklingsbasering Vægt på at bibeholde rekrutteringen fra de faglige uddannelser samt fra uddannelsesfremmende miljøer Klynge-strategi i samarbejde med det lokale erhvervsliv er en af forudsætningerne for væksten i de private virksomheder
Udfordring - kompetente undervisere Behov for rekruttering af nye undervisere Nyeste viden og anderledes kompetencer Universiteternes forskningsmiljøer Fra virksomhederne Derfor behov for tættere kontakt til universitetsmiljøerne og Opblødning af kvalifikationskravene til underviserne Noter:
Institutionsstruktur og samarbejde Gode diplomingeniøruddannelser fordrer: Tæt kontakt til relevante forskningsmiljøer Tæt virksomhedskontakt Kontakt til andre relevante uddannelser hvor der kan være synergi ved samarbejde Institutionsstrukturen skal understøtte dette Derfor nødvendigt med tæt kontakt mellem ingeniørhøjskolerne og Universiteternes ingeniøruddannelses- og forskningsmiljøer. Og behov for tæt kontakt til de private virksomheder.
Tak for i dag - spørgsmål