Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
EXPORTKONSULENTERNE.
Forretningsudvikling med IT
TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET
Først lidt om Aalborg Portland
Ledelse af innovative medarbejdere
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
POLITIK LEDELSESSYSTEM
Knowledge Management E-BUSS Session 8, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Globaliseringsnetværket 13. marts 2008 Eksport Kredit Fonden.
Virksomheder - definition
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Workshop den 4. november 2009 Jørgen Kroer og Thomas A. Rasmussen
Forretningsmodel.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Indkøbspolitik Esben Madsen, Indkøbs- og Logistikchef &
Potentialevurdering.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Den professionelle projektorganisation. Projektorganisationenen Udfordringer i 1999  Manglende overblik over opgaverne  Ineffektiv udnyttelse af ressourcerne.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Illustrationer til undervisningsbrug
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
Virksomhedens Risk Management i juridisk kontekst
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
H. LUNDBECK A/S Kortlægning af modstandene. H. LUNDBECK A/S Mine medarbejderes synspunkter Ingeniørerne inddrager os ikke De inddrager os i sidste øjeblik,
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
©FDLF VELKOMMEN WORKSHOP 8. december, ©FDLF Introduktion Workshop 8. december 2004 Plenum 1.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Business cases.
Tommy Engedal Kronborg
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
”Performance management”. Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring.
28. maj 2008 Open Source software – jura eller politik? Linux-dag på Christiansborg, onsdag 28. maj 2008 Anders Wernblad og Peter Kaas Lett Advokatfirma.
1 [Firmanavn] Forretningsplan NB Mine popsmarte figurer bør slettes, hvis denne template anvendes !
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
IT Offshore/Nearshore anno 2017
Nordic Risk Consulting
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Fra væg-til-væg til øko-system
Finansiering af innovativ Virksomhed Kapitel 4
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Kontraktstyring i et indkøbsfællesskab
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU.
Virksomhedens livscyklus
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst Risk Management – best practise 7 trin til solid risiko styring Tag ejerskab for din risiko

Risk Management – hvad er risiko Forretnings risiko Kunder Markeder Produkter Finansiel risiko Økonomi Kapital struktur Juridisk risiko Aftaler Organisation og struktur Proces risiko Produktion Service Eksterne risici Miljø Finansielle markeder Katastrofer og kriser 2

7 trin til god risk managemet Identificering af risiko områder Afklaring omkring håndtering Kursus for relevante medarbejdere omkring de risici de forvalter Identificering Forvaltning Ramme styring Kontrakt white book - og regler for ændringshåndtering Fastlæggelse af aftaleproces fra initial kontakt til underskrift og drift Forsikringsstrategi Back to back afbalancering af vilkår i aftaler Indkøb Salg Medarbejdere 3

1: Identificering af risiko områder Indledende dialog med et godt bredt udgangspunkt All round identificering af de risici der er rundt om jura'en Rapport som synliggør det der er vigtigst at gøre noget ved og hvad der bør gøres noget ved på sigt Vi hjælper gerne med at facilitere snakken om andre risici Vi har ofte overblikket I kender forretningen indgående 4

2: Afklaring omkring håndtering Hvad er vore risici Hvad gør vi noget ved nu og hvem har ansvaret Hvad er vores beredskabsplan hvis en hændelse indtræffer Hvad venter vi med at gøre noget ved og hvornår tager vi fat på det 5

3: Kursus for relevante medarbejdere omkring de risici de forvalter Forvaltning Hvad gør man som medarbejder når man udsættes for risiko Hvor fremgår det hvilken risiko man må tage og hvad man ikke må Hvordan styres og forvaltes risiko i vore processer Ramme styring Hvilke risiko rammer opstilles Pris Leverancer Produkter Skræddersyet til jeres behov, udfordringer og risici. 6

4: Kontrakt white book - og regler for ændringshåndtering Systematisk gennemgang af kontrakter for risiko faktorer Hvem må ændre hvad Hvordan foretages ændringer Hvem har autorisation Rammer, guidelines, politikker 7

5: Fastlæggelse af aftaleproces for initial kontakt til underskrift og drift Hvem forhandler Hvem høres Hvem har veto ret Autorisationer Mandater Involveres advokat og hvordan 8

6: Forsikringsstrategi Hvile risici kan vi forsikre os for – og det kan man for mere end man lige tror Business case for forsikringer Risiko Betaling Præmie Forsikringsmægler involveres potentielt 9

7: Back to back afbalancering af vilkår i aftaler Et par eksempler Afbalancer vilkår i indkøbskontrakter med vilkår i salgskontrakter Afbalancering af vilkår i medarbejder kontrakter med kunders binding til virksomheden Processer Indkøb Salg Medarbejdere / HR 10

Risk Management handlingsplan Overvågning af risici Beredskabsplaner Opfølgning Ansvar 11