Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst Risk Management – best practise 7 trin til solid risiko styring Tag ejerskab for din risiko
Risk Management – hvad er risiko Forretnings risiko Kunder Markeder Produkter Finansiel risiko Økonomi Kapital struktur Juridisk risiko Aftaler Organisation og struktur Proces risiko Produktion Service Eksterne risici Miljø Finansielle markeder Katastrofer og kriser 2
7 trin til god risk managemet Identificering af risiko områder Afklaring omkring håndtering Kursus for relevante medarbejdere omkring de risici de forvalter Identificering Forvaltning Ramme styring Kontrakt white book - og regler for ændringshåndtering Fastlæggelse af aftaleproces fra initial kontakt til underskrift og drift Forsikringsstrategi Back to back afbalancering af vilkår i aftaler Indkøb Salg Medarbejdere 3
1: Identificering af risiko områder Indledende dialog med et godt bredt udgangspunkt All round identificering af de risici der er rundt om jura'en Rapport som synliggør det der er vigtigst at gøre noget ved og hvad der bør gøres noget ved på sigt Vi hjælper gerne med at facilitere snakken om andre risici Vi har ofte overblikket I kender forretningen indgående 4
2: Afklaring omkring håndtering Hvad er vore risici Hvad gør vi noget ved nu og hvem har ansvaret Hvad er vores beredskabsplan hvis en hændelse indtræffer Hvad venter vi med at gøre noget ved og hvornår tager vi fat på det 5
3: Kursus for relevante medarbejdere omkring de risici de forvalter Forvaltning Hvad gør man som medarbejder når man udsættes for risiko Hvor fremgår det hvilken risiko man må tage og hvad man ikke må Hvordan styres og forvaltes risiko i vore processer Ramme styring Hvilke risiko rammer opstilles Pris Leverancer Produkter Skræddersyet til jeres behov, udfordringer og risici. 6
4: Kontrakt white book - og regler for ændringshåndtering Systematisk gennemgang af kontrakter for risiko faktorer Hvem må ændre hvad Hvordan foretages ændringer Hvem har autorisation Rammer, guidelines, politikker 7
5: Fastlæggelse af aftaleproces for initial kontakt til underskrift og drift Hvem forhandler Hvem høres Hvem har veto ret Autorisationer Mandater Involveres advokat og hvordan 8
6: Forsikringsstrategi Hvile risici kan vi forsikre os for – og det kan man for mere end man lige tror Business case for forsikringer Risiko Betaling Præmie Forsikringsmægler involveres potentielt 9
7: Back to back afbalancering af vilkår i aftaler Et par eksempler Afbalancer vilkår i indkøbskontrakter med vilkår i salgskontrakter Afbalancering af vilkår i medarbejder kontrakter med kunders binding til virksomheden Processer Indkøb Salg Medarbejdere / HR 10
Risk Management handlingsplan Overvågning af risici Beredskabsplaner Opfølgning Ansvar 11