Målgruppeanalyse Kategorisering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
Advertisements

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET.
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Undervisningsplanlægning
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Skriftlige opgave kom IT
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Introduktion til Sprogpakken
Pædagogik og kommunikation * 12. september 2013
Afsætning 2012.
Introduktion til Sprogpakken
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Sprog/billeder på Internettet
ART GALLERIES Gruppe 4.
8 Segmentering og målgruppevalg
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Introduktion til faget.
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Sociologi – Individ og samfund
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet.
Virksomheder - definition
Levy Pierre (2001), Cyberculture Teksten til i dag er fra sidste kapitel og konklusionen fra bogen Cyberculture. Tekno optimist.
INTRO Foreløbig titel: ’Når vægttabet bliver virtuelt’ Slankedoktoren.dk –Vinder af E-handelsprisen – juryens specialpris – for med succes at have overført.
INFORMATIONSMØDE PURE4 / TYPO3 m.v.
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Vejlederens kommunikation
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kategorisering.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet April 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse OPSUMMERING.
Et computerbaseret projekt. Udgangspunkt  Formål og præmis Hurtig adgang til hjælp Oplyse om faren ved og bag rygning Informere og rådgive brugeren Applikationen.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Livsstilsanalyse i Danmark
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Målgruppen i formidlingen på nettet.
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet 1.Om evalueringen 2.Annedorthe Kring og Stine Thulin : - om E-nyhedsbreve 3.Viktor:
8 Segmentering og målgruppevalg
Segmentering.
Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstgenrer II: ”sociale” tekst genrer Session 9 (29/10/03)
Kunstnergruppen Problemformulering: Der eksisterer ikke en effektiv formidling af/platform for, digital kunst på internettet. Vi vil finde ud af, hvordan.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Opsummering - og eksamen.
Brand Communities: Nye Segmenttyper? Per Østergaard Institut for Marketing Syddansk Universitet.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
SKABELON.
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
Målgrupper og segmentering
Livsstilsanalyse i Danmark

It i folkeskolens matematikundervisning
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 10 organisation identitet og netværk epi KU 2018 En (...) menneskelig konsekvens ved netværkssamfundet er,
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Målgruppeanalyse Kategorisering

Plan for i dag Lidt om sidst Kategorisering Gruppearbejde Opgave og litteratur til næste gang

Om sidst… Øvelsesopgaver Vægtning af teori og metode Tilrettelæggelse af analysen Indsamling (desk study og respondent analyse)

Opgavens indhold Casebeskrivelse med målformulering Problemformulering, hypoteser og arbejdsspørgsmål Forundersøgelse. Teoretisk udgangspunkt med argumentation for indsnævring af analysefokus Dataindsamling Analyse Fejlkildediskussion Konklusion Perspektivering

Modtagere (community) INDHOLD INTERNETTET SOM MEDIE AFSENDER MODTAGER E Æ F

Modtagere (community) "Sociale" genrer på nettet: Debatfora (emnebaserede diskussioner mellem forskellige usere. Deling af viden og egne erfaringer. Mere eller mindre i dialog med folk, der styrer site). Kan være email baseret. Weblogs (kommunikerer typisk i et "blogcluster", forholder sig til andres blogs,comments-funktion). Øvrige community sites (indlæg, artikler, email, maillists, weblogs, newsgroups, online spil, chat rooms, videoconferencer, virtuelle rum).

Afsender-modtager Qvortrup…

Hvad gør brugeren? Vurderer afsenderen Vurderer sig selv Afsender-modtager Hvad gør brugeren? Vurderer afsenderen Vurderer sig selv Vurderer mediet Spiller på sin erfaring

Kategorisering Begrebet kategorisering betyder ganske enkelt at inddele i grupper. Indenfor samfundsvidenskaberne taler man også om segmentering, men det handler om det samme: at opdele en population efter en eller flere faktorer.

Kategorisering Hvad er kategorisering? Klassifikationer er udtryk for hierarkiske systemer. For det andet har klassifikationer udelukkende et spekulativt formål. Formålet er at gøre menneskelige forhold forståelige. Durkheim Durkheim. 1903: Primitive Classification

Kategorisering 1) For at danne sig et overblik over en kompleks verden.   2) For at legitimere vores status som eksperter overfor omverdenen - dvs. at bemyndige sin analyse overfor andre menneskers fagligheder (programmører, designere og ikke mindst den kunde, der har bestilt analysen) for at analysen vil fremstå som indiskutabel.   3) For rent faktisk at vide noget mere om den målgruppe vi beskæftiger os med.

Førindustrielle – Industrielle – Moderne (- Postmoderne) Menneskets udvikling Engang Nu Førindustrielle – Industrielle – Moderne (- Postmoderne) Hobbylandmand Forsker Bonde Kunstner Pædagog Studerende Direktør Popstar . e t c Menneske Bonde Herremand Borger Adel Arbejdsgiver Arbejdstager Funktionær

Segmenteringens historik 19. århundrede: Segmentering primært i forlængelse af klassesamfundet (Marx) 20. århundrede: Løbende udvikling af Marx’ klassemodel med inddragelse af flere variable – køn, geografi, erhverv, osv. (bl.a. Weber) 1960erne og 70erne: Klassebegrebet afløses delvist af socialgruppebegrebet 1970erne og frem: Begrebet livsstil ’opfindes’ Livsstilstermen forfines og segmentering efter livsstil udbredes I dag: Segmentering efter livsstil  segmentering efter livssituation

Alle kategorier er brikker i ’målgruppepuslespillet’ Social klasse Køn Uddannelse/erhverv Indtægt Alder Værdier Etnicitet Geografi Generationer Livsfaser Livsstil Seksualitet Subkultur …og?.. Alle kategorier er brikker i ’målgruppepuslespillet’

Kategorier af målgrupper Struktur/organisering Individer Grupper Netværk Opinionsledere Fællesskaber Organisation - Skal ikke ses isoleret, men i samspil.

Kategorier af målgrupper Definition af målgruppen bør afhænge af, hvad intention med kommunikationen er: Informere Forandring/handling Salg Læring Underholdning Fællesskab (faglig, socialt) Andet?

Kategorier af målgrupper Formålet kunne f.eks. overordnet være: - at bibeholde eller forbedre omdømme - etablere et ansigt udadtil - udbredelse af kendskab - etablere en forbedret kundekontakt - osv. osv.…

Kategorier af målgrupper Formålet kunne f.eks. underordnet være: at aflaste supportafdelingens arbejde stramme op på hjemmesidens rod - få kunderne til at anbefale hjemmesiden til andre - osv. osv.…

Kategorisering Demografiske variable: Alder, bopæl, køn. Socio-økonomiske variable: Arbejde, indtægt, uddannelse, socialgruppe. Kulturelle variable: Etnicitet, seksualitet, subkultur, værdier, livsform og livsstil.

Kategorisering Demografiske og Socio-økonomiske variable. Variabel Skala Alder Interval Generation (alder) Generation (opvækst) Livsfase 19 10-19 Teenager Computer-generation Studiesøgende 51 50-59 Sen karriere Blomster-generation Overgangsalder 83 80-89 Ældre Krigs-generation Pensioneret

Kategorisering Demografiske og Socio-økonomiske variable. Variablen bopæl kan tilsvarende skaleres på forskellig vis: Geografisk navn: byens navn, kommunens navn, amtets navn. Bopælstype: f.eks. villa, landbrugsejendom, lejlighed – herunder ejer, andel, leje osv. Overordnet geografisk placering: i land eller byområde.

Kategorisering Demografiske og Socio-økonomiske variable. Tilsvarende er det muligt at opdele arbejde på forskellig vis, f.eks.: Det specifikke arbejde: postbud, tømrer, revisor osv., eller Overordnet kategori: funktionær, tjenestemand, selvstændig, ufaglært osv.

Kategorisering Demografiske og Socio-økonomiske variable. Socialgruppe I: Selvstændige med store virksomheder og funktionærer med mere end 50 underordnede samt selvstændige og funktionærer med akademisk uddannelse. Socialgruppe II: Selvstændige med større virksomheder og funktionærer med 11-50 underordnede med mellemlang teoretisk uddannelse. Socialgruppe III: Gårdejere med 0-3 ansatte, mindre selvstændige og funktionærer med 1-10 underordnede eller i stillinger, der kræver en vis oplæring. Socialgruppe IV: Faglærte arbejdere, funktionærer uden underordnede samt husmænd. Socialgruppe V: Ikke faglærte arbejdere og specialarbejdere.

Kategorisering En kultur er et fælles betydningsunivers, Kulturelle variable: Etnicitet, seksualitet, subkultur, værdier, livsform og livsstil. En kultur er et fælles betydningsunivers, hvor deltagerne forstår verden og udtrykker sig tilnærmelsesvist på samme måde.

Kulturel kategorisering Værdibaseret segmentering: Kategorisering på baggrund af immaterielle værdier, holdninger og handlinger Principielt fri af traditionelle sociodemografiske kriterier Kultur KAN i NOGET omfang også hænge sammen med sociodemgrafiske forhold. Livsstilsmodeller kan primært bruges til at påpege tendenser og sammenhænge på en letforståelig og forenklet måde… Og bør altid bruges i relation til en konkret situation.

Kulturel kategorisering Segmenteringsmodeller: Minerva og Kompas Udgangspunktet er livsstil: Livsstil er systematisering af livsførelse på typiske måder.

Kulturel kategorisering Dimensioner (livsførsel og orienteringer): Minerva Moderne – Traditionel Pragmatisk - idealistisk - giver fire segmenter (+ et gråt) Kompas Moderne – neutral - Traditionel Fællesskab – neutral - individ - giver 9 segmenter (inkl. et ”gråt” – kaldet ”center”)

Minerva Moderne Materialisme Idealisme Traditionel Individualisme Stabilitet og tryghed Individualisme og personlig frihed Pragmatiks og rationel Følelsesmæssig og idealistisk

Kategorisering Kritik af prækonstruerede modeller: [O]ne has no chance of giving a scientific account of practice [...] unless one is aware of the effects that scientific practice produces. Bourdieu, Pierre (1992): : The Logic of Practice

Bourdieu, Pierre og Wacquant, Loïc J. D. 1996: Refleksiv Sociologi. Kategorisering "Det er forbudt at forbyde noget som helst" Bourdieu, Pierre og Wacquant, Loïc J. D. 1996: Refleksiv Sociologi. Nogle gange vil Minervamodellen vise sig at være relevant, men andre gange vil anden slags kategorisering (eller mangel på samme) vise sig at være det mest hensigtsmæssige.

Bourdieu, Pierre og Wacquant, Loïc J. D. 1996: Refleksiv Sociologi. Kategorisering "Det er forbudt at forbyde noget som helst" Bourdieu, Pierre og Wacquant, Loïc J. D. 1996: Refleksiv Sociologi. Nogle gange vil Minervamodellen vise sig at være relevant, men andre gange vil anden slags kategorisering (eller mangel på samme) vise sig at være det mest hensigtsmæssige.

Kategorisering ØVELSE Beskriv følgende udfra alle relevante demografiske, socioøkoniske og kulturelle variable, samt placer i minerva – med begrundelse. Eksisterende målgruppe (herunder gerne primær og sekundær målgruppe (s. 71) Potentiel målgruppe (gerne primær og sekundær)  

Til næste gang Skriftlig forberedelse på en halv side: Forunderøgelse af projekt s. 81. - Hvis samtaler ikke etableres, så beskriv strategien,

Litteratur til næste gang Kompendie: Side 212-222 (Nielsen), side 378-385 (Stormhøj). + ”Målgruppeanalyse”: Side 64-69 og side 78-88. Sekundær litteratur: Kompendiet: Side 43-56 (Cooper), side 139-148 (Jensen), side 234-256 (Poulsen)