9 Købsadfærd på konsumentmarkedet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
PengeSpillet.
Anerkendende refleksion
Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
Modul 1 - Processer.
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
Afsætning grundforløb
7 Efterspørgselsforhold
Købsadfærd Købstyper.
Salg og service Dag 1.
6. Virksomhedens indtægter
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Herzbergs Motivationsfaktorer Hygiejnefaktorer Trivsel Vantrivsel
AFSÆTNING A – Schønberg
AFSÆTNING B – Schønberg
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Seniorbofællesskabet Kløvermarken. Hovedoverskrifter Mangeartede bofællesskaber Visioner Kløvermarkens visioner Justering af visioner Succes-kriterier.
3 Eksterne forhold Eksterne forhold er forhold i virksomhedens omverden, som påvirker virksomheden. Eksterne forhold opdeles i: Den afhængige omverden/nærmiljøet.
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingen i virksomhedens omverden Kapitel 7
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Kap 2 Forbrugernes behov og købemotiver Kapitel 2.
At tale om sexualitet.
Tv-reklame.
7 Købsadfærd på konsumentmarkedet
1.lektion:Behovspyramide og markedet
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Livsstilsanalyse i Danmark
6. Virksomhedens indtægter
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Introduktion til afsætning
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
9 Købsadfærd på producentmarkedet
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Maslows behovsteori Maslows behovspyramideEksempler på behov Eksempler på varer, der dækker det enkelte behov Selvrealisering Egobehovet Sociale behov.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Motivation i MED arbejde Motivation i MED arbejdet trods ugunstige vilkår, Muligt? Ja! Nemt? Både ja og nej, men absolut muligt og spændende. Hvad koster.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forbrugergrupper og behov
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Målgrupper og segmentering
Købsadfærd afsætning.
Livsstilsanalyse i Danmark
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Seksualitet.
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Købemotiver og gruppepåvirkninger
Idegrundlag og målsætninger
Kunder og kommunikation
6. Virksomhedens indtægter
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 10 organisation identitet og netværk epi KU 2018 En (...) menneskelig konsekvens ved netværkssamfundet er,
Socialt Velfærdsindeks Status
PengeSpillet 2018 #Pengeuge Til arbejdshæftet "Viden om penge"
ikek 6 Markedskommunikation
Præsentationens transcript:

9 Købsadfærd på konsumentmarkedet Oversigt Behov Købemotiver Købstype og købsadfærdstype Beslutningsprocessens faser Køberoller Andre købsadfærdsbegreber: rådighedsbeløb, stimuli, livscyklus, vaner og referencegrupper SOR-modellen - købsadfærden som sammenhængende proces 9 Købsadfærd på konsumentmarkedet

9 Købsadfærd på konsumentmarkedet Behov Behov Er en fysisk eller psykisk uligevægtstilstand, som organismen føler og derfor søger at få bragt i ligevægt. Maslows behovspyramide Behov nederst i pyramiden skal tilfredsstilles, før man stræber efter et behov højere oppe i pyramiden. 9 Købsadfærd på konsumentmarkedet

Maslows behovspyramide Fysisk behov Slut, tørst, varme, sex og søvn. Produkter: Coca-Cola, dyne, tøj, rugbrød. Behov for tryghed og sikkerhed Produkter som plaster, dørlåse, brandalarmer og forsikringer. I Danmark: tryghed gennem job – giver mulighed for at have bolig Sociale behov Et ønske om at være sammen med familie, venner og bekendte. Produkter: musik, snacks, øl osv. Egobehov Behov for respekt og anerkendelse Produkter: fx tøj eller mobiltelefon. Selvrealiseringsbehov At opnå noget, som man længe har ønsket sig. Fx at lave et flot kunstværk, at bestige et bjerg, at gå på aftenskolekursus etc. 9 Købsadfærd på konsumentmarkedet

Effektivt og latent behov Effektivt behov Hvis man føler et behov så stærkt, at det skal dækkes. Latent behov Kaldes også hvilende behov. Årsager til latente behov Tilfredsstillet behov Økonomisk årsag Fysisk årsag Juridisk årsag Teknisk årsag 9 Købsadfærd på konsumentmarkedet

9 Købsadfærd på konsumentmarkedet Købemotiver 9 Købsadfærd på konsumentmarkedet

9 Købsadfærd på konsumentmarkedet Købstype Købstype er en opdeling af en forbrugers købssituationer i typer med forskellige karakteristika. Der skelnes mellem: Impulskøb en pludselig og impulsiv købsbeslutning Vanekøb regelmæssige køb – næsten pr. automatik Overvejelseskøb med lang beslutningsproces 9 Købsadfærd på konsumentmarkedet

9 Købsadfærd på konsumentmarkedet Købsadfærdstype 9 Købsadfærd på konsumentmarkedet

Beslutningsprocessens faser Problemerkendelse Et behov opstår hos forbrugeren Informationssøgning Informationsindsamling i forskellige medier, ved besøg i butikker mv.  Vurdering af alternativer Fordele og ulemper ved forskellige købsalternativer opstilles og vurderes. Købsbeslutningen Der træffes beslutning om køb – evt. om ikke køb. Efterkøbsadfærd Det købte vurderes – er man tilfreds, vil man anbefale køb til andre? 9 Købsadfærd på konsumentmarkedet

9 Købsadfærd på konsumentmarkedet Køberoller Køberoller er deltagere i købet og dermed de personer, der er i mere eller mindre grad har indflydelse på købet af et produkt. 9 Købsadfærd på konsumentmarkedet

9 Købsadfærd på konsumentmarkedet Rådighedsbeløb Rådighedsbeløb er det beløb, man har tilbage til forbrug, når man har betalt skat, faste udgifter og sparet op. 9 Købsadfærd på konsumentmarkedet

9 Købsadfærd på konsumentmarkedet Stimuli Stimuli er de påvirkninger i omverdenen eller samfundet, der har indflydelse på en persons købsadfærd. Faktorer i samfundet, der påvirker købsadfærden: Økonomiske faktorer Teknologiske faktorer Kulturelle faktorer Politiske faktorer Forbrugsvaner Er en persons typiske sammensætning af forbrug - et forbrugsmønster. 9 Købsadfærd på konsumentmarkedet

9 Købsadfærd på konsumentmarkedet Livscyklus Livscyklus er de forskellige livsfaser, som et menneske gennemfår fra vugge til grav. 9 Købsadfærd på konsumentmarkedet

9 Købsadfærd på konsumentmarkedet Refererencegrupper Referencegrupper - det sociale netværk er de personer eller grupper, der har indflydelse på en persons interesser og holdninger (livsstil) og dermed købsadfærden. 9 Købsadfærd på konsumentmarkedet

9 Købsadfærd på konsumentmarkedet Vaner Forbrugsvaner Er en persons typiske sammensætning af forbrug - et forbrugsmønster. Købevaner Er handlinger, som man foretager gentagne gange uden at tænke specielt over det. En købevane kommer til udtryk ved et produkt man ofte køber samme sted på samme tidspunkt og af samme mærke. Opinionsleder Er en person, der via sin status kan påvirke gruppens interesser og holdninger (livsstil). 9 Købsadfærd på konsumentmarkedet

9 Købsadfærd på konsumentmarkedet SOR-modellen SOR-modellen er en samlet købsadfærdsmodel, der giver en samlet forståelse af forbrugerens adfærd. 9 Købsadfærd på konsumentmarkedet