Hvad skal vi leve af? Et spørgsmål om pensioner og transparens.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Fjordkredsen DLF, kreds Pensionsmøde Mandag den 28. marts Fjordkredsen
Prissætning - hvordan gør man ?.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
The challenges on the demand side Competition from banks and mutual funds Copenhagen, September 2004 Peter Straarup, CEO of Danske Bank and chairman of.
Velkommen til informationsmøde
En sund sjæl ……. i et sundt legeme?.
Søjle 1: Offentlige ydelser
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Fremtidens ældrepleje udfordringer og krav
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Oplæg Debatmøde arr. Enhedslisten i Vanløse
Region Midtjylland som en attraktiv arbejdsplads – også for de ældre medarbejdere.
Backoffice præsentation
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Udfordringer for det danske velfærdssamfund
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Digitalisering og medialisering
Kapitel 16 Spillet om euro. REGLER I EUROPAGTEN Fremme holdbare offentlige finanser: - Holdbare pensioner, sundhed, pleje og offentlige ydelser. - Tilpasning.
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Indskud: et par problemer i faste og løbende priser
Danmark har behov for en anden skattepolitik
Danskerne – og de andre – og deres pensionsopsparing
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
”KONFERENCE FOR HANDICAPRÅDENE I REGION HOVEDSTADEN” Nødvendigt med en politisk debat ”Nulvækst” kræver omtanke Handicapområdet er et vækstområde og må.
Udliciteringskonference Den offentlige sektors udfordringer – udliciteringer er en del af løsningen Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS.
FAIR FORANDRING Orientering om S-SF’s skattepolitik
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Potentialevurdering.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Pensionsordningen skal tilpasses medlemsgruppen!
Landsforeningen for ansatte Sunhedsfremmende Forebyggende hjemmebesøg. Sufo`s anbefalinger: SUFO.
HONORERING AF PLEJEFORHOLDET UD FRA EN GENNEMSNITSBETRAGTNING
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Fastholdelse af seniorer – erfaringer fra Odense kommune
Fakta om efterlønsreformen Fakta om 16. januar Joan Hansen Efterløn og Kurser Tlf.:
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Oplæg UNGDOMSKONFERENCE REGERINGENS ”VELFÆRDSREFORM” - UNØDVENDIG OG USAMMENHÆNGENDE Økonom, cand. Scient. Adm., sekretariatschef Henrik.
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
Peder J. Pedersen HVAD SKAL DANMARK LEVE AF? Perspektiv, viden og inspiration til morgenkaffen Ældrebyrde eller ældrestyrke? Demografien, virksomhederne.
PENSIONSMØDE YNGRE LÆGER. LÆGERNES PENSIONSKASSE2 PRÆSENTATION Thomas Krogh & Kent Boye Christensen Medlemskonsulenter Rådgivning Kurser Seminarer Møder.
Kapitel 23 Forsikring og pension. Forsikring og pension kapitel 23 I kapitel 23 gennemgås: Forsikringsaftaler Pensioner Begunstigelser (Aftaler – se kap.
HVAD KAN DU FÅ OG HVAD SKAL DU VÆLGE NYE EFTERLØNSREGLER.
Forsikring & Pension 01 Åbenhed og gennemsigtighed Verdens bedste forbrugerværktøjer.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 25 Forsikring og pension.
Lolland Kommunes udfordringer. Udfordring 1: Faldende indtægter.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
De danske sundhedsudgifter – en tikkende bombe under velfærdsstaten? Indlæg baseret på vismandsrapport om dansk økonomi, efterår 2009 Danske Regioners.
Tilbagetrækningsreformen Ændring af efterlønsordningen Version 1,
HVAD KAN DU FÅ OG HVAD SKAL DU VÆLGE NYE EFTERLØNSREGLER.
CEPOS Håndtering af udfordringer på arbejdsmarkedet ? Af cheføkonom Mads Lundby Hansen.
Kapitel 26 Forsikring og pension.
Hvad kan du få og hvad skal du vælge
Seniorjob, fra , lov 1543 af 20. december 2006
d. 29. oktober 2015 Direktør Bjarne Hastrup
Grundbeløb 2018.
Metoden fælles beslutningstagning
Åbenhed og gennemsigtighed
Tilbagetrækningsreformen
VIGTIGSTE RESULTATER SAMHØRIGHEDSPOLITIK FORDELE FOR BORGERNE VIGTIGSTE RESULTATER
Kapitel 21 Forsikring og pension.
Præsentationens transcript:

Hvad skal vi leve af? Et spørgsmål om pensioner og transparens

Hvorfor er I samlet her?

I kunne invitere en I alle er enige med

Eller…

En I alle er uenige med…

Hvem tror I de har valgt at invitere?

Citat – Fair Forandring S + SF Socialdemokraterne og SF vil afskaffe fradrag for sundhedsforsikringer (0,7 mia) for at finansiere bedre sundhed og forebyggelse

Er der brug for en afskaffelse af efterlønnen?

Levealder og pensionsalder følges i fremtiden •Efterlønsalderen hæves gradvist fra 60 til 62 år fra 2019 og frem mod 2022, mens folkepensionsalderen hæves gradvist fra 65 til 67 år fra 2024 og frem mod •Fra 2025 indekseres aldersgrænserne i tilbagetrækningssystemet med udgangspunkt i restlevetiden for 60-årige. Indekseringsprincippet bevirker, at al længere levetid automatisk medfører flere år på arbejdsmarkedet. •En 1-årig kan tidligst forvente at gå på efterløn som 68½-årig. I dag er efterlønsalderen 60 år. Havde man afskaffet efterlønnen i 2006, ville en nyfødt kunne gå på pension som 65-årig – altså 3½ år før end med de nuværende regler. •Afskaffer man efterlønnen med de nuværende regler, kan en nyfødt tidligst gå på pension som 73-årig. Danmark vil dermed have Europas absolut mest restriktive tilbagetrækningsordning. •Velfærdsaftalen fra 2006 forbedrer den finanspolitiske holdbarhed med ca. 38 mia. kr. En afskaffelse af efterlønnen dengang ville kun have bidraget med ca. 25 mia. kr.

Pensionsbranchens udfordringer

De dårlige overskrifter

Transparens i pensionsområdet – hvorfor? •Uigennemsigtige omkostninger: Det er næsten umuligt for en mening forbruger at gennemskue alle omkostninger – For nogle selskaber er det op mod 75 % af omkostningerne der er skjulte (Undersøgelse i Berlingske juni 2009) •Det betyder, at det er svært at sammenligne forskellige produkter og mellem selskaber •Forbrugerne er dårligt stillet •Konkurrencen hæmmes - Konkurrencestyrelsen fremhæver pensionssektoren, som en af de brancher, der er allersværest for forbrugerne at gennemskue. •Små procentstigninger i omkostninger kan betyde kæmpe udgifter for forbrugeren

Hvordan gør vi det let for pensionskunderne?

Løsningen er en kilopris for pensionsprodukter – en fælles og pædagogisk varedeklaration

Levealder •Vi lever længere: Danskerne lever længere og mange har ikke gjort sig klart, hvad det betyder for deres pension - Danskerne bliver ældre – i gennemsnit er levealderen steget fire år på bare tyve år + fald i andelen af livsrente (som udbetales i hele alderdommen) til fordel for ratepension (Forbrugerrådet, Penge, 2010) •Det betyder, at folk løber tør for pension •Løsning: Pensionsselskaber skal tage et større ansvar for at gøre folk opmærksomme på problemet og hvornår de risikere at løbe tør set i forhold til gennemsnits levetid – det skal være meget tydeligt for forbrugeren når der er tale om en forsikring med meget lav andel af livsrente

Fremtidsplanlægning kræver svære tanker…

Muligheder •Oplysning om at omkostninger overskrider afkastet: I disse år har nogle pensionsopsparer oplevet en nettonedgang i deres opsparing, fordi administrationsomkostninger har været større en afkastet. •Det skal forbrugerne gøres direkte opmærksom på, så de har mulighed for at tage placeringen af deres pension op til genovervejelse •Bedre mulighed for uvildig rådgivning, f.eks. finansieret af branchen selv

Aktuelt i tinget Samlet lovforslag om følgende ændringer i loven om finansiel virksomhed mv.: •Uvildige undersøgelser i finansielle virksomheder •Finanstilsynets redegørelse i tilfælde af en finansiel virksomheds sammenbrud •Risikoklassificering af finansielle ydelser •Ændring af SDO-lovgivningen

I sidste ende handler det om mennesker