Intrapreneur i praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Energi- & Vandværkstedet
Roskilde Tekniske Skole
FOKUS! På vores udvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Psykoedukation til unge i OPUS
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Modul 1 - Processer.
Trivselsfremme og -vedligeholdelse • Projekt ”Bach – trivsel og vækst” (2003 – 2005) • Resultat og forandringer (2005 – 2006) • Nye tiltag (ultimo 2006.
Ressourceoptimering og vurdering af kemi i produkter – To værktøjer Maria Strandesen FORCE Technology ReThink Business/Region Midtjylland 29. nov 2012.
Vi gennemførte en række interview ifm
Forældremøde X årgang.
By og Byg Debatmøde 2002 Innovation i byggeriet Forskeren Samarbejde om innovation mellem vidensystemet og erhvervet Jørgen Nielsen.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Marianne Mollerup KBH Madhus
Arbejdsglæde.
Innovation Hvordan kan vi skabe et klima og struktur, inden for hvilken innovation bliver opmuntret og belønnet. Ide generering Muligheder Udvikling Markedsføring.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Musik: Nightengale Serenade
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Gør det simpelt Trænings planlægning.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Styring af styregrupper
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Biblioteket som katalysator for social kapital
Frivillighed på kommando findes ikke
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Private investeringer i byomdannelse og byfornyelse Lars A. Engberg SBi.
Fakta og myter om offshoring Torben Pedersen Professor Institut for Strategisk Ledelse og Globalisering Copenhagen Business School.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Kapital til Vækst. Hedensted 17. Marts 2015 Lars Stigel, direktør CAPNOVA A/S Kontakt:
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
Firmanavn Forretningsplan.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Præsentation af forretningsplan
Præsentationens transcript:

Intrapreneur i praksis MEA 2010-11-30 www.intrapreneur.dk

Præsentation Om LGS Ingeniør Arbejde som intrapreneur siden 2003 Primært produktudvikling og projektarbejde Biopsiudstyr Udstyr til behandling af kræft I hjernen Tværorganisatoriske initiativer Key account management Vinder af Højteknologifondens PasteurPris 2010 Ingen guru – stadig i gang med at lære hvad der virker og hvad der ikke gør. Her for at lære og debattere. Begrebsafklaring: Når der tales udvikling og produktion skal disse begreber forstås bredt. En service udvikles og produceres også, og uanset om man er offentlig eller privat skal man forholde sig til nytteværdi og afkast af de initiativer der sættes i gang!” www.intrapreneur.dk

Spørgsmål tager vi undervejs Agenda Intro: Et par cases Hvorfor intrapreneur? Intrapreneur I praksis Basis-begreber Værktøjskassen Tips til ledere og medarbejdere Politiske indspark Konklusion Debat Spørgsmål tager vi undervejs 45 minutter 15 minutter Grundlag for præsentationen: Praksis-orienteret, med KISS som det helt grundlæggende princip. Præsentationen skal i princippet kunne give selv novicer i intrapreneurship og projektledelse noget at arbejde med – så den primære målgruppe er den aspirerende intrapreneur. www.intrapreneur.dk

Udfordringen: Flere successer, tak I dag satses målrettet på at øge andelen af vækst-iværksættere, men de grundlæggende incitamenter vender forkert DK har forudsætninger for at blive et fremragende intrapreneurland, men der mangler forståelse for de basale mekanismer Behov for alternativ til den gængse ”up-and-out” iværksætter-strategi, baseret på eksisterende – og velgennemprøvede – rammer Det offentlige går mod mere kontrol, det private fattes risiko-villig kapital og regeringen prioriterer vækst-iværksætteri over udvikling af det eksisterende. www.intrapreneur.dk

Hvorfor Intrapreneur? Rammebetingelser for iværksætteri + Sikkerhedsnet og mentalitet ”60% af danske virksomheder ikke innovative” = Stort uudnyttet potentiale for intrapreneur-baseret vækst Gammel vin på nye flasker? Nej – tilbagevendende problem for interne iværksættere er de rammebetingelser der opereres under. Vi satser i disse år massivt på vækst-iværksætteri, men glemmer at der ligger et stort potentiale og en større stabilitet i de etablerede virksomheder. Succes med internt drevet innovation afhænger af en lang række faktorer, og måden vi organiserer os på (offentligt såvel som privat) er en del af problemet. Vi udnytter ikke optimalt vores kreative og produktive potentiale ved at være organiseret i søjler/siloer, men det er ikke desto mindre denne måde der arbejdes på overalt. Resultatet ses tydeligt. www.intrapreneur.dk

Og hvorfor ikke? ”Rammerne” Måden vi organiserer os på Måden vi prioriterer ressourcer på Måden vi gør karriere på ”Immunforsvaret” Skal uddybes under ”tips til medarbejdere” og ”tips til ledere”. www.intrapreneur.dk

Et par cases fra det virkelige liv Successerne – om at lykkes ”på trods af” Novo-Pen Forbedring af lydmiljø i ambulancer Thyra Frank ”The ones that got away” Ny/Liberal Alliance Dansk Folkeparti A.P. Møller Fællestræk: Stærke individer med klar vision Forskel: Rammer – intrapreneurship sker ikke (altid) af sig selv ”Rammer” et nøglebegreb. De virksomheder der formår at skabe gode rammer for innovation (Novo, Danfoss) er et hestehoved foran de øvrige virksomheder – og lysår foran de virksomheder der aktivt modarbejder de vildtvoksende ideer. Især Ny/liberal alliance er interessant – ”drama i tre akter”. Rummer et par frustrerede intrapreneurer der bryder ud + en tydelig illustration af hvad der sker når man giver slip på en klar vision + en (indtil videre) happy end. en dobbelt intrapreneur-indsats (først en frustreret een af slagsen, og siden en succes) Tankevækkende: Undersøgelser viser at omkring 50% af alle nyopstartede virksomheder er udbrydere... Rammer skal være et af de vigtige nøgleord i præsentationen www.intrapreneur.dk

Intrapreneur i praksis Intrapreneurens 10 bud1 – + nr. 11 og 12. 1. Byg et hold – en succesfuld intrapreneur er ikke en solist 2. Del rosen 3. Spørg om råd før du spørger om ressourcer 4. Lov mindre end du holder 5. Gør hvad der skal til – uanset om det står i din job-beskrivelse 6. Det er lettere at bede om tilgivelse end tilladelse 7. Hold firmaets interesser for øje, især når du bøjer reglerne 8. Mød på arbejde parat til at blive fyret 9. Hold dig målet for øje, men vær ikke blind for realiteterne 10. Ær dine sponsorer 11. Inddrag dine kunder – dine stærkeste allierede – men husk også dine ikke-kunder 12. KISS – du har aldrig tilstrækkeligt med ressourcer, så brug dem med omtanke 1:http://company.pinchot.com/MainPages/BooksArticles/InnovationIntraprenuring/TenCommandments.html www.intrapreneur.dk

Intrapreneurens hverdag KISS – fordi kompleksitet koster for meget Alliancer – fordi du aldrig får ressourcer nok Offentligt – Privat Samarbejde – fordi det er adgangsbilletten til flere midler og ressourcer Troværdighed – fordi det er din primære valuta Initiativ – fordi du ikke kan lade være Sponsorer – fordi du ofte får brug for hjælp til at undgå immunsystemet Konstant læring – fordi du hver dag kommer til at lave ting der ikke står i din job-beskrivelse Gennemgå de forskellige begreber – især er alliancer vigtige at nævne Især vigtigt at inkludere brugere/kunder i arbejdsprocessen så tidligt som muligt. Kunder er de bedste sponsorer – og giver umiddelbar troværdighed til teamet. Coloplast super eksempel på dette – blandt Danmarks stærkeste på brugerdreven innovation. www.intrapreneur.dk

Et proces-eksempel Ide-udvikling Alliance-bygning Analyser Biz-casing/benefit casing Projektplanlægning Leder-involvering Go / no-go Projekt-kick-off Prototyping/Pilot Check-point Projekt-gennemførsel Check-point(s) Projekt-evaluering www.intrapreneur.dk

Intrapreneurens Værktøjskasse - uddrag Gap-analyse (hvem skal jeg søge alliancer med) PRICE (hvad er status – og hvor skal jeg satse) Interessent-analyse (Hvem skal jeg holde mig gode venner med – og hvem kan jeg trække på) Risikoanalyse (hvad skal jeg forsøge at undgå) Projekt-plan (hvordan organiserer jeg tingene) Biz-casing/Benefit casing (hvad får vi ud af det) www.intrapreneur.dk

Værktøjskassen: Gap-analyse/SWot Hvilke kompetencer/ressourcer har jeg, og hvilke kommer jeg til at mangle? Alliance-bygning bør være baseret på en nøgtern gennemgang af egne styrker og svagheder. Keep it simple! Bemærk at der opereres med to ”ikke OK”-kategorier. ”Utilstrækkeligt” er den eneste kategori der kræver handling, mens ”ringe” formentlig kan øges til ”OK” i løbet af projektet. Fremragende kan tages med hvis man mener at have en konkurrencefordel på dette område www.intrapreneur.dk

Værktøjskassen: PRICE - modellen Simpel status – og strategimodel Simpel men illustrativ analysemodel der kan hjælpe os med at forstå hvor vi og vores konkurrenter står og hvor vi skal gå hen. Fem grundlæggende parametre www.intrapreneur.dk

Værktøjskassen: Interessent-analyse Hvem er de forskellige aktører der kan have interesse i projektet, er de for eller imod, og hvor vigtige er de? De med kursiv markerede søjler er forslag til yderligere parametre der kan inkluderes www.intrapreneur.dk

Værktøjskassen: Risikoanalyse Hvad kan gå galt? Hvor sandsynligt er det at det vil gå galt? Hvor alvorlige er konsekvenserne? Brug lidt krudt tidligt i projektet på at identificere de potentielt største problemer (erfaringen siger at 80% af tiden bliver brugt på 20% af problemerne) Brug også lidt tid på at vende risikostyring på hovedet - overvej om du kan komme hurtigere i mål ved at påtage dig en større risiko www.intrapreneur.dk

Værktøjskassen: Risiko-model Konsekvens Sandsynlighed www.intrapreneur.dk

Værktøjskassen: Projektplan Brug kræfter på det korte perspektiv Planlæg at fejle tidligt – det sparer omkostninger Sørg for en passende mængde ”lavthængende frugt” Planlæg at lære en masse – og at ændre planer ofte Fokuser på de første tre måneder (ugeplaner) – herefter 14-dages planer for 4-6. måned Fejl tidligt = rapid prototyping og tidlig brugerinvolvering. Du lærer en masse af at få kritik af de folk der skal bruge dit produkt eller din service www.intrapreneur.dk

Business case/benefit case Konceptbeskrivelse Marked og konkurrenter Udvikling og produktion Salg og distribution Projektplan og projektteam Risks and benefits Budget www.intrapreneur.dk

Budget – det der med tal... Lav et hypotetisk budget, og brug så lidt krudt på at teste hypoteserne www.intrapreneur.dk

Tips til medarbejdere - opsummering Brug kræfter på netværk, troværdighed og tværfaglighed Kig dig lidt omkring – et ”best practice”-initiativ er et godt sted at starte en intrapreneur-karriere Øv dig i at lære Vær hård ved dine ideer Begynd tidligt at bygge dit team (internt og eksternt) og undersøge dine muligheder for støtte Overvej om det er det værd. I dagens DK er det nemmere at gøre karriere i linjen. Spørgsmål til publikum: Hvor mange af jer arbejder i virksomheder der gør noget ud af ”best practice”? Netværk: Du ved du er ved at være i mål når det er dig kollegaerne kommer til for at hitte rundt i organisationen Troværdighed: Er essentiel, både ifht. Ledelse og kollegaer. Hvis du er kendt som en fair, munter og engageret person der sender rosen videre og som holder hvad du lover er du godt på vej Tværfaglighed: Du kommer i de fleste intrapreneur-sammenhænge til at arbejde på tværs – og ofte vil der være et hav af arbejdsopgaver som ikke har en naturlig modtager. Væn dig til tanken om at de allesammen skal løses, og at en stor del vil skulle løses af dig. KISS er nok et af de vigtigste principper for en intrapreneur - www.intrapreneur.dk

Tips til ledere - opsummering Start i det små – Kaizen Spar lidt arbejde – kræv en ”second opinion” Overvej alternative karriereveje – de fleste intrapreneurer er ”vandrette” Brug lidt kræfter på at tjekke dit innovations-miljø – er der for meget bureaukrati – og står ”silo-tankegang” i vejen for tværfagligt samarbejde? Er incitamenterne på plads – og er du selv parat til at yde støtte? Overvej hvad virksomheden skal gøre i tilfælde af succes – er der behov for nye modeller? Især måleparametre og belønningsstruktur sender vigtige signaler til medarbejderne. Er der noget i din struktur der belønner tværfagligt ”ud-af-boksen” arbejde? Bliver mellemledere belønnet for at sponsorere innovation og nytænkning? Bliver der brugt kræfter på at formulere vision og målsætninger, og bliver nye initiativer der understøtter disse værdsat? Får folk lov til at følge op på deres ideer, og at blive i de teams der bliver etableret. Spørgsmål til publikum: Hvornår har du sidst givet en medarbejder frie tøjler til at udforske en ide der lå udenfor dennes normale arbejdsområde? Overvej også om dit netværk kan bruges aktivt – f.eks i forbindelse med seminarer/workshops etc. www.intrapreneur.dk

Erhvervspolitiske indspark OPS – et begreb der fortjener (mere) opmærksomhed Vækstbørser, Matchmaking og seminarer Støtteordninger: Etablering, vækst, eksport Højteknologifonden et godt eksempel Tilgængelighed og synlighed Til de enkelte vækstmiljøer: Sørg for at få en intrapreneur på banen www.intrapreneur.dk

En kommentar til støtteordninger... www.intrapreneur.dk

Konklusion – og svar på udfordringen? Intrapreneurship er en attraktiv model for øget vækst og innovation i etablerede virksomheder – og vil kunne give grobund for øget OPS, men... Intrapreneurship kræver engagement, både fra ledere og medarbejdere Hvis OPS skal styrkes vha. Intrapreneurship kræves formentlig større gennemsigtighed og tilgængelighed Finansiering af ud-af-boksen aktiviteter er et potentielt problem, især i mindre virksomheder. Metoder og begrebsapparat mangler stadig i vid udstrækning, og virksomheder forfalder let til vanetænkning Flade hierarkier og korte beslutningsveje. Bevidste beslutninger kan fremme processen (Danfoss, Højteknologifonden er gode eksempler) www.intrapreneur.dk

Debatoplæg Hvordan forbedrer vi rammerne for intrapreneurship I det offentlige I det private I spændingsfeltet mellem det private og det offentlige www.intrapreneur.dk