Teknisk implementering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Notation Oversigt Kapitel 18.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Konferencesystem Eksempel Kapitel 19.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Implementering af it-system
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Softwarekonstruktion
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Udvikling – del II.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Virksomheder - definition
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
System Analysis and Design
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Analyse af anvendelsesområde
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
IT workshop 30. september 2004 Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Et par tommelfinger regler.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Forundersøgelse Finn Kensing. Formål med kurset Kvalificere jer til at indgå i tværfagligt samarbejde om design af IT-anvendelser til støtte for intellektuelt.
Beskrivelsesteknikker Udviklingsmodeller og metoder
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Situationsbestemt metodevalg
Eksperimentel systemudvikling To kvarters-kursus på 5. og 6. semester.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
Systemudviklingsstrategier
Introduktion til Systemudvikling Datalogi Modul 1 Efterår 2000 LCK.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Manipulation af data Medieobjekter
SUF - gevinstrealisering
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Statens HR – Implementeringskoncept
Præsentationens transcript:

Teknisk implementering Introduktion

Dagsplan Præsentation af kurset Analyse og design i systemudviklingsprojekter Introduktion til Objektorienteret Analyse & Design (dagens tekst) Praktisk introduktion til huset ( Jane Andersen) Dagens opgaver

Kursusbeskrivelse Omfang: 14 kursusgange Obligatorisk opgave skal godkendes for at kunne gå til eksamen Indhold: Objektorienteret analyse Design og realisering af databaser med DDL og SQL Design og realisering af brugergrænseflader med HTML Black-box test teknikker

Materiale og opgaver Litteratur Opgave”regning” Objektorienteret analyse og design Introduktion til SQL – databaser på nettet, Lars Ingesman HTML, Deidre Hayes Softwaretest, Teknik, Struktur, Metode, Poul Staal Vinje (note) A Rational Design process: How and why to fake it, Parnas & Cements (artikel) Opgave”regning” Opgaver som hjælper med til at få de basale begreber på plads Obligatorisk opgave med udgangspunkt i eget projekt

Formål med analyse og design At medvirke i en IT baseret forandring i brugerorganisationen. At forstå et edb-system, dets omgivelser og vilkårene for dets realisering At aftale kravene til et edb-system (samt de relaterede ydelser) At designe et edb-system uden væsentlige usikkerheder (kvalitet)

Analyse og design: Kendetegn Udgør typisk 15 – 30 procent af et projekt-forløb Udføres typisk af kompetente udviklere i samarbejde med fremtidige brugere (erfaring og teknisk viden vigtig) Kræver en bred vifte af kompetencer (som ikke alle dækkes af dette kursus) Er ofte en relativ turbulent proces med mange ændringer og stor usikkerhed

Analyse og design: Hvordan ? Brug af interviews og tekstbaserede specifikationer Prototyping: Byg og afprøv prototyper og forfin på den måde kravene Objektorienteret Analyse og Design Agil systemudvikling

Metoders betydning Forkorter oplæringstiden for nye Formidler erfaring Letter samarbejdet fordi processen er forholdsvis veldefineret En god metode kan dog ikke kompensere for: Manglende kompetence hos udviklere og brugere Dårlige vilkår for analyse og design arbejdet

Traditionel, top-down tilgang

Brugsmønster-drevet, arkitektur-centreret, inkrementel tilgang

Om strukturen i OOA&D Bygget op om 4 centrale spørgsmål: Hvilken del af virkeligheden er det at systemet skal bruges til at administrere, overvåge eller styre? (p.o.) Hvordan skal systemet hjælpe dem der administrerer, overvåger eller styrer? (a.o.) Hvordan skal edb-systemets arkitektur designes, for at man kan realisere kravene på den tekniske platform? Hvilke komponenter er nødvendige for at realisere kravene?

Modellér omgivelserne Problemområde: Den del af omgivelserne, der administreres, overvåges eller styres ved hjælp af et edb-system Anvendelsesområde: Den organisation, der administrerer, overvåger eller styrer et problemområde

Systemvalg At systemudviklere og brugere får en nuanceret forståelse af situationen At fastlægge de overordnede egenskaber ved det nye system At overveje alternative løsningsmuligheder mens det er billigt at ændre kurs At afstikke rammerne for det efterfølgende analyse og design arbejde At muliggøre en vurdering af omkostninger og fordele ved at udvikle systemet At danne grundlag for beslutningen om hvorvidt projektet skal fortsætte – og indgå endelig aftale

Edb-systemets omgivelser og dele Systemvalget går ud på at fastlægge disse aspekter for en konkret edb-løsning

Aktiviteter i Systemvalg Systemdefinition: En kortfattet og præcis beskrivelse af en IT-løsning udtrykt i naturligt sprog

Beskriv situationen i et rigt billede Fokus på stabil situation

Skab nye ideer Forbilleder Eksempel: Forbillede for et nyt tekstbehandlingssystem kunne være word, wordperfect, papir og blyant (i brug) Studér et eksisterende Se på standardsystemer Metaforer Eksempel: En metaforer for et bibliotekssystem kunne være et lager en butik en kunstudstilling Eksperimenter med prototyper: Planlægning Udvikling Forberedelse Afprøvning Sammenfatning

Systemdefinition (BATOFF) B Frivillig arbejdskraft med relativt stor entusiasme og stærkt varierende administrativ erfaring. Kan udvikles selv om der er modstridende eller manglende krav. A Ledelsen af fodboldklubben, trænerne og forældrene T Billig PC-platform med gængse værktøjer. O Spillere, kampe, hold, facilliteter, materialer F Støtte til planlægning af et holds aktiviteter og til kommunikationen til forældre og ledelse. F Planlægnings- og kommunikations værktøj Betingelser: De betingelser, som systemets videre udvikling og brug er underlagt. Anvendelsesområde: En eller flere organisatoriske enheders administration, styring eller overvågning af et problemområde. Teknologi: Den teknologi, som systemet udvikles til og ved hjælp af. Objekter: En kommende brugers opfattelse af et problemområde. Funktionalitet: De hovedfunktioner, som systemet tilbyder til understøttelse af arbejdsopgaver i anvendelsesområdet. Filosofi: Den filosofi, der ligger bag edb-systemet.

Definér systemer Systemdefinition 1: Et edb-system, der bruges i arbejdet med planlægningen af et fodboldholds aktiviteter i løbet af sæsonen med hovedvægten på kamp og træningsplaner. Systemet skal primært være et planlægningsværktøj, men sekundært også et kommunikationsmedium til brug for trænere, forældre og klubbens ledelse. Systemet skal baseres på en billig PC med gængse værktøjer. Der skal i øvrigt tages hensyn til, at systemet skal kunne fungere i forskellige typer af miljøer præget af frivillig arbejdskraft med relativt stor entusiasme, men stærkt varierende PC erfaring Betingelser: De betingelser, som systemets videre udvikling og brug er underlagt. Anvendelsesområde: En eller flere organisatoriske enheders administration, styring eller overvågning af et problemområde. Teknologi: Den teknologi, som systemet udvikles til og ved hjælp af. Objekter: En kommende brugers opfattelse af et problemområde. Funktionalitet: De hovedfunktioner, som systemet tilbyder til understøttelse af arbejdsopgaver i anvendelsesområdet. Filosofi: Den filosofi, der ligger bag edb-systemet.

Opgaver Overvej hvorfor det er væsentligt at beskæftige sig systematisk med systemvalg. Hvad kan man aktivt gøre for at finde inspiration og tænke kreativt? Hvad er et rigt billede, og hvad bruges det til? Hvilke elementer skal indgå i det? Hvad er en systemdefinition, og hvad bruges den til?