Sådan underviser vi i stavning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Spørgeord/Spurnarorð
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
13 SEPTEMBER 2012 TIPS OG TRICKS OM KOMMUNEPLANTILLÆG 1 Brugerseminar 2012 Tips og tricks om kommuneplantillæg Hanne Klit Johansen, Byplanlægger, afdeling.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
”Intet” af Janne Teller
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Ordblindes problemer:
Læsning og læseprocesser II
HADERSLEV KOMMUNES 10.KLASSECENTER ved Kløften Skriftlige prøver Haderslev Kommune – 2013 Skriftlige prøve.
Den gode klasse Forældrenes rolle
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Ny Farm N Visning og.
Sprogtilegnelse i teori og praksis
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Grammatik hvorfor og hvordan?
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Ordblindhed Hvad er det?.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Tradition og Fornyelse
Klasseledelse Lene Heckmann.
Dansk 1. klasse.
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Introduktion til Kongen og hans Rige
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
PROGRAM Introduktion til internettet Hvad er en PC? Musetræning
SEO PÅ AU.
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
Statistik.
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Vejen mod at lære at læse
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
1 Test i Word 2007 Klik her for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at gemme dit dokument?
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Mød Aalborg Universitet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Valgmøde 7. april Velkomst 2.Skolebestyrelsens arbejde - Det formelle - og i praksis 3.Tidsfrister 4.Opstilling / valgliste 5.Eventuelt.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Præsentationens transcript:

Sådan underviser vi i stavning Forældremøde Sådan underviser vi i stavning 1

Staveudvikling Staveudvikling er en lang og kompliceret proces Ingen trin springes over Forskellig hastighed Tegning nr. 0 (Trappe med børn)

Stavning Elevers stavning er ikke kun rigtig eller forkert Fejl  staveforsøg Sikre at skrivelysten bevares   Et hvert staveforsøg viser hvor eleven er i sin staveudvikling og viser læreren hvad det næste undervisningsmål er.

Undervisningsplanlægning En staveprøve viser, hvor i staveudviklingen eleven er Lærer og elev taler om hvad eleven kan hvad eleven skal lære Lærer og elev fastsætter nyt undervisningsmål Undervise efter elevens undervisningsmål Afdække elevens staveudviklingstrin Evaluering af undervisningsmål Nye undervisningsmål 4

Staveundervisning Undervisning/materialer der arbejder hen imod målet Der rettes i forhold til staveudviklingstrin 5

Elevens rolle Indsæt foto nr. 58 Er med til at formulere hvad han kan og ikke kan Bliver bevidst om undervisningsmål Bliver bevidst om, hvordan man skal nå sit mål Arbejdsformer Indsæt foto nr. 58

Staveudvikling

Glidende staveudvikling A Eleven øver sig på trinnet bliver sikker arbejder mod næste trin B Lærer og elev sætter undervisningsmål – ét ad gangen Trin 5 Trin 4 A B Trin 3 A B Trin 2 A B Trin 1 A B A B 8

Staveudvikling

Trin 0 Forudsætningsniveau Sproglige forudsætninger Barnet opdager, at sprog kan gengives i skrift sætninger består af flere ord 10

TRIN 1 Viden om ord og bogstaver Eleven opdager, at det man skriver, svarer til det, man siger Eleven skal lære at dele sit talesprog i enkeltlyde Eleven har svært ved at huske bogstaverne og skrive dem i rigtig rækkefølge 11

Trin 1 Typiske staveforsøg Målord bodr bold tulipane tulipan siml smil Lad forældrene gætte målordene ved de to sidste ord. univertet universitetet dnusver dinosaur

Trin 1 Slutmål Hvad skal rettes Beherske en lydret stavestrategi og stave lydrette ord korrekt Hvad skal rettes Lydrette ord der er aftalt med eleven

TRIN 2 Udnyttelse af det fonematiske princip Eleven kan nu opdele talesproget i enkeltlyde Eleven har lært, at der til enhver lyd svarer et bogstav Eleven kan stave lydrette ord (ord der staves, som de siges)   14

TRIN 2 Typiske staveforsøg Målord fesg fisk vile ville sgole skole fårsiden forsiden val hval vender vinter Lad forældrene prøve at gætte målordene.

Trin 2 Slutmål Hvad skal rettes Blive bevidst om eksistensen af lydrette og ikke lydrette ord Hvad skal rettes Lydrette ord der er stavet forkert

Børnestavning Barnet kender indholdet Skrivelyst Skrivekompetence Bygger på de lyde der kan høres eller kendes En pædagogik i børnehaveklassen, 1. klasse og for nogle elever i 2. klasse 17

TRIN 3 Stavning efter regler Eleven ved nu, at den lydrette stavemåde ikke rækker til alle ord For eksempel ord der staves anderledes, end de udtales hæst = hest, de, havde, dag Nu skal eleven lære regler for eksempel Lange og korte vokaler Vokalers lyde b, d og g til p, t og k Konsonantfordobling Stumme bogstaver (d, h, g) 18

Trin 3 Typiske staveforsøg Målord fortel fortæl mugligt muligt gribbe gribe forsygnet forsynet hvand vand vindter vinter

Trin 3 Slutmål Hvad skal rettes – Beherskelse af lydfølge- og staveregler Hvad skal rettes – Alle lydrette ord, og ord der styres af de regler, som eleven har og har haft som undervisningsmål

TRIN 4 Udnyttelse af det morfematiske princip Eleven lærer at udnytte den viden, at et ord, der betyder det samme, staves på samme måde, selv om det udtales forskelligt flag flagstang tag tagsten sav savværk Eleven anvender de grammatiske endelser korrekt Eksempelvis ene / ende og nutids -r   21

Trin 4 Slutmål Hvad skal rettes Næsten fuld beherskelse af dansk retstavning Rette egne fejl ved hjælp fra ordbøger og stavekontrol Hvad skal rettes Næsten alle stavefejl

TRIN 5 Beherskelse af retskrivningen Der kan stadig forekomme stavefejl - ’svipsere’ Der tales med eleven om årsager til fejl Ordbogen bruges meget   Typiske staveforsøg Fremmedord (indvitation, sykses) Et eller to ord Slutmål Stavningen bliver automatiseret Hvad skal rettes Alle stavefejl rettes 23

Diktat og staveord Eleven lærer ikke at stave ved at skrive diktat At stave læres ved at eleven får kendskab til egen staveudvikling, undervisningsmål og slutmål at samtale om stavning korte intensive staveforløb I ’Prøver, Evaluering, Undervisning 2001’ fra UVM påpeger fagkonsulenter i dansk: ”de tider er slut hvor en diktat om ugen kunne gøre det ud for en målrettet, systematisk undervisning i retstavning der udfordrer den enkelte elev på netop hans eller hendes retstavningsniveau”. (Citat) 24

Hvordan arbejder vi med stavning i vores klasse Her indsætter den enkelte lærer sin egen plan 25

Opgave: Hvad er korrekt stavet Drøft sammen to og to hvilket der er den korrekte stavemåde 26

Samtale to og to Hvordan har du gjort, og hvordan vil du hjælpe dit barn fremover 27

Fælles opsamling Fik I gode idéer fra andre forældre 28