Sådan underviser vi i stavning Forældremøde Sådan underviser vi i stavning 1
Staveudvikling Staveudvikling er en lang og kompliceret proces Ingen trin springes over Forskellig hastighed Tegning nr. 0 (Trappe med børn)
Stavning Elevers stavning er ikke kun rigtig eller forkert Fejl staveforsøg Sikre at skrivelysten bevares Et hvert staveforsøg viser hvor eleven er i sin staveudvikling og viser læreren hvad det næste undervisningsmål er.
Undervisningsplanlægning En staveprøve viser, hvor i staveudviklingen eleven er Lærer og elev taler om hvad eleven kan hvad eleven skal lære Lærer og elev fastsætter nyt undervisningsmål Undervise efter elevens undervisningsmål Afdække elevens staveudviklingstrin Evaluering af undervisningsmål Nye undervisningsmål 4
Staveundervisning Undervisning/materialer der arbejder hen imod målet Der rettes i forhold til staveudviklingstrin 5
Elevens rolle Indsæt foto nr. 58 Er med til at formulere hvad han kan og ikke kan Bliver bevidst om undervisningsmål Bliver bevidst om, hvordan man skal nå sit mål Arbejdsformer Indsæt foto nr. 58
Staveudvikling
Glidende staveudvikling A Eleven øver sig på trinnet bliver sikker arbejder mod næste trin B Lærer og elev sætter undervisningsmål – ét ad gangen Trin 5 Trin 4 A B Trin 3 A B Trin 2 A B Trin 1 A B A B 8
Staveudvikling
Trin 0 Forudsætningsniveau Sproglige forudsætninger Barnet opdager, at sprog kan gengives i skrift sætninger består af flere ord 10
TRIN 1 Viden om ord og bogstaver Eleven opdager, at det man skriver, svarer til det, man siger Eleven skal lære at dele sit talesprog i enkeltlyde Eleven har svært ved at huske bogstaverne og skrive dem i rigtig rækkefølge 11
Trin 1 Typiske staveforsøg Målord bodr bold tulipane tulipan siml smil Lad forældrene gætte målordene ved de to sidste ord. univertet universitetet dnusver dinosaur
Trin 1 Slutmål Hvad skal rettes Beherske en lydret stavestrategi og stave lydrette ord korrekt Hvad skal rettes Lydrette ord der er aftalt med eleven
TRIN 2 Udnyttelse af det fonematiske princip Eleven kan nu opdele talesproget i enkeltlyde Eleven har lært, at der til enhver lyd svarer et bogstav Eleven kan stave lydrette ord (ord der staves, som de siges) 14
TRIN 2 Typiske staveforsøg Målord fesg fisk vile ville sgole skole fårsiden forsiden val hval vender vinter Lad forældrene prøve at gætte målordene.
Trin 2 Slutmål Hvad skal rettes Blive bevidst om eksistensen af lydrette og ikke lydrette ord Hvad skal rettes Lydrette ord der er stavet forkert
Børnestavning Barnet kender indholdet Skrivelyst Skrivekompetence Bygger på de lyde der kan høres eller kendes En pædagogik i børnehaveklassen, 1. klasse og for nogle elever i 2. klasse 17
TRIN 3 Stavning efter regler Eleven ved nu, at den lydrette stavemåde ikke rækker til alle ord For eksempel ord der staves anderledes, end de udtales hæst = hest, de, havde, dag Nu skal eleven lære regler for eksempel Lange og korte vokaler Vokalers lyde b, d og g til p, t og k Konsonantfordobling Stumme bogstaver (d, h, g) 18
Trin 3 Typiske staveforsøg Målord fortel fortæl mugligt muligt gribbe gribe forsygnet forsynet hvand vand vindter vinter
Trin 3 Slutmål Hvad skal rettes – Beherskelse af lydfølge- og staveregler Hvad skal rettes – Alle lydrette ord, og ord der styres af de regler, som eleven har og har haft som undervisningsmål
TRIN 4 Udnyttelse af det morfematiske princip Eleven lærer at udnytte den viden, at et ord, der betyder det samme, staves på samme måde, selv om det udtales forskelligt flag flagstang tag tagsten sav savværk Eleven anvender de grammatiske endelser korrekt Eksempelvis ene / ende og nutids -r 21
Trin 4 Slutmål Hvad skal rettes Næsten fuld beherskelse af dansk retstavning Rette egne fejl ved hjælp fra ordbøger og stavekontrol Hvad skal rettes Næsten alle stavefejl
TRIN 5 Beherskelse af retskrivningen Der kan stadig forekomme stavefejl - ’svipsere’ Der tales med eleven om årsager til fejl Ordbogen bruges meget Typiske staveforsøg Fremmedord (indvitation, sykses) Et eller to ord Slutmål Stavningen bliver automatiseret Hvad skal rettes Alle stavefejl rettes 23
Diktat og staveord Eleven lærer ikke at stave ved at skrive diktat At stave læres ved at eleven får kendskab til egen staveudvikling, undervisningsmål og slutmål at samtale om stavning korte intensive staveforløb I ’Prøver, Evaluering, Undervisning 2001’ fra UVM påpeger fagkonsulenter i dansk: ”de tider er slut hvor en diktat om ugen kunne gøre det ud for en målrettet, systematisk undervisning i retstavning der udfordrer den enkelte elev på netop hans eller hendes retstavningsniveau”. (Citat) 24
Hvordan arbejder vi med stavning i vores klasse Her indsætter den enkelte lærer sin egen plan 25
Opgave: Hvad er korrekt stavet Drøft sammen to og to hvilket der er den korrekte stavemåde 26
Samtale to og to Hvordan har du gjort, og hvordan vil du hjælpe dit barn fremover 27
Fælles opsamling Fik I gode idéer fra andre forældre 28