Hvordan konstrueres autenticitet?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kulturmøder og kulturforskelle
Advertisements

Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Musiksociologi- og kulturstudier
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Nye kulturvaner - om danskernes kultur- og fritidsaktiviteter 2004 ved seniorforsker Trine Bille, ph.d. Oplæg på konferencen Kulturens Plads.
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2 S t o r y t e l l i n g & P a t h o s.
Musiksociologi MM2 Forberedelse til symposium om nordisk populærmusik.
Musiksociologi MM1 Køn og seksualitet.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Camptema 2013 Hvordan kan Henne-området udvikles og kvalitetsudvikles med fokus på børnefamilier ?
Musikkultur S1+LT Musiksociologi.
Musikkultur S2+LT2 Køn og seksualitet.
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Musiksociologi MM Bourdieu: Den kulturelle produktion, og kunstens hierarkier og værdi. Danskernes kulturvaner. Fremlæggelse af idé til projekt/opg.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Musikkultur S1+LT Autenticitet Hvordan konstrueres autenticitet?
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Musiksociologi Music Management
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
Input til tænketank om Fremtidens biblioteker Danmarks Biblioteksforening, Vartov den 25. april 2012 Biblioteker og biblioteksbrug i tal.
Unges mediekultur 25. April 2012.
Børns og unges mediekultur Hørsholm, Børn og unges mediekultur Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Teamwork En praksisnær øvelse.
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Side 1 © 2008 Zapera.com A/S – Ryesgade 3A, 1.tv. – 2200 København N - Tel – Fax – Enhver offentliggørelse af disse.
Kulturstudier S1+LT Introduktion. Præsentation og forventningsafstemning Hvem er vi? Hvad skal vi?
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
30%... Vi forbereder os på DDB E-materialer set fra Silkeborg Toke Leth Laursen Silkeborg Bibliotekerne.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
forståelse & støtte til mønsterbrydere
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Kulturkonference på Comwell Middelfart september 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Workshop om bibliotekerne i vidensamfundet Roskilde den 28. september.
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
INDUSTRISAMFUNDET - fra damp til drivhusgasser -
Frivillighed i Danmark Resultater fra en befolkningsundersøgelse.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Århus, 8. april Integral Spiritualitet - og kristen tradition
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Beskæftigelsesråd Syddanmark Ove Gaardboe ”Hvornår er man syg og hvornår er man rask?” Hvor lang tid varer en influenza? Hvorfor kom de mon i dag?
Idrættens Analyseinstitut l Kanonbådsvej 12A l 1437 København K l Tlf l Senioridrætten i vækst -idrætsvaner blandt 60+ i Danmark.
Den måde vi vælge at leve og indrette vores liv på.
KANDIDAT- UDDANNELSE 2017.
-Hvad er det for en historie vi fortæller?
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Teater – ramme om en kulturel dimension i vores liv
Betydningen af fars barsel for lige løn mellem kønnene
”I gamle dage gik man til fodbold og gymnastik for at være sammen med sine venner – det gør man ikke mere!” - Perspektiver på børne- og ungdomsidræt i.
Tandlægernes rolle i det nære sundhedsvæsen
Hvem er fremtidens bibliotek til ?
Workshop Onsdag d. 19. september 2018 Kl
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Kortlægning - Styrker og svagheder
Saga er et internationalt digital-forlag med en bred udgivelsesprofil
Præsentationens transcript:

Hvordan konstrueres autenticitet? Musiksociologi MM1 08.11.12 Autenticitet

Moore (2002) Autenticitet: Et spørgsmål om fortolkning, der skabes og forhandles inden for en kulturel og historisk position. En konstruktion, der skabes, når man lytter til musik. Et spørgsmål om hvem, ikke hvad. Kommer til udtryk i diskurser om: Stil, performance. Sociale og økonomiske forhold. Kunstneres intentioner. Kunstneres integritet. Ofte opstilles dikotomien: Autenticitet >< det kommercielle.

Moore (2002) Førstepersonsautenticitet: Det umedierede udtryk (eks. især rock, Paul Weller, Springsteen, Neil Tennant). Forskellen mellem (mental) oprindelse/idé og (fysisk) manifestation reduceres til nul. Purity of practice (Bohlman), honesty to experience (Grossberg), authenticity of positionality (Taylor), authenticity of expression (Moore). ”[…] when an originator (composer, performer) succeeds in conveying the impression that his/her utterance is one of integrity, that it represnets an attempt to communicate in an unmediated form with an audience.” (s. 214) Eks. Pet Shop Boys: ”So Hard”, http://www.youtube.com/watch?v=zhHYKjFD4Ow

Moore (2002) Tredjepersonsautenticitet: Appropriation, tilegnelse af autenticitet (eks. Eric Clapton, tributebands) En musiker trækker på eller overtager autenticitet fra ”oprindelige” musikere (med førstepersonsautenticitet). Indskrivelse i traditioner og fællesskaber. Authenticity of emontionality (Taylor), authenticity of execution (Moore). ”[…] when a performer succeeds in conveying the impression of accurately representing the ideas of another, embedded within a tradition of performance.” (s. 218) Eks. Cream: ”Crossroads”, http://www.youtube.com/watch?v=h_aw0Mu0Wus

Moore (2002) Andenpersonsautenticitet: Sted, høren-til/”belonging” (eks. 80’er-rock fra den keltiske periferi, klubkultur). Distinktion fra andre slags kunst/kultur. Musikken skaber en følelse af centrerethed for lytteren. Lytteren/publikum står i centrum for autenticiteten. Authenticity of experience (Moore). […] when a performance succeeds in conveying the impression to a listener that that listener’s experience of life is being validatede, that the music is ’telling it like it is’ for them.” (s. 220) Eks. U2: ”With or Without You”, http://www.youtube.com/watch?v=XmSdTa9kaiQ

Moore (2002) NB. Disse tre former for autenticitet overlapper. Sådan bruger du Moores begreber: Spørg ikke hvad, men hvem der tilskrives autenticitet? Er det kunstneren, en ”anden”, eller publikum? Autenticitet ligger ikke immanent i musikken, men i de værdier publikum tillægger den.

Rock og autenticitet, (Keightley 2001) ”Authenticity can be thought of as the compass that orients rock culture in its navigation of the mainstream.” (s. 131) Autentisk Uautentisk Ægte følelser Uoprigtig Ukorrumperet Kommerciel Originalitet Kopi Kunst Pop/mainstream Seriøs (episk, tragisk) Useriøs (komisk, overfladisk) God=”sand” God=høje salgstal Individ/subkultur Massekultur Stærk autor Masseproduktion ”Unplugged” Afhængig af teknologi Etc. Etc.

Rock og autenticitet, (Keightley 2001) s. 137 Et eksempel fra 90’erne: http://www.youtube.com/watch?v=g3C7DECI0jU eller http://www.youtube.com/watch?v=gpuh1WE-RVw

Danskernes kulturvaner (2012) De 10 mest markante udviklingstræk i borgernes kulturvaner, 2004-2012: Den teknologiske udvikling over de seneste år har ændret borgernes kultur- vaner gennemgribende. Den overordnede tendens er, at de traditionelle kul- turområder og medier holder niveau, mens nye medier og apparater skaber yderligere forbrug. Der er sket en stigning i befolkningens kulturforbrug fra 2004-2012 – både blandt voksne og børn og inden for hovedparten af kulturområderne. De stør- ste stigninger i voksnes forbrug og aktivitet ses inden for musik, sport og mo- tion, frivilligt arbejde og brug af internettet. Der er stabilitet eller nedgang i den voksne befolknings forbrug af film, biblio- teker, attraktioner, TV, aviser og blade. Gruppen af nydanskere bruger oftere biblioteket og arbejder frivilligt i større omfang end befolkningen som helhed. Nydanskere benytter i mindre omfang kunst- og kulturtilbud som teater, museer og koncerter. De største stigninger i børns forbrug og aktivitet ses inden for musik, com- puterspil/digitale spil, teater/scenekunst, skønlitteratur og brug af internettet. Børnene har generelt et højere aktivitetsniveau end de voksne.

Danskernes kulturvaner (2012) De 10 mest markante udviklingstræk i borgernes kulturvaner, 2004-2012: 6. Langthovedpartenafdenvoksnebefolkningkankarakteriseressomaktiveeller meget aktive på områderne Kunst & Kultur, Fritid og Medier. På Kunst & Kul- turområdet er kvinderne stærkest repræsenteret, på Fritidsområdet er der ikke den store kønsforskel, og på Medieområdet er mændene stærkest repræsenteret. 7. Uddannelse og indkomst er betydende faktorer for kulturforbruget. Ikke-bru- gerne findes især blandt personer med grundskole eller faglig uddannelse som højeste uddannelse og blandt personer med lav husstandsindkomst. 8. Søgningentilområderneopera,ballet,skuespil,musical,klassiskkoncertogkunst- museum tilsammen kan måles over tid. Andelen af ikke-brugere er her den laveste siden 1964 – med halvt så mange ikke-brugere som i 1964. Det er især de ældre over 60 år, de 15-19-årige samt kvinderne, der er blevet mere aktive kulturbrugere. 9. Børnene er generelt aktive på alle hovedområderne. På områderne Kunst & Kultur og Medier er piger mere aktive end drenge. På Fritidsområdet er drenge de mest aktive. Der ses desuden en markant sammenhæng mellem forældres og børns kulturvaner. 10. Halvdelenafbefolkningenvurderer,atdetoffentligeskulturudgiftererpassende. Desuden er der cirka lige store andele, der mener, at der bruges hhv. for få og for mange penge til kultur. Borgernes egne kulturudgifter er generelt set faldet siden 2004. Den teknologiske udvikling og nye sports- og motionsvaner slår især igennem her.

Danskernes kulturvaner (2012) Samfundet bør have størst fokus på: ”Den traditionelle kultur – Den moderne kultur” Samfundets grundlæggende værdier skal: ”Styrkes gennem kulturen – Udfordres gennem kulturen” Samfundet bør have størst fokus på: ”Den klassiske kultur – Den nyskabende kultur ” Vi skal prioritere: ”Finkultur højest – Folkelig kultur højest” Kulturens vigtigste opgave er at: ”Skabe refleksioner på et højere plan – Underholde” Kulturen skal først og fremmest: ”Have et højt niveau – Være for alle”

Danskernes kulturvaner (2012) Hverdagens musik?

Danskernes kulturvaner (2012)

Danskernes kulturvaner (2012)

Danskernes kulturvaner (2012)