Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Musiksociologi 08.05.14 MM1 Køn og seksualitet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Musiksociologi 08.05.14 MM1 Køn og seksualitet."— Præsentationens transcript:

1 Musiksociologi MM1 Køn og seksualitet

2 Køn og seksualitet

3 Køn og seksualitet Vi tænker ofte på køn og seksualitet som noget meget visuelt, men det kommer også til udtryk musikalsk. Sonateform: Eks. Beethoven: Coriolan-ouverture. Stemme: Eks. Otto Brandenburg: Når en sailor går i land.

4 Frit oplæg ved Peder

5 Begrebsmæssigt Køn/Gender Seksualitet/Sexuality
Køn er performative (Butler). Køn er socialt konstruerede. Køn er ikke blot repræsenteret i musik, musik konstruerer også køn.

6 Køn og seksualitet Overordnede betragtninger (Longhurst 2007, s ): Vi må kigge udover et fokus på musikindustri eller musikforbrug. Musikindustrien er mandsdomineret. Karakteristik af forskellige former for maskulinitet i ”cock rock” og ”teenybop.” Sammenhængen mellem disse tekstuelle og performative former, og publikum. Forsøg på at kigge udover sangtekster. Pop repræsenterer en ”femininisering” af rock. Køn og seksualitet er flydende begreber, der konstrueres. Eks. fra Frith & McRobbie (1990): Tammy Wynette: ”Stand By Your Man” >< Helen Reddy: ”I Am Woman”

7 Køn og seksualitet To eksempler, der i sin tid skabte debat: John Zorn/Naked City: Torture Garden. Anne Linnet/Marquis de Sade: Marquis de Sade

8 Tekstgennemgang ved Laura
Green: "Exposing the gendered discourse of music education", Feminism and Psychology 12/2 (2002), s

9 Barrierer for kvinder Penge (kvinder har ikke adgang til økonomiske midler; der er ikke ligeløn). Udstyr (rockinstr. er stereotypt maskuline, derfor er det svært for kvinder, at få adgang til dem). Transport (kvinder ejer ikke transportmidler i samme grad som mænd; de er afhængige af andre) Rum/plads (mangel på privatsfære og udelukkelse fra offentlige rum). Regulering af kvinders fritid/leg (af forældre og kærester/ægtefæller) Mandlige musikeres udelukkelse af kvindelige (pga. rockens maskuline identitet mm.) Bayton, M.: ”Women Making Music”, Bennett, Shank & Toynbee (red.): The Popular Music Studies Reader, (Routledge, Abingdon, 2006), s

10 Stærke kvinder? Madonna, udfordrer kønsroller inden for mainstream. Queen Latifah, bruger hiphoppems maskuline ”troper”. Aretha Franklin, ”Respect”. C. Aguilera, blanding af de to forrige eks.?

11 Maskulinitet og rock Se også: Straw, Will: “Characterizing the Rock Music Culture”, Frith & Goodwin (ed.): On Record, (Routledge, London, 1990), s

12 Maskulinitet og rock Se også: Straw, Will: “Characterizing the Rock Music Culture”, Frith & Goodwin (ed.): On Record, (Routledge, London, 1990), s

13 Maskulinitet og rock Den umandige mand?

14 Frit oplæg ved Asger

15 Opgaven Selvvalgt emne/problemstilling med udgangspunkt i semesterets undervisning. Tager udgangspunkt i pensum. Inddrager anden relevant litteratur. Demonstrer: Evnen til at formulere et opgavespørgsmål. Kritisk stillingtagen (analyse, refleksion, argumentation). Basal opgaveteknik og formalia. 8. maj: Aflever/fremlæg idé. 15. maj: Aflever synopsis/problemformulering. 22. maj: Vejledning 11. juni: Aflevering 7-10 sider

16 Opgavens pentagon Den gode opgave, (Samfundslitt., 2008), s. 29

17 Projektopgaver Den gode opgave, (Samfundslitt., 2008), s. 31


Download ppt "Musiksociologi 08.05.14 MM1 Køn og seksualitet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google