Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kulturstudier M, KA1 17.04.13 Art Worlds Hvem skaber kunsten?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kulturstudier M, KA1 17.04.13 Art Worlds Hvem skaber kunsten?"— Præsentationens transcript:

1 Kulturstudier M, KA1 17.04.13 Art Worlds Hvem skaber kunsten?

2 Art Worlds, definition (s. 1) -”All artisitic work […] involves the joint activity of a number, often a large number, of people.” -”The work always shows signs of that coorperation.” -”[…] patterns of collective activity we can call an art world.” -”It produces […] an understanding of the complexity of the cooperative networks through which art happens […].”

3 Kunst som aktivitet 1.Idé. 2.Udførelse af idé. -Produktion af værk (mere eller mindre fysisk). -Forudsætter produktion og udbredelse af materialer og udstyr. 3.Salg/køb af kunstnerisk aktivitet/værker. 4.”Support”. 5.Modtagelse og forståelse af værker (publikum). 6.Skabelse/opretholdelse af begrundelse for kunst (æstetik/kritik/smagsdomme). 7.Uddannelse og indlæring af kunstneriske færdigheder. 8.Samfundsorden, stabilitet, strukturel sikkerhed. (NB. ”If one or another of these activities does not get done, the work will occur in some other way. […] It will not be the same work. But that is far different from saying that it cannot exist at all unless these activities are performed.” (s. 5)

4 Arbejdsdeling Jf. Beckers rulleteksteksempel, se i et CD-cover. ”To analyze an art world we look for its characteristic kind of workers and the bundle of tasks each one does.” (s. 9) Findes i større eller mindre grad i kunstverdenen. - Fra singer-song writer til karaoke.

5 Kunst og kunstnere Ofte skel mellem kernen af den kunstneriske produktion og håndværk/”support”/spin-off/etc. Truisme: ”The ideology posits a perfect correlation between doing the core activity and being en artist. If you do it, you must be an artist. Conversely, if you are an artist, what you produce must be art.” (s. 18) Altså: Kunstens værdi/status er afhængig af kunstverdenens (musikmiljøets) anerkendelse af det som kunst, snarere end en værdi der ligger i værket eller ”musikken i sig selv.” Værdi, status, ægthed, status, autenticitet er først og fremmest sociale konstruktioner.

6 Netværk (coorperative links) ”Whatever the artist […] does not do must be done by someone else. The artist thus works at the center of a network of cooperating people […].” (s. 25) NB. Forskellige aktører i netværket har forskellige mål: mht. økonomi, karriere, æstetik. Forhandlingen mellem de forskellige aktører er ikke kun økonomisk. Kunstnere tilpasser sig omgivelserne og situationen.

7 Netværk (coorperative links) ”Whatever the artist […] does not do must be done by someone else. The artist thus works at the center of a network of cooperating people […].” (s. 25) NB. Forskellige aktører i netværket har forskellige mål: mht. økonomi, karriere, æstetik. Forhandlingen mellem de forskellige aktører er ikke kun økonomisk. Kunstnere tilpasser sig omgivelserne og situationen.

8 Konventioner 1.”[…] the possibility of artistisc experience arises from the existence of a body of conventions that artists and audiences can refer to in making sense of the work.” (s. 30) 2.Conventions make possible the easy and efficient coordination of activity among artists and support personel.” (ibid.) Konventioner lægger bånd og skaber rammer.

9 Konventioner Grupper, der er indforståede med konventionerne: 1. Det almindelige (dannede) publikum. 2. Den ”seriøse” lytter. Fan. 3. Kunstnere, kunststuderende, tidligere studerende. Er der nogle personer, hvis smagsdomme er bedre end andres?


Download ppt "Kulturstudier M, KA1 17.04.13 Art Worlds Hvem skaber kunsten?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google