ADHD hos unge og voksne Munkebo den Erik Pedersen Overlæge

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Advertisements

Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Den 16.august 2010 Regionsgården
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Tema: Hvordan kan jeg forebygge
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Rammer for ungdommen Øgede krav fagligt og socialt
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til unge i OPUS
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Psykolog Tue Hartmann Center for Psykiatrisk Forskning
Bokstav børn.
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
ADHD hos voksne Pårørendeseminar Aulum den 6. oktober 2012
Behandling Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
TERM modellen Introduktion til øvelse
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sygeplejerskeuddannelsen
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Bedre Psykiatri Medborgerhuset Lunden Silkeborg.
Mestring af ADHD som voksen.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
PsykiatriFondens UngdomsProjekt Undervisere: Psykolog Therese Dittmann
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
ADHD hos voksne Aulum den 4. oktober 2014 V. Agnethe Elkjær,
Sårbarhed hos børn og unge
F90.0 Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Travlhed eller stress? Anspændthed Stress Travlhed Lyst Ulyst.
Voksne med ADHD Samsø 2. september 2014.
Metha Jensen Depression Pårørendeseminar Aulum fritidscenter.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Stress En folkesygdom?.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Psykoedukation skizofreni
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
ADHD hos voksne Aulum den 3. oktober 2015 V. Agnethe Elkjær, distriktssygeplejerske med special- uddannelse i psykiatri. Regionspsykiatrien Vest, Herning.
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Unge med ADHD – hvordan kan vi hjælpe. PsykInfo og ADHD Østsjælland, 6
Psykoedukation skizofreni
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
ÅRSAGER TIL DEPRESSION:
ADHD Andreas Glahn Wernlund Speciallæge i psykiatri
Præsentationens transcript:

ADHD hos unge og voksne Munkebo den 20.4.2009 Erik Pedersen Overlæge Regionspsykiatrien Herning Mail: hecep@ringamt.dk

Dagens oplæg Hvad er ADHD Hvorfor interessere sig for lidelsen Årsager Hvornår skal vi få mistanke om lidelsen Klinisk billede hos voksne Plan for udredning. Plan for behandling. Visioner for fremtiden

Hvad er ADHD DSM-IV-diagnose Hyperkinetisk forstyrrelse F90.9 er ICD-10-diagnosen DAMP – Deficit i attention, motor control og perception MBD - minimal brain damage/dysfunction

Kernesymptomer Opmærksomhedsforstyrrelse Hyperaktivitet Impulsivitet Vedholdende opmærksomhed Selektiv opmærksomhed Delt opmærksomhed Hyperaktivitet Omkringfarende Indvendig uro og rastløshed, uro på hænder og fødder Impulsivitet Kan ikke vente på, det bliver deres tur, går fra køen Afbryder andre

Nedsat koncentration/opmærksomhed Svært ved at fæstne opmærksomheden ved detaljer Svært ved at holde fokus på én opgave Synes ikke at høre, hvad der bliver sagt Svært ved at følge instrukser eller fuldføre opgaver Svært ved selv at tilrettelægge opgaver/arbejde Undgår eller afskyr opgaver, som kræver vedholdende opmærksomhed Mister nemt nøgler, punge, mobiltelefoner, tøj, værktøj Lader sig nemt distrahere af ydre stimuli Er glemsom i forbindelse med dagligdags aktiviteter, aftaler, rutiner Både ICD-10 og DSM-IV-: Mindst 6 af disse 9

Hyperaktivitet/impulsivitet Uro i hænder og fødder/sidder uroligt Forlader sin plads ved bordet/i mødet Løber/farer rundt på utilpasset måde Har vanskeligt ved at være stille, støjende adfærd Excessiv motorisk aktivitet, som ikke lader sig styre Svarer før spørgsmål er afsluttet Kan ikke vente på, at det bliver deres tur Afbryder eller maser sig på Taler for meget, uden situationsfornemmelse DSM-IV: 6 af disse 9 ICD-10: 3 af de første og 1 af de sidste

Generelle kriterier Forstyrrelserne har været til stede i mindst 6 måneder Begyndelsesalder før 7 år Forstyrrelserne optræder i flere situationer, arbejde , skole, fritid Forstyrrelserne forårsager betydelige vanskeligheder socialt, beskæftigelsesmæssigt, uddannelsesmæssigt

Hvorfor interessere sig for lidelsen ADHD er hyppigt forekommende . 3-5% hos børn og over 50% har alvorlige symptomer i voksenalderen. Høj grad af arvelighed. Ofte flere med ADHD i familien Anden psykiatrisk lidelse er hyppigt forekommende og ofte henvisnings-/indlæggelsesårsag Lidelsen overses ofte - du ser kun, hvad du ser efter ADHD medfører store lidelser og samfundsmæssige omkostninger ADHD patienter er ofte massivt medicinerede og fejlbehandlede ADHD patienter kræver på baggrund af deres grundlidelse en særlig indsats af medarbejdere i sundheds – og socialvæsenet

Adhd-livstidsvanskeligheder Førskolealderen Forstyrrende adfærd Skolealderen Mislykkede skoleforløb Dårlig socialisering Selvforskyldte problemer Ungdommen Lav selvværdsfølelse Rygning Misbrug af alkohol, hash og andet Kriminalitet Bilulykker

Adhd-livstidsvanskeligheder Studietiden Mislykket akademisk karriere Mislykket erhvervsmæssig karriere Misbrug Voksen Mislykkede parforhold Ringe erhvervsmæssig historie Kronisk misbrug og afhængighed Kriminalitet og fængselsophold

Årsager Genetiske faktorer i 60-80% af tilfældene. Flere gener involveret. Kromosom 5 og 11. Eksogene faktorer: 1. Præmaturitet - lav fødselsvægt 2. Brug af alkohol og tobak i svangerskabet. 3. Iltmangel under fødslen Strukturelle og funktionelle undersøgelser af hjernen visser formindskelse af cerebellum og basalganglier samt abnormitet i frontale og striatale forbindelser. Dopamin- og noradrenalinsystemet er involveret på en sådan måde, at de forskellige hjernedele ikke arbejder sammen.

Hvornår skal vi få mistanke om ADHD Hos patienter der gentagne gange udebliver uden afbud Hos patienter der gentagne gange kommer ud for uheld eller ulykker og tilsyneladende konstant er uforsigtige og ikke lærer af erfaringer Hos patienter der ikke kan sidde stille under samtalen

Hvornår skal vi få mistanke om ADHD Hos patienter med psykiske lidelser med dårlig respons på konventionel psykiatrisk behandling, såvel psykoterapi som psykofarmakologisk behandling Hos patienter med en livshistoriefortælling med gentagne frustrationer over tilværelsen. Intet lykkes, man er altid på vej til noget andet i job, uddannelse eller parforhold, og hos personer med lavere funktionsevne end forventet af forældre, kolleger, lærere og under det niveau, der svarer til ens IQ Hos patienter med dårlig orienteringsevne Hos patienter med ujævn profil i Weiss III test

Klinisk billede hos voksne Funktionsforstyrrelsen med nedsat frontal aktivitet påvirker de eksekutive funktioner. 1. Vanskelighed ved at planlægge og føre planer ud i livet. 2. Vanskelighed ved at skaffe sig overblik. 3. Vanskelighed ved at prioritere 4. Vanskelighed ved konfliktløsning og regulering af emotionelle reaktioner. Vanskelighederne er uafhængige af intellekt.

Henvisning Hvor kommer patienterne typisk fra Henvist fra praktiserende læger Patienter henvist til psykiatrien for anden psykisk lidelse på grund af øget opmærksomhed på ADHD i alle faggrupper Misbrugsrådgivningen, socialforvaltningen, Forældre til børn med ADHD efter råd fra Børnepsykiatrisk afdeling

Hvad bør henvisningen indeholde Disposition Oplysning om graviditet og fødsel( tobaks- rygning og alkoholmisbrug, præmaturitet) Lidt om skole- og erhvervsanamnese. Misbrug, kriminalitet Bilag: Kopi af evt. psykologerklæringer og ressourceprofil. Blodprøvescreening, Ekg, vægt og BT.

Udredning Foretag den sædvanlige standardudredning for psykiatrisk lidelse. Suppler med specifik ADHD udredning: ADHD selvrapporteringsskema (ASRS v1.1. Udfyld skemaet sammen med pt. og gerne sammen med nærtstående pårørende. Bed om eksempler fra dagligdagen til forståelse af symptomets betydning for patientens liv Tænk på, at symptomet skal have været til stede siden tidlig barnealder

- Udredning fortsat Suppler eventuelt med oplysninger fra skole/uddannelsessted, socialforvaltning og arbejdsplads. NB: ADHD patienter er ofte dårlige selvrapportører. Vurder tilstedeværelse af anden psykisk lidelse Udfyld: Min egen ADHD profil Vurder helhedsbilledet og prioriter Hvad giver de sværeste symptomer Hvad giver den største funktionsnedsættelse

Komorbiditet

85 % af voksne med Adhd har en eller flere andre psykiske lidelser 55% har misbrug af forskellig art 50% lider af angst og har søvnforstyrrelser 23% har periodiske depressioner 13% har bipolær lidelse 20% har læse- og indlæringsvanskeligheder 18% mænd og 8% kvinder har personligheds- forstyrrelser, dyssocial-borderline 14% mænd og 6% kvinder har OCD, tics eller Tourettes syndrom

Diagnosen Adhd diagnosen er en klinisk diagnose Der er altid en karakteristisk udviklingshistorie med betydelige vanskeligheder, der tiltager med voksende krav. Ingen psykologisk test eller undersøgelse giver i sig selv diagnosen. I din udspørgen skal du ned i nogle detaljer i patientens symptom og funktionsbillede, som du ikke har lært og har svært ved at forestille dig.

Behandlingsplan ved ADHD og evt. comorbiditet Beskriv lidelsens natur for patient og pårørende Beskriv behandlingsmuligheder Medicin – virkning og mulige bivirkninger Psykosocial intervention ADHD- foreningen - hjemmeside på Internettet – pjecer – anden litteratur Beskriv forventet effekt på symptomerne Beskriv mulig effekt på funktionsniveau Beskriv hvordan en ændring til det bedre i patientens og familiens liv også kan være svær. Medinddrag familien i behandlingen Vurder og iværksæt støtte til uddannelse - arbejde, men giv tid til omstilling NB: medicinsk behandling for ADHD kan gives sammen med andre psykofarmaka til behandling af comorbiditet, men øvrige symptomer dæmpes ofte stærkt, når patienten kommer i behandling for ADHD

Medicinsk behandling Methylfenidat effekttid Ritalin 3 timer Ritalin uno 8 timer Concerta 12 timer Dexamfetamin 4 timer Modafinil 24 timer Atomoxetin Strattera 24 timer

Behandlingsanbefalinger – og - erfaringer Ritalin 10 mg kl. 7 – 10 - 13 eller ritalin uno 20 mg om morgenen Ring i morgen og fortæl, hvordan det har virket Opfølgning om 1 uge med pårørende. Vurdering af effekt og mulige bivirkninger (skema) Optitrering til evt. x 4 og over 1 – 2 måneder optitrering af enkeltdoser til 15 (20) mg x 4 Eventuel omstilling til Ritalin uno 20 mg (30 mg) kl 7 og kl 13 efter 1 – 2 måneder. Færre doser – bedre compliance Hvis Ritalin er kontraindiceret eller ved behov for skift pga bivirkninger: Caps. Strattera 40 mg om morgenen. Samme opfølgning som ved Ritalinbehandling Øgning til 50 – 60 – 70 -80 mg om morgenen efter 1 – 2 uger afhængig af effekt og bivirkninger. Husk blodprøvekontrol (levertal) før, efter 1 måned, 3 måneder og 1 gang årligt.

-erfaringer fortsat Typiske patientreaktioner efter 1. døgn Jeg mærker en fantastisk ro indvendigt, og for første gang i mit liv har jeg sovet natten igennem og er vågnet udhvilet om morgenen. Den indvendige motor kører ikke mere. Jeg er rolig og kan koncentrere mig. Typiske patientreaktioner efter 14 dage Jeg har stadigvæk den ro indvendigt. Jeg kan sidde stille og være med til mange ting i familien. Vi kan spise sammen, og nu kan jeg se en hel film i fjernsynet og få noget ud af det. Jeg kan læse avis og har sågar åbnet en bog. Jeg siger ikke så mange dumme ting. Jeg er blevet meget mere glad og har med et fået meget mere selvtillid.

Bivirkninger, methylfenidat Appetitnedsættelse Søvnproblemer Mavepine Hovedpine Tics? Tristhed Følelsesmæssig uligevægt Rigid adfærd Forhøjet BT og puls

Bivirkninger, atomoxetin Appetitnedsættelse Kvalme, mavesmerter Aggressivitet, irritabilitet Leverpåvirkning? Selvmordstanker? Søvnproblemer Forhøjet BT og puls.

Psykosocial intervention Forudsætningen for et godt resultat er, at personen med Adhd tager ejerskab til og ansvar for sin lidelse. Kun det, personen er motiveret for og kan samarbejde om, vil lykkes. Sæt realistiske mål, gå efter små, sikre sejre Aflæring af års nederlag og identitet som taber tager lang tid.

Psykosocial intervention Psykoedukation, patient, nære pårørende, kolleger. Kognitiv adfærdsterapi. Udvikling af kompenserende strategier og aflæring af destruktive mestringsstrategier. Tilpasning af fysiske omgivelser i hjem, uddannelsesinstitution og arbejdsplads. Tage hånd om sekundære emotionelle symptomer, sorgreaktioner, vrede, skyldfælelser.

Psykosocial intervention Tilpasning af sociale omgivelser Vurdere behovet for kontakt til det kommunale system-støtteperson-hjælpemidler-uddannelse på særlige vilkår-mentor på arbejdsplads o.s.v. Tag evt. udgangspunkt i : Min egen ADHD profil. Vær opmærksom på, at en person med ADHD ikke kan navigere i det kommunale system på baggrund af sine kernesymptomer.

Min egen Adhd profil Jeg har svært ved at beskrive mine vanskeligheder. Jeg har svært ved at styre mit temperament. Jeg er meget impulsiv. Jeg er påvirkelig over for stress. Jeg kan ikke koncentrere mig i længere tid. Jeg har svært ved at huske. Jeg har svært ved forandringer. Jeg er selvdestruktiv.

-profil: Manglende tidsfornemmelse Jeg har svært ved at møde til tiden. Jeg har svært ved at komme op om morgenen. Jeg har svært ved at komme i seng om aftenen. Jeg har svært ved at følge en døgnrytme. Jeg har svært ved at vurdere, hvor lang tid en opgave tager.

-profil: Organisering og planlægning Jeg kan ikke motivere mig selv. Jeg har svært ved at bevare overblikket. Jeg har svært ved forandringer Jeg har svært ved at få betalt regninger og styre min økonomi. Jeg har svært ved at organisere tøjvask. Jeg har svært ved at planlægge og udføre indkøb. Jeg har svært ved at overskue køkkenarbejde. Jeg har svært ved at få gjort rent. Jeg har svært ved at skifte opgaver og gøre ting færdige.

-profil: Det sociale samspil Jeg skal helst have en information ad gangen, og den skal rettes direkte mod mig. Jeg har svært ved at forstå andres reaktioner. Jeg har svært ved at lade andre tale færdig. Jeg har svært ved at få og holde på venner. Jeg misforstår ofte, det der sker omkring mig. Jeg har det svært i store forsamlinger. Jeg har svært ved at vente. Jeg er utryg i nye omgivelser.

-profil: Andet Det er svært for mig at benytte offentlige transportmidler. Jeg er overfølsom overfor lys og lyd. Jeg har svært ved at skrive. Jeg har svært ved at læse. Jeg har svært ved at regne.

Langtidserfaringer Medicinsk behandling virker, når man tager den Manglende struktur og pres fra omgivelserne nedsætter effekten af den medicinske behandling Manglende støtte fra det kommunale system fylder meget i behandler/patientkontakten og forlænger forløbet i regionspsykiatrien Optimalt samarbejde mellem kommune og regionspsykiatri kan medføre, at ADHD patienten kan udleve sit potentiale og blive en værdifuld bidragyder i samfundet.

Visioner for fremtiden Kendskab til ADHD hos voksne vil udbredes i sundhedsvæsenet, socialvæsenet og i kriminalforsorgen. Screening for ADHD bliver en obligatorisk del af den psykiatriske undersøgelse i voksenpsykiatrien Udrednings- og behandlingsprogrammer manualiseres, sådan at udarbejdelse af behandlingsplaner der inddrager patient, familie, socialforvaltning, uddannelsesinstitutioner og arbejdsmarked bliver rutine At det må blive virkeliggjort, at rigtig mange ansatte i psykiatrien og i socialsektoren kan få den store glæde, det er at se et stærkt lidende og handikappet menneske blomstre og udleve meget mere af sit potentiale og høre ham sige dig tak, fordi du efter så mange år så ham og gjorde det, der skulle til.

Nyttig litteratur Thomsen PH, Damm D. Et liv i kaos. Om voksne med ADHD. København: Hans Reitzels forlag, 2007. Hoem S. ADHD. En håndbog for voksne med ADHD. Dansk Psykologisk Forlag, 2008. Pedersen E. ADHD hos voksne. Månedsskrift for praktisk lægegerning 2008, Årgang 86, side 537-548.