1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Forretningsudvikling og Urmennesker
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
13 SEPTEMBER 2012 TIPS OG TRICKS OM KOMMUNEPLANTILLÆG 1 Brugerseminar 2012 Tips og tricks om kommuneplantillæg Hanne Klit Johansen, Byplanlægger, afdeling.
Kend din hverdagskemi Evaluering af oplysningskampagne for Miljøstyrelsen 2013.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
”Intet” af Janne Teller
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Workshop almene boligdage
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
FODBOLDAFSLUTNING 2005 EVENT AFDELINGEN TILBYDER FØLGENDE ABs HISTORIE GENNEM 100 ÅR MED LARS TJØNSER (FOREDRAGET VARE CIRKA 9 TIMER) PAPKARTONER PÅ 101.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Modul 1 - Processer.
Arbejdspladsudvikling
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
Sprog/billeder på Internettet
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Dataopsamling og GPS-styring
Elevernes digitale dannelse
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Hvordan kommunikerer ATP?
Transport Transport  Morten, Johan og Mikkels undersøgelse:  Vi ville finde ud af, hvor mange der kører, cykler eller går i skole. Vi vil lave en film.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
12. Virksomhedens miljøforhold – virksomhedens miljøbelastning
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
”Religion er opium til folket”
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Statistik.
Procent til decimaltal
Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
Præsentation af Det retoriske kompas
Hvad er målgruppeanalyse
1 Kursus i Målgruppeanalyse 1.Kursusgang
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Procesværktøjer.
Vejlederens kommunikation
Snak med din sidemand om dette et par min.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Indhold Kort om sundhedsprofilen Hvad kan man bruge sundhedsprofilen til? Udvalgte data Hvordan skal den læses? Kommunikationsstrategi 2.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
Opgave 2 24 Opgave 23 Opgave 22 Opgave 21 Opgave 20 Opgave 19 Opgave 18 Opgave 17 Opgave 16 Opgave 15 Opgave 14 Opgave 13 Opgave 12 Opgave Opgave.
Jeopardy Ikast Vestre Skole
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Kroppens funktioner og Den rette dosis
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Kursus i Målgruppeanalyse
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Præsentationens transcript:

1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann

Når man plukker… 2

Gruppearbejde 3

Hvad gør vi? 4

Budskaber 5

6 Mål for vores kommunikation Hvad er det egentlig vi vil, når vi vil kommunikere og hvorfor er det vigtigt, at vi ved det?

En god historie 7

8 Det lange seje træk •År efter år har kampagner fået flere og flere til at bruge selen •91% bruger selen på forsædet for 15 år siden var det ca. 80 % •Hver kampagne har fået et par procent mere til at bruge selen

9 Udvikling Antal dræbte Trafik mia vognkm Dræbte Trafik 432 i 2003

10 Et trin ad gangen •...med et klart mål - alle skal bruge selen •…Men med realistiske forventninger 1-3 % skal rykkes hver år •Dine mål skal være konkrete og realistiske •Og du skal hele tiden holde øje med om dine mål bliver nået

11 Analyse af situationen - tænk før du handler •Gå fra problem til løsning igennem flere trin •Viden om problemet •Vurdering af tidligere løsninger •Definition af målgruppe •Forslag til handling

12 …for ellers fungerer det ikke •Alle sorterer deres affald om et år •50 % færre dræbte i trafikken på to år •Ingen rygere i 2010 •Ingen cykler ved stationen

Budskaber •Målet er ikke dit budskab •Budskabet er ikke dit slogan •Budskabet skal være klart, entydigt og give mulighed for at handle 13

Fra mål til slogan Mål: •Færre skal dø af kræft og livstilssygdomme – middellevetiden op med tre år Budskab: •Spis mere grønt og frugt Slogan: •Seks om dagen 14

15 Målgrupper

16 En film fra de gode gamle dage... - og stamfar til Polle, Bruce Jensen og Eddie C.

17 Så er der film...

Kurt ka’ li’ Kubik •Mange priser •Blev en del af sproget •Kan huskes 26 år efter •Men… 18

…den virkede ikke I dag: •Få procent af de unge er skyld i 100 dødsfald om året! Ud af 309 dræbte i trafikken. 19

•Hvorfor havde den ikke nogen effekt? •Hvor gik det galt - i segmenteringen eller i stilen eller ….? •Sum i to minutter 20 To mands summeøvelse

Med den nye viden 21

22 25 år efter Kurt •Dead Man Walking •Dropdet.nu •Fra udødelige unge til unge med sociale netværk •Livsituationen har stor betydning for modtagelsen af kommunikation

23 En målgruppe er den gruppe mennesker, man som afsender er interesseret i at kommunikere til, hvad enten man vil: •Oplyse dem om noget •Få dem til at handle •Underholde dem •Ønsker at sælge dem et eller andet. Hvad er en målgruppe?

Vigtigt om målgrupper •Forskel på målgruppe og masse •Man skal ikke blot vide, hvem man henvender sig til; man skal også vide noget om dem 24

25 Målgruppen skal være i besiddelse af nogle fællestræk, der gør dem til en gruppe f. eks: •Nye indflyttere •Motorcyklister over halvtreds •Beboere i et boligkvarter •Borgere i Næstved kommune...men ofte skal de opdeles i delmålgrupper Målgruppens fællestræk

26 Hvad påvirker målgruppen •Deres informationsbehov •Er budskabet relevant for dem? •Hvad er deres viden og holdning til emnet

27 Informationsbehov •Forskellen mellem det modtageren ved og det han burde vide... •...men han er kun åben for påvirkning, hvis han selv mener det er relevant at få den ny viden •F.eks. folk der spiser forkert og usundt

Relevans, viden og holdninger •Relevans er subjektivt •Undersøg målgruppens viden og holdning inden I begynder at kommunikere til dem - og her har I en stor fordel! 28

Jeres beboere •Kan de deles op i målgrupper? •Hvad skal I tænke på, når I skal kommunikere til de enkelte grupper? •Snak sammen i grupperne fra i går 29

30 Hos jer •Hvilke problemer har I hos jer? •Kan kommunikation løse det alene? •Sum med din sidemand et par minutter