1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann
Når man plukker… 2
Gruppearbejde 3
Hvad gør vi? 4
Budskaber 5
6 Mål for vores kommunikation Hvad er det egentlig vi vil, når vi vil kommunikere og hvorfor er det vigtigt, at vi ved det?
En god historie 7
8 Det lange seje træk •År efter år har kampagner fået flere og flere til at bruge selen •91% bruger selen på forsædet for 15 år siden var det ca. 80 % •Hver kampagne har fået et par procent mere til at bruge selen
9 Udvikling Antal dræbte Trafik mia vognkm Dræbte Trafik 432 i 2003
10 Et trin ad gangen •...med et klart mål - alle skal bruge selen •…Men med realistiske forventninger 1-3 % skal rykkes hver år •Dine mål skal være konkrete og realistiske •Og du skal hele tiden holde øje med om dine mål bliver nået
11 Analyse af situationen - tænk før du handler •Gå fra problem til løsning igennem flere trin •Viden om problemet •Vurdering af tidligere løsninger •Definition af målgruppe •Forslag til handling
12 …for ellers fungerer det ikke •Alle sorterer deres affald om et år •50 % færre dræbte i trafikken på to år •Ingen rygere i 2010 •Ingen cykler ved stationen
Budskaber •Målet er ikke dit budskab •Budskabet er ikke dit slogan •Budskabet skal være klart, entydigt og give mulighed for at handle 13
Fra mål til slogan Mål: •Færre skal dø af kræft og livstilssygdomme – middellevetiden op med tre år Budskab: •Spis mere grønt og frugt Slogan: •Seks om dagen 14
15 Målgrupper
16 En film fra de gode gamle dage... - og stamfar til Polle, Bruce Jensen og Eddie C.
17 Så er der film...
Kurt ka’ li’ Kubik •Mange priser •Blev en del af sproget •Kan huskes 26 år efter •Men… 18
…den virkede ikke I dag: •Få procent af de unge er skyld i 100 dødsfald om året! Ud af 309 dræbte i trafikken. 19
•Hvorfor havde den ikke nogen effekt? •Hvor gik det galt - i segmenteringen eller i stilen eller ….? •Sum i to minutter 20 To mands summeøvelse
Med den nye viden 21
22 25 år efter Kurt •Dead Man Walking •Dropdet.nu •Fra udødelige unge til unge med sociale netværk •Livsituationen har stor betydning for modtagelsen af kommunikation
23 En målgruppe er den gruppe mennesker, man som afsender er interesseret i at kommunikere til, hvad enten man vil: •Oplyse dem om noget •Få dem til at handle •Underholde dem •Ønsker at sælge dem et eller andet. Hvad er en målgruppe?
Vigtigt om målgrupper •Forskel på målgruppe og masse •Man skal ikke blot vide, hvem man henvender sig til; man skal også vide noget om dem 24
25 Målgruppen skal være i besiddelse af nogle fællestræk, der gør dem til en gruppe f. eks: •Nye indflyttere •Motorcyklister over halvtreds •Beboere i et boligkvarter •Borgere i Næstved kommune...men ofte skal de opdeles i delmålgrupper Målgruppens fællestræk
26 Hvad påvirker målgruppen •Deres informationsbehov •Er budskabet relevant for dem? •Hvad er deres viden og holdning til emnet
27 Informationsbehov •Forskellen mellem det modtageren ved og det han burde vide... •...men han er kun åben for påvirkning, hvis han selv mener det er relevant at få den ny viden •F.eks. folk der spiser forkert og usundt
Relevans, viden og holdninger •Relevans er subjektivt •Undersøg målgruppens viden og holdning inden I begynder at kommunikere til dem - og her har I en stor fordel! 28
Jeres beboere •Kan de deles op i målgrupper? •Hvad skal I tænke på, når I skal kommunikere til de enkelte grupper? •Snak sammen i grupperne fra i går 29
30 Hos jer •Hvilke problemer har I hos jer? •Kan kommunikation løse det alene? •Sum med din sidemand et par minutter