Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Termisk energi Generelt Væsker og faste stoffers varmefylde
Advertisements

Hvilken forskel gør spørgsmål?
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Termisk energi Anders og Patricia.
Energi- & Vandværkstedet
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Hvad kan gøre energiundervisningen engagerende og lærerig?
Arbejdspladsudvikling
Mekanisk energi Af Stine og Pernille.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Klasseledelse Lene Heckmann.
Termisk energi -varmeenergi.
Termisk Energi Du skal redegør for termisk energi i forbindelse med opvarmning og i faseovergangene Af Dagmar og Emilie.
?.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Naja Marie Aidt Bavian.
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Henrik, Frederik & Christian M.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Den anerkendende interviewform
Eksamen.
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Skriftlighed i biologi
Mekanisk Energi Potentiel Energi Kinetisk Energi
Af Josephine, Ida, Katrine, Medes og Øbo Dækker siderne
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Sprogbaseret læring i naturfag
Reading to learn Grantræet af H. C. Andersen
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Energi - hvad er det?.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Undervisning i forbindelse med besøg på Experimentarium V/ Anette Vestergaard Nielsen Experimentarium.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Gruppevejledning på tæt hold
Energi - hvad er det?.
Kommunikation i naturfagene
SKABELON.
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Lærerpræsentation.
Sprogbaseret læring i naturfag
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
Sprogbaseret læring i naturfag
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
projekt eller lignende
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
READ – sammen om læsning
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve Anette Vestergaard Nielsen Experimentarium 2014 1

Undervisning i fem faser 2

Undervisning i fem faser Eleverne reflekterer over hvad de har lært og hvordan det kan bruges Se film om vintersportsgrene Eleverne fortæller hinanden og deres erfaringer om vintersport Eleverne deler resultater med hinanden Eleverne laver undersøgelser udstillingen vintersport og læser tekster på Experimentarium.dk 3

Fokus på sprog i læring Samtale - reflekterende - perspektiverende Oplevelse - dialog - følelser. Se film om vintersportsgrene Eleverne fortæller hinanden og deres erfaringer om vintersport Eleverne laver undersøgelser udstillingen vintersport og læser tekster på Experimentarium.dk Eleverne deler resultater med hinanden Eleverne reflekterer over hvad de har lært og hvordan det kan bruges Klassesamtale - refererende - fælles begyndende fagsprog Udgivelser - præsentationer Argumentationer Fagtekster - nuanceret fagsprog skriftsprog (skrive/læse) 4

Øvelse Udfyld planlægningsark i forhold til dit sidste eller nuværende undervisningsforløb - individuel. Udfyld planlægningsark i forhold til dit næste undervisningsforløb - individuel - skal deles og diskuteres. Del undervisningsforløb. Vælg undervisningsforløb. Udvikle sammen. 5

Thema - Rhema 6

Øvelse Thema - Rhema Individuel Skriv/byg en thema/rhema tekst 10 min. To og to vælg tekst. Lav analyse i forhold til deltager, processer og omstændigheder 7

Reading 2 Learn Tryk skaber fremdrift Når du trykker dine hænder mod hinanden, bliver den kinetiske energi, også kaldet bevægelsesenergi, du bruger, omdannet til termisk eller varmeenergi. Jo mere kinetisk energi du bruger på at trykke hænderne mod hinanden, des mere termisk energi opstår der. .... (Vintersport, Experimentarium.dk) 8

Hvad gør du med dine hænder? Hvad hedder den energi du bruger? Spørgsmål Svar - note Hvad gør du med dine hænder? Hvad hedder den energi du bruger? Hvad kaldes energien også? Hvad bliver energien omdannet til? Hvad kaldes den energi også? Hvad hed den energi der kommer fra dig? Hvad kan du bruge den til? Hvad bliver meget kinetisk energi omdannet til? 9

Kinetisk energi Kinetisk energi eller bevægelsesenergi er den energi, som "træge" legemer (dvs. legemer med en vis masse) i bevægelse, besidder i kraft af deres bevægelse. Der kræves en vis energi for at bibringe stillestående legemer en vis fart, og tilsvarende skal denne energi "fjernes" fra legemet igen (for eksempel ved hjælp af en bremse, som almindeligvis omsætter energien til varme) hvis man ønsker at standse legemet igen. Ordet kinetisk stammer oprindeligt fra græsk og betyder bevægelse, hvilket er grunden til at kinetisk energi også kendes som bevægelsesenergi. (wikipedia) 10

R2L fortsat Orden på noterne evt. flere sæt Flere modeller Skriv egen elevtekst Modsætninger Sort Hvid Ond God 11

Elevproduktioner Krav Vurdering 1 - 5 (5 er bedst) Kommentar Information Hvordan er fænomenet? Forklaring Hvorfor er det sådan? Brug evt illustration. Forsøgsrapport 12

Ses vi på Experimentarium og www.experimentarium.dk? 13

Øvelse Elevproduktion elevop Formuler en elevopgave. Differentieret opgaver Tydelig stillads. Tydelige krav. Send til anetten@experimentarium.dk Afprøv. Medbring elevtekst næste gang. 14