”det rokkende turbobrev” Ved Thomas Illum Hansen, ph. d

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Journalistiske virkemidler
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Velkommen til workshoppen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fra formel til funktionel undervisning
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Danskfaget – beholder eller genstand?
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Grammatik hvorfor og hvordan?
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Faglig læsning i fremmedsprogsfagene
De skriftlige eksamensopgaver i engelsk
NP struktur - Eller hvordan engelsk er nominelt, mens dansk er verbalt.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Kultur- og branchestudier
Skrivning i fremmedsprog Faglighed og skriftlighed SDU, 22. marts 2012 Karen Sonne Jakobsen, Roskilde Universitet.
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Folkeskolens afgangsprøve
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
Audiovisuel betydning
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Læremidler som tekster – tekster i læremidler
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
Dannelse og kompetencer
Kommunikativ sprogfærdighed
VISL – begrænsninger og styrker
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Sproghandlinger, genrer, stilleje
Sætningsanalyse Velkommen- hvad vil jeg gennemgå
Verdens værste bødler Sagprosa.
The Rhetorical Situation
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Genrer og andre tekstarter Ole Togeby Nordisk institut.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
DKM - MedieNoter7 - KBJ1 Mediernes fortællinger. DKM - MedieNoter7 - KBJ2 Bakspejl ’Sprog’ i medierne: verbalsprog og andre udtryk Niveauer af sprog:
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
SKABELON.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
DANSK Intro Dagens program.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Almen sproglig viden og metode CLM, engelsk Semantics Introductory Lecture 1 tt.
Kærlighed i pædagogisk praksis 3 Markowitsch, H. J., & Welzer, H. (2005). Das autobiographische Gedächtnis : hirnorganische Grundlagen und biosoziale.
Workshop 4 IT i undervisningen. Indledning Min 1 g klasse havde studieretningsintro for kommunikation/IT med hele 12 engelsk timer i en enkelt uge Hip.
Mit Bachelorprojekt Optaget samtale
This project has been funded with support from the European Commission
Bachelorprojektvejledning?
Den dobbelte genreforventning
Præsentationens transcript:

”det rokkende turbobrev” Ved Thomas Illum Hansen, ph. d ”det rokkende turbobrev” Ved Thomas Illum Hansen, ph.d., videncenterleder Dansk er et tekstfag er et tekstfag, et tekstfag, tekstfag, tekst, fag, tekst, tekst, tekst, tekst, tekst…

Hvad er en tekst? En tekst er en funktionel-intentionel helhed af flere tegnhandlinger, der ytres som én teksthandling. Det betyder, at en tekst er en komposition af flere tegn og semantiske sammenhænge situeret og samlet af en hensigt og en funktion en ytring om et emne/genstandsområde medieret og afgrænset som distributionsenhed

[…] alle suges op i det rokkende turbobrev som drøner og blipper dag ud dag ind natvis med en dødhøi fin hvinen et aluminium af superlyd som sætter strøm til tandsølvet smiiiiiiiiiiiiiil blip blip her ---> dertil kommer at brevene køkkenskriveren skriver trækker ham ud på så tynd is at det er tyndheden som bærer ham til han lægger pennen og tipper ud i en elastik og skydes af og kommer glidende ind fra venstre d-dær og sætter sig og skriver og når han med pennen har vippet alle ord væk fra papiret og hænger i eeeeen )))) finger yderst i arket hyppigst dog to angst for at isen skal holde eller <--- knække så han bliver træt eller falder og når intet opspring er muligt er det f ra venstre her han kommer kurende ind og her hen over arket typisk nok kurrende på en pennespids og med smil ivrigt skrivrende på is for at holde vand åbent gardér så denne stund for vejle dog ikke helt henry et kryds no more se hunde trækker ind langs disse kæbeben mooren kan gå for ih hvor lugter der stærkt og konstant i en brandkusses taftfoer og uh salige stund med skift fra håndkløvet puddel til center for varden […] Per Højholt Turbo 1968/2005: 187-188

[…] alle suges op i det rokkende turbobrev som drøner og blipper dag ud dag ind natvis med en dødhøi fin hvinen et aluminium af superlyd som sætter strøm til tandsølvet smiiiiiiiiiiiiiil blip blip her ---> dertil kommer at brevene køkkenskriveren skriver trækker ham ud på så tynd is at det er tyndheden som bærer ham til han lægger pennen og tipper ud i en elastik og skydes af og kommer glidende ind fra venstre d-dær og sætter sig og skriver og når han med pennen har vippet alle ord væk fra papiret og hænger i eeeeen )))) finger yderst i arket hyppigst dog to angst for at isen skal holde eller <--- knække så han bliver træt eller falder og når intet opspring er muligt er det f ra venstre her han kommer kurende ind og her hen over arket typisk nok kurrende på en pennespids og med smil ivrigt skrivrende på is for at holde vand åbent gardér så denne stund for vejle dog ikke helt henry et kryds no more se hunde trækker ind langs disse kæbeben mooren kan gå for ih hvor lugter der stærkt og konstant i en brandkusses taftfoer og uh salige stund med skift fra håndkløvet puddel til center for varden […] Konnektorer → konneksionsforbindelse? ? ? ?

Intentionel projektion Temporal (kausal) konneksion => Begrebsskemaer => Intentionel projektion Han gik med den forkerte hjem fra folkedans. Så blev de skilt. Billedskemaer => Funktionel enhed Temporal (kausal) konneksion => Tekstsammenhæng Sætningens intentionelle projektion etableres hovedsaligt i kraft af de åbne ordklassers semantik – dvs. substantiver, verber og adjektivers begrebslige indhold – der syntetiseres inden for sætningen som en nominal-verbal udvikling af et sagforhold. Sætningens funktionelle enhed etableres hovedsaligt i kraft af de lukkede grammatiske elementers semantik – dvs. præpositioner, pronominer, adverbier, partikler, tempusformer, bøjningsendelser, participantstrukturer og syntaktiske distributionsprincippers skematiske indhold – der strukturerer det fremsatte forhold.

• En bil kører forbi • En forbikørende bil Projektion af sagforhold Substantiver, verber og adjektivers begrebslige indhold Personer, handlinger, processer, objekter og egenskaber + perspektiv, relationer, gestaltfigurer og omstændigheder Præpositioner, adverbier, partikler, tempusformer, bøjningsendelser… Gestaltning af sagforhold Et stort, søgrønt Hav. Et Hav, der lyser som lutter Smaragd og Malachit. Et Hav, i hvis irrede Ærts Solglimt funkler som Guldkorn. Et Hav til begge Sider af en stor Damper, der stævner frem i Foraarssol. (Johannes Jørgensen 1897: 97) • En bil kører forbi • En forbikørende bil

Talehandlinger og genrer Hver enkelt ytring er naturligvis individuel, men enhver sfære inden for sprogbrugen udvikler sine egne relativt stabile typer af sådanne ytringer, som vi hermed vil kalde talegenrer. Bachtin 2009

Talehandlinger og genrer Fremsætning Fremsat, forudsat og underforstået Afsenderintention Konstativ, regulativ, ekspressiv, deklaration Skematisering Billed- og begrebsskemaer Positionering Formidling, debat, styring, forhandling og oplevelse Repræsentationsformer Kropslig, genstandsmæssig, billedlig, diagrammatisk, verbalsproglig og symbolsk Henvisning Deiktisk, historisk, generisk og kvasi

Fra tale- til teksthandling Særlig vigtigt er det at rette opmærksomheden mod en meget væsentlig forskel mellem de primære (simple) og sekundære (sammensatte) talegenrer (...) Under krystalliseringsprocessen indoptager og bearbejder de sekundære genrer forskellige primære (simple) genrer, som har formet sig under det umiddelbare verbale samvær. Disse primære genrer transformeres og ændrer karakter, når de indgår i korpusset af sammensatte genrer (Bachtin 2009).

Hvorfor har Halliday og Hasan været udsat for massiv kritik? Tekstlingvistik "What we are investigating in this book are the resources that English has for creating texture. If a passage of English containing more than one sentence is perceived as a text, there will be certain linguistic features present in that passage which can be identified as contributing to its total unity and giving it texture.“ (Halliday & Hasan 1976: 2) ”Cohesive ties between sentences stand out more clearly because they are the ONLY source of texture…” (Halliday og Hassan 1976: s. 9) Cohesion is the grammatical and lexical links within a text or sentence that hold a text together and gives it meaning. It is related to the broader concept of coherence. Wikipedia 2013 Hvorfor har Halliday og Hasan været udsat for massiv kritik?

Den kognitive vending John var på vej til skolen Han var ængstelig for matematiktimen Han håbede, han havde klassen under kontrol i dag Undervisning var ikke en normal del af en pedels job. Frit efter Garrod & Sanford 1990 Kognitiv pointe Schema theory maintains that processing a text is an interactive process between the text and the prior background knowledge or memory schemata of the listener or reader.“ (Carrell 1982: 482)

Social funktion Kognitiv komposition Tekststyper Genrer Genrer Fremstillings-former Fremstillings-former Fremstillings-former Konnektions-mønstre Konnektions-mønstre Kognitiv komposition Talehandlinger/ tegnhandlinger

Mundtlighed Skriftlighed Kommunikationssituation Hensigt Funktion Emne Form Mundtlighed Dialog Interaktion Flygtig Simultan En-til-en Skriftlighed Monolog Komposition Varig Asynkron En-til-mange Tale-handlinger Praktiske tekster Sagsprosa Skøn-litteratur Kommunikationsrelation Nær Fjern Kontekstbundet Kontekstafhængig Kontekstuafhængig Efter Togeby 2013

Litterære tekster Samfundsmæssig kontekst: fx den kulturelle offentlighed Kommunikationskontekst og institution: fx bibliotekssystemet Kommunikationssituation: fx læsekreds på et bibliotek Teksten: fx roman af C. Hesselholdt

Praktiske tekster Samfundsmæssig kontekst: fx uddannelsessystemet Kommunikationskontekst og institution: fx en folkeskole Kommunikationssituation: fx danskundervisning Teksten: fx læremiddel om litterær analyse

Kommunikationskontekst Vigtige genrer i konteksten Markedets tekster handelsbrev, aftale, kontrakt, annonce, nyhedsbrev, manual Uddannelsestekster bekendtgørelse, lærebog, øvehæfte, eksamensopgave, katekismus, opgavebesvarelse (dansk stil, fysikrapport) Juridiske, administrative tekster lov, bekendtgørelse, regulativ, cirkulære, stævning, dom, partsindlæg Journalistiske tekster nyhedsartikel, baggrund, feature, mening, portræt, service, leder, kronik, interview, læserbrev, nekrolog, radioavisen Politiske tekster partsindlæg, debatter, partiprogrammer, valgannoncer, manifester Religiøse tekster bøn, prædiken, dåbsritual, salme, myter, lignelser Efter Togeby 2013

Kommunikations-kompetence Hermeneutisk kompetence Afsender/modtager Hermeneutisk kompetence Værk/publikum Hensigt Funktion Emne Form Talehandlinger Praktiske tekster Fagtekster Æstetiske tekster Eksempler: Antagelse, påstand, evaluering, undskyldning, løfte, ordre, aftale, regel, forbud, påbud… Eksempler: Kontrakt, leder, lærebog, valg-video, annonce, nyhedsbrev, modeblog, bekendtgørelse, prædiken… Eksempler: Artikel, review, monografi, rapport, essay, afhandling, foredrag, naturfilm, faglig hjemmeside… Eksempler: Roman, digt, novelle, film, billedbog, musikvideo, tv-serie, computerspil, radiomontage… Illum Hansen 2013

Social efficiency […] beskytter os i det mindste fra en generel sko­ling af mentale evner. Det henleder opmærksomheden på den kendsgerning, at evner må relateres til en bestemt handling, og på den kendsgerning, at de ting, der er mest behov for, er ting, der involverer et individs relationer til andre. (Dewey 1916/2005: 137).

Hermeneutisk kompetence Kommunikationskompetence Æstetiske tekster Skolen konstruerer fortolkningsfællesskaber Legitimeringsproblematik Kommunikationskompetence Praktiske tekster Skolen rekonstruerer kommunikationsfællesskaber Autenticitetsproblematik Illum Hansen 2013

Folkeskolens formål og fagformålet for dansk Kommunikations- kompetence Hermeneutisk kompetence Teknologi Fagsprog Repræsentation Scenarie Fortælling Æstetik Kontekstualisering Praktiske tekster Æstetiske tekster Fagtekster

Kommunikativ kontekstualisering Samfundsmæssig kontekst: fx den kulturelle offentlighed Kommunikationskontekst og institution: fx bibliotekssystemet Kommunikationssituation: fx læsekreds på et bibliotek Teksten: fx roman af C. Hesselholdt

Hermeneutisk kontekstualisering Illum Hansen 2011

Læs mere i Mål og midler

Litteratur Bachtin, M. M. 2009: “Talegenrer” i Johansen, J. D. og M. Lund Klujeff (red.) 2009: Genre, Århus: Århus Universitetsforlag. Borchmann, Simon Uffe: Funktionel tekstteori og fiktivt fortællende tekster med refleksiv funktion, Roskilde Universitetsforlag 2005. Brown, C. & Yule, C. (1983): Discourse Analysis. London: Cambridge University Press. Bundsgaard, Jeppe: Bidrag til danskfagets it-didaktik, Forlaget Ark 2009. Carrell, P. (1982) Cohesion is Not Coherence. TESOL Quarterly,16, 4, 479-488. Garrod, Simon C.: “Incremental Pragmatic Interpretation Versus Occasional Inferencing During Fluent Reading”, i Gert Rickheit & Hans Strohner (red.): Inferences in Text Processing, Advances in Psychology Volume 29, 1985, Pages 161–181. Garrod,S. and Sanford,A.J. (1990) Referential Processes in Reading: Focussing on Roles and Individuals. In G.B.Flores d'Arcais, K.Rayner and D.Balota (eds) Comprehension Processes in Reading, Hillsdale,N.J., LEA, 465-484. Givòn, T. (1989): Mind, Code and Context: Essays in Pragmatics (Neuropsychology and Neurolinguistics Series), Lawrence Erlbaum Associates Givón, T. (2005): Context as Other Minds. The Pragmatics of Sociality, Cognition and Communication, Amsterdam: John Benjamins Halliday, M.A.K; and Ruqayia Hasan (1976): Cohesion in English. London: Longman. Hasan, N. (1984) Coherence and Cohesive Harmony. In J. Flood (ed.) Understanding Reading Comprehension. International Reading Association, l8l-219.

Litteratur (fortsat) Hasan, N. (1985a) The Texture of a Text. In M.A.K. Halliday and R. Hasan (eds) Languoge, context, and text: Aspects of languoge in o social-semiotic perspecfive. Australia: Deakin University Press, 70-96. Lakoff, George: Women Fire and Dangerous Things (1987) Langacker, Ronald: Foundations of Cognitive Grammar (1987-1991) Mandler, Jean M.: The foundations of mind. Origins of conceptual thought, Oxford: Oxford University Press 2004. Nuttall, c. (1982) Teaching Reading Skills in a Foreign Longuage. (Practical Language Teaching 9), London: Heinemann Educational Books. Rosch, E. & B.B. Lloyd: (red.): Cognition and Categorization, Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates 1978. Rumelhart, David E.: “Schemata: The building blocks of cognition”, R. Spiro, B. Bruce & W. Brewer (red.): Theoretical issues in reading comprehension, Hillsdale NJ: Lawrence Erlbaum Associates 1980. Rumelhart, o.e. (1977) Toward an interactive model of reading. In S. Dormic (ed.) Attention ond Performance 12. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 573-@3. Rumelhart, o.e. (1984) Understanding Understanding. In J. Flood (ed.) Understanding Reading Comprehensron. lnternational Reading Association, I -20. Talmy, Leonard: Toward a Cognitive Semantics, vols. I-II. Cambridge 2000. Togeby, Ole: Bland blot genrerne! Om sprog, tekstarter og samfund, Samfundslitteratur 2013.

Fraklip og ekstramateriale

Churchill-anekdote Lady Astor: "If you were my husband, I'd poison your tea!" Churchill: "Madam, if you were my wife, I'd drink it!"

Funktionel-intentionel enhed Funktionel-intentionel helhed Sproglige handlinger Talehandlinger Teksthandlinger Ingarden Funktionel-intentionel enhed Funktionel-intentionel helhed Bachtin Primære talegenrer Sekundære talegenrer

Teksthandlinger og genrer Tekstur Konneksion: konnektorer, rækkefølge og semantisk sammenkædning Repræsentationsformer Billedlig, diagrammatisk, verbalsproglig og symbolsk Skematisk konstruktion Billed- og begrebsskemaer Teksttyper og genrer Hensigt, funktion, emne og form Fremstillingsformer Narrativ, instruerende, beskrivende, forklarende, argumenterende og evaluerende Henvisning Deiktisk, historisk, generisk og kvasi

Forventninger til tekster Det forventes, at en tekst 1) er et ærligt udtryk for af­sen­derens hensigt, 2) har en legitim funktion i situationen, institutionen og kommunikations­fælles­skabet, 3) er et sandt udsagn om et emne og 4) har en underholdnings­- og oplevelsesmæssig kvalitet for modtageren i kraft af sin form. Efter Togeby 2013

Ole Togebys teksttypologi Situation/ perspektiv Hensigt Funktion Emne Form Genre Talehandling Praktiske tekster Sagprosa Skønlitteratur Krav om gyldighed Ærlighed Legitimitet Sandhed Skønhed Primær forankring Afsender Samfund Verden Modtager Efter Togeby 2013

Hvad med polyfone romaner ”Det skal ikke ske? Hvad vil du da gøre for at forhindre det? Vil du forbyde det? Hvad ret har du til det? Hvad kan du på din side love dem for at tiltage dig den ret? Give dem hele din skæbne, hele din fremtid, hvis du får din embedseksamen og opnår en stilling? Det samme har vi hørt før, da var det kun luftslotte – men nu? […] Forstår De, min kære herre, forstår De, hvad det vil sige, at man ikke mere ved – hvor man skal gå hen?” faldt det ham pludseligt ind fra gårsdagens samtale med Marmeládov […] (Dostojevskij 1974/1866: 54f.)

Sæt skrivespor Materialets fokus og mål I slutmål efter 9. klasse spiller genrekendskab og det at kunne anvende og forholde sig til sprog, retstavning og tegnsætning i egne såvel som andres tekster en vigtig rolle i danskundervisningen. I Sæt skrivespor er samspillet mellem sprog, genre og sprogrigtighed omdrejningspunktet. I ti kapitler gennemgås forskellige genrer, som eleverne skal læse og arbejde med. De ti kapitler Portræt, Dagbog, Kommentar, Nyhedsartikel, Interview, Novelle, Erindring, Essay, Reportage og Feature består af forskellige tekster med tilhørende opgaver. I hvert enkelt genrekapitel er der spot på de typiske genre- og sprogtræk. Hvert genrekapitel afsluttes med en skriveopgave, Sæt skrivespor, hvor eleverne med afsæt i en skriveproces, Følg sporet, skal arbejde med respons og til sidst offentliggøre deres tekster. Efter de ti genrekapitel er der et selvstændigt grammatikkapitel, Spot på grammatik. Her behandles de sproglige områder, som mange elever har større eller mindre problemer med i forbindelse med det daglige skrivearbejde i klassen, til afgangsprøver og i deres videre skoleforløb. Spot på grammatik rummer både traditionelle grammatikopgaver, interaktive grammatikopgaver og mere fysisk orienterede grammatikopgaver – eleverne skal ud på gulvet og lave grammatik.

Kompetence-inflation Læsekompetence Visuel kompetence? Analysekompetence? Planlægningskompetence? Afkodningskompetence? Stavekompetence?

Kompetencebegrebet Hvad er forskellen på kompetencer og kulturteknikker? Hvad er forskellen på kompetencer og færdigheder? Hvad er forskellen på kompetencer og generelle åndsevner?

Syn på genre Fire metaforer Genrer og teksttyper Tekstlingvistik: teknik og arkitektur Litteraturhistorisk: fodstier på savannen Genrer og teksttyper - Beaugrande and Dresler, Borchmann, Engberg, Halliday, Swales, Wille - Fairclough, Goffmann, van Leeuwen, Habermas - Derrida, Genette, Wentzel og Dines Johansen - Bateson, Grice, Harder og Kock, Jakobson og Recanati Sociologisk diskursteori: en nøgle i en lås Receptionsteori: forventningsrammer Togeby 2013