At høre stemmer – en fælles indsats.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Livet i familien, hvor spiseforstyrrelsen er flyttet ind.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Set i forældreperspektiv
Kulturmøder og kulturforskelle
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Psykoedukation til unge i OPUS
Tema 1: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Underviser Ronny Højgaard Larsen
i dødens og omsorgens rum
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
PsykiatriSommerskole for sygeplejestuderende
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Støvring den 11. september 2007
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Empowerment og sundhed
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Jesper Karle Speciallæge i psykiatri, dr. med.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Uddannelse for udviklingshæmmede
At være pårørende – håb og muligheder
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Hvordan man bekæmper mobning
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
Psykoedukation skizofreni
Psykoser og skizofreni Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni elle anden psykose.
Stemmehøring Dorte Hedegaard Psykiatrisk sygeplejerske Iværksætter og tidligere gruppefacilitator af stemmehørergrupperne i Psykiatriens Hus
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
STEMMEHØRING Samsø ved stemmehører Lisbeth og Chris og facilitator Henriette Juel Maretti og facilitator Henriette Juel Maretti.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 1: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Hvad er Recovery? Snak sammen to & to.
Redskaber og overvejelser
Hvad er recovery og peerstøtte?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
STEMMEHØRING Samsø ved stemmehører Lisbeth og Chris
Præsentationens transcript:

AT GIVE STEMMERNE MENING Professor Marius Romme Dr Sandra Escher Dr Dirk Corstens

At høre stemmer – en fælles indsats.

At høre stemmer- en fælles indsats. Stemmehørere: Tommy Hovmand og Lene Brynning.

At høre stemmer- en fælles indsats. Stemmehørere: Tommy Hovmand og Lene Brynning. Psykiatriske sygeplejersker i Bostøtten: Inger Skovhøj og Jette Petersen

Program for i dag. Stemmehørernetværket i Odense. Film og opsamling. Hvordan det hele begyndte. Pause. En stemmehører fortæller. Interviewet. At leve med stemmer. Stemmehørergrupper. Spørgsmål.

Hvordan det hele begyndte! * Maastricht midt i 80’erne

Hvordan det hele begyndte! * Maastricht midt i 80’erne * Marius og Patsy

Hvordan det hele begyndte! * Maastricht midt i 80’erne * Marius og Patsy * Behov for ny tilgang

Hvordan det hele begyndte! * Maastricht midt i 80’erne * Marius og Patsy * Behov for ny tilgang * At bryde isolation

Den første undersøgelse Forskning – 15000 i en lokal befolkning

Den første undersøgelse Forskning – 15000 i en lokal befolkning 2%-4% hørte stemmer (senere 4%-6%)

Den første undersøgelse Forskning – 15000 i en lokal befolkning 2%-4% hørte stemmer (senere 4%-6%) 2/3 af denne gruppe havde ikke søgt hjælp

Kernekoncepter At høre stemmer er ikke i sig selv tegn på psykiatrisk sygdom – men et tegn på problemer

Kernekoncepter At høre stemmer er ikke i sig selv tegn på psykiatrisk sygdom – men et tegn på problemer At høre stemmer forekommer hos raske mennesker

Kernekoncepter At høre stemmer er ikke i sig selv tegn på psykiatrisk sygdom – men et tegn på problemer At høre stemmer forekommer hos raske mennesker At blive patient skyldes manglende evne til at mestrer stemmerne og de bagvedliggende problemer

Kernekoncepter At høre stemmer er ikke i sig selv tegn på psykiatrisk sygdom – men et tegn på problemer At høre stemmer forekommer hos raske mennesker At blive patient skyldes manglende evne til at mestrer stemmerne og de bagvedliggende problemer Stemmer er budbringere der ofte kommer med modbydelige meddelelser

Raske Patienter Opfatter sig selv som stærkere end stemmer Opfatter sig selv som svagere end stemmerne

Raske Patienter Opfatter sig selv som stærkere end stemmer Opfatter sig selv som svagere end stemmerne Har flere positive stemmer Har flere negative stemmer

Raske Patienter Opfatter sig selv som stærkere end stemmer Opfatter sig selv som svagere end stemmerne Har flere positive stemmer Har flere negative stemmer Er bedre til at sætte grænser for stemmer Er dårlig til at sætte grænser

Raske Patienter Opfatter sig selv som stærkere end stemmer Opfatter sig selv som svagere end stemmerne Har flere positive stemmer Har flere negative stemmer Er bedre til at sætte grænser for stemmer Er dårlig til at sætte grænser Færre kommanderende stemmer Flere kommanderende stemmer

Raske Patienter Opfatter sig selv som stærkere end stemmer Opfatter sig selv som svagere end stemmerne Har flere positive stemmer Har flere negative stemmer Er bedre til at sætte grænser for stemmer Er dårlig til at sætte grænser Færre kommanderende stemmer Flere kommanderende stemmer Lytter selektivt til stemmerne Prøver at undgå stemmerne

Raske Patienter Opfatter sig selv som stærkere end stemmer Opfatter sig selv som svagere end stemmerne Har flere positive stemmer Har flere negative stemmer Er bedre til at sætte grænser for stemmer Er dårlig til at sætte grænser Færre kommanderende stemmer Flere kommanderende stemmer Lytter selektivt til stemmerne Prøver at undgå stemmerne Taler om stemmerne Siger det ikke til nogen

Raske Patienter Opfatter sig selv som stærkere end stemmer Opfatter sig selv som svagere end stemmerne Har flere positive stemmer Har flere negative stemmer Er bedre til at sætte grænser for stemmer Er dårlig til at sætte grænser Færre kommanderende stemmer Flere kommanderende stemmer Lytter selektivt til stemmerne Prøver at undgå stemmerne Taler om stemmerne Siger det ikke til nogen Oplever større støtte fra omgivelserne

At arbejde sammen – en fælles indsats Vigtige fokus områder: Stemmernes identitet

At arbejde sammen – en fælles indsats Vigtige fokus områder: Stemmernes identitet Stemmernes karakteristika Måden de taler på Stemmernes alder Hvad de snakker om

At arbejde sammen – en fælles indsats Vigtige fokus områder: Stemmernes identitet Stemmernes karakteristika Måden de taler på Stemmernes alder Hvad de snakker om Stemmernes begyndelse

At arbejde sammen – en fælles indsats Vigtige fokus områder: Stemmernes identitet Stemmernes karakteristika Måden de taler på Stemmernes alder Hvad de snakker om Stemmernes begyndelse Udløsende faktorer

At arbejde sammen – en fælles indsats Vigtige fokus områder: Stemmernes identitet Stemmernes karakteristika Måden de taler på Stemmernes alder Hvad de snakker om Stemmernes begyndelse Udløsende faktorer Kendetegn for opvæksten

Relationen mellem stemmerne og livshistorien Sociale omstændigheder der relaterer til stemmernes opstart: Uudholdelig livssituation

Relationen mellem stemmerne og livshistorien Sociale omstændigheder der relaterer til stemmernes opstart: Uudholdelig livssituation Tidlige traumer

Relationen mellem stemmerne og livshistorien Sociale omstændigheder der relaterer til stemmernes opstart: Uudholdelig livssituation Tidlige traumer Sene traumer

Relationen mellem stemmerne og livshistorien Sociale omstændigheder der relaterer til stemmernes opstart: Uudholdelig livssituation Tidlige traumer Sene traumer Identitets konflikter

Relationen mellem stemmerne og livshistorien Sociale omstændigheder der relaterer til stemmernes opstart: Uudholdelig livssituation Tidlige traumer Sene traumer Identitets konflikter Emotionel udvikling

Fra offer til sejrherre ”Ved at få ejerskab af oplevelsen og etablere en relation i stedet for at afvise stemmerne, er det muligt at blive sejrherre i stedet for offer og aktivt skabe sit eget liv igen” (Ron Coleman)

Vigtige punkter til recovery: At møde et menneske, der interesserer sig for stemmehøreren som person. At give håb, at vise en udvej og normalisere oplevelsen. At møde mennesker, der accepterer stemmerne som virkelige, og selv at acceptere sine stemmer. At blive aktivt interesseret i stemmehøreroplevelsen.

At anerkende stemmerne som personlige og tage ejerskab over sine egne stemmer. At ændre magtstrukturen mellem sig selv og stemmerne. At træffe valg. At ændre relationen til stemmerne. At genkende og acceptere egne følelser.

Så er der tid til spørgsmål.

Stemmehøring som forsvarsmekanisme Som beskyttelse imod: Overvældende følelser Uacceptable følelser Defensive følelser

Forskelle mellem oplevelser og klinisk psykiatri De undersøgte: Problemer fremfor Sygdom Oplevelsen fremfor Fortolkning Patienter såvel som Ikke patienter Samme oplevelser indenfor forskellige sygdomme Livshistorie i forhold til forskellige sygdomme

Stemmernes metaforiske forbindelse Forbindelsen mellem stemmehøreren og stemmerne kan være en metafor for hvordan personen forholder sig til omgivelserne.

Personens holdning til stemmerne og måden han reagerer på, kan være den samme, som måden han forholder sig til sine problemer og relationer på.