Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen Marianne Sørensen,
Hvorfor digitaliseringsstrategi?
Tre spor i digitaliseringsstrategien
Status på kommende væsentlige leverancer for Digitaliseringsstyrelsen • Scorecard (måler på 80 pct. målsætningen) • Hjælpeplan • Udviklingsvejledning • Klarmelding • NemID på smartphone og tablet • Debatoplæg og aftale om strategi for digital velfærd
Bølge 1 •Første samlelov for områder i bølge 1, blev obligatorisk pr. 1. december 2012.
Status bølge 2 •Samlelov for bølge 2 om digital selvbetjening skal tredjebehandles 3. juni •2. bølge ud af i alt 4 bølger af områder, der skal gøres digitale frem mod •Indeholder op mod 30 områder, fx ansøgning om pas og anmeldelse af rotter. •Der vil blive udarbejdet hjælpemateriale til de områder, hvor det er nødvendigt, fx lægeskift og hjælpemidler. Diskuteres i workshop
Fritagelse for digital selvbetjening og Digital Post Digitale selvbetjeningsløsninger • Mulighed for betjening på anden vis • Fritagelse fra gang til gang • Baseres på område og løsnings kompleksitet • Afgøres af ansvarlig myndighed, fx kommune Digital Post • Infobrev udsendes efteråret 2014 • Mulighed for fritagelse i 2 år eller permanent • Bekendtgørelse under udarbejdelse • Fritagelse kan søges fra sommer 2014
Hjælpeplan: 3 Fokusområder 1. Online hjælp og telefon 2. Personligt fremmøde 3.Særlig indsats • Stor volumen • Fællesoffentlig indsats • Hjælp: Specifik prob. • Priseffektiv • Tilgængelighed: Tæt på 24/7 • Stor volumen • Lokal indsats • Hjælp: Alle slags • Omkostningstung • Tilgængelighed: Åbningstid • Lav volumen • Lokal indsats – evt. civil- samfundsinddragelse • Hjælp: Generelle • Omkostningstung • Tilgængelighed: Ad hoc • Fællesoffentlig understøttelse
Aktiviteter i lærmereomit-netværket
Ny kampagne om fuld digital kommunikation i 2013, opstart uge 48 Indsatsområder: • Netværkskommunikation (biblioteker og borgerservicecentre og myndighedskommunikation) • PR • Massekommunikation, herunder film og onlineannoncering Virkemidler: • Genbrug af visuelt design fra 2012 • Produktion af foldere, faktaark, vejledninger om løsningerne, redigerbare filer, præsentationsmaterialer, film, powerpoints til infoskærme, merchandise, idébank, pressematerialer mm. Budskaber: •Primært fokus på, at det offentlige bliver mere digitalt •Desuden fokus på bølge 2-løsninger •Budskab om digital post •Budskab om hjælpeforanstaltninger og undtagelsesmuligheder
MERE INFORMATION Marianne Sørensen Tlf Læs mere eller tilmeld dig vores nyhedsbrev på