NYE TENDENSER I IDRÆTSPOLITIKKEN ODENSEVEJEN
Historien 1976: Tips- og lottoloven indføres. En del af overskuddet fra danskernes spil går til almennyttige formål. De fleste ungdomsorganisationer får firedoblet deres tilskud, mens andre får statstilskud for første gang. 1969: Fritidsloven vedtages. Omfatter både aftenskoler og foreninger. De fleste kommuner indfører lokale tilskudsordninger, der reelt sætter fritidsloven ud af kraft. 1990: Folkeoplysningsloven vedtages. Loven regulerer blandt andet aktivitets- og lokaletilskud. Kommunerne skal yde tilskud til aktiviteter til børn og unge under 25 år, mens de kan yde tilskud til unge over 25 år. Samtidig skal kommunerne anvise egnede lokaler eller yde lokaletilskud. 2000: Folkeoplysningsloven ændres, så kommunerne kun skal betale 65 procent foreningernes lokaleudgifter – mod tidligere 75 procent. 2002: Folkeoplysningsloven ændres – blandt andet nedlægges start- og udviklingspuljen. 2007 Kommunalreform - storkommuner Elitekommuner (TDK) Enhedsorganisationens kollaps (DIF/DGI) Breddeidrætskommissionen (KUM) Breddeidrætskommuner (KUM) Idrætskommuner (DIF) Ny folkeoplysningslov 2011
Idrætspolitik Lokale ordninger baseret på folkeoplysningsloven eller fritidsloven Tilskudsordninger og fordelingspolitik Af og til en hal i oplandet eller en ny fodboldbane med lokal finansiering Ingen penge – ingen strategiske overvejelser i politiske udvalg og forvaltning - tilfældigheder
Tilskudsmuligheder Puljer indenfor kultur og fritid, landdistrikter, Servicelovens §18, pensionistforeninger, venskabsbyer og internationale strategi Tilskudsmuligheder Faaborg-Midtfyn kommune ønsker at støtte kultur og foreningsliv, hvorfor der findes en række puljer der dækker områderne: Kultur og fritid, Frivilligt socialt arbejde, Pensionistklubber, Landdistrikter Venskabsbysamarbejde og andet internationalt samarbejdet Nærmere oplysninger om de enkelte puljer kan findes ved at klikke på overskrifterne. Her findes regelsæt, ansøgningsskemaer m.v. Tilskud til "Andre kulturelle opgaver" Folkeoplysningsudvalgets pulje til særlige formål Tilskud til frivilligt socialt arbejde efter Servicelovens §18 Tilskud til pensionistklubber efter Servicelovens §79 Landdistriktspuljen Pulje til venskabsbysamarbejdet og international strategi
Hvad er så det nye VI ER BEGYNDT AT TÆNKE OS OM VI ER BEGYNDT AT SÆTTE RETNING VI ER BEGYNDT AT HAVE MÅLRETTEDE MIDLER DER IKKE KAN SØGES
Kært barn har mange navne Sektorplan Temaplan Fritidspolitik Kultur og Fritidspolitik Fritidsstrategi Idrætspolitik Fritids- og idrætspolitik
Katalysatorer til et paradigmeskift Kommunalreform Djøficering i den kommunale forvaltning af idrætten - også Politikker Elitekommuner, idrætskommuner, breddeidrætskommuner Organisationerne som entreprenører
Idrætspolitik i Holbæk - so ein ding muss ich auch haben En kommune af Holbæk størrelse skal selvfølgelig have en idrætspolitik. På vælgermødet tirsdag i Knabstruphallen var alle enige om at en idrætspolitik var påtvunget i den nye byrådsperiode. Samtlige partier var indforstået. En sådan idrætspolitik skal understøtte det lokale foreningsliv, så idrætslivet kan trække på kommunens forvaltning som skal varetage sin rolle som rådgivere, sparringspartner og måske igangsætter. På mødet foreslog jeg foreningslivet at læne sig op af den succes som badelandet Lalandia har haft i mange år. Nemlig nogle fælles familieoplevelser. Far mor og børn kunne spille badminton en lørdag formiddag. Eller hvorfor træner forældrene ikke sammen med micro-håndboldspillerne. En gang fodboldtræning hvor lille Peter rundbarberer sin far vil blive husket længe – af Peter. Gymnastikken har for i øvrigt været forgangsmand på dette område. Når undersøgelser samtidigt viser at mange nybagte forældre stopper med at dyrke idræt ville det være en god kombination. Breddeidrætsudvalget har i foråret udsendt en rapport om breddeidrættens tilstand. En idrætspolitik i Holbæk kunne passende tage udgangspunkt i denne rapport. Bjarne Kongsted Nr. 2 på Venstres liste
Hvad rummer politikkerne Faciliteter Eliteidræt Event Særlige grupper: integration, fede børn, inaktive etc. Samarbejder på tværs Selvorganiseret motion Sundhed Virksomheder Projektøkonomi Byrum og parker Skoler, institutioner og fritidsordninger Etc.
Hvorfor en politik En politik er forvaltningens og idrættens mulighed for målrettet at påvirke politikerne til strategisk velovervejede beslutninger på området En politik er et værktøj til legitimt at vælge til og fra
Virker det Ja – nej I kan selv svare. Har jeres politikker, strategier og sektorplaner rykket. Eller har de blot favnet det I ellers gjorde. Er politikkerne blevet et strategisk værktøj i budgetlægningen eller blot et alibi Jeg tror det virker – det gør det i Odense, men det kræver en aktiv indsats fra forvaltningen. Indsatser skal indarbejdes i de kommunale styringsværktøjer: kontrakter og budgetforslag
Odense Modellen Politik Visioner Indsatsområder Ønsker Handlinger Forankring og ejerskab- processen er vigtigt
Foreningspakken 1– det rykker Fra politik/strategi til handling Finanskrise – nye muligheder! Fokus på kvalitetsudvikling Fokus på lederudvikling Fokus på nye samarbejder
De 9 bobler for konkret handling Udvikling af forening ”Krisepakke” – hjælp til selvhjælp Organisa-tions- udvikling i foreningen FIA – Region Syddk Administrative lettelser Ungleder Uddannelse Inspirationskurser Lokalt samarbejde Etablering Netværks- grupper Trænerud- dannelse på tværs af idrætter
Det nye Vi roder direkte i kernen af foreningsarbejde. Vi arbejder i foreningen på forenings præmisser, men med vores værktøjer - vi laver individuel problemløsning i stedet for puljer Fritidsafdelingens frontpersonale er den første foreningsudvikler Faresignaler Vi stiller krav til involvering Vi bidrager til løsninger Vi trækker på viden og kompetencer fra eksterne ressourcepersoner
Effekter Ca. 25 foreninger i direkte bestyrelsesrådgivning Foreninger med underskud på flere på vej mod overskud efter 2-3 år og fornyet fokus på egne kvaliteter. Raison d’etre som et vigtigt fokus for foreningen og for kommunen Hvad der ikke kan leve må dø Ca. 125 foreningsledere igennem lederakademi på 1 år Ca. 50 på regnskabskursus 100 til fondraising Ca. 25 på kommunikationskursus Ca. 150 til inspirationsmøder Ca. 100 på Conventus introduktion
Hvad siger foreningerne? De er glade De er motiverede De er kommet videre Vigtigt at dem foreningerne møder ikke kun er forvaltningsfolk, men eksperter, der er rundet af foreningsidrætten og derfor er neutrale katalysatorer.
Tipsmidlerne på halen Hvor er de organisationer, der er sat i verden for at varetage idrættens interesser - en direkte udfordring af organisationerne Hvad bidrager de med?
Hvor er de? DIF er ikke lokalt repræsenteret – konceptpakker og specialforbund. DGI prøver men – konceptpakker og topstyrede indsatsområder – men dog af og til fokus på andet end DIF/DGI dilemmaet – DGI HUSE, Conventus, Streetsport, Idrætspas Firmaidrætten – usynlige og sporadisk repræsenteret i landet med begrænset power decentralt Kommunerne har kendskabet og den direkte kontakt til den lokale idræt – bør det rykke balancen i forhold til tipsmidlerne?
Lokale paraplyorganisationer Gamle mænd Ingen visioner Ingen nytænkning Ingen initiativ Pengene har det bedst i foreningernes lommer – det er det nemmeste Kan vi bidrage til at få mere kompetente samarbejdspartnere Er kommunernes nye fokus en trussel mod den organiserede, frivillige foreningsidræt – løber vi stærkere end de kan følge med og gør det noget?
Foreningspakke 2? Selvorganiseret idræt Byrum Idræt i skoler og institutioner Fritidsspilfordeler 3. holdet Ny tilskudsmodel
Når det regner på præsten så… Idrætten som bølgebryder for det øvrige foreningsliv. Alle vores indsatser er ikke kun dedikeret idrætten men rammer bredt hele vores ressortområde.
Hvem bruger politikken? Det gør forvaltningen - ja Det gør politikerne – mest i skåltaler Det gør organisationerne - nej Det gør foreningerne - nej Det gør borgerne - nej Det gør pressen – Ingen ud over forvaltningen holder kommunen op på idrætspolitikken. Det er et dilemma.