NYE TENDENSER I IDRÆTSPOLITIKKEN ODENSEVEJEN. Historien   1976: Tips- og lottoloven indføres. En del af overskuddet fra danskernes spil går til almennyttige.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Advertisements

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Generelle bemærkninger • God harmoni med Folkeoplysningsudvalgets rapport • Formålsbeskrivelsen omfatter nu også at ”fremme demokratiforståelse og aktivt.
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Lederudvikling.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Projektprioritering og -finansieringsstrategi 2012
Kaj Schmidt Nielsen Nørrebro Taekwondo Klub
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Illustrationer til undervisningsbrug
Det frivillige foreningsliv i dansk idræt
Folkeoplysning2010 INDHOLD •Historie og grundlag •Principperne i folkeoplysningsloven •Krav til golfklubben •Tilskudsmuligheder •Hva’ gør jeg nu? •Fremtiden.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerinddragelse og udvikling af lokaldemokratiet i de ny kommuner Om udvikling af en demokratistrategi og eksempler.
Vi gennemførte en række interview ifm
Playmakeren! Spilleren på midten af banen… opstart af Playmakeren i Aalborg Kommune •24 mio. kr. Til ”Børn og Unge i Bevægelse”. •Kickstart på.
Danske Forsamlingshuse
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Visioner for idrætten Høje Taastrup Kommune 2006 – 2009 En opfølgning.
Visionsproces Fra ord til handling.
1 Idræts og Fritidspolitik - Kick–off konference 26. januar 2011.
Ny kultur-, idræts- og fritidspolitik. Velkommen • ”Verden ligger åben” – Hvor skal vi hen? – Hvad skal vores fælles hovedvej være? – Hvad skal vi række.
Udviklingsplaner Sønderborg
PETS 2004 Hjørring, lørdag den 20. marts Strategi for D 1440.
10 punkts programmet •Der skal sikres alle børn og unge et alsidigt tilbud om fritidsvirksomhed •Kommunen skal samordne fritidsforanstaltninger, der iværksættes.
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
O-service - Nye muligheder Alle slags arrangementer ind. Bedre visning og sortering af kalender. Tilmelding af ikke-DOF medlemmer. Betalingsmetoder og.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Vækstgruppen Vordingborg Erhverskonference 30. maj 2013 Vordingborg – Herning.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Idrættens Analyseinstitut l Kanonbådsvej 12A l 1437 København K l Tlf l Frivillighed i danske idrætsforeninger August 2012 Temamøde,
Forårs Banquet for frivillige i Kerteminde Kommune Kertemindehallen d. 29. maj 2013.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Frivilligt foreningsarbejde i idrætten
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Bevægelse i hverdagen. Navn Navnesen  1,6 mio. idrætsaktive  frivillige ledere, trænere og instruktører.  foreninger er organiseret i.
Lokale grønne partnerskaber
Aktivt medborgerskab som ressource i sundhedsfremmende arbejde.
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Haderslev Kommune Fokus på tilbud til alle borgere – også socialt udsatte!
Fritidspas.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Repræsentantskabsmøde Idrættens Samråd Program for aftenens repræsentantskabsmøde Velkomst IS beretning for året der er gået Debat om beretningen.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Idrætten i en ny storkommune  Kommunens idrætspolitiske målsætninger  Tilskudsordninger  Haller og anlæg  Brugerindflydelse i fremtiden  Strukturen.
Bibliotekerne Michel Steen-Hansen "Ud-af-huset" biblioteket "Hvad kræver det af biblioteket?"
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Hvem skal kommunerne samarbejde med i fremtiden på idrætsområdet? Oplæg til Breddeidrætsudvalgets møde tirsdag d. 6. november v/ Børne- og Fritidsdirektør.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Den stille Revolution Søren Riiskjær. Idrætsdeltagelsen Navn Navnesen.
Frivilligmesse FrivilligtSocialtArbejde Lov om social service § 18. Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige organisationer § 18. Kommunalbestyrelsen.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Workshop Udpeg en bordformand, der kan fremlægge jeres holdninger i plenum Diskuter følgende spørgsmål: Hvad synes I om muligheden for et frivilligcenter.
SPILLET ER I GANG - ET UFÆRDIGT OPLÆG MED DEN VIDEN VI HAR DAGS DATO - MEDLEMSMØDET 27 APRIL 2016 FORHANDLINGERNE OM UDLODNINGSLOVEN.
Idræt og bevægelse i Danmarks bedste idrætskommune.
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Samarbejdsaftale Badminton
Strategisk tænkning og samarbejde?
Strategi 2015 Svømmekonference 2012.
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
Introduktion til Folkeoplysningsområdet
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
v/Fritidskonsulent Hanne Bjerg
Præsentationens transcript:

NYE TENDENSER I IDRÆTSPOLITIKKEN ODENSEVEJEN

Historien   1976: Tips- og lottoloven indføres. En del af overskuddet fra danskernes spil går til almennyttige formål. De fleste ungdomsorganisationer får firedoblet deres tilskud, mens andre får statstilskud for første gang.  1969: Fritidsloven vedtages. Omfatter både aftenskoler og foreninger.  De fleste kommuner indfører lokale tilskudsordninger, der reelt sætter fritidsloven ud af kraft.  1990: Folkeoplysningsloven vedtages. Loven regulerer blandt andet aktivitets- og lokaletilskud. Kommunerne skal yde tilskud til aktiviteter til børn og unge under 25 år, mens de kan yde tilskud til unge over 25 år. Samtidig skal kommunerne anvise egnede lokaler eller yde lokaletilskud.  2000: Folkeoplysningsloven ændres, så kommunerne kun skal betale 65 procent foreningernes lokaleudgifter – mod tidligere 75 procent.  2002: Folkeoplysningsloven ændres – blandt andet nedlægges start- og udviklingspuljen.   2007 Kommunalreform - storkommuner  Elitekommuner (TDK)  Enhedsorganisationens kollaps (DIF/DGI)  Breddeidrætskommissionen (KUM)  Breddeidrætskommuner (KUM)  Idrætskommuner (DIF)  Ny folkeoplysningslov 2011

Idrætspolitik  Lokale ordninger baseret på folkeoplysningsloven eller fritidsloven  Tilskudsordninger og fordelingspolitik  Af og til en hal i oplandet eller en ny fodboldbane med lokal finansiering  Ingen penge – ingen strategiske overvejelser i politiske udvalg og forvaltning - tilfældigheder

Tilskudsmuligheder Puljer indenfor kultur og fritid, landdistrikter, Servicelovens §18, pensionistforeninger, venskabsbyer og internationale strategi Tilskudsmuligheder Faaborg-Midtfyn kommune ønsker at støtte kultur og foreningsliv, hvorfor der findes en række puljer der dækker områderne: Kultur og fritid, Frivilligt socialt arbejde, Pensionistklubber, Landdistrikter Venskabsbysamarbejde og andet internationalt samarbejdet Nærmere oplysninger om de enkelte puljer kan findes ved at klikke på overskrifterne. Her findes regelsæt, ansøgningsskemaer m.v. Tilskud til "Andre kulturelle opgaver" Folkeoplysningsudvalgets pulje til særlige formål Tilskud til frivilligt socialt arbejde efter Servicelovens §18 Tilskud til pensionistklubber efter Servicelovens §79 Landdistriktspuljen Pulje til venskabsbysamarbejdet og international strategi

Hvad er så det nye VI ER BEGYNDT AT TÆNKE OS OM VI ER BEGYNDT AT SÆTTE RETNING VI ER BEGYNDT AT HAVE MÅLRETTEDE MIDLER DER IKKE KAN SØGES

Kært barn har mange navne  Sektorplan  Temaplan  Fritidspolitik  Kultur og Fritidspolitik  Fritidsstrategi  Idrætspolitik  Fritids- og idrætspolitik

Katalysatorer til et paradigmeskift  Kommunalreform  Djøficering i den kommunale forvaltning af idrætten - også  Politikker  Elitekommuner, idrætskommuner, breddeidrætskommuner  Organisationerne som entreprenører

Idrætspolitik i Holbæk - so ein ding muss ich auch haben  En kommune af Holbæk størrelse skal selvfølgelig have en idrætspolitik. På vælgermødet tirsdag i Knabstruphallen var alle enige om at en idrætspolitik var påtvunget i den nye byrådsperiode. Samtlige partier var indforstået. En sådan idrætspolitik skal understøtte det lokale foreningsliv, så idrætslivet kan trække på kommunens forvaltning som skal varetage sin rolle som rådgivere, sparringspartner og måske igangsætter. På mødet foreslog jeg foreningslivet at læne sig op af den succes som badelandet Lalandia har haft i mange år. Nemlig nogle fælles familieoplevelser. Far mor og børn kunne spille badminton en lørdag formiddag. Eller hvorfor træner forældrene ikke sammen med micro-håndboldspillerne. En gang fodboldtræning hvor lille Peter rundbarberer sin far vil blive husket længe – af Peter. Gymnastikken har for i øvrigt været forgangsmand på dette område. Når undersøgelser samtidigt viser at mange nybagte forældre stopper med at dyrke idræt ville det være en god kombination. Breddeidrætsudvalget har i foråret udsendt en rapport om breddeidrættens tilstand. En idrætspolitik i Holbæk kunne passende tage udgangspunkt i denne rapport.  Bjarne Kongsted Nr. 2 på Venstres liste

Hvad rummer politikkerne  Faciliteter  Eliteidræt  Event  Særlige grupper: integration, fede børn, inaktive etc.  Samarbejder på tværs  Selvorganiseret motion  Sundhed  Virksomheder  Projektøkonomi  Byrum og parker  Skoler, institutioner og fritidsordninger  Etc.

Hvorfor en politik  En politik er forvaltningens og idrættens mulighed for målrettet at påvirke politikerne til strategisk velovervejede beslutninger på området  En politik er et værktøj til legitimt at vælge til og fra

Virker det  Ja – nej  I kan selv svare. Har jeres politikker, strategier og sektorplaner rykket. Eller har de blot favnet det I ellers gjorde.  Er politikkerne blevet et strategisk værktøj i budgetlægningen eller blot et alibi  Jeg tror det virker – det gør det i Odense, men det kræver en aktiv indsats fra forvaltningen. Indsatser skal indarbejdes i de kommunale styringsværktøjer: kontrakter og budgetforslag

Odense Modellen  Politik  Visioner  Indsatsområder  Ønsker  Handlinger  Forankring og ejerskab- processen er vigtigt

Foreningspakken 1– det rykker Fra politik/strategi til handling  Finanskrise – nye muligheder!  Fokus på kvalitetsudvikling  Fokus på lederudvikling  Fokus på nye samarbejder

De 9 bobler for konkret handling Udvikling af forening ”Krisepakke” – hjælp til selvhjælp Organisa-tions- udvikling i foreningen FIA – Region Syddk Administrative lettelser Ungleder Uddannelse Inspirationskurser Lokalt samarbejde Etablering Netværks- grupper Trænerud- dannelse på tværs af idrætter

Det nye  Vi roder direkte i kernen af foreningsarbejde. Vi arbejder i foreningen på forenings præmisser, men med vores værktøjer - vi laver individuel problemløsning i stedet for puljer  Fritidsafdelingens frontpersonale er den første foreningsudvikler  Faresignaler  Vi stiller krav til involvering  Vi bidrager til løsninger  Vi trækker på viden og kompetencer fra eksterne ressourcepersoner

Effekter  Ca. 25 foreninger i direkte bestyrelsesrådgivning  Foreninger med underskud på flere på vej mod overskud efter 2-3 år og fornyet fokus på egne kvaliteter.  Raison d’etre som et vigtigt fokus for foreningen og for kommunen  Hvad der ikke kan leve må dø  Ca. 125 foreningsledere igennem lederakademi på 1 år  Ca. 50 på regnskabskursus  100 til fondraising  Ca. 25 på kommunikationskursus  Ca. 150 til inspirationsmøder  Ca. 100 på Conventus introduktion

Hvad siger foreningerne?  De er glade  De er motiverede  De er kommet videre  Vigtigt at dem foreningerne møder ikke kun er forvaltningsfolk, men eksperter, der er rundet af foreningsidrætten og derfor er neutrale katalysatorer.

Tipsmidlerne på halen  Hvor er de organisationer, der er sat i verden for at varetage idrættens interesser - en direkte udfordring af organisationerne  Hvad bidrager de med?

Hvor er de?  DIF er ikke lokalt repræsenteret – konceptpakker og specialforbund.  DGI prøver men – konceptpakker og topstyrede indsatsområder – men dog af og til fokus på andet end DIF/DGI dilemmaet – DGI HUSE, Conventus, Streetsport, Idrætspas  Firmaidrætten – usynlige og sporadisk repræsenteret i landet med begrænset power decentralt  Kommunerne har kendskabet og den direkte kontakt til den lokale idræt – bør det rykke balancen i forhold til tipsmidlerne?

Lokale paraplyorganisationer  Gamle mænd  Ingen visioner  Ingen nytænkning  Ingen initiativ  Pengene har det bedst i foreningernes lommer – det er det nemmeste  Kan vi bidrage til at få mere kompetente samarbejdspartnere  Er kommunernes nye fokus en trussel mod den organiserede, frivillige foreningsidræt – løber vi stærkere end de kan følge med og gør det noget?

Foreningspakke 2?  Selvorganiseret idræt  Byrum  Idræt i skoler og institutioner  Fritidsspilfordeler  3. holdet  Ny tilskudsmodel

Når det regner på præsten så…  Idrætten som bølgebryder for det øvrige foreningsliv.  Alle vores indsatser er ikke kun dedikeret idrætten men rammer bredt hele vores ressortområde.

Hvem bruger politikken?  Det gør forvaltningen - ja  Det gør politikerne – mest i skåltaler  Det gør organisationerne - nej  Det gør foreningerne - nej  Det gør borgerne - nej  Det gør pressen – Ingen ud over forvaltningen holder kommunen op på idrætspolitikken. Det er et dilemma.