Studieretningsprojekter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Om at skrive 3.årsopgave i matematik
Læring i Multikulturelle Kontekster
Metode i international økonomi
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Grundlæggende IT, niveau G
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Økonomistyring og økonomiske modeller
Samfundsfag A Matematik b
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Den gode opgaveformulering
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Studieretningsprojekter
Videnskabsteori og faglige metoder
Økonomiske kompetencer
SRP-konference workshop 2
TI-Nspire CAS Computer Algebra System
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Tina Sneholm Andersen tian
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
SRP 2014.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
Generel introduktion til EC
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Studieretningsprojekter
SRP 2014.
Kap. 14 – Samlet vurdering af en virksomhed
Et par tips til økonomi Regnskabsanalyse og økonomistyring (rentabilitet, indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne) + likviditet. Hvordan er økonomien sat.
Problemformuleringer med matematik
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Studie rapport opbygning
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
29. Plan- og budgetlægning
Almen studieforberedelse
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
34. Plan- og budgetlægning
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
KNÆK KODEN.
Virksomhedssamarbejde
34. Planlægning og budgetlægning
Teoretisk pædagogikum
It i folkeskolens matematikundervisning
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Velkommen til fagligt samspil
KNÆK KODEN.
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
Præsentationens transcript:

Studieretningsprojekter Valghold i Matematik SRP-fag??

Kombinationsmuligheder med matematik Klasse 301 og 302 MAT og alle A- og B-fag Klasse 303 VØ og MAT eller IØ og MAT Anni AFS og MAT eller VØ og MAT Annas og Ayse AFS og MAT eller SP/TY og MAT

Studieretningsprojekter Matematik og ?

Perspektivtegning (dansk) Det matematiske grundlag for forskellige typer perspektivtegning f.eks det klassiske perspektiv og et af Eschers alternative perspektiver Billedanalyse af udvalgte billeder

Argumentation (dansk) Argumentationsteori Argumentation i matematiske beviser Argumentation i tekster f.eks. avisleder

Prognosemodeller (Vø/Iø) Opstilling af matematiske prognosemodeller Udvælgelse og anvendelse af relevante prognosemodeller i praktiske, konkrete problemstillinger f.eks. Prognose for omsætning, prognose for rentens udvikling Vurdering af anvendelse af prognoser

Kapacitetsstyring (Vø) Gennemgang af matematisk metode, f.eks. Simplex, til løsning af lineær programmeringsopgaver med mere end 2 variable Opstilling af matematisk model for en konkret økonomisk problemstilling og løsning af problemstillingen.

Nyttemaksimering (Vø) Opstilling af matematisk model for nyttemaksimering (Cobb-Douglas-funktoner) Opstilling af matematisk model for en praktisk, konkret problemstilling Løsning af den praktiske problemstilling

Transportproblemer (VØ/AFS) Gennemgang af den teoretiske opstilling af matematisk model til beskrivelse af transportproblem (grafteori) Opstilling af matematisk model for et konkret, praktisk transportproblem og løsning af problemstillingen

Beslutningstagning (VØ/IØ?) Opstilling af matematisk model for beslutningstagning (spilteori) Opstilling af matematisk model for en konkret praktisk beslutningssituation

Kryptering (VØ) Gennemgang af forskellige matematiske krypteringsmodeller Diskussion af en virksomheds behov for anvendelse af kryptering i forhold til sikring af kundeoplysninger og industrispionage, f.eks. homebanking

Kryptering (SH) Gennemgå forskellige krypteringmetoder og gennemgå specielt hvordan Enigma fungerede Analyser tyskernes brug af kryptering under anden verdenskrig og diskuter betydningen heraf.

Den historiske udvikling i matematiske hjælpemidler (SH) Redegør for udviklingen i de matematiske hjælpemidler i de sidste 50 år og gennemgå hvilke metoder de forskellige matematiske værktøjer bygger på. Sammenkæd udviklingen i de matematiske hjælpemidler med samfundsudviklingen i den pågældende periode. Diskuter betydningen af de nye matematiske hjælpemidler.

Optimering (VØ) Gennemgang af forskellige matematiske modeller til styring af lageromkostningen. (f.eks. Stokastiske modeller) Opstilling af lagerstyringsmodeller for en konkret virksomhed og argumentation for den bedste model i den konkrete situation.

Finansiering af aktiver (VØ) Opstilling af matematiske modeller for forskellige finansieringsmuligheder Analyse og sammenligning af finansieringsmulighederne for kortfristede og langfristede aktiver i konkret, praktisk problemstilling

GPS (VØ) Det matematiske grundlag for GPS-systemet Analyse af hvilke virksomheder der kan have nytte af at anvende GPS Vurderingskriterier for nytteværdien. Herunder skal også inddrages arbejdsmiljø

Da Vinci mysteriet (Dansk) Analyse af det matematiske indhold i romanen og gennemgang af matematikken bag. Analyse af romanen med henblik på at vurdere matematikken som virkemiddel

Virksomhedsanalyse (VØ) Der ønskes en redegørelse for budgetproceduren i en virksomhed og der ønskes opstillet en vækstmodel på grundlag af f.eks. økonomiske nøgletal fra en regnskabsanalyse og en tidsfaktor.  I forlængelse heraf ønskes en diskussion af om vækstmodellen kan anvendes som grundlag for budgettering og..

Økonomiske modeller (IØ) Redegørelse for matematikken bag en eller flere af de store økonomiske samfundsmodeller f.eks. SMEC, ADAM, DREAM Analyse af hvilken betydning ændringerne i det danske skattesystem vil have for arbejdsløsheden Vurdering af modellerne

Femern broen (IØ) Redegør for de økonomiske muligheder for at bygge en bro over Femern bælt. Du skal herunder diskutere økonomiske og matematiske forudsætninger for byggeri af en sådan bro. Konstruer en beregningsmodel i Excel eller lignende program, hvor du gennemregner forskellige scenarier for trafikudviklingen og disses konsekvenser for broens økonomi. ..

Økonomiske skoler. (IØ) Redegør kort for de økonomiske skoler. Udvælg to teorier og redegør for det historiske perspektiv forskelle imellem disse to. Foretag en beskrivelse af matematiske modeller for forbrugsfunktioner og multiplikatorer i relation til faget IØ. Analyser og vurder virkninger af alternative beregningsforudsætninger.

Markedsanalyse (AFS) Udarbejd et (dokumenteret) materiale, som den i bilagene beskrevne virksomhed kan anvende til markedsanalyse. Udarbejd endvidere en vejledning, som virksomheden kan anvende i sin bearbejdning af de indsamlede data og i den efterfølgende beslutningsproces.